Navne, som man ikke hører hver dag

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Juki » 7. aug 2018, 21:13

Nesnay skrev:Tihomir og Yadin, begge mænd.

Er de fra det tidligere Jugoslavien?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14693

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 7. aug 2018, 21:32

Vega
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Nesnay » 7. aug 2018, 21:33

Juki skrev:
Nesnay skrev:Tihomir og Yadin, begge mænd.

Er de fra det tidligere Jugoslavien?

Jeg ved det ikke, det er nogen fra min (store!) organisation, som LinkedIn foreslog mig at tilføje. Vil nærmest sige, at Tihomirs efternavn er lidt russiskklingende (slutter på "-ov"), men jeg kender kun til bosniske efternavne, så det er muligt, det også er typisk jugoslavisk :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Juki » 8. aug 2018, 12:20

Nesnay skrev:
Juki skrev:
Nesnay skrev:Tihomir og Yadin, begge mænd.

Er de fra det tidligere Jugoslavien?

Jeg ved det ikke, det er nogen fra min (store!) organisation, som LinkedIn foreslog mig at tilføje. Vil nærmest sige, at Tihomirs efternavn er lidt russiskklingende (slutter på "-ov"), men jeg kender kun til bosniske efternavne, så det er muligt, det også er typisk jugoslavisk :)

Ok, jeg er bare stødt på nogen med tilsvarende navne(De flygtede fra Jugoslavien i starten af 90'erne så jeg kan ikke huske hvilken del/region de præcis kom fra)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf dgd2007 » 8. aug 2018, 13:12

Juki skrev:Ok, jeg er bare stødt på nogen med tilsvarende navne(De flygtede fra Jugoslavien i starten af 90'erne så jeg kan ikke huske hvilken del/region de præcis kom fra)

I Jugoslavienstiden kaldte man slet og ret sproget som de talte i Serbien, Bosnien og Kroatien, for "serbokroatisk". Så der er nok ikke den helt store forskel - og måske heller ikke på navnene. Dog skrev de i den vestlige del med latinsk alfabet og i den østlige med kyrilisk (sådan er det sikkert også stadig).
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Juki » 8. aug 2018, 17:54

dgd2007 skrev:
Juki skrev:Ok, jeg er bare stødt på nogen med tilsvarende navne(De flygtede fra Jugoslavien i starten af 90'erne så jeg kan ikke huske hvilken del/region de præcis kom fra)

I Jugoslavienstiden kaldte man slet og ret sproget som de talte i Serbien, Bosnien og Kroatien, for "serbokroatisk". Så der er nok ikke den helt store forskel - og måske heller ikke på navnene. Dog skrev de i den vestlige del med latinsk alfabet og i den østlige med kyrilisk (sådan er det sikkert også stadig).

Jeg kan ikke huske hvor dem jeg kendte dengang kommer fra, men så vidt jeg husker var det noget med at serbere og bosniere ikke kunne komme overens, så for dem gjorde det en stor forskel at de fik den rette betegnelse.

Uden at tage krige og andre ubehageligheder med i ligningen så kan det måske sammenlignes med Skandinavien og de enkelte lande det dækker over(i forhold til at få den rette nationalitet i stedet for bare at være skandinaver)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf HappyQ » 8. aug 2018, 19:38

Min ene svigersøns eks hedder Sandy.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 02:50

Marott skrev:Jeg har en bosnisk kollega og hun kan se på navnene om det er en serber, kroat eller bosnier hun taler med.

Det lyder ikke usandsynligt. Mange navne er jo påvirket af de lokale religiøse traditioner, og der er det jo i grove træk: kroater katolikker, bosniakker muslimer og serbere græsk-ortodokse (eller i hvert fald græsk-agtige, jeg ved ikke om de er selvstændige).

Juki skrev:Jeg kan ikke huske hvor dem jeg kendte dengang kommer fra, men så vidt jeg husker var det noget med at serbere og bosniere ikke kunne komme overens, så for dem gjorde det en stor forskel at de fik den rette betegnelse.

Uden at tage krige og andre ubehageligheder med i ligningen så kan det måske sammenlignes med Skandinavien og de enkelte lande det dækker over(i forhold til at få den rette nationalitet i stedet for bare at være skandinaver)

Oh, yes. Det er endda noget værre end Danmark/Sverige kontra Skandinavien.

Der var jo blodig krig i begyndelsen af 90'erne, især i Bosnien. Og i begge verdenskrige var kroater (og til dels bosniakker) på den ene side (tysk) og serbere på den anden. Og der gik det også ret voldsomt for dig. Jugoslavien blev opfundet efter første verdenskrig som en serbisk domineret konstruktion. Før krigen havde Serbien været selvstændigt, mens Bosnien, Kroatien og Slovenien havde hørt til Østrig-Ungarn.

Efter anden verdenskrig blev Jugoslavien genoprettet, formodentlig mindre serbisk domineret - lederen af den store partisanbevægelse (der var så stærk at den sikrede at Jugoslavien ikke behøvede at blive befriet af russerne) Tito blev diktator, og han var jo selv kroat.
Jeg vil mene at det der gav startskuddet til borgerkrigene og løsrivelsen af de andre delrepublikker, faktisk var da Miloshevic efter Titos død for at vinde magten i den serbiske del på bedste Trump-maner begyndte at spille på serbisk nationalisme, mere end den hidtidige kommunistiske religion. Det ville først Kroatien og Slovenien ikke være med til, og senere Bosnien.

I øvrigt, da jeg en overgang var natportier, var mine nærmeste kolleger luderne fra natklubben. Mange af dem kom fra Jugoslavien, men de sagde til kunderne at de var fra Polen, fordi det lød mere af dekadent sex - mens Jugoslavien lød mere bondeknoldsagtigt :)
(Det var i 70'erne).

Nå, men det var vist lidt af en tangent i forhold til trådens emne - forgiv mig! :engel:
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Wizzze » 9. aug 2018, 04:30

En stolt mor præsenterede sin søn i går, han skal hedde Ejnar Elias.
Jeg var lige ved at grine, for troede hun lavede en joke, men det gjorde hun ikke, så jeg fik bidt grinet i mig i sidste øjeblik :tie:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Zonta » 9. aug 2018, 09:13

Jeg har lige fået min mødregruppe. En af babyerne hedder Nyx. Det er åbenbart et pigenavn. Har aldrig hørt det før :skeptisk:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf twinkle » 9. aug 2018, 09:23

Zonta skrev:Jeg har lige fået min mødregruppe. En af babyerne hedder Nyx. Det er åbenbart et pigenavn. Har aldrig hørt det før :skeptisk:


Haha, det er der et makeup mærke der også hedder :lol:
Hvordan udtales det? Makeup mærket udtales nemlig Nicks, men staves Nyx
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf twinkle » 9. aug 2018, 09:24

Xena (hvilket en pige i min familie er døbt)
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf alfe » 9. aug 2018, 09:32

I en Facebookgruppe ledte en journalist efter forældre, der havde kaldt deres børn unikke navne. Her et lille udsnit :D

Mitchelly
Vikas
Lupo
Anakin, Avilou og Alias (søskende)
Liam-Johannes
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Zonta » 9. aug 2018, 10:03

twinkle skrev:
Zonta skrev:Jeg har lige fået min mødregruppe. En af babyerne hedder Nyx. Det er åbenbart et pigenavn. Har aldrig hørt det før :skeptisk:


Haha, det er der et makeup mærke der også hedder :lol:
Hvordan udtales det? Makeup mærket udtales nemlig Nicks, men staves Nyx

Aner det ikke, har ikke mødt dem endnu :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf Wizzze » 9. aug 2018, 10:14

Lathyrus skrev:
Wizzze skrev:En stolt mor præsenterede sin søn i går, han skal hedde Ejnar Elias.
Jeg var lige ved at grine, for troede hun lavede en joke, men det gjorde hun ikke, så jeg fik bidt grinet i mig i sidste øjeblik :tie:


Besynderlig kombi :tie:


Det var åbenbart ret brugt sidst i 1800-tallet ude på gårdene :gruble:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Forældre"