Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf DannyZuko » 31. jul 2020, 20:51

Jeg ville ikke lade en 5-årig have ansvaret for en 2-årig. I hvert fald ikke børn af samme støbning som mine. :genert: Der kan laves mange ulykker på 10 minutter.

Her har den store tit været alene imens jeg henter den lille fra dagplejen. Men det er også kun 4 huse fra os på en fredelig villavej, så han kan løbe ned efter mig, hvis der skulle være noget. Det har vi gjort fra omkring da han fyldte 4. Nogle gange kommer han og henter mig, fordi han synes det bliver for kedeligt, at jeg står og hyggesnakker for længe. :lol:
Senest rettet af DannyZuko 16. sep 2020, 18:28, rettet i alt 2 gange.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Sorenspige » 31. jul 2020, 21:02

Jeg har ikke læst det oprindelig indlæg, da hun har fjernet det, men hvorfor var det så vigtigt at hente de blomster? I et senere opslag på Instagram står de i hendes stue - så var det bare til hende selv?
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Shmartiesh » 31. jul 2020, 21:06

Jeg følger også freyamay og synes det er helt hul i hovedet at folk har lavet underretninger.
Ja, de er ikke gamle nok til at være alene hjemme. Men hun vidste det ville være kort tid, og som hun skriver det, havde pigerne selv efterspurgt det. Så fik de da den oplevelse. Min tanke er at, hvis man kender sine børn godt, så ved man også nogenlunde hvad man kan. Hvis de normalt kan underholde sig selv i en halv time med at male uden nogen bliver kvalt, mens mor sidder i stuen, så gør de det måske heller ikke fordi mor er væk i 10 min. Det kunne i princippet have været vaskekælderen.

Jeg ville nok ikke selv gøre det. Det eneste vi gør er at lade J på næsten tre, være alene inde i huset mens vi er i haven. Hun kan selv åbne døren og få kontakt med os hvis hun vil og vi kigger til hende engang imellem.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. jul 2020, 21:47

Jeg er blevet mindre pylret med alderen og antallet af børn... :D
Men en 2 årig har jeg dog aldrig ladt alene hjemme, hverken alene eller med søskende, og der er trods alt 8 års forksel mellem ældst og yngst her.
Men fra 4-5 års alderen har de kunne være alene i kortere intervaller, som 10 til 15 minutter.
Fra skolealder ca en times tid.

Jeg havde det mega svært med at min ældste i ca 8-9 års alderen insisterede på at han godt kunne cykle de 3 km til/fra skole alene, og iøvrigt være alene hjemme nogle timer. Men da først det gik fint, så fik han også lov at være alene hjemme i adskillige timer, til at være alene i en hel arbejdsdag, altså 8 til 9 timer.

Den yngste har også insisteret på her fra 8 års alder at kunne være alene hjemme i tilsvarende interval, da corona satte ny dagsorden. Dog er store brødrene også ofte hjemme, så det er jo lidt noget andet. Og derfor har han også været yngre end de andre ifht hvor meget og hvor længe.
Og han syntes det var fantastisk den dag han havde huset hele alene for sig selv. Endeligt!
"så sad jeg bare i sofaen og nødt det" :lol: og moren kender SÅ meget den følelse....

Nå pointen er vel, mine børn har fået lov at være alene fra de forstod hvad der indebar, i et tidsrum der syntes passende, og så optrapning, og i en form hvor de har følt sig trygge eller selv sagt til at nu ville/kunne de godt.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf FruKuk » 2. aug 2020, 12:06

Tror pointen med, at man bedst kender sine børn, er vigtig. Min ældste tog toget alene fra Sjælland til Jylland, da hun lige var fyldt 8 år. Det gik super fint (omend jeg var ved at dø af bekymring), men det kommer overhovedet ikke på tale, at den lille får lov om 6 måneder, når han runder de 8 år. Han har ikke det samme overblik og rationelle tilgang som sin søster, så han ville panikke, hvis han stod af det forkerte sted, ikke kunne finde sin billet, etc. Så hos os er det meget noget med at se på ungerne og deres evner og ikke så meget på deres alder.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Stars » 2. aug 2020, 16:17

- og om lillesøster er 2 år og 2 dage eller 2 år, 11 måneder og 20 dage.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Charly » 4. aug 2020, 07:51

Jeg synes et barn på 5 er for lille til at have ansvaret for en lillesøster på 2 år, så jeg havde ikke ladet dem være alene.

Men jeg havde ved gud heller ikke anmeldt andre til kommunen for at gøre det.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf ajnaM » 4. aug 2020, 09:48

Min store på 8 har kunnet være alene hjemme i et par år. Ikke i vildt lang tid, men længe nok til at jeg eksempelvis kan hente lillebror, hvis den store er sløj, eller jeg kan tage ned og købe ind. Han har så en ekstra-mobil, så han kan få fat på os, men det har nu aldrig været nødvendigt. Han kan rigtig godt lide at være alene og foretrækker klart at blive hjemme (eller ude i bilen), hvis jeg eksempelvis skal handle.

Den lille på 4 har aldrig været alene hjemme, og har bestemt heller ikke noget ønske om det. Det vildeste, han kan svinge sig op til, er at være indenfor i sommerhuset, mens jeg vander i haven. Og selv det har han det liiidt stramt med.

Der kommer til at gå et godt stykke tid, før jeg synes, den store skal have decideret ansvar for den lille. Primært fordi han ville blive fuldstændig knust, hvis der skete noget med lillebror, og han følte, det var hans skyld. Det skal han ikke stå med.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Mahdor
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Mahdor » 5. aug 2020, 07:20

Jeg synes hellere hun skulle tænke på, hvis der skete noget med hende selv på vejen. Så kan der lige pludselig gå meget længere end 11 minutter før der er nogle der opdager, at 2 små børn er helt alene hjemme...
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Luffegås » 15. sep 2020, 18:19

Jeg kan sagtens være på toilet i 20 minutter, og vide min 2 årige sidder trygt med en ipad...

I det blogger-tilfælde, vil jeg godt turde lade den 5 årige, men kommer an på den 2 årige. Når min datter ser fjernsyn forsviner hun fuldstændig ned i sofaen og bevæger sig slet ikke.. Så de 11 minuter, tjae..

Men, helt ærligt, tag dem dog med...
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf hotlips » 15. sep 2020, 18:45

Det kan jeg ikke helt huske, men han begyndte selv at vælge at blive hjemme hvis jeg lige skulle til købmanden og han har jo været inde i lang tid mens jeg har været i haven siden han selv blev så stor at han bare gik ind og ud som han ville.

Men jeg er ikke sikker på han havde fået ansvar for en anden endnu og han bliver snart ti.

For 18-20 år siden var der et søskendepar på den alder der brændte inde, de fik fat i en lighter. Moren var gået ud netto lige overfor men da hun kom ud var det for sent,, de kunne høre børnene skrige men ikke gøre noget.
Jeg tænker den nok har gjort indtryk på mange og at det måske er med til at folk bliver bange når de hører sådan noget, det er jo en gyselig historie.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Ata » 18. sep 2020, 15:30

Mine børn har været alene hjemme en halv time ad gangen fra den mindste var cirka 7 og den store 10. Ville aldrig lade en 2-årig alene uden voksenopsyn.
0
Brugeravatar
LystigPer
Indlæg: 67
Tilmeldt: 5. jan 2021, 09:40
Kort karma: 2
Likede indlæg: 25

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf LystigPer » 5. jan 2021, 16:18

Da jeg var barn var det ofte vi yngste søskende var alene og at vires ældre søskende passede os når vores forældre ikke var hjemme .. det skete tit men det var også en anden tid dengang i
Da min kone og jeg selv fik børn blev de vænt til lige så stille at være alene .. vi havde begge arbejde tidligt på morgen .. så ungerne var nødt selv kunne tage i skole
Men der har været de lidt ældre søskende som var flink til at tage sig af dem ..

Jeg vil så sige at jeh synes også det er for tidligt en 2 årig er alene sammen med en 5 årig også kun om det er 10 min havde det været en på 12 osse havde jeg ikke set et problem
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hvornår måtte jeres børn blive alene hjemme?

Indlægaf Frandsen » 13. jan 2021, 09:23

Nu er børn jo meget forskellige, og der er sikkert mange, der har taget sig til hovedet over, at jeg har ladet min dengang 7-årige være alene hjemme en hel arbejdsdag, fordi jeg skulle på arbejde, og hun ikke kunne komme i skole.

Hun var helt klar på det, og jeg ringede jævnligt hjem for at høre status. Og det gik super fint.

Jeg er generelt meget 'large' med det at være alene hjemme/cykle hjem selv i mørke/gå ture om aftenen/handle alene/lign. Så længe jeg føler, barnet er klar til det, så er det meste ok herhjemme.

Men lige præcis en toårig ville jeg faktisk ikke lade være alene. Jo, måske de 2 minutter det tager at hente noget i postkassen ude foran huset. Men ikke mere end det.

Toårige kan ikke være 'klar til' at være alene hjemme. Det har de slet ikke modenheden eller fatteevnen til.
1

Tilbage til "Forældre"