Teenagerens første druktur

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Æble » 4. jun 2020, 13:18

Han er taget afsted nu og jeg spurgte ham hvad planen er for at undgå at det går så galt som sidst. Og at keg er bekymret for om han forstår hvor alvorligt det var. Han sagde at han “har lært det” og at han forstår og at planen er at drikke max 1 genstand i timen Plus masser af vand. Det sagde jeg var en god ide og hvis han holder sig til det så går det ikke galt. Kunne godt mærke på ham at han var lidt nervøs for hvad jeg ville sige. Han har ikke spurgt mere til om vi ville købe noget for ham og jeg sagde heller ikke noget. Håber jeg ramte den rigtige balance mellem formaning og coolness.

Må sige jeg ikke er helt rolig før han er hjemme igen.
9
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf JoyNips » 4. jun 2020, 13:23

Helt ærligt, hvis jeg var 17 og havde drukket til jeg var bevidstløs og pissede i bukserne, så ville jeg skamme mig helt afsindigt. Men jeg ville helt klart forsøge at holde hovedet højt og prøve at agere cool omkring det. Måske gør han det samme og har rent faktisk lært lektien, selvom han ikke viser det.
11
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf LaScrooge » 4. jun 2020, 13:59

De første to gange jeg var fuld var jeg VIRKELIG fuld. Jeg kendte overhovedet ikke mig selv eller beruselsen og vidste derfor heller ikke hvornår nok var nok. Den første gang var til en stor familiefest, hvor jeg blev lagt i seng af min mor og min onkel. Det husker jeg svagt, men jeg husker hvor ubehageligt det var at miste kontrollen på den måde. Det blev bedre efter anden gang, hvor jeg også var meget beruset, men slet ikke i samme grad og fordi jeg efterfølgende kunne sammenligne de 2 gange og begyndte at kunne justere efter det, fordi jeg slet ikke havde lyst til at have, det som jeg havde haft det.

Jeg synes Pomfreys tilgang er rigtig god. Det er vigtigt at bevare tilliden og åbenhnden i denne periode hvor din søn vil kaste sig ud på dybt vand og gøre ting, som det er meget lang tid siden du selv har været i eller haft lyst til. Du kan ikke presse han fra det, skamme ham fra det, nægte ham det - du kan drage omsorg, se det som naturligt, både jf. hans alder, kulturen blandt unge herhjemme og hvor han er socialt, og så kan du hjælpe ham igennem det ved at være tålmodig og rummelig og snakke med ham om det. Han skal nok lære det på et tidspunkt og vil også med tiden lægge mere værdi i at være cool end at være fuld og det vil også hjælpe.

Jeg synes til gengæld ikke at du skal filme ham. Det synes jeg lyder som en virkelig ydmygende og krænkende magtdemonstration. Tænk på hvordan du selv ville have haft det, hvis dine forældre havde filmet dig, for at demonstrere hvor klam og håbløs du var i en given situation, som de havde advaret dig mod, men som du - fordi du var ung - alligevel havde kastet dig ud i. En situation, som faktisk er helt almindelig for unge mennesker i Danmark at være i. Det synes jeg ikke er okay. Det at teknologien er der, berettiger ikke at den skal bruges. Det må være nok at I snakker om det og at hans egen fantasi fylder hullerne ud og tager stilling til det.
Og så synes jeg det i sig selv virker meget forkert at bruge tiden på at filme et menneske, der er halvt bevidstløst, fremfor at drage omsorg for det.
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Moxy-lady » 4. jun 2020, 14:55

Jeg synes du har nogle super gode betragtninger, og vil støtte op om tilgangen "frihed under ansvar". Forbud er kun lig med at den samme adfærd skjules.

Ift hvad han kan drikke, hvad med drinks med likør af en art? Altså ikke hård alkohol? Jeg ved ikke om det er for tøset for ham? Jeg drak meget pisang ambong (der afslørede jeg lige at jeg voksede op i 90'erne :lol:), men ellers er der også Kahlua, cointreau og Lignende. Det slår I hvert fald ikke så hårdt.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Æble » 4. jun 2020, 15:04

JoyNips skrev:Helt ærligt, hvis jeg var 17 og havde drukket til jeg var bevidstløs og pissede i bukserne, så ville jeg skamme mig helt afsindigt. Men jeg ville helt klart forsøge at holde hovedet højt og prøve at agere cool omkring det. Måske gør han det samme og har rent faktisk lært lektien, selvom han ikke viser det.


God pointe, havde ikke tænkt sådan. Men du kunne godt have ret. Han deler ikke særlig tit sine følelser hvis han er ked af det eller frustreret. Jeg mener også det er naturligt/sandsynligt at være flov over sådan en episode, derfor har det undret mig at han tilsyneladende ikke var det. Men du har måske ret.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jun 2020, 15:21

Æble skrev:
JoyNips skrev:Helt ærligt, hvis jeg var 17 og havde drukket til jeg var bevidstløs og pissede i bukserne, så ville jeg skamme mig helt afsindigt. Men jeg ville helt klart forsøge at holde hovedet højt og prøve at agere cool omkring det. Måske gør han det samme og har rent faktisk lært lektien, selvom han ikke viser det.


God pointe, havde ikke tænkt sådan. Men du kunne godt have ret. Han deler ikke særlig tit sine følelser hvis han er ked af det eller frustreret. Jeg mener også det er naturligt/sandsynligt at være flov over sådan en episode, derfor har det undret mig at han tilsyneladende ikke var det. Men du har måske ret.


Der foregår mange ting inde i deres hoveder, vi slet ikke får indsigt i - og han bearbejder det nok bare på sin egen måde :) Eller har puttet det i "så lærte jeg det" skuffen :D Det kunne min knægt godt ha fundet på at bruge som argument, at så havde han da selv prøvet det - og lært det på den hårde måde. Hvilket jo nogen gange er den bedste måde at lære på.

jeg er virkelig heldig at have et ældste barn der er enormt åben om hans ungdomsliv, både det han selv tænker, føler og oplever, men også meget af det der sker med og hos hans venner. Det er dejligt og trygt. Men jeg kan tydelig høre at jeg ifht andre forældre ved enormt meget.
En åbenhed og tillid jeg sætter kæmpe stor pris på.


Jeg har en eneste gang, ifht min søn og alkohol, været vred og sagt slut forbudt - og det var da han havde taget en halv flaske vodka med på stranden, og de havde hygge drukket. Han havde kun fortalt mig at han skulle på stranden, havde ikke tænkt over at informere mig om at det indebar alkohol, da det netop plejer at være ok. Han havde ikke været stiv, overhoved, og det var ikke hensigten, de havde fået et par genstande hver og det var det.
Men der fik han læst og påskrevet at alkohol og vand er NO GO, og at jo jeg stoler på ham, hans dømmekraft, og jeg grundlæggende tror på at han ikke ville gøre noget dumt, men at lige præcis den kombination kan være skide farlig og fatal.
Og han har til fulde forstået alvoren i den reprimande, og accepteret at det vil jeg ikke ha at han gør. Og han har sidenhen selv nævnt ironien i hvor mange unge mennesker der er dumpet i havn efter en druktur, og at der i nærmeste oplagte "gå i byen" by ligger et billigt populært sted, 50-60 meter fra et havnebassin, og at det jo så ikke er det fedeste sted at gå i byen, hvis folk blev mega fulde.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2020, 15:26

Jeg lavede samme stunt som din søn lige præcis i en alder af 17. Jeg havde dog drukket mange gange før, da jeg startede som 15-årig. Men dén ene gang blev jeg simpelthen så stanghamrende beruset at jeg endte på en sofa (ham der holdt festens forældre var dog hjemme og holdt øje med mig). Jeg brækkede mig mange gange og kunne huske meget lidt næste dag - jeg kan dog stadig huske tømmermændene fra helvede... og alene de var nok til, at jeg ikke senere drak mig fuld på den måde. Men jeg slog det også hen overfor mine forældre (jeg fortalte dem selv, at jeg havde været meget fuld) og agerede lidt a la din søn, jeg tror det er en teenage-ting, at man forsøger at slå tingene lidt hen, men jeg lærte helt klart lektien.

Mine forældre var ikke dem, der skældte ud eller gav stuearrest eller forbød fester. De snakkede meget fornuftigt med mig om alkoholkultur, og ikke mindst om, at uanset hvad der skete, hvor fuld jeg var, hvor sent det var så kunne jeg ALTID ringe efter dem. Det samme gjaldt min bror, og han har også oplevet at blive "ringet hjem" af vennerne, fordi han var blevet alt for fuld. Men vi var aldrig nogensinde bange for konsekvenserne og det tror jeg altså er vigtigt.

Jeg tror ikke på straf her, du risikerer at miste hans tillid. Min veninde var en af dem, der ikke måtte "ringes hjem", fordi hendes forældre var ekstremt strenge. Det er bare uhensigtsmæssigt synes jeg.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf hotlips » 4. jun 2020, 17:39

Moxy-lady skrev:Jeg synes du har nogle super gode betragtninger, og vil støtte op om tilgangen "frihed under ansvar". Forbud er kun lig med at den samme adfærd skjules.

Ift hvad han kan drikke, hvad med drinks med likør af en art? Altså ikke hård alkohol? Jeg ved ikke om det er for tøset for ham? Jeg drak meget pisang ambong (der afslørede jeg lige at jeg voksede op i 90'erne :lol:), men ellers er der også Kahlua, cointreau og Lignende. Det slår I hvert fald ikke så hårdt.


Cointreu blev anset for at være ret sejt da jeg var dreng, ikke mindst fordi der blev sat ild til det, hvor meget alkohol der så egentlig er tilbage når man har gjort det ved jeg ikke, men det er helt sikkert sådan noget jeg ville vise ham hvis jeg blev bekymret for om han lavede den der med at holde sig for næsen og så ned med det . Og jeg har aldrig hørt om nogen der drak vodka og saftevand hvis de havde mulighed for at vælge.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf FruKuk » 4. jun 2020, 18:40

hotlips skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes du har nogle super gode betragtninger, og vil støtte op om tilgangen "frihed under ansvar". Forbud er kun lig med at den samme adfærd skjules.

Ift hvad han kan drikke, hvad med drinks med likør af en art? Altså ikke hård alkohol? Jeg ved ikke om det er for tøset for ham? Jeg drak meget pisang ambong (der afslørede jeg lige at jeg voksede op i 90'erne :lol:), men ellers er der også Kahlua, cointreau og Lignende. Det slår I hvert fald ikke så hårdt.


Cointreu blev anset for at være ret sejt da jeg var dreng, ikke mindst fordi der blev sat ild til det, hvor meget alkohol der så egentlig er tilbage når man har gjort det ved jeg ikke, men det er helt sikkert sådan noget jeg ville vise ham hvis jeg blev bekymret for om han lavede den der med at holde sig for næsen og så ned med det . Og jeg har aldrig hørt om nogen der drak vodka og saftevand hvis de havde mulighed for at vælge.


Ej jeg har altid troet, at du var en kvinde. Utroligt som man kan danne sig det helt forkerte billede inde i hovedet
Senest rettet af FruKuk 4. jun 2020, 18:43, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf FruKuk » 4. jun 2020, 18:42

Æble - håber, at din dreng får en god og knap så våd aften son sidst. Synes at dine tanker omkring grænser/tilgang/etc er super reflekterede
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jun 2020, 18:50

FruKuk skrev:
hotlips skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes du har nogle super gode betragtninger, og vil støtte op om tilgangen "frihed under ansvar". Forbud er kun lig med at den samme adfærd skjules.

Ift hvad han kan drikke, hvad med drinks med likør af en art? Altså ikke hård alkohol? Jeg ved ikke om det er for tøset for ham? Jeg drak meget pisang ambong (der afslørede jeg lige at jeg voksede op i 90'erne :lol:), men ellers er der også Kahlua, cointreau og Lignende. Det slår I hvert fald ikke så hårdt.


Cointreu blev anset for at være ret sejt da jeg var dreng, ikke mindst fordi der blev sat ild til det, hvor meget alkohol der så egentlig er tilbage når man har gjort det ved jeg ikke, men det er helt sikkert sådan noget jeg ville vise ham hvis jeg blev bekymret for om han lavede den der med at holde sig for næsen og så ned med det . Og jeg har aldrig hørt om nogen der drak vodka og saftevand hvis de havde mulighed for at vælge.


Ej jeg har altid troet, at du var en kvinde. Utroligt som man kan danne sig det helt forkerte billede inde i hovedet



jeg er ret sikker på det var en "dengang MOR var en dreng" :D
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Æble » 4. jun 2020, 18:50

Hehe den bekymrede mor her... Ringede til ham kl 18 og der havde de ikke drukket noget endnu. Og sms’er lidt med ham nu her hvor han siger han ligger på 2 på skalaen 1=Helt ædru til 10=Sidste lørdag. Skrev at jeg stoler på men er lidt bekymret, men glad for han gider svare. Og st vi altid vil hjælpe hvis han har brug for det. Prøver at udstråle kærlig bekymring og at han har frihed under ansvar.
18
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2922

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Kilix » 4. jun 2020, 19:05

Jeg bed maerke i at han er introvert. Det er nok der den er gaaet lidt gal for ham i loerdags. Alkohol goer introverter, som mig selv, meget mere udadvendte og loesslupne paa en behagelig maade (alt afhaengigt af maengderne).
Her kommer der lige en lille lommeanalyse som nok skal tages med et par gram salt (+lidt citron og et shot tequila):
Hvis han efter et par drinks er begyndt at foele den der afslappede udadvendthed, taenkte han nok at han havde fundet de vises sten; og gad saa egentligt vide hvad der sker efter yderligere et par drinks..? :D
Laeg det sammen med en ung fyr der ikke helt har styr paa alkoholens effekter endnu, saa har du en gut der har proevet at drikke mere mod og udadvendthed til sig, og endt op med noget naer en alkoholforgiftning.
Jeg tror helt aerligt godt at du kan stole paa at han faktisk har laert noget. Og saa kan det maaske vaere en ide at snakke med ham om den der udadvendthed, og hvordan den i loebet af meget faa drinks kan vendes til at han i stedet bliver irriterende, og maaske endda direkte pinlig. Du kan evt komme med nogen af dine egne anekdoter om nogen ikke saa heldige drukture, saa i kan faa en sjov snak om det. :D
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Moxy-lady » 4. jun 2020, 19:07

Æble skrev:Hehe den bekymrede mor her... Ringede til ham kl 18 og der havde de ikke drukket noget endnu. Og sms’er lidt med ham nu her hvor han siger han ligger på 2 på skalaen 1=Helt ædru til 10=Sidste lørdag. Skrev at jeg stoler på men er lidt bekymret, men glad for han gider svare. Og st vi altid vil hjælpe hvis han har brug for det. Prøver at udstråle kærlig bekymring og at han har frihed under ansvar.


Du lyder som en fantastisk mor, og jeg synes det lyder til at din knægt forstår dig og selv føler at sidste lørdag var alt alt for voldsom, når han svarer dig som han gør.
11
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2922

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Kilix » 4. jun 2020, 19:09

Du kan evt skrive til ham at naar han ikke kan svare paa en sms uden at skulle knibe det ene oeje sammen for at kunne fokusere, saa skulle han have ringet for at blive hentet for en drinks tid siden :D
1

Tilbage til "Forældre"