Teenagerens første druktur

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Teenagerens første druktur

Indlægaf Æble » 4. jun 2020, 04:39

Min søn er 17 år. Han går i gymnasiet. Han havde sin første druktur i sidste uge, ellers har han kun smagt på enkelte genstande. Det gik over gevind og jeg synes ikke rigtig det virker som om han har lært noget af det.

Han tog afsted om eftermiddagen. Vi fik gæster og mens vi sidder og spiser bliver jeg ringet op af en af hans venner at de er bekymrede for ham og han ikke kan cykle hjem.

Jeg kører afsted med det samme med min veninde som er på besøg og finder de unge mennesker på en græsplæne hvor de har siddet og hygget sig.
Min søn ligger på jorden og er næsten ikke til at komme i kontakt med. Når man råber til ham grynter han bare lidt. De har lagt ham på siden så han ikke bliver kvalt i sit eget bræk. Han har bræk over det hele og har tisset i bukserne. Vennerne må bære ham hen til bilen hvor vi må lægge ham ind via bagagerummet. Han kan overhovedet ikke stå på benene og han fatter intet af hvad der foregår, han er helt væk. Han ligger og gylper galde hele vejen.
Da vi kommer hjem bliver han igen båret ind, vi lægger ham i stuen og han bliver ved at gylpe og ryste og er stadig ikke Kontaktbar. Vi får hans våde klamme tøj af ham. Jeg ringede til vagtlægen fordi jeg slet ikke kunne få kontakt, men vagtlægen sagde at så længe han trækker vejret så er det ok. Sidder og holder øje med ham i en times tid og kan så se at han begynder at ligge roligt og holder op med at gylpe og ryste.
Senere, ca 5 timer efter jeg har hentet ham vågner han op og er bagstiv. Tumler rundt og griner og synes det hele er sjovt. Vi fortæller ham hvad der er sket og han bliver sådan lidt wtf over det, han kan ingenting huske, kun at han har haft det “skidesjovt”.

Dagen efter snakker vi selvfølgelig om at han satte sig selv i en farlig position, at han satte vennerne i en ubehagelig situation og at det altså ikke er cool at blive hentet af sin mor osv. Han siger at han har lært at han ikke skal drikke så hurtigt og at der lige skal gå lidt inden han skal drikke igen.

Igår kommer han så og siger at de skal ud og sidde og drikke igen. Vi snakker om igen at nøjes med en drink i timen og vand ind i mellem og vi får sådan en jaja jeg ved det godt. Senere kommer han så og spørger om vi vil købe vodka til ham fordi han ikke selv kan når han er under 18.

På mig virker han ikke som om han har lært noget. Han er bare klar på næste tur.

Nogen der har refleksioner over situationen? Er jeg sippet og uforstående overfor er ungt menneske? Hvordan taler jeg med ham så han forstår alvoren men at det ikke bliver barn-voksen “skæld-ud”? Eller skal jeg lade ham selv finde ud af det og ikke sige mere?

Han er normalt meget fornuftig og ansvarsfuld, grænsende til det tilbageholdende.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf TomKah » 4. jun 2020, 04:52

Jeg synes du skal lade ham selv styre det, men at hvis det sker igen så skal du videofilme ham. Det kan da ikke være andet end virkelig virkelig pinligt at ens venner har set en tisse i bukserne etc.

Jeg var selv meget glad for at drikke og gå i byen og har været så fuld som din søn bliver beskrevet mere end 1 gang. Jeg var dog yngre, så jeg fik forbud mod at drikke i et halvt års tid efter hver episode. Det gjorde mig ikke klogere jeg ville stadig gerne drikke. Tror jeg havde det som din søn egentlig.
Men jeg forstår det også godt din position som mor for jeg har også en 14 årig søn. Jeg ville ikke bukke under for at købe vodka. Det er så svært at styre.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf girl_beat » 4. jun 2020, 06:29

Én gang skal jo være den første, og det synes jeg som udgangspunkt ikke er alarmerende, når han er 17 år :)

Men graden af 'fuldhed' virker temmelig voldsom, når I ikke kan få kontakt med ham i flere timer, og han har kastet op, tisset i bukserne etc. Så dér ville jeg trække en streg i sandet og meddele, at han ikke skulle ud og drikke igen få dage efter, men blive hjemme som konsekvens. Og at der under ingen omstændigheder ville blive tale om at købe vodka til ham, så længe han er under 18.
7
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf JoyNips » 4. jun 2020, 06:44

Jeg synes først og fremmest det er positivt at han først drikker som 17-årig. Der render sgu alt for mange fulde 12-årige rundt derude.

Men jeg synes også graden af fuldhed er voldsom. Han må jo virkelig have drukket noget alt for stærkt alt for hurtigt. Så måske skal du (prøve at) aftale med ham at han drikker øl i stedet? Det er svært at blive lige så bevidstløs af druk når det er øl.
Jeg ville enten sige nej til at købe vodka og tilbyde noget mindre stærkt eller aftale en mængde, han kunne få med. Det forhindrer ikke, at han drikker vennernes sprut, men det er der jo intet, der forhindrer.
10
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Zonta » 4. jun 2020, 07:11

JoyNips skrev:Jeg synes først og fremmest det er positivt at han først drikker som 17-årig. Der render sgu alt for mange fulde 12-årige rundt derude.

Men jeg synes også graden af fuldhed er voldsom. Han må jo virkelig have drukket noget alt for stærkt alt for hurtigt. Så måske skal du (prøve at) aftale med ham at han drikker øl i stedet? Det er svært at blive lige så bevidstløs af druk når det er øl.
Jeg ville enten sige nej til at købe vodka og tilbyde noget mindre stærkt eller aftale en mængde, han kunne få med. Det forhindrer ikke, at han drikker vennernes sprut, men det er der jo intet, der forhindrer.

Jeg er meget enig med JoyNips her.

Jeg kan godt forstå du synes det er voldsomt, Æble. Jeg ville være meget bekymret, hvis det var min dreng, jeg havde måtte hente i den tilstand. Jeg synes faktisk det er en god idé at filme det. Selvfølgelig kun til at vise ham og ikke andre. Og så tror jeg bare det er forskelligt, hvad man synes er sejt og ikke sejt som 17-årig. Jeg ville have syntes det var dødhamrende pinligt og jeg ville IKKE have synes det var skide sjovt hvis jeg havde været så påvirket af alkohol.
Og så tror jeg tit drenge liiige skal vise, at de kan følge med og måske lidt mere end dét og så glemmer de at mærke efter på egen krop. Umiddelbart vil mit bud være, at han bliver træt af det på et tidspunkt, men om det er efter 2, 5 eller 15 gange er jo umuligt at sige :mellow:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf kidkomb » 4. jun 2020, 07:20

Jeg synes også det virker som en god ide at filme det, hvis det sker igen. Absolut ikke for andet end at vise ham selv, i private omgivelser, så han kan se hvor voldsomt (og virkelig pinligt) det er.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf hotlips » 4. jun 2020, 07:37

Det er jo en akut forgiftning og jeg havde ringet efter en ambulance, hvad sker der lige for at sige til folk at det er fint så længe han trækker vejret? Det er jo netop noget de stopper med meget pludseligt når de er så forgiftede og det er ikke skide sundt at ligge i flere minutter uden ilt til hjernen.

Jeg har kun set en være så fuld en enkelt gang, og der fik jeg ham hentet, det var ikke en jeg kendte.

Jeg ville være meget chokeret hvis jeg fik et barn, uanset alder, hjem i den tilstand, og når det er første gang han drikker ude så ville jeg nok sætte restriktioner på det første stykke tid, lade ham gå ud og feste men kl et eller andet, der bliver du hentet, så ligger han ikke hjælpeløs et eller andet sted uden at det bliver opdaget i mange timer, og så måtte vi se på det efterhånden.

Jeg ville ikke begynde at filme nogen, dels synes jeg ikke det er noget at sige god for, de unge har i forvejen ofte svært ved at forstå at man ikke filmer folk der ikke har kontrol over noget som helst, og jeg vil ikke deltage i overlagt at ydmyge ham.

Men når man bliver så fuld, så må man have lidt mere snor i i en periode, det er simpelthen for farligt og det er noget der er tendens til at tage for let på så jeg ville ikke turde hænge det op på at hans venner ringer.
10
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Charly » 4. jun 2020, 08:07

Sikke en voldsom oplevelse.

Jeg tror også, at jeg havde indført nogle restriktioner på hans indtag af alkohol i den nærmeste fremtid.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf TinaW » 4. jun 2020, 08:19

hotlips skrev:Det er jo en akut forgiftning og jeg havde ringet efter en ambulance, hvad sker der lige for at sige til folk at det er fint så længe han trækker vejret? Det er jo netop noget de stopper med meget pludseligt når de er så forgiftede og det er ikke skide sundt at ligge i flere minutter uden ilt til hjernen.

Jeg har kun set en være så fuld en enkelt gang, og der fik jeg ham hentet, det var ikke en jeg kendte.

Jeg ville være meget chokeret hvis jeg fik et barn, uanset alder, hjem i den tilstand, og når det er første gang han drikker ude så ville jeg nok sætte restriktioner på det første stykke tid, lade ham gå ud og feste men kl et eller andet, der bliver du hentet, så ligger han ikke hjælpeløs et eller andet sted uden at det bliver opdaget i mange timer, og så måtte vi se på det efterhånden.

Jeg ville ikke begynde at filme nogen, dels synes jeg ikke det er noget at sige god for, de unge har i forvejen ofte svært ved at forstå at man ikke filmer folk der ikke har kontrol over noget som helst, og jeg vil ikke deltage i overlagt at ydmyge ham.

Men når man bliver så fuld, så må man have lidt mere snor i i en periode, det er simpelthen for farligt og det er noget der er tendens til at tage for let på så jeg ville ikke turde hænge det op på at hans venner ringer.


Udover at du vel mener mindre/kortere snor, så er jeg ret enig i det du skriver.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Æble » 4. jun 2020, 08:32

Jeg svarer lige samlet. Tak for jeres input, jeg sætter stor pris på at i giver ker tid til at svare.

. Rart at se at det ikke kun er mig der synes det var over stregen. Han er jo normalt ret fornuftig og har aldrig før gjort noget sådan rigtig dumt så derfor forsøger jeg at finde en balance mellem at lade ham selv finde ud af tingene og træde ind når der er behov for voksenråd.

Jeg kommer ikke til at købe vodka til ham. Han er lidt i en klemme fordi det han drak i sidste uge var vennernes vodka som forældrene havde købt og nu mangler de vodka (fordi han drak det meste). Men det tænker jeg at han selv må rode med. Han drikker ikke øl eller sodavand (og cider, breezers osv) fordi han ikke kan lide det, også derfor han ikke har drukket før. Men her sidste uge fik de den gode ide at blande vodkaen med saftevand.

Han drak meget rigtig hurtigt. Jeg sagde til ham at især med spiritus så skal man holde pause mellem hver drink. Han sagde at han også havde holdt pause, måske fem minutter :forvirret2: Jeg er glad for at han først er begyndt at drikke nu her og ikke som 12 årig, men han er jo som bambi på glatis.

Jeg har ikke lyst til at forbyde ham at gå ud med vennerne. Han har altid været meget introvert og haft få venner og jeg synes det er så skønt at han her i gymnasiet har fået en gruppe gode venner og kommer lidt ud. Og de virkede ret søde og betænksomme, passede på ham og var bekymrede osv. Samtidig med at han normalt er ret fornuftig og ansvarlig.

Jeg tager lige en snak med ham her i dag, med lidt formaninger. Er loren ved at forbyde noget, fx spiritus, for så kan vi ende i hemmelighedskræmmeri hvor jeg ligenu synes vi har en ret åben dialog.
9
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf vandmelon » 4. jun 2020, 09:13

Der skal satme være konsekvens her. Kommer han hjem/bliver hentet hjem en gang til i den tilstand, så kan han glemme alt om den iphone han ønsker sig til fødselsdagen. Der skal markeres en grænse med det samme, for når han er 20 er det FOR sent. Jeg har selv siddet med børn på skoler i forhold til forskellige arbejdsopgaver. Og ja, jeg lægger gerne hovedet på blokken, jeg sagde ikke fra i tide over for nogle stykker af dem og lod dem styre arbejdsprocessen. En måned efter mistede netop disse børn totalt respekten for mig og så var JEG på the point of no return, for man kan åbenbart ikke spole en relation tilbage og starte forfra med ordene "nej, dette skal vi ikke, men DETTE skal vi". Der er de ligeglade. Da de har fået frie tøjler een gang, har de straks indlært, at sådan bliver det for altid. Derfor - en grænse skal sættes MED det samme, at han gør det dagen efter igen/har en attitude der er klar til at gøre det igen, viser, at han har indlært, at dette er "ok". Dermed har du i hans hoved ingen ret overhovedet til om nogle få måneder at sige, at dette IKKE er ok, hvis han kommer hjem i samme tilstand. Mit eksempel er dyre lærepenge. Kampen VAR tabt. Og jeg er ikke komplet idiot. Har en cand. mag. i kommunikation og masser af erfaring før jeg kom til deres skole, alligevel tænkte jeg, "lad dem SELV indse, at deres opførsel ikke er passende". Det skete aldrig. Jeg er ellers ledelsesstrategisk meget "fri" anlagt, hvor jeg tror på at den bedste måde at styre på, er ikke at styre. MEN - man mister kontrol/respekt/autencitet og det går stærkt. Vi har europarekord i druk, nu også blandt 15 årige, vågn op Danmark, vi skal ikke ud og købe vodka til vores børn. Hvor er faren til barnet henne i alt dette i øvrigt? Wow! :gruble: Markering af grænse og så er det ellers af sted dagen efter og lære at have det sjovt uden maks alkohol, det KAN lade sig gøre! Det er ikke anderledes end når i "opdrager" jeres mænd. Fint han har haft venner på besøg, fint at han har set fodbold og drukket sig fuld. Han er en voksen mand. Det er ikke noget du skal blande dig i, hvad han gør og ikke gør sammen med vennerne. Men klokken 12.00 dagen derpå skal lejligheden se ud på samme måde som da du efterlod den før du tog til en veninde i kbh, ellers må han holde sin "fodboldfest" et andet sted.
Senest rettet af vandmelon 4. jun 2020, 09:49, rettet i alt 3 gange.
1
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21225

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Nesnay » 4. jun 2020, 09:35

Jeg holder mig lige ude af diskussionen om håndteringen af situationen i det hele taget, men helt lavpraktisk kan han måske blande med noget med en lavere alkoholprocent, når nu han ikke er til øl/alkopops? Som teenager drak jeg i en periode Martini blandet med enten sprite eller cola (ja, man undrer sig, men det smagte fint dengang). Det kunne sikkert også fungere med saftevand. Der er kun ca. 18 % i, så man kan tåle dobbelt så mange drinks som med stærk spiritus - finten er så selvfølgelig ikke at skrue op for mængden ift. saftevandet.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jun 2020, 10:43

Æble skrev:. Rart at se at det ikke kun er mig der synes det var over stregen. Han er jo normalt ret fornuftig og har aldrig før gjort noget sådan rigtig dumt så derfor forsøger jeg at finde en balance mellem at lade ham selv finde ud af tingene og træde ind når der er behov for voksenråd.
...

Jeg tager lige en snak med ham her i dag, med lidt formaninger. Er loren ved at forbyde noget, fx spiritus, for så kan vi ende i hemmelighedskræmmeri hvor jeg ligenu synes vi har en ret åben dialog.


Jeg ville i den grad passe på med forbud, - og formaningerne egentligt også.
For netop ikke at ødelægge den åbne og tillidsfulde dialog, og netop undgå hemmelighederne, og brud på grænser, aftaler og forventninger.
jeg ville ikke straffe ham for en enkelt dum hændelse.

Jeg ville tage en helt rolig snak med ham om hvad han har lært af sin debut, og hvordan han tænker han vil håndtere næste fest, og snige råd, vejledninger og forventninger ind den vej. For muligvis har han jo gjort sig nogle (gode) tanker - baseret på hans første erfaring.
Jeg ville være åben om at jeg havde oplevet kammeraterne var bekymret, og udtrykke taknemmelighed for at de passede så godt på ham som de gjorde, og at jeg selv som forældre havde været rigtig bekymret, og forklare at det altså er en tilstand der sender folk på sygehus. At det ikke er ufarligt. Uden at skælde ud og være fordømmende, - men anerkend at han var uerfaren og derfor ikke kendte til effekten og virkningen, og anerkend at han bare gerne vil være ung med sine kammerater, men understreg at de helt sikkert ville foretrække at han var glad fuld og festlig, og ikke har drukket sig sanseløs beruset.

min søn debuterede med alkohol ca. 15 år gammel, og vi har fra gang til gang haft forventnings afstemninger, hvor, hvor meget, hvordan osv.
Så han lærte det stille og roligt, og han har helt styr på sig selv, ved hvordan alkoholen virker på/for ham, og at tænke det ind i helhed og situation.
Vi har snakket meget om at alkohol aldrig må været et pres, at det er helt fint at være ædru til fest, og at hver har sin grænse - som kan være vidt forskellig. Han er f.x. meget bevidst om at han er en stor, tung og muskuløs gut, og derfor tåler væsentligt mere end kammeraten der vejer 30% mindre. Derfor har han f.x. sørget for at en omgang shots-spil blev med shots til ham, cider til kammerarten. Og han er absolut ikke bleg for at sige til en kammerat at nu er det vist på tide at tage en cola, holde en pause, stoppe med at drikke, eller hjælpe kammeraten til enten selv at ringe efter forældre eller sørge for det bliver gjort.
I det hele taget synes jeg de er super gode til at passe på hinanden når de fester, det er skønt og trygt. Og det var jo heldigvis også det i oplevede ifht din søn, at kammeraterne passede på ham, og fik ringet efter dig.

Min søn er en af dem der lægger hus til festlig sammenkomster, og jeg synes det er skønt og hyggeligt at de er her.
Måske du også kunne give din søn det tilbud? - at han gerne må holde fest hjemme. Jeg synes det er hyggeligt at se og høre de unge mennesker hygge sig, og det føles rart at være tæt på og at kunne træde til med hjælp om nødvendigt (kun en enkelt gang)
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Pølsemix » 4. jun 2020, 10:44

Det er en klassiker når unge mennesker ikke har stiftet bekendtskab med alkohol før, det bedste er at de bliver introduceret til det hjemmefra. Så er det dels ikke lige så spændende når der endelig er “fri bar” og de ved hvad det er for en størrelse.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Teenagerens første druktur

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jun 2020, 10:44

Jeg ville iøvrigt nok overveje at købe vodkaen, når nu han ikke rigtig kan li de øvrige ting, - men på betingelse af at hans drink blev blandet hjemmefra.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Forældre"