Teenagere og alkohol

Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 07:59

Fru Sunshine skrev:
SurSødSovs skrev:Min datter havde ikke deltaget i det. Og jeg havde promte svaret det i en fællesmail med henvisning til tidligere indgået aftale.

Og nej. Det er ikke naivt at afholde sit barn fra at drikke i 8./9. klasse.

Det er naivt at tro, at man kan afholde dem fra det, hvis de virkelig vil.

Men behøver man som forældre faciliterer det for dem der ikke virkelig vil?
2
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 08:01

DetSorteCirkus skrev:Jeg kom aldrig rigtig frem til at forholde mig til konceptet for festerne, da allerede fremgangsmåden skurrer for meget.
Når arrangøren selv har et et barn på årgangen, ved vedkommende jo godt, at der er blevet truffet individuelle aftaler i de forskellige klasser, og derfor er det enten ubetænksomt eller direkte uetisk at sende sådan et tilbud ud i plenum i stedet for først at forhøre sig om de enkelte klassers regler på området. Det er lige sådan noget her, der hurtigt bliver en kaglende pest på Forældreintra.

Den manglende research skriger især til himlen, når beskeden indledes med en belæring om, at forældre alligevel ikke kan holde deres teemagebørn fra at drikke. Måske er det ikke ment sådan, men i praksis kommer den konklusion jo til at negligere det, man faktisk er kommet frem til i TS børns klasse.

Alt det ovenstående giver mig bare sammen med mailens mange detaljer indtrykket af en gesjæftig type, der godt kan lide at lede og bestemme og høre på sig selv og som måske endda, når alt kommer til alt har en lille økonomisk interesse i foretagendet. Og det er jo synd, hvis ideen ellers er god og tværtimod kommer fra et altruistisk sted.

Jeg kender h*n ikke. Men jeg havde taget det hele anderledes hvis h*n havde spurgt om vi ville snakke om at være med på næste forældremøde fremfor at adviserer om en invitation.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Fru Sunshine » 22. jun 2019, 08:08

Kyle skrev:
Fru Sunshine skrev:
SurSødSovs skrev:Min datter havde ikke deltaget i det. Og jeg havde promte svaret det i en fællesmail med henvisning til tidligere indgået aftale.

Og nej. Det er ikke naivt at afholde sit barn fra at drikke i 8./9. klasse.

Det er naivt at tro, at man kan afholde dem fra det, hvis de virkelig vil.

Men behøver man som forældre faciliterer det for dem der ikke virkelig vil?

Nej for pokker. Det var slet ikke det, jeg var inde i.

Jeg synes da bestemt, at man skal bakke op om sin teen, hvis h*n ikke har lyst til at drikke. Jeg synes sådan set heller ikke, at man ligefrem behøver at opmuntre til druk, men med min egen tid i 8.-9. klasse in mente, så synes jeg absolut, at det er bedre med ordnede forhold, voksenopsyn og begrænset indtag, end at de, som vi gjorde, vælter rundt i gigabranderter.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jun 2019, 08:09

Kyle skrev:Jeg kender h*n ikke. Men jeg havde taget det hele anderledes hvis h*n havde spurgt om vi ville snakke om at være med på næste forældremøde fremfor at adviserer om en invitation.


Det forstår jeg godt. Jeg ville have det på præcis samme måde.
Hvorfor er du så forhippet på de her fester, at første henvendelse er en regulær invitation sendt ud til forældrene individuelt? Ville min første tanke være.
Det korrekte ville være at undersøge, hvem der er forældrerepræsentant hos jer og så tage kontakt til vedkommende i stedet for potentielt at spille jer ud mod hinanden med et tilbud, der strider mod jeres fælles vedtagne regler for alkoholindtag.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Purple Haze » 22. jun 2019, 08:14

Kyle skrev:Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst reagerer.


Kan du ikke bare ignorere det?
Og sige pænt nej tak, hvis du bliver bedt om et SU.

Og hvis dit barn gerne vil med, så får det at vide at det må det ikke, fordi i har en aftale om at fester først er efter påske.

Der er vel ingen grund til at skabe en masse drama.
Du bryder dig ikke om invitationen og synes den er upassende, fordi i har en anden aftale, og derfor deltager i ikke.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 09:18

Purple Haze skrev:
Kyle skrev:Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst reagerer.


Kan du ikke bare ignorere det?
Og sige pænt nej tak, hvis du bliver bedt om et SU.

Og hvis dit barn gerne vil med, så får det at vide at det må det ikke, fordi i har en aftale om at fester først er efter påske.

Der er vel ingen grund til at skabe en masse drama.
Du bryder dig ikke om invitationen og synes den er upassende, fordi i har en anden aftale, og derfor deltager i ikke.

Jo. Men det er vel også en reaktion. Jeg har intet ønske om drama men overvejede at skrive til afsender at jeg gerne så det var blevet vendt i vores klasse først.
0
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 09:27

Nå. Men et andet forældrepar har svaret offentligt at de synes det er ærgerligt de enkelte klassers beslutninger er overrulet og om hun vil beskrive hvilke regler der er for gæsterne ude fra. De skriver også at er de ene om at undre sig så skal man blot ignorerer deres opslag.

Om andre har skrevet direkte til indbyder ved jeg ikke men denne er sendt ud:

“Undskyld undskyld undskyld

Jeg kan forstå at min ide med at alle på vores skole skulle have en mulighed for at feste sammen, i næste skole år, var en meget dårlig ide.

Jeg havde håbet og ønsket at denne besked var blevet modtaget anderledes.
Den var ment som en information til jer forældre om, at jeres børn ville modtage en invitation til en fest, og under hvilke rammer denne fest vil blive afholdt.
Invitationerne skulle afleveres i glæde, med håbet om at der skulle skabes sammenhold på årgangen, og ingen ellever skulle stå tilbage uden invitation, omend de i 9. kl. er klar til at indtage alkohol, eller havde sodavand i posen.
Denne glæde findes desværre ikke længere, og derfor har jeg valgt ikke at inviterer alle på årgangen.
Hvis jeres barn alligevel skulle modtage en invitation til en lignende fest, står det dem selfølgelig frit for at takke nej.

Mvh xxx
Med opbakning fra
X og X
X og X
X”

Det er ærgerligt når en har initiativ til at skabe noget. Men også ærgerligt at det enerådigt skulle foregå udenom det aftalte i de enkelte klasser.
Jeg ved i øvrigt nu at det heller ikke var aftalt i indbyders klasse, men sendt ud der tidligere på ugen som fest for deres klasse hvis 10 forældre bakkede op. Intet om hele årgangen og ikke besluttet på deres møde.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf BlueBunny » 22. jun 2019, 09:37

Kyle skrev:
Purple Haze skrev:
Kyle skrev:Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst reagerer.


Kan du ikke bare ignorere det?
Og sige pænt nej tak, hvis du bliver bedt om et SU.

Og hvis dit barn gerne vil med, så får det at vide at det må det ikke, fordi i har en aftale om at fester først er efter påske.

Der er vel ingen grund til at skabe en masse drama.
Du bryder dig ikke om invitationen og synes den er upassende, fordi i har en anden aftale, og derfor deltager i ikke.

Jo. Men det er vel også en reaktion. Jeg har intet ønske om drama men overvejede at skrive til afsender at jeg gerne så det var blevet vendt i vores klasse først.[/


Edit: ignorer bare mit indlæg her, havde ikke set der var sendt mail ud. (Jeg kan ikke slette hele indlægget. Og vil ikke bare skrive “slettet”, jeg bliver selv så nysgerrig nær der står “slettet” ) :D

Det kan du nå endnu. Kontakt kontaktforældrene i dit barns klasse eller skriv på intra/facebook eller hvor i kommunikerer.
Du kan jo gøre det kort uden at komme med egne holdninger hvis du ikke ønsker.

“Hvordan tænker I vi skal forholde os til Xs initiativ? Umiddelbart har vi jo en anden aftale for vores klasse i forhold til alkohol.”
Senest rettet af BlueBunny 22. jun 2019, 10:13, rettet i alt 3 gange.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jun 2019, 10:03

Hvor mange elever er der på årgangen?
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf BlueBunny » 22. jun 2019, 10:06

Jeg tænker så at det er typisk at nogen forældre går i angrebs-/ forsvarsmode, istedet for at gå i samarbejde.
Og her tænker jeg IKKE på afsenderen af invitationen.

Lige som her på debatten, så er mange åbne over for løsninger og andres holdninger.
Hvorfor ikke sige tak for det fine initiativ. Og gå i dialog om det er muligt at holdningen til alkohol under festen kan ændres lidt? Måske starte med ingen alkohol til første fest, og så evaluere.

Jeg er ikke fortaler for alkohol til børn. Jeg ser tiltaget som et forsøg på at skabe rammer der imødekommer efterspørgsel. Og jeg tænker fornuftig smilende dialog kunne have skabt et andet udfald.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jun 2019, 10:06

Kyle skrev:“Undskyld undskyld undskyld

Jeg kan forstå at min ide med at alle på vores skole skulle have en mulighed for at feste sammen, i næste skole år, var en meget dårlig ide.

Jeg havde håbet og ønsket at denne besked var blevet modtaget anderledes.
Den var ment som en information til jer forældre om, at jeres børn ville modtage en invitation til en fest, og under hvilke rammer denne fest vil blive afholdt.
Invitationerne skulle afleveres i glæde, med håbet om at der skulle skabes sammenhold på årgangen, og ingen ellever skulle stå tilbage uden invitation, omend de i 9. kl. er klar til at indtage alkohol, eller havde sodavand i posen.
Denne glæde findes desværre ikke længere, og derfor har jeg valgt ikke at inviterer alle på årgangen.
Hvis jeres barn alligevel skulle modtage en invitation til en lignende fest, står det dem selfølgelig frit for at takke nej.

Mvh xxx
Med opbakning fra
X og X
X og X
X”


Billede
10
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Misantropen » 22. jun 2019, 10:08

Kyle skrev:Nå. Men et andet forældrepar har svaret offentligt at de synes det er ærgerligt de enkelte klassers beslutninger er overrulet og om hun vil beskrive hvilke regler der er for gæsterne ude fra. De skriver også at er de ene om at undre sig så skal man blot ignorerer deres opslag.

Om andre har skrevet direkte til indbyder ved jeg ikke men denne er sendt ud:

“Undskyld undskyld undskyld

Jeg kan forstå at min ide med at alle på vores skole skulle have en mulighed for at feste sammen, i næste skole år, var en meget dårlig ide.

Jeg havde håbet og ønsket at denne besked var blevet modtaget anderledes.
Den var ment som en information til jer forældre om, at jeres børn ville modtage en invitation til en fest, og under hvilke rammer denne fest vil blive afholdt.
Invitationerne skulle afleveres i glæde, med håbet om at der skulle skabes sammenhold på årgangen, og ingen ellever skulle stå tilbage uden invitation, omend de i 9. kl. er klar til at indtage alkohol, eller havde sodavand i posen.
Denne glæde findes desværre ikke længere, og derfor har jeg valgt ikke at inviterer alle på årgangen.
Hvis jeres barn alligevel skulle modtage en invitation til en lignende fest, står det dem selfølgelig frit for at takke nej.

Mvh xxx
Med opbakning fra
X og X
X og X
X”

Det er ærgerligt når en har initiativ til at skabe noget. Men også ærgerligt at det enerådigt skulle foregå udenom det aftalte i de enkelte klasser.
Jeg ved i øvrigt nu at det heller ikke var aftalt i indbyders klasse, men sendt ud der tidligere på ugen som fest for deres klasse hvis 10 forældre bakkede op. Intet om hele årgangen og ikke besluttet på deres møde.

Det er vist meget godt det ikke bliver til noget.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11232
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23209

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Mani » 22. jun 2019, 10:38

BlueBunny skrev:Jeg tænker så at det er typisk at nogen forældre går i angrebs-/ forsvarsmode, istedet for at gå i samarbejde.
Og her tænker jeg IKKE på afsenderen af invitationen.

Lige som her på debatten, så er mange åbne over for løsninger og andres holdninger.
Hvorfor ikke sige tak for det fine initiativ. Og gå i dialog om det er muligt at holdningen til alkohol under festen kan ændres lidt? Måske starte med ingen alkohol til første fest, og så evaluere.

Jeg er ikke fortaler for alkohol til børn. Jeg ser tiltaget som et forsøg på at skabe rammer der imødekommer efterspørgsel. Og jeg tænker fornuftig smilende dialog kunne have skabt et andet udfald.

Jeg er egentlig enig, men tror alligevel det ville være knap så let for mig at gennemfører, hvis en forældre jeg ikke kender bare kom blæsende og totalt ignorerede at der havde været individuelle møder i klasserne.

Men jeg håber, at jeg ville tage den åbne dialog. Nogle gange tror jeg forældreintra og dets mulighed for at skrive ud til alle skaber unødige konfrontationer og drama.
Indtil nu har vi været forskånet, da det har været holdt i blandt pigeforældrene :genert: :kryds:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 10:47

DetSorteCirkus skrev:Hvor mange elever er der på årgangen?

3 klasser. Den mit barn går i med 25 elever.
0
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Teenagere og alkohol

Indlægaf Kyle » 22. jun 2019, 10:51

BlueBunny skrev:Jeg tænker så at det er typisk at nogen forældre går i angrebs-/ forsvarsmode, istedet for at gå i samarbejde.
Og her tænker jeg IKKE på afsenderen af invitationen.

Lige som her på debatten, så er mange åbne over for løsninger og andres holdninger.
Hvorfor ikke sige tak for det fine initiativ. Og gå i dialog om det er muligt at holdningen til alkohol under festen kan ændres lidt? Måske starte med ingen alkohol til første fest, og så evaluere.

Jeg er ikke fortaler for alkohol til børn. Jeg ser tiltaget som et forsøg på at skabe rammer der imødekommer efterspørgsel. Og jeg tænker fornuftig smilende dialog kunne have skabt et andet udfald.

Jeg ved ikke om der er sendt noget alle ikke kunne se. Den jeg så var mest en undring over den måde indbyder greb det an ikke så meget en afvisning af konceptet.

Jeg har nu hørt det bestemt heller ikke var noget der var enighed om i indbyders barns klasse. Ikke på mødet og heller ikke efterfølgende. Og at flere der oprindeligt havde sagt okay troede det bare var for deres klasse.
0

Tilbage til "Forældre"