Folkeskole eller fri/privatskole?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2019, 05:06

Når vi kommer til Dk om et par år er planen at børnene skal i friskole/børnehave. Måske/forhåbentligt Steiner for at gøre det rigitg vildt. Vores dreng på knap 6 år gik også i hhv privat dagleje og senere fribørnehave da vi var i Dk.

Hverken jeg eller min mand har rigtig gode erfaringer med folkeskolen, selvom at det jo er mange år siden efterhånden. Men det forekommer mig ikke at det er blevet sådan rigitg godt på en masse parametre. Klassestørrelse, reformen osv.

Det sagt, jeg ved naturligvis godt at der er stor forskel fra skole til skole. Selvfølgelig er der det.

Men som det liberale mennesker jeg er, så er jeg altså fan af den Grundtvig Koldske måde at tænke på som blev grundlagt for 150 år siden med den første frisskole. Socialdemokratiet kæmper jo for at styrke folkeskolen og at alle skal gå der og vil give færre penge til friskolerne. Desværre synes jeg. Både for friskolerne og folkeskolerne.

Hvad har i valgt/vælger i til jeres børn og hvorfor?
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Lulu » 9. jun 2019, 06:05

Vores store begynder på privatskole næste år.

Jeg vil simpelthen ikke byde ham de vilkår der hersker på de offentlige folkeskoler. Den folkeskole der ligger over for hans børnehave får kun børn nok ind til at oprette 2 0.klasser når han begynder, så det bliver med 31 børn i hver. Derudover en skoledag til kl 14 hver dag allerede fra 1. Klasse.

Vi har valgt en privatskole der vægter nogle grundprincipper som vi også vægter højt. Endvidere optager de 40 elever til 0.klasse hvert år og de er dermed 20 elever pr klasse til og med 9.klasse - der kan kun komme nye i klassen hvis en anden er stoppet. Kun i 10.klasse risikerer man mere end 20 elever i klassen da de kun opretter en 10.klasse hvert år.
Til og med 2.klasse har de kun undervisning til kl 11.30 og fra 3 til 9 klasse har de timer til kl 14.15 (udskolingen har 2 dage til 16).
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Aquadorable » 9. jun 2019, 06:25

Vi vælger folkeskolen til vores - men vi bor også i område, hvor folkeskolerne er nogle af landets absolut bedste.

Det sagt, så vil jeg ikke tøve et øjeblik med at tage et barn ud, der socialt eller fagligt havde brug for mere eller andet end det, folkeskolen kan tilbyde.

Jeg hører dog meget blandet om Steiner. Flere af mine bekendte er gymnasielærere og fortæller, at Steinerbørnene har mere end almindeligt svært ved at følge med.
7
K - 12.06.18 :love:
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Mette » 9. jun 2019, 06:47

Vores skal i folkeskole.
Den store er begyndt i før-skole, og de kommer til at være 20 i klassen. Det virker til at være en god klasse med engagerede forældre.
Vi vælger folkeskolen, fordi vi tror på, at alle skal have lige muligheder for fx uddannelse. Det får man ikke, hvis alle ressource-stærke vælger privat.
Hvis det bliver nødvendigt senere hen, enten pga fagligheden eller det sociale, så kommer de på privatskole.
14
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf BlueBunny » 9. jun 2019, 06:50

Jeg vil se på udbudet i området hvor i skal bo.
Vi er tilfredse med folkeskolen. Der er plads til forbedringer.

Mit indtryk er at det er meget lærerafhængigt.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2019, 06:55

Aquadorable skrev:Vi vælger folkeskolen til vores - men vi bor også i område, hvor folkeskolerne er nogle af landets absolut bedste.

Det sagt, så vil jeg ikke tøve et øjeblik med at tage et barn ud, der socialt eller fagligt havde brug for mere eller andet end det, folkeskolen kan tilbyde.

Jeg hører dog meget blandet om Steiner. Flere af mine bekendte er gymnasielærere og fortæller, at Steinerbørnene har mere end almindeligt svært ved at følge med.


Nu skal det ikke lige være en steiner debat, men jeg tror helt ærligt at det er meget indviduelt. Både udfra egene oplevelser med klassekammerater i grundskole og gymnasiet som kom fra steinerskole og mit generelle indtryk. En stor undersøgelse for år tilbage viste også at steinerbørn klarede sig bedre i job og på videregående uddannelser end folkeskoleelever.

Jeg ville dog ønske at der var Montessori i Danmark som er den type skole vores søn går på nu. Det fungerer fantastisk godt.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2019, 06:57

BlueBunny skrev:Jeg vil se på udbudet i området hvor i skal bo.
Vi er tilfredse med folkeskolen. Der er plads til forbedringer.

Mit indtryk er at det er meget lærerafhængigt.


Det gør vi også tildels. Vi ser efter bolig i områder hvor der er skoler som tiltaler osv Men det var et helt generel emne jeg ville tage op. Ikke for os specifikt :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Rapfisk » 9. jun 2019, 07:00

Jeg håber, den lokale folkeskole er blevet god, når vores datter skal starte i 2025, men vi skriver hende helt klart op til et par privat- eller friskoler.

Min kæreste og jeg har blandede oplevelser med folkeskolen, men jeg synes egentlig, at de fleste børn, vi kender i dag, virker til at trives.
0
Livslinjen: 70 201 201
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf TomKah » 9. jun 2019, 07:05

Mine to store går i folkeskolen og jeg var meget stor tilhænger af folkeskolen, på trods af at jeg er dybt konservativ i min tilgang til livet.
Jeg er dog IKKE imponeret af folkeskolen i vores lokalområde. Vi har intet problem med klassestørrelser - der er 20-23 børn i hver klasse - men lærerne kan ikke håndtere den spredning der er på børnene i et område som er to-delt, hvor den ene halvdel er meget svage (på kanten af at være ghetto) og den anden halvdel er i top 10 procent (akademikerenklave).
Min søn skiftede til en anden folkeskole da dette skoleår startede, hvor oplandet er meget mere homogent. Det fungerer SÅ meget bedre.

At have mine børn i folkeskolen og se hvordan det påvirker deres trivsel hvis de ikke bliver mødt med en positiv attitude omkring deres styrker og svagheder, har virkelig ændret mit syn på folkeskolen og min tro på at den kan fortsætte i sin nuværende form i fremtiden.

Min yngste skal først i skole om to år. Han skal på en halvelitær gymnasieskole hvis vi får plads. Det havde jeg aldrig troet.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2019, 07:08

Mette skrev:Vores skal i folkeskole.
Den store er begyndt i før-skole, og de kommer til at være 20 i klassen. Det virker til at være en god klasse med engagerede forældre.
Vi vælger folkeskolen, fordi vi tror på, at alle skal have lige muligheder for fx uddannelse. Det får man ikke, hvis alle ressource-stærke vælger privat.
Hvis det bliver nødvendigt senere hen, enten pga fagligheden eller det sociale, så kommer de på privatskole.


Jeg er for så vidt enig i det med lige mulighed. Og også nødvendigheden i at alternative skoler kan være en løsning “hvis et eller andet”.

Men skærer man i støtten til fri/privatskoler, så bliver det netop for de resourcestærke/rige/eliten. Altså de skoler der vil være tilbage, for mange bliver nødt til at lukke. Dét vil være trist. Folkeskolen bliver også endnu mere presset af samme årsag. En elev får kun 76% af betalingen med sig til en friskole, forældrene betaler 24% af egen lomme. Kommer der flere elever til folkeskolen bliver det dyrt for så så skal der betales 100 % til hver elev.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jun 2019, 07:12

Folkeskole.

En vigtig parameter for vores valg af bolig var at folkeskolen er af god kvalitet. Vi vil meget gerne støtte folkeskolen, og vi vil meget gerne give vores børn en skolegang blandt børn fra mange forskellige baggrunde.

Men det kræver at folkeskolen er ordentlig, for vi vil selvfølgelig heller ikke gå på kompromis med vores børns uddannelse. Hvor vi boede før, var det lidt en ghetto-skole, og der ville vi ikke have vores børn.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf JoyNips » 9. jun 2019, 07:19

Folkeskolen, som udgangspunkt. Vi har gode folkeskoler i vores område, men det kommer an på om vi får plads på den vi helst vil have.
Vi har også gode privatskoler, men de er ret elitære.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf BlueBunny » 9. jun 2019, 07:19

Helt generelt er mit indtryk at inklusionstanken har forringet folkeskolen. Ressourcerne slår ikke til.
Heldagsskolen er heller ikke optimal.

MEN hos os oplever jeg at heldagsskolen nu har ført til spændende heldagsdage, uden faste timer, men fag og læring på tværs. Hvor lærerne samarbejder om tilrettelæggelse. Det kan noget. Det er en fast ugentlig dag på skemaet.

I folkeskolen har vi oplevet at lærerne er mere “regel-regide”. Når de har fri har de fri. Ikke noget med at deltage i arrangementer, udflugter mv, med mindre det er meget stramt og godkendt fra øverste instans.

Visse børn som har særlige udfordringer tildeles feks 15 timer voksen. I de resterende timer er de forstyrrende og utilpas.

Særligt skolegården kan være en udfordring. Som om der ikke er opmærksomhed i frikvartererne.

Udfordringerne strammes op. Klasseværelserne har lige fået en renovering. Lærerne hviler mere i de nye rammer, og ser det ikke kun som skidt, men også muligheder.

Dem jeg kender der har valgt privatskole giver alle positive meldinger. Flere og flere vælger feks 9 og 10 klasse på efterskole. Eller skifter skole omkring udskoling. Det er tendensen her.

Ved indskoling/mellemskole er det et stort plus at klassekammerater tit bor i nærområdet, hvis det vælges folkeskole. Det skaber et lege netværk. Også i forhold til fritidsinteresser. Uafhængighed ved nemt og ubesværet at kunne færdes på egen hånd.

Fordele og ulemper ved begge valg, i mine øjne. Og det kan sagtens rykke over tid og valgene ændres.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Sangius » 9. jun 2019, 07:20

Vores datter er lidt mærket af en for tidlig fødsel, og er bagud sprogligt. Hun er snart 3 år.
Hvis hun stadig halter lidt om 2-3 år, så må vi grundigt undersøge hvad de lokale folkeskoler kan tilbyde. Vi har skrevet begge børn op til en privatskole i nærheden.

I bund og grund vil jeg helst have mine børn i folkeskolen, og jeg synes det er vigtigt at støtte op om, og styrke folkeskolen.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Folkeskole eller fri/privatskole?

Indlægaf Tux » 9. jun 2019, 07:53

Vi har lige købt hus i et område med en god folkeskole, så det bliver det. Jeg vil dog ikke tøve et sekund med at flytte børnene til privatskole, hvis de ikke trives i folkeskolen - og de i øvrigt kan komme ind på en privatskole.
FormerlyKnownAs skrev:
Mette skrev:Vores skal i folkeskole.
Den store er begyndt i før-skole, og de kommer til at være 20 i klassen. Det virker til at være en god klasse med engagerede forældre.
Vi vælger folkeskolen, fordi vi tror på, at alle skal have lige muligheder for fx uddannelse. Det får man ikke, hvis alle ressource-stærke vælger privat.
Hvis det bliver nødvendigt senere hen, enten pga fagligheden eller det sociale, så kommer de på privatskole.


Jeg er for så vidt enig i det med lige mulighed. Og også nødvendigheden i at alternative skoler kan være en løsning “hvis et eller andet”.

Men skærer man i støtten til fri/privatskoler, så bliver det netop for de resourcestærke/rige/eliten. Altså de skoler der vil være tilbage, for mange bliver nødt til at lukke. Dét vil være trist. Folkeskolen bliver også endnu mere presset af samme årsag. En elev får kun 76% af betalingen med sig til en friskole, forældrene betaler 24% af egen lomme. Kommer der flere elever til folkeskolen bliver det dyrt for så så skal der betales 100 % til hver elev.

At få de, primært ressourcestærke, børn fra privatskolerne ind i folkeskolen, vil give et løft i den generelle kvalitet. At dem som har råd sender deres børn på privatskole, er en ond cirkel som fører til en stadig dårligere kvalitet, og i sidste ende et A hold for dem som har råd, og er B hold for dem som ikke har.
7

Tilbage til "Forældre"