Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:07

Jeg er lige i dag lidt træt af, at alle folk skal hælde kage, slik og is i hovedet på mine børn. Min mindste datter er 7 år og til den buttede side, på trods af at hun spiser sundere end de fleste af hendes kammerater.

Tirsdag var der boldhygge med klassen - der havde en mor kage med. Onsdag var der en der delte cookies ud til svømning. Torsdag var hun hjemme hos en veninde, hvor de fik Magnum-is i voksenstørrelse. Til påske fik hun KÆMPE chokoladeæg og chokohare af bedsteforældrene på trods af, at jeg har sagt til dem, at de skal holde igen med de søde sager til hende. :forvirret2:

Jeg synes, det er svært at afgøre, hvordan jeg skal forholde mig. Det virker meget hårdt at sige, at hun ikke må få kage, når der står 20 andre børn og får kage - eller at sige nej på hendes vegne, når der bliver delt cookies ud eller når veninden byder på is. Omvendt er det svært at skulle sørge for, at ens barn kommer ned i vægt, når alle hælder på med usunde ting. PLUS at det så betyder, at man må være ENDNU mere skrap derhjemme, fordi hun nu får så meget usundt andre steder... Synes det er lidt ærgerligt, at man nærmest ikke kan købe en is til sit barn...

Hvad tænker I andre med buttede børn om den sag, og hvad gør I rent konkret?

Det skal lige siges, at jeg ikke har italesat for hende, at hun er lidt for tung. Det vil jeg helst ikke have, at hun skal gå og tænke om sig selv...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:08

PS: Vi taler ikke om et svært overvægtigt barn. Men BMI-mæssigt ER hun overvægtig. Hun følger dog bare sin vægtkurve fra hun blev født. Men der var hun også smælderfed. :D
0
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 886

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Jydepigen » 24. maj 2019, 09:23

Nu har jeg ikke selv børn, men et dilemma jeg selv har tænkt over. Også pga. jeg selv altid har været overvægtig (også som barn).
Men kan sagtens se dit dilemma med, at der serveres alt for meget sukker, kage og usunde ting når der er sociale arrangementer m.m. Det er mindst lige så stort et problem for voksne, synes jeg.
Jeg ville ikke sige til hende, at hun ikke må tage kage når det serveres og alle de andre børn spiser det. Det kan godt komme til at give et forkert forhold til usunde madvarer i fremtiden - taler af erfaring.
Det er godt, at du ikke har italesat hendes vægt overfor hende, da det igen kun vil påvirke hende negativt på den lange bane.

Det bedste råd, er at være et godt eksempel for hende, ved selv at spise sundt, evt. sige nej til kage, når I er ude. Blot fordi du ikke har lyst til det.
Der er vel heller ingen grund til at købe is til sine børn, hvis de får rigeligt når de er til sociale arrangementer :)
Synes at det er super fint, at sige til bedsteforældre og nære familiemedlemmer, at de ikke lige skal komme med bunker af søde sager til børnene, da ingen egentlig har godt af det.
5
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf TinaW » 24. maj 2019, 09:24

Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2019, 09:28

TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.


Man skal vel ikke påtale, men jeg synes sagtens man kan sige til forældrene hvor ens barn er på legeaftale, at 'som I måske også har lagt mærke til, så er mit barn lidt til den tunge side og vi forsøger at undgå usunde sager i hverdagene'.

Ift. bedsteforældrene så synes jeg godt man kan skrue bissen ret meget på. De skal da ikke komme med så meget slik, at det faktisk er for meget til en voksen. Hvorfor ikke lidt, men godt i stedet for?
17
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:32

Akehurst2 skrev:
TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.


Man skal vel ikke påtale, men jeg synes sagtens man kan sige til forældrene hvor ens barn er på legeaftale, at 'som I måske også har lagt mærke til, så er mit barn lidt til den tunge side og vi forsøger at undgå usunde sager i hverdagene'.

Ift. bedsteforældrene så synes jeg godt man kan skrue bissen ret meget på. De skal da ikke komme med så meget slik, at det faktisk er for meget til en voksen. Hvorfor ikke lidt, men godt i stedet for?

Min svigermor kommer med det og siger så "ja, nu bliver mor nok sur, men her er jeres påskehare"... :rulle: Jeg HAR skrevet en lang mail til hende om, at jeg ved at hun kun gør det af kærlighed, men at vi af hensyn til vores datters trivsel tænker, at det er bedst at hun undgår overvægt (og at vi selvfølgelig elsker hende uanset hvad hun vejer osv osv.). Men den trænger ligesom ikke ind...
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:34

Jydepigen skrev:Nu har jeg ikke selv børn, men et dilemma jeg selv har tænkt over. Også pga. jeg selv altid har været overvægtig (også som barn).
Men kan sagtens se dit dilemma med, at der serveres alt for meget sukker, kage og usunde ting når der er sociale arrangementer m.m. Det er mindst lige så stort et problem for voksne, synes jeg.
Jeg ville ikke sige til hende, at hun ikke må tage kage når det serveres og alle de andre børn spiser det. Det kan godt komme til at give et forkert forhold til usunde madvarer i fremtiden - taler af erfaring.
Det er godt, at du ikke har italesat hendes vægt overfor hende, da det igen kun vil påvirke hende negativt på den lange bane.

Det bedste råd, er at være et godt eksempel for hende, ved selv at spise sundt, evt. sige nej til kage, når I er ude. Blot fordi du ikke har lyst til det.
Der er vel heller ingen grund til at købe is til sine børn, hvis de får rigeligt når de er til sociale arrangementer :)
Synes at det er super fint, at sige til bedsteforældre og nære familiemedlemmer, at de ikke lige skal komme med bunker af søde sager til børnene, da ingen egentlig har godt af det.

Jeg spiser ikke selv sukker, så hun ser ikke mig have en masse dårlige vaner (udover måske lidt for meget smør). Men at jeg afholder mig fra at tage kage, afholder bestemt ikke hende (hvilket det jo heller ikke skal). Jeg synes bare, at det er irriterende, at folk altid sætter hygge = kage. Børn kan sådan set godt hygge sig uden kage...

Men nej du har ret i, at det ikke dur at forbyde hende at tage det. Det ville nok opleves som et virkelig voldsomt indgreb. :(
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf TinaW » 24. maj 2019, 09:34

Akehurst2 skrev:
TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.


Man skal vel ikke påtale, men jeg synes sagtens man kan sige til forældrene hvor ens barn er på legeaftale, at 'som I måske også har lagt mærke til, så er mit barn lidt til den tunge side og vi forsøger at undgå usunde sager i hverdagene'.

Ift. bedsteforældrene så synes jeg godt man kan skrue bissen ret meget på. De skal da ikke komme med så meget slik, at det faktisk er for meget til en voksen. Hvorfor ikke lidt, men godt i stedet for?


Ja, det kan man vel godt sige til en legeaftale.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:35

TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.

Ja, kan også se, at det tit er dem med små tynde børn, der kommer med kage og serverer kæmpe magnum-is. Fordi de vil bare gerne have nogle kalorier i deres barn. Hvor os med børn, der har en god appetit, må gå lidt anderledes til værks...
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Fynerfin82 » 24. maj 2019, 09:37

Jeg tænker det er ret svært at gøre noget ved de fælles arrangementer, medmindre man har lyst til at selv medbringe de sunde alternativer. Og selv der, kan man ikke rigtigt forhindre de andre i at medbringe søde sager.

Men jeg er helt enige i at ved legeaftaler kan man sagtens bede om at der bliver holdt igen med de søde sager. Og bedsteforældrene, skal måske have nogen forslag til alternativer til påskeæg mv. Tænker at man kan forslå dem at give penge eller en lille ting, der ikke kan spises.
3
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:38

Det er faktisk en god ide at man kan sige til ved legeaftaler, hvor hun kommer meget. Omvendt er det også sådan lidt en nedtursting, hvis de nu synes, det er toppen af hygge at servere kage og is... Suk...
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf TinaW » 24. maj 2019, 09:39

Ata skrev:
TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.

Ja, kan også se, at det tit er dem med små tynde børn, der kommer med kage og serverer kæmpe magnum-is. Fordi de vil bare gerne have nogle kalorier i deres barn. Hvor os med børn, der har en god appetit, må gå lidt anderledes til værks...


Det er nu ikke fordi min søn ikke har en god appetit, men han er bare slank. Så jeg tænker ikke så meget over, om der ryger lidt ekstra sødt ned.
Det burde jeg måske, for det er jo ikke sundt for nogen af os, med for meget sukker.
Havde han nu en buttet ven, så ville jeg nok tænke lidt mere over, at der primært blev serveret grøntsags snacks osv, når vennen var der.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Misantropen » 24. maj 2019, 09:46

Har du snakket med en diætist eller lignende om det?

Ikke fordi jeg tænker jeres datter har brug for behandling, men fordi det kan give dig som forælder nogle gode råd, både i forhold til kosten og hvordan I kan sørge for at en is, et stykke kage osv. ikke behøver blive "alarmerende" i det samlede billede.

Specielt når andre ikke respekterer at din datter ikke skal have det og det.. :nej:
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:50

Misantropen skrev:Har du snakket med en diætist eller lignende om det?

Ikke fordi jeg tænker jeres datter har brug for behandling, men fordi det kan give dig som forælder nogle gode råd, både i forhold til kosten og hvordan I kan sørge for at en is, et stykke kage osv. ikke behøver blive "alarmerende" i det samlede billede.

Specielt når andre ikke respekterer at din datter ikke skal have det og det.. :nej:

Nej, det har jeg ikke, for jeg synes egentlig, at jeg ved temmelig meget om kost. Faktisk cirka lige så meget som en diætist (skulle jeg hilse og sige fra min veninde, som lige har været til diætist, som fortalte hende 100 % det samme, jeg har sagt til hende de sidste to år :-D)

Hvis jeg skulle søge råd, er det nok mere om, hvordan man griber den slags an i forhold til børn. Jeg går fx ikke ind for, at man begrænser mængden af mad (fx siger nej til anden portion havregryn), medmindre der er tegn på, at barnet ikke kan styre sig og/eller virkelig har et seriøst vægtproblem. Hvorimod andre jo går ind for, at man laver en masse regler og griber meget ind og styrer barnets spisning...
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Kan/skal man blande sig i, hvad andre serverer for ens (buttede) barn?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 09:52

TinaW skrev:
Ata skrev:
TinaW skrev:Jeg synes ikke man kan blande sig i, om andre forældre har bagt/medbringer kage i skolen og til fritidsaktiviteter. Ej heller hvad der bliver serveret for ens barn (med mindre det selvfølgelig er sundhedsskadeligt for barnet) hos en legeaftale.
Bedsteforældrene er en anden sag, der kan man vel godt forsøge at pointere at man helst ikke ser, at der bliver købt/givet/serveret en masse sødt.
Nu har vi nærmere det modsatte problem derhjemme, min søn er meget slank. Så det er måske også nemt nok for mig at have den mening.
Jeg har et par gange tænkt mit, når han har haft sovet hos en bestemt ven, hvor der konsekvent bliver serveret toastbrød til både morgenmad og frokost, men jeg kunne ikke drømme om, at påtale det.

Ja, kan også se, at det tit er dem med små tynde børn, der kommer med kage og serverer kæmpe magnum-is. Fordi de vil bare gerne have nogle kalorier i deres barn. Hvor os med børn, der har en god appetit, må gå lidt anderledes til værks...


Det er nu ikke fordi min søn ikke har en god appetit, men han er bare slank. Så jeg tænker ikke så meget over, om der ryger lidt ekstra sødt ned.
Det burde jeg måske, for det er jo ikke sundt for nogen af os, med for meget sukker.
Havde han nu en buttet ven, så ville jeg nok tænke lidt mere over, at der primært blev serveret grøntsags snacks osv, når vennen var der.

Det forstås. Jeg ville helt sikkert også være mere laissez-faire omkring søde sager, hvis begge børn var slanke. Det er klart nok, at det er det, man agerer ud fra. For mig er det bare mærkeligt at give en 7-årig en stor magnum. Der er jo 300 kalorier i eller sådan noget? Det svarer jo til et helt måltid!
0

Tilbage til "Forældre"