Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2019, 10:42

Zonta skrev:Min mand spurgte i dag: "Hvor længe skal man egentlig skære skorperne af brødet?" og jeg anede det ikke. Så nu spørger jeg jer? :D Vi kan ikke umiddelbart finde noget på nettet. Han går hovedsageligt bondebrød, så det er jo ikke vildt hårde skorper og han er snart 10 måneder.


Det har vi aldrig gjort... :genert:
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Moxy-lady » 17. maj 2019, 15:08

Jeg er begyndt på det, for Zoe fik det konsekvent galt i halsen. :D
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Mi55y » 17. maj 2019, 15:32

Vi skærer også skorperne af. Jeg gik i starten efter, at hvis jeg kunne "tygge" maden med tunge mod gane, så måtte Sofie få det - og det kunne jeg ikke med skorperne. Og så er jeg egentlig bare fortsat, men måske jeg skulle forsøge med,nu hvor hun tygger ganske udmærket.

7 mdr:

Morgen: Risgrød med bananmos
Frokost: 1/2 skive bondebrød m/leverpostej og mos af sød kartoffel, gulerod og frikadelle
Eftermiddag: Hirsegrød
Frokost: hakkebøf med kartoffel, gulerødder, broccoli- og blomkålsbuketter.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf girl_beat » 17. maj 2019, 15:48

Vi kører på med ‘kreativ’ mad, fx har S den sidste uge smagt fersken, abrikos, aubergine, hårdkogt æg og kyllingpølse.

På den måde bliver det nu meget godt at komme hjem i vante rammer, så vi kan få lidt mere struktur på maden og introducere fx bondebrød og andre typisk danske ting :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Moxy-lady » 17. maj 2019, 18:26

Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Zonta » 17. maj 2019, 18:49

Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.

Til det første - vi er totalt nede med det :D Vi har stort set altid de der klemmeposer med mad med ud af huset, fordi det bare er nemmere. Han får 1-2 smoothies om dagen. Jeg har aldrig haft ambitioner om at lave det hele fra bunden, når der er så meget fin mad man kan købe og give. Men altså han får oftest hjemmelavet havregrød til morgenmad, bondebrød med pålæg til frokost og "almindelig" mad til aftensmad. I dag fik han f.eks. lidt kartoffelmos, en rest af noget kyllinge/tomat-halløj, noget broccoli og lidt brød til aftensmad.
Til gengæld har jeg et godt foreslag til mellemmåltid til når hun bliver gammel nok til at må få surmælksprodukter; A38 blandet med lidt frugtmos (Urtekram laver to varianter på glas uden tilsat sukker (æble og æble/rabarber), som ikke er så dyre :) ) og havregryn blandet i. Så er der både gode mælkesyrebakterier, lidt til at søde med og fibre og mæthed fra havregrynene. Johan elsker det :)

Til det andet - giv det tid! Vi giver tit mad på gaffel eller med ske. Er det ting, han selv kan sidde med, ligger vi én ting ad gangen foran ham. Det er ikke det hele der kommer i munden :D Hun skal nok komme efter det.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Joe » 17. maj 2019, 20:00

Næsten 8 måneder:

Morgenmad: Havregrød
Frokost: Mos (far har lavet den - vist nok af kartofler, gulerødder, blomkål og pastinak.)
Mellemmåltid: most blåbær og bananpandekager
Aftensmad: Penne med kyllingetern i flødesovs (fra hende netsundhedsplejerskens bog - bare med kyllingetern i stedet for skinke.)

Aftensmaden havnede dog mere i gulvet end i munden. Men han havde en fest med det.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Moxy-lady » 17. maj 2019, 21:53

Zoe kan ikke rigtig finde ud af noget der er grovere end most med en gaffel. Ville I bare blende det her i starten mens hun vænner sig til rigtig mad, og så give grovere og grovere mos i løbet af dagen? Hun får jo for eksempel rugbrød og grov mos som hun lærer at tygge i, men kløjes stadig i det hvis det er for groft, så jeg tør ikke rigtig lade hende spise vores mad når det ikke er suppe og sådan noget. Tænker at kødsovs måske er et godt sted at starte med lidt grovere konsistens? Og så enten blende det med pasta eller servere det med grøntsagsmos?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Zonta » 18. maj 2019, 03:06

Moxy-lady skrev:Zoe kan ikke rigtig finde ud af noget der er grovere end most med en gaffel. Ville I bare blende det her i starten mens hun vænner sig til rigtig mad, og så give grovere og grovere mos i løbet af dagen? Hun får jo for eksempel rugbrød og grov mos som hun lærer at tygge i, men kløjes stadig i det hvis det er for groft, så jeg tør ikke rigtig lade hende spise vores mad når det ikke er suppe og sådan noget. Tænker at kødsovs måske er et godt sted at starte med lidt grovere konsistens? Og så enten blende det med pasta eller servere det med grøntsagsmos?

Giv hende det så groft som hun kan - og så er det ok at hun indinellem får trigget sin brækrefleks. Det lærer hende at hoste maden op igen og hun vænner sig til fornemmelsen. Du kan evt. tage et babyførstehjælpskursus, hvis det gør dig mere tryg.
Kødsauce er fint. Kogte ærter er også godt.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2019, 07:33

Husk at de skal have fodstøtte, for bedst at kunne hoste evt. mad op.

Mht købe mad, så bruger vi købt frugtmos bortset fra det æblemos, vi lavede sidste år af egen høst. Grøntsagsmos laver vi selv. Vi bruger ofte måltidsposerne, når vi skal ud, men har også altid rugbrødstern og leverpostej/flødeost samt frugt/snacks med, og det er ofte nok.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Depeche_Mama » 18. maj 2019, 11:52

Alfred gider egentlig kun hirsegrød og risgrød. Kr andet er bvadr. Så vi tilbyder smagsprøver af stort set alt (han er 6 mdr. om en uge), og så accepterer vi, at han bare ikke er så skide varieret i sine fortrukne retter.

Han er en tyk basse, så synes ikke, han er stabil nok til Ikea højstol, men når han er det, får han i langt højere grad selv lov til at sidde med maden.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf girl_beat » 18. maj 2019, 18:47

Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.

Min indre speltmor ville gerne lave alt mad fra bunden, men det er alligevel at gabe over for meget. Vi bruger lige nu pulver-købe-grød om morgenen (tilsat hjemmelavet frugtmos) og har også enkelte gange serveret mad fra glas til frokost. Især de sidste uger i udlandet har gjort det svært at lave mad selv. Aftensmaden er altid hjemmelavet fra bunden, så det må være vores prioritet. Så sniger de nemme løsninger sig ind, når vi er på farten osv. :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Depeche_Mama » 18. maj 2019, 19:39

Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.


Vi bruger grød fra Holle, der er ikke tilsat MME. Det eneste udover korn/mel/ris er B vitamin, og kun een slags.
Derudover laver vi selv hans mad. Jeg synes ikke, det er besværligt, men kan sagtens forstå, hvis andre kløjs i det.
Det der posemad og glasmad har jeg altid syntes, var mega ulækkert :tie: Men hvad andre gør, må de fuldstændig selv om. Jeg tænker det ikke som skadeligt, men jeg ville aldrig selv spise det, så derfor vil jeg ikke - i udgangspunktet - give det til Alfred.
Med Storebror (som nu er 7 år), har vi vist brugt glasmad et par gange på længere ture.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Mi55y » 19. maj 2019, 04:38

Depeche_Mama skrev:
Moxy-lady skrev:Hvad er jeres holdninger til købemad? Jeg giver generelt pulvergrød om morgenen nogle gange med hjemmelavet sveskemos. Frokost er rugbrød og en stang agurk eller lignende og aften er forskellige børnevenlige udgaver af almindelig aftensmad. Men hun bliver tit sulten head eftermiddagen og nogke dage har jeg ikke nået at få lavet aftensmad, og nu når hun ikke bare får grøntsagsmos mere, så er det lidt mere udfordrende. Jeg havde altid forsvoret at Zoe skulle have købemad, men, ja :genert: man kunne jo ikke bestille andet end at lave mad så :lol:

I dag fik hun derfor en halv pose smoothie og en halv skive bondebrød.

Supplerende spørgsmål: hvordan i alverden får jeg hende til selv at sidde med maden? Hun smider bare armene ud til siden og dukker hovedet ned mod maden, som om hun er en flyvemaskine :rulle: Når jeg giver hende maden i hånden/sætter det foran hende smider hun det bare på gulvet.


Vi bruger grød fra Holle, der er ikke tilsat MME. Det eneste udover korn/mel/ris er B vitamin, og kun een slags.
Derudover laver vi selv hans mad. Jeg synes ikke, det er besværligt, men kan sagtens forstå, hvis andre kløjs i det.
Det der posemad og glasmad har jeg altid syntes, var mega ulækkert :tie: Men hvad andre gør, må de fuldstændig selv om. Jeg tænker det ikke som skadeligt, men jeg ville aldrig selv spise det, så derfor vil jeg ikke - i udgangspunktet - give det til Alfred.
Med Storebror (som nu er 7 år), har vi vist brugt glasmad et par gange på længere ture.


Jeg synes købefrugtmos- og smoothies smager rigtig fint! Der er som regel heller ikke tilsat andet end frugt og grønt. Til gengæld smager de der købemåltidsposer ikke af særligt meget. Så derfor har vi altid rugbrød med, så det kun er, hvis vi er længere tid ude end planlagt, at de bliver taget i brug - eller hvis hun bliver passet, og babysitter finder det nemmest.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Hvad har din baby spist i dag - inspirationstråd

Indlægaf Little_Woman » 19. maj 2019, 05:15

Jeg har ikke intention om at lave alt selv - det er ikke realistisk som alenemor til en anti-sovebaby.

I Lidl har de fx rigtig mange økologiske produkter til baby - øko er, for mig, vigtigere end hjemmelavet, hvis indholdet er ok.

Edit: og samtidig er min indre speltmor SÅ ked af, at Otto formentlig kommer til at få mere glas/pulver-mad end jeg egentlig synes er fedt. Jrg ville elske at lave lækre ting, og er pisse misundelig på jer der kan, men pt er det ikke en mulighed. Heldigvis vil min mor hjælpe, hun har købt en stak små bokse og kommer til at fylde dem med gode sager til Otto :lun:
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:

Tilbage til "Forældre"