Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf hotlips » 25. mar 2019, 06:36

HerErJeg skrev:Jeg kan se der lige skal præciseres lidt. Jeg kender ikke børnene, men ved dog at det ikke er spædbørn. Aldersmæssigt mellem 1 og 3 år.
I de 2 tilfælde med frokost og aftensmad har det bare være dem med børn som eneste gæster. I hvert fald ikke skyggen af fest.
Jeg kan sagtens forstå skuffelsen ved at stå i køkkenet, og bruge lige så meget tid, som gæsterne er tilstede.
Hvis ikke man kan gøre noget der varer mere end 2 timer, så kan man da intet? Ferie, sommerhus, badeland, det burde være umuligt.


Du kender ikke børnene og den ene er 3.. Hvor tæt en relation taler vi så egentlig om?
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf HerErJeg » 25. mar 2019, 06:44

hotlips skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan se der lige skal præciseres lidt. Jeg kender ikke børnene, men ved dog at det ikke er spædbørn. Aldersmæssigt mellem 1 og 3 år.
I de 2 tilfælde med frokost og aftensmad har det bare være dem med børn som eneste gæster. I hvert fald ikke skyggen af fest.
Jeg kan sagtens forstå skuffelsen ved at stå i køkkenet, og bruge lige så meget tid, som gæsterne er tilstede.
Hvis ikke man kan gøre noget der varer mere end 2 timer, så kan man da intet? Ferie, sommerhus, badeland, det burde være umuligt.


Du kender ikke børnene og den ene er 3.. Hvor tæt en relation taler vi så egentlig om?


Vi er ganske tæt med dem som er blevet "brændt af", men ikke med dem de har inviteret. De har iøvrigt selv småbørn, så de er ikke ubekendte med de ting der følger med. Så det siger måske alligevel en del, at de skuffelsen er så tydelig når gæsterne smutter igen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf LaScrooge » 25. mar 2019, 06:45

Det er meget froskelligt hvordan familier med småbørn håndterer dét både at have mindre børn og vennerelationer at passe. I min vennekreds benyttes der mange forskellige metoder, også af de samme familier. Nogle gange deler de aktiviteterne mellem sig, så de skiftes til hhv at passe og deltage, nogle gange tager de børnene med og andre gange melder de fra, ud fra en vurdering af den samlede indflydelse deltagelse vil have på de kommende dages balance. Jeg synes generelt mine venner med børn er ret gode til at vedligeholde deres relationer udenfor familien, men det er også noget, vi har snakket om hele vejen igennem. Både deres frygt for pludselig at opdage, at de er endt i en situation, hvor de langsomt har udskiftet deres omgangskreds så den kun består af mennesker der har børn, fordi det er nemmest, og hvordan vi i fællesskab kan gøre det så nemt som muligt fortsat at være en del af hinandens liv. Det handler meget om fleksibilitet, vedholdenhed og tålmodighed fra dem af os der ikke har børn, og om at dem med børn ikke laver det der kunstige skel mellem venner med og venner uden, i forhold til hvem der inviteres til børnefødselsdagene, fx.

Hvis man ingen børn har eller ku har større børn, kan man tænke over hvordan man gør det så nemt og inviterende som muligt for dem med børn, uanset alder. Hvordan man formulerer invitationen, om man laver særlige "faciliteter" for børnene, om man oftest inviterer til noget, som helt åbenlyst ikke kan levne plads til børn, og så videre. Men allermest grundlæggende er viljen til at se tingene fra familiens side og at være imødekommende, fleksibel og vedholdende, så relationen videreføres gennem de større livsændringer. Så man beviser sin fortsatte plads og berettigelse i hinandens liv. Er man i tvivl om den, kan man også tage en snak om det, hvor man italesætter det man oplever og direkte spørger, hvordan man kan invitere og til hvad, som kan gøre det nemmere for dem at deltage.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf LaScrooge » 25. mar 2019, 06:51

HerErJeg skrev:
IrmaPigen skrev:Som andre tænker jeg også, at det er ret forskelligt, hvad børn kan og ikke kan.

Det vigtige er at man har forventningsafstemt med værtsparret, synes jeg.

Jeg tror nemlig IKKE at der er blevet afstemt noget som helst. Jeg ville også selv føle mig udnyttet som mulighed for gratis mand, hvis gæsterne skred efter 1½ time.
Og de 1½-2 timer er vel at mærke fra de kommer til de går, og ikke tiden til hyggesnak efter spisning.


Jeg forstår slet ikke, hvordan man overhovedet kan få sådanne tanker om sine venner. Først og fremmest og helt grundlæggende ville det jo gro ud af en tanke om, at vennerne primært var nogle nasserøve, som sætter muligheden for at spare de der 50 kroner, man kan lave et måltid for over alt andet. Og for det andet er det i mine øjne en nærmest vanvittig fejlantagelse at tro, at en familie går gennem besværet med at tage afsted i det hele taget, bare for at få noget at spise. Man skal vel nærmest være desperat af fattigdom for dét. Eller ekstremt nærig.
29
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf fisken80 » 25. mar 2019, 07:04

LaScrooge skrev:
HerErJeg skrev:
IrmaPigen skrev:Som andre tænker jeg også, at det er ret forskelligt, hvad børn kan og ikke kan.

Det vigtige er at man har forventningsafstemt med værtsparret, synes jeg.

Jeg tror nemlig IKKE at der er blevet afstemt noget som helst. Jeg ville også selv føle mig udnyttet som mulighed for gratis mand, hvis gæsterne skred efter 1½ time.
Og de 1½-2 timer er vel at mærke fra de kommer til de går, og ikke tiden til hyggesnak efter spisning.


Jeg forstår slet ikke, hvordan man overhovedet kan få sådanne tanker om sine venner. Først og fremmest og helt grundlæggende ville det jo gro ud af en tanke om, at vennerne primært var nogle nasserøve, som sætter muligheden for at spare de der 50 kroner, man kan lave et måltid for over alt andet. Og for det andet er det i mine øjne en nærmest vanvittig fejlantagelse at tro, at en familie går gennem besværet med at tage afsted i det hele taget, bare for at få noget at spise. Man skal vel nærmest være desperat af fattigdom for dét. Eller ekstremt nærig.


Det giver virkelig heller ikke mening i mine ører. Især ikke med tanke på, at det faktisk kan være ret anstrengende at være ude med mindre børn. Altså der skal jo pakkes pusletaske, legetøj osv. de skal stuves i tøjet, i bilen, af tøjet igen... jeg synes egentlig snarere, at det lyder som nogle mennesker, der virkelig gerne vil prioritere at se deres venner, også selvom det kun er for 1½-2 timer.
18
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Sof » 25. mar 2019, 07:10

Ja, jeg tænker også lidt at det lyder til at du kun har historien fra dem der er blevet “brændt af” og som tydeligvis har lidt følelser i klemme omkring emnet.

Som Fisken siger så kan det være et større udstyrsshow at have mindre børn med på tur, måske de bare gerne ville se deres venner og 2 timer var hvad det kunne blive til, hvis der ikke skulle gå længe inden det var muligt uden børn (og dermed længere besøgstid).
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Sangius » 25. mar 2019, 07:12

Jeg bliver altid lidt træt af at høre, hvad andre mener man bør kunne når man har børn.
Som mor til en af de børn som absolut ikke er nemme at have med, kan jeg skrive under på, at det nogle gange bare er død svært.
Jeg har flere gange fået at vide at "det er hvad man gør det til", og "for OS var det vigtigt at børnene var nemme at have med, så det øvede vi" - her så implicit at problemet ligger hos os som forældre, fordi vi ikke har lært vores datter det. Som om det er noget hun kan øve.
Hvis folk hører at hun stadig vågner om natten her på 3. år, så har jeg hørt sætninger som "vildt du kan klare det, det fik mine børn ikke lov til, det var for hårdt" - igen implicit at jeg på en eller anden magisk måde skulle kunne lære min datter at sove igennem.

Når forældre gennem årevis ikke kan deltage helt i fester, må planlægge dagene rundt om børnene, tage tidlig hjem osv., så går jeg altså automatisk ud fra, at de ved hvad de laver. Det er altså de færreste der synes det er mega fedt, ikke bare at kunne slappe af til fester og hygge sig.
18
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Ata » 25. mar 2019, 07:30

Det handler jo ikke altid om prioritering?

Vi har stået til x antal middage/selskaber og forsøgt at få vores børn til at sove. Det er måske lykkedes en ud af seks gange. Resten af gangene har vi måttet gå hjem eller har tilbragt flere timer på værternes soveværelse med at prøve at få barnet til at sove. Skulle hilse og sige, at det er PÆNT nedtur. Meget værre end at gå tidligt!

Så for os har det handlet om, at der ikke rigtig var andre muligheder. Eller at de muligheder, der var, var så antrengende og ueffektive, at det ikke var ulejligheden værd!

Jeg blev altid skide sur, når folk mente det var udtryk for manglende vilje. Det var ofte de typer, der havde fået sådan nogle børn, der faldt i søvn, så snart de fik en dyne på, eller som nærmest faldt i søvn ved bordet. De fattede aldrig, at ikke alle børn var sådan...
9
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Ata » 25. mar 2019, 07:33

HerErJeg skrev:Jeg kan se der lige skal præciseres lidt. Jeg kender ikke børnene, men ved dog at det ikke er spædbørn. Aldersmæssigt mellem 1 og 3 år.
I de 2 tilfælde med frokost og aftensmad har det bare være dem med børn som eneste gæster. I hvert fald ikke skyggen af fest.
Jeg kan sagtens forstå skuffelsen ved at stå i køkkenet, og bruge lige så meget tid, som gæsterne er tilstede.
Hvis ikke man kan gøre noget der varer mere end 2 timer, så kan man da intet? Ferie, sommerhus, badeland, det burde være umuligt.

For mange af os var ferie og badeland også umuligt med små børn. Selv sommerhus var hårdt, fordi det tog 3 gange så lang tid at få børnene til at sove og de vågnede dobbelt så mange gange om natten. Når man har haft børn, der sover dårligt, forstår man, hvad jeg taler om. Ellers fatter man det ikke.

I de første 2 år af begge vores børns liv tog vi kun andre steder hen, hvis det var strengt nødvendigt. Og alle besøg, der krævede, at børnene skulle sove der, var en pinsel. Fordi det bare ikke fungerede!
7
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Kakro05 » 25. mar 2019, 07:39

Min drengs putning til nat bliver prioriteret højt, da han ikke bare tuller rundt og hygger når han er træt. Han laver ballade og har en tendens til at slå.....det er bare ikke sjovt for nogen. Kan vi låne en seng kan vi en sjælden gang godt putte ham (men altså den ene skal jo så bruge ca en time på at putte), ellers gør vi ham godnat klar og kører hjem når han er træt.

Han kan desværre ikke være i sin klapvogn længere, men har stadig brug for lur.....det kræver en seng og at folk gider se på os i den tid han sover. Og igen så er det ikke bare at skippe den lur......de dage han selv skipper den er han virkelig ikke særlig sjov at være sammen med.

Så vi er nok de kedelige der tager en del hensyn til vores barn. En dag vender det måske. Det var nemmere da han var mindre og vi kunne vikle ham eller putte i barnevogn. jeg håber lillebror er lidt mere end tulle type end sin storebror.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Ata » 25. mar 2019, 07:42

HerErJeg skrev:
IrmaPigen skrev:Som andre tænker jeg også, at det er ret forskelligt, hvad børn kan og ikke kan.

Det vigtige er at man har forventningsafstemt med værtsparret, synes jeg.

Jeg tror nemlig IKKE at der er blevet afstemt noget som helst. Jeg ville også selv føle mig udnyttet som mulighed for gratis mand, hvis gæsterne skred efter 1½ time.
Og de 1½-2 timer er vel at mærke fra de kommer til de går, og ikke tiden til hyggesnak efter spisning.

Der har jeg det nok lidt sådan, at hvad regner man med? At folk med små børn bliver siddende og hyggesnakker til midnat? :gruble:

Når jeg tænker tilbage på middagsselskaber i de år, vores vennekreds havde små børn, så gik middagene typisk med at cirka halvdelen sad ved bordet, mens den anden halvdel skiftede ble, ammede, løb i hælene på nysgerrige 1-årige osv. Det er jo ikke et afslappet forum, hvor man bare sludrer og hygger løs. At man overhovedet møder op, ser jeg som en stor prioritering af venskabet, for typisk var den type sammenkomster 80 % hårdt arbejde og 20 % hygge.

I vores vennekreds har vi i øvrigt ofte aftalt, at det var "spis og skrid", dvs. at gæsterne måske kom kl. 17 og gik igen kl. 19. Og det var bare 100 % ok. Så måske lidt forventningsafstemning OG lidt indlevelsesevne var på sin plads her?
16
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. mar 2019, 07:50

Ata skrev:
HerErJeg skrev:
IrmaPigen skrev:Som andre tænker jeg også, at det er ret forskelligt, hvad børn kan og ikke kan.

Det vigtige er at man har forventningsafstemt med værtsparret, synes jeg.

Jeg tror nemlig IKKE at der er blevet afstemt noget som helst. Jeg ville også selv føle mig udnyttet som mulighed for gratis mand, hvis gæsterne skred efter 1½ time.
Og de 1½-2 timer er vel at mærke fra de kommer til de går, og ikke tiden til hyggesnak efter spisning.

Der har jeg det nok lidt sådan, at hvad regner man med? At folk med små børn bliver siddende og hyggesnakker til midnat? :gruble:

Når jeg tænker tilbage på middagsselskaber i de år, vores vennekreds havde små børn, så gik middagene typisk med at cirka halvdelen sad ved bordet, mens den anden halvdel skiftede ble, ammede, løb i hælene på nysgerrige 1-årige osv. Det er jo ikke et afslappet forum, hvor man bare sludrer og hygger løs. At man overhovedet møder op, ser jeg som en stor prioritering af venskabet, for typisk var den type sammenkomster 80 % hårdt arbejde og 20 % hygge.

I vores vennekreds har vi i øvrigt ofte aftalt, at det var "spis og skrid", dvs. at gæsterne måske kom kl. 17 og gik igen kl. 19. Og det var bare 100 % ok. Så måske lidt forventningsafstemning OG lidt indlevelsesevne var på sin plads her?


Præcis- eat and run :D

Man sidder nemlig bare ikke særligt meget ned med et barn der tumler rundt som skal holde øje med ikke spiser Lego, fylder en ble, aer en kat lidt hårdt.

Jeg ville finde det sært hvis venner med børn blev hængende til mere end 19.30-20. Altså med mindre at det var aftalt og det har det aldrig været.
3
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Bergen » 25. mar 2019, 08:35

Det handler nok mest om at melde ud, tænker jeg, aå folk ved, hvad der sker og ikke forventer noget andet eller mere.

Vi har meldt ud, at vi (eller en af os) for tiden går kl. 19.30, så det hjem i seng med barnet og vi har pt ikke bil, så det er typisk på gåben/offentlig transport.

Brnet har sov frygteligt de første 3 år, så at lægge hende ude havde været omsonst. Det er det stadigt med mindre vi overnatter hos værten (og det gider de færreste).

Der er ikke de store problemer i vennekredsen med forståelse for børnefamiliernes behov.
Vi har en del venner, der bor lokalt med børn og her aftaler vi ofte fra 16.30/17 til 19.30. Fredag/lørdag bliver ofte til 20, men så er folk også blæst ude af døren.
Venner uden børn bliver, så længe de har lyst selvfølgeligt. En af os kan jo sagtens lige putte.

I weekender ses vi ofte med andre (både med og uden børn) fra kl 13/14 for at få lidt bedre tid.

Ofte er vi ude med venner istedet for at mødes hjemme - musik/teater/restaurant og her bruger vi barnepige, så vi kan være med efter kl. 19.30. Her prioriterer vi samværet de voksne eller med voksne uden småbørn. Og nyder da den ro, der er uden ungerne.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2019, 09:41

Vores datter har endnu aldrig sovet uden os, så fester inkluderer at enten jeg eller manden bliver hjemme/tager hjem til sovetid. Til sommer skal vi til et bryllup hvor hun for første gang skal sove ude, der er hun 2½ år, men vi havde ikke valgt at gøre det hvis det "bare" havde været en fødselsdag eller andet, men det er et bryllup hos en af mine tætteste veninder, og vi skal have en nyfødt med og prioriterer derfor begge at være afsted mens datteren er hos min mor. Men må indrømme det giver mig lidt ondt i maven! Normalt er vores datter dog inviteret med til alt, og hun er faktisk også inviteret til brylluppet, men hun vil være eneste barn og det vil betyde manden skulle tage hjem allerede 18.30 for at hun kan puttes (det er et stykke hjemmefra brylluppet holdes) så vi har valgt at det er bedst for os alle at hun får en hyggelig aften hos bedstemor. Men andre fester har hun været med til og blevet puttet udenfor i cyklen (men som sagt er det for langt til at cykle her).

Vi har også meldt fra til familieting, f.eks. bor svigermor et sted der tager små 3 timer at komme til (et sted uden for Slagelse, vi bor i København) og hun inviterer ofte til frokost kl 14, og da datteren sover 14-16.30 (nogle gange længere) ville det betyde hun skulle bruge hele sin formiddag på transport, sove mens vi var på besøg for så at vågne op til at vi skulle hjemaf, spise aftensmad i toget på hjemvejen og i seng nærmest lige når vi kommer hjem. Det vil vi ikke udsætte hende for, og det har noget af svigerfamilien svært ved at forstå.

Vi indretter os meget efter børnene når de er små, men det ved venner og familie, og de har alle (udover 3 personer i svigerfamilien) fuld respekt for, vi har i hvert fald intet hørt. Der er da en enkelt ven der har sagt det kunne være hyggeligt hvis vi begge var kommet til en fødselsdag, men han forstod godt at vi prioriterede datteren over en fødselsdag. Det er så få år man har små børn.
3
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Prioriteret samvær med venner, eller børn først?

Indlægaf Minionine » 25. mar 2019, 09:54

Vi har haft vores datter med til mange forskellige arrangementer. Vi har haft vognen med, og så sover hun i den - enten middagslur eller til nat, og så trilles hun bare hjem når det er. No problemo.
I weekenden havde vi et vennepar på besøg, med barn på samme alder, og der puttede de barnet i klapvognen og så kunne vi voksne sidde og spille brætspil og drikke vin :)

Når mine foræledre er i landet (de bor i et andet), så overnatter hun tit hos dem, og vi benytter chancen for at lave noget ude.

Jeg ville også synes det var lidt ærgerligt, omend forståeligt, hvis et arrangement blev begrænset ned til nærmest hej og farvel.

Men min datter er også rimelig nem :D
0

Tilbage til "Forældre"