Hvad lærer du dine børn om penge?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Ata » 28. feb 2019, 07:13

Jeg er nysgerrig efter at høre, hvad I lærer jeres børn om penge - enten eksplicit eller implicit?

Taler I med jeres børn om hvad ting koster? Tænker I over jeres forbrug og hvad det lærer børnene om penge?

Hos os har vi meget forskellig tilgang. Min er at lære børnene bevidsthed om penge og at tænke sig om, før man køber ting. Min kæreste er vokset op uden penge, så han ser i højere grad en værdi i, at børnene ikke skal føle sig begrænset af, hvad ting koster.

Hvordan ser I det og hvad gør I konkret ifht børn og penge?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. feb 2019, 07:55

Som Lathyrus. Vi taler meget om det og barnet er god til at tage beslutninger om egne penge.

Vi har en ekstra dimension med i form af fattige mennesker og tiggere her hvor vi bor. Forleden spurgte min søn hvorfor jeg ikke gav penge til den 100 år gamle tigger, men til hende moderen med babyen som også tigger. Det talte vi så lidt om. Han vil nu gerne give sine vaccinationspenge til den gamle mand i morgen.
4
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf TinaW » 28. feb 2019, 08:16

FormerlyKnownAs skrev:Som Lathyrus. Vi taler meget om det og barnet er god til at tage beslutninger om egne penge.

Vi har en ekstra dimension med i form af fattige mennesker og tiggere her hvor vi bor. Forleden spurgte min søn hvorfor jeg ikke gav penge til den 100 år gamle tigger, men til hende moderen med babyen som også tigger. Det talte vi så lidt om. Han vil nu gerne give sine vaccinationspenge til den gamle mand i morgen.


Hvor er han sød.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. feb 2019, 08:55

TinaW skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Som Lathyrus. Vi taler meget om det og barnet er god til at tage beslutninger om egne penge.

Vi har en ekstra dimension med i form af fattige mennesker og tiggere her hvor vi bor. Forleden spurgte min søn hvorfor jeg ikke gav penge til den 100 år gamle tigger, men til hende moderen med babyen som også tigger. Det talte vi så lidt om. Han vil nu gerne give sine vaccinationspenge til den gamle mand i morgen.


Hvor er han sød.


Selvfølgelig er han det :D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Slettet bruger » 28. feb 2019, 09:22

Den ældste får lommepenge som hun selv må råde over. Vi belærer hende ikke om hvorvidt det hun køber, er noget skrammel, det er hendes penge. Og så svarer vi "fordi penge ikke vokser på træerne" på spørgsmål om hvorfor vi ikke bare kan gøre dit og dat. Andet gør vi ikke, ingen lange snakke om det.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Sof » 28. feb 2019, 09:28

Vi er ikke rigtig begyndt på det endnu, han er 1,5 år.
Men vi snakker meget om hvad vores “taktik” skal være.

Vi er vokset op med enormt forskellige tilgange til penge, mine forældre har aldrig rigtig lært os børn noget, de har aldrig manglet penge og vi har været ret forkælede, fået både hvad vi bad om og alt muligt andet, dyre ferier osv., selv i tider hvor jeg nu kan se at det må have været en smule tight. Det ramte mig rimelig hårdt som ung voksen, at jeg aldrig havde skulle spare op til noget. Jeg har endda arbejdet siden jeg var 13, hvor jeg har fået min egen løn og før det, hvor jeg hjalp til med småting på min fars arbejde. Så det jeg tjente brugte jeg på lige det jeg havde lyst til og hvis der var noget jeg ville ha udover det, så skulle jeg bare spørge. Synes næsten det er lidt pinligt nu.

Min kærestes forældre har derimod været meget sparsommelige, de har heller ikke haft vildt mange penge i det det for meste kun har været min svigermor der har arbejdet. De har gået op i at børnene vidste at penge ikke bare kom ud af det blå og at man skulle spare op.

Tænker egentlig vores søn helt naturligt kommer til at lære om penge og økonomi, da det er noget vi generelt taler en del om derhjemme. Både mig og min kæreste har uddannelser i økonomi og vi har begge ret mange holdninger til emnet. Vi vil gerne lære ham at penge ikke bare dukker op og at man skal tænke på hvordan man bruger dem og hvad man bruger dem til, når han er gammel nok, vil vi gerne lære ham at man indimellem er nødt til at prioritere og at man med al sandsynlighed ikke kan få det hele. Generelt håber vi at han bliver fornuftig omkring penge og følger hans fars eksempel, mere end mit :genert:

Vi kommer nok ikke til at give lommepenge for pligter, da vi synes alle skal hjælpe til, men almindelige lommepenge må han gerne få. Min kæreste så gerne at han lærer at spare op fra første gange, sådan at man får 10 kr., i form af to femmere, den ene skal spares op og den anden kan man bruge.

Jeg kan godt lide ideen med de 3 glas herfra, som er lidt ala ovenstående system https://nordicparenting.dk/2017/03/07/u ... nge-guide/

Det vi gør lige pt er at hvis vi returnerer noget i gave, så sætter vi dem ind på hans konto og skriver hvem de er fra og hvorfor de er der, ala “julegave, oldemor Ruth”, så håber vi at vi senere kan forklare ham hvor pengene er kommet fra og hvad de skal bruges på.

Og så har vi både et alm. aktiedepot og en aldersopsparing(pension) til ham, som vi forvalter. Vi håber på sigt, i hans hjemmeboende år, at vi kan have det lidt sjovt med investering og investere i sport eller Disney eller hvad der nu lige måtte være som han interesserer sig for.
6
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf JoyNips » 28. feb 2019, 09:47

Lige nu intet, han er 2 år. Han synes det er fedt at få lov til at betale med dankort når vi handler.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Ata » 28. feb 2019, 11:27

Vi har lige haft en snak om børnenes fritidsaktiviteter. Min kæreste synes det var lidt forkert,at jeg havde fortalt vores datter på 10 år, at klavertimer er dyre. Jeg synes det er fint, at hun ved det, så hun forstår at hun skal ville det og gøre sig umage, hvis vi skal ville betale de klavertimer.

Jeg tager også altid en flaske vand med, så man ikke skal bruge 20 kr hver gang ungerne er tørstige på en lille tur. Der synes min kæreste at der er frihed og livskvalitet i, at man bare kan købe det. Men jeg synes de lærer noget af at blive opmærksom på at man ikke behøver købe ting hele tiden.

Et andet eksempel er at jeg lige har haft en pengesnak med min datter på 10 om fastelavnskostumer, hvor jeg måtte forklare hende, at man ikke bare lige kan bruge 600 kr på fastelavn, fordi man ombestemmer sig i den 11. time og vil være noget andet. Vi har sagtens råd til at betale, men jeg tror ikke, at det gavner hende at vi gør det.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Wizzze » 28. feb 2019, 11:39

FormerlyKnownAs skrev:
TinaW skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Som Lathyrus. Vi taler meget om det og barnet er god til at tage beslutninger om egne penge.

Vi har en ekstra dimension med i form af fattige mennesker og tiggere her hvor vi bor. Forleden spurgte min søn hvorfor jeg ikke gav penge til den 100 år gamle tigger, men til hende moderen med babyen som også tigger. Det talte vi så lidt om. Han vil nu gerne give sine vaccinationspenge til den gamle mand i morgen.


Hvor er han sød.


Selvfølgelig er han det :D


Det er sgu lidt af et mirakel med de forældre :devil: :-D
0
Do as I say! :whip:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf TomKah » 28. feb 2019, 11:53

Ata skrev:Vi har lige haft en snak om børnenes fritidsaktiviteter. Min kæreste synes det var lidt forkert,at jeg havde fortalt vores datter på 10 år, at klavertimer er dyre. Jeg synes det er fint, at hun ved det, så hun forstår at hun skal ville det og gøre sig umage, hvis vi skal ville betale de klavertimer.

Jeg tager også altid en flaske vand med, så man ikke skal bruge 20 kr hver gang ungerne er tørstige på en lille tur. Der synes min kæreste at der er frihed og livskvalitet i, at man bare kan købe det. Men jeg synes de lærer noget af at blive opmærksom på at man ikke behøver købe ting hele tiden.

Et andet eksempel er at jeg lige har haft en pengesnak med min datter på 10 om fastelavnskostumer, hvor jeg måtte forklare hende, at man ikke bare lige kan bruge 600 kr på fastelavn, fordi man ombestemmer sig i den 11. time og vil være noget andet. Vi har sagtens råd til at betale, men jeg tror ikke, at det gavner hende at vi gør det.


Jeg gør meget som dig, Ata. Vi har penge nok, men bruger dem med omtanke og fortæller vores børn hvordan.
Min søn kigger på kg priserne når han handler.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf LaScrooge » 28. feb 2019, 12:21

Ata skrev:Vi har lige haft en snak om børnenes fritidsaktiviteter. Min kæreste synes det var lidt forkert,at jeg havde fortalt vores datter på 10 år, at klavertimer er dyre. Jeg synes det er fint, at hun ved det, så hun forstår at hun skal ville det og gøre sig umage, hvis vi skal ville betale de klavertimer.

Jeg tager også altid en flaske vand med, så man ikke skal bruge 20 kr hver gang ungerne er tørstige på en lille tur. Der synes min kæreste at der er frihed og livskvalitet i, at man bare kan købe det. Men jeg synes de lærer noget af at blive opmærksom på at man ikke behøver købe ting hele tiden.

Et andet eksempel er at jeg lige har haft en pengesnak med min datter på 10 om fastelavnskostumer, hvor jeg måtte forklare hende, at man ikke bare lige kan bruge 600 kr på fastelavn, fordi man ombestemmer sig i den 11. time og vil være noget andet. Vi har sagtens råd til at betale, men jeg tror ikke, at det gavner hende at vi gør det.


Jeg tror at min opvækst minder meget om din kærestes ifht det økonomiske, og jeg kan *mærke* hans rationale i min krop, når jeg læser det. Jeg kan mærke hvor behageligt og frit for frygt og bekymring det er at kunne købe en flaske vand på tankstationen, i stedet for at have det på huskelisten inden man tager hjemmefra - endnu en bekymring, man skal huske at tage højde for, endnu en barriere som konsekvens af en skrabet økonomi. Endnu en ting man må nægte sig selv af nød.

Vi var fattige og da jeg var barn fik jeg ikke lommepenge, og konsekvensen af de skrabede vilkår (og min mors tilgang til penge, bl.a. også det at hun skammede mig for at ønske mig det samme som alle andre) har været, at jeg i de første 32 år at mit liv ikke undede mig selv noget som helst. Jeg følte ikke at jeg fortjente at få det jeg ville have, og sætningen "du kan ikke forvente at få ALT du vil have!" var en spændetrøje jeg brugte til at underkue og begrænse mig selv med; - jeg slog alle ønsker og drømme ned på dén konto. På trods af, at jeg aldrig fik det jeg gerne ville have og aldrig nogensinde troede at jeg bare kunne rage til mig og forvente.

Jeg har levet påholdent og frygtsomt, fordi jeg aldrig var sikker på, om jeg havde de penge jeg skulle bruge. Jeg måtte også lære mig selv husholdning, dvs. opsparing til faste udgifter på min budgetkonto, efter de første års angst pga de større regninger der kom, som jeg endnu ikke havde lært at indregne gennemsnittet af i budgettet. Det er først i de senere år, at jeg har lært, at jeg får et bedre liv at af gøre de ting, jeg gerne vil NÅR jeg gerne vil dem (indenfor rimelighedens grænser), i stedet for at udskyde og udskyde indtil en eller anden dag i den tågede fremtid, hvor jeg har nok. Mit liv bliver rigere af, at jeg gør tingene nu, i stedet for at nægte mig selv dem. Jeg bliver mindre stresset, mindre bekymret og mere fri og lykkelig og det tror jeg på bidrager til, at det generelt går mig meget bedre i livet nu.

Til gengæld har jeg også bevaret balancen. Jeg er fornuftig med mine penge, formår at sætte næring efter evne og at spare op, prioritere mellem ting jeg gerne vil have.

Jeg ser det modsatte helt aktuelt hos min veninde, som trods det, at hun tjener en rigtig god løn og ejer sin egen lejlighed, har en kæmpestor gæld på blandt andet kviklån og alligevel månedligt må låne af sine forældre. Hun har aldrig måttet undvære og har lært, at hendes forældre er bundløse lommer, mere eller mindre. Og derfor bliver hun også fuldstændig ulykkelig når hun ikke kan købe hvad hun vil have når hun vil have det.

Bare at købe vand når man er tørstig, i stedet for at have det med hjemmefra, synes måske ikke at være en stor ting. Men man kan faktisk godt vokse op uden fornemmelsen af betydningen af alle de der småudgifter og hvor meget de kan løbe op, hvis man ikke er opmærksom på det. 15 kroner dagligt er alligevel 450 kroner på en måned, hvilket faktisk er en hel del. Det er mad til i hvert fald 1 uge og det er et nyt par sko, man måske mangler. Derfor er der ræson i engang imellem at slippe bekymringerne og købe en flaske vand uden at gøre et nummer ud af det, men generelt at være bevidst om sit forbrug og hvad det består af. Hvis man ikke er bevidst om betydningen af daglige småklatterier på så lidt som 20 kroner (en croissant hos 7-11, 1 flaske vand), så aner man ikke hvor ens penge bliver af og hvor man skal sætte ind; man ved bare, at de forsvinder. Så det handler om at finde balancen mellem tryghed og bevidsthed; overblik, kontrol og frihed.

Generelt synes jeg ikke at børn skal bekymre sig om økonomi, men de skal samtidig lære pengenes værdi og at forvalte dem. Derfor skal de forstå forbug og pengestrømme ind og ud af konti. Jeg tror faktisk at din og din mands tilgange nok skal opveje hinanden, men at I skal have en bevidst og fælles strategi i forhold til hvordan I lærer jeres børn at forvalte deres egen økonomi. Der synes jeg at den artikel, en anden linkede til med de 3 glas er rigtig fin.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf hotlips » 28. feb 2019, 12:39

Det er ikke noget vi kører som projekt men når det falder naturligt i hverdagen så taler vi om det, det er nok mere det rent praktiske omkring at købe ind jeg har lagt vægt på, vi er forbi bageren efter en bolle til hans madpakke mange dage, han har længe selv kunnet gå ind og klare det, han kan både bruge kontanter og kort, han kan koden til mit og vogter den nidkært hvis nogen er for tæt på.

Han får 100 kr hver gang han har været til undersøgelse, før gik vi i br men det gider han ikke, men jeg synes også han er god til at holde styr på hvad han kan få hvis han har været til undersøgelse x antal gange.

Han har også godt styr på at rabat og tilbud er en god ting, hvis der er 3 Mathilde hos købmanden for 14 kr så står han og regner hvor mange Mathilde vi kan få mere for de samme penge i forhold til hvis vi giver mere er andet sted og han bliver meget forarget over hvad det koster hvis vi er stoppet i en kiosk, engang kom han ud og sagde der var noget galt, der skulle han betale 55 kr for to Mathilde og to marcipan brød, i en kiosk vi ikke kommer ret tit, så han har ihvertfald en fornemmelse af hvad der er normalt for nogle ting, selvom han ikke ved hvad det præcist koster.

Vi taler om de faste udgifter når der er en grund til det, han ved godt jeg betaler husleje, strøm og så videre og at det koster penge vi så ikke kan bruge på sjovere ting når hans far for gang nr 100 tænder lyset på badeværelset ved højlys dag hvor man ikke kan se det medmindre man kigger på lampen og så går uden at slukke det, og så kommer hans indre gamle tante lidt frem, men det er okay, han har tydeligvis fanget ideen og han plejer at være god til at slukke hvad han ikke bruger.

Vi taler om det her med at vi kun kan bruge penge en gang og han er jævnligt med til at vælge mellem ting, fks i december der fik han valget mellem en lego julekalender eller at få større kalender gaver, og han plejer at have nogle ret gode overvejelser omkring det hvis jeg spørger hvorfor han vælger som han gør, i december var det så fordi der er for mange af tingene i en lego kalender der er ligegyldige ting han bare kan bygge af de klodser han har, et bord, en pejs, en bænk.. Men det gør det helt sikkert også lettere at han har en rigtig god hukommelse, han har kunnet huske mange ting langt tilbage fra han var ikke ret stor og han kan også huske prisen på en hel del af de ting han virkelig har ønsket sig flere år tilbage.
2
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Spjaerten » 28. feb 2019, 15:18

Havde jeg børn ville jeg kopiere min egen læring som barn.

Man må spare op hvis man vil have noget. At man ikke kan det hele og et overordnet indblik i hvad ting koster og hvad der er normalt “bare” at punge ud til.

Jeg er ret strengt opdraget i den forstand at jeg fik hvad jeg manglede og i god kvalitet. Men mode diller og mærkevarer måtte jeg exvis selv betale differencen til, da jeg selv begyndte at tjene penge.

Kendte mange der fik hele børnepenge udbetalingen og så måtte de selv holde hus med alt. Udfra princippet om de krævede og plagede osv osv. Så skar nogle forældre bare igennem og sagde, så må du selv få pengene til at slå til og prioritere.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf Ata » 28. feb 2019, 16:08

LaScrooge skrev:
Jeg tror at min opvækst minder meget om din kærestes ifht det økonomiske, og jeg kan *mærke* hans rationale i min krop, når jeg læser det. Jeg kan mærke hvor behageligt og frit for frygt og bekymring det er at kunne købe en flaske vand på tankstationen, i stedet for at have det på huskelisten inden man tager hjemmefra - endnu en bekymring, man skal huske at tage højde for, endnu en barriere som konsekvens af en skrabet økonomi. Endnu en ting man må nægte sig selv af nød.

Vi var fattige og da jeg var barn fik jeg ikke lommepenge, og konsekvensen af de skrabede vilkår (og min mors tilgang til penge, bl.a. også det at hun skammede mig for at ønske mig det samme som alle andre) har været, at jeg i de første 32 år at mit liv ikke undede mig selv noget som helst. Jeg følte ikke at jeg fortjente at få det jeg ville have, og sætningen "du kan ikke forvente at få ALT du vil have!" var en spændetrøje jeg brugte til at underkue og begrænse mig selv med; - jeg slog alle ønsker og drømme ned på dén konto. På trods af, at jeg aldrig fik det jeg gerne ville have og aldrig nogensinde troede at jeg bare kunne rage til mig og forvente.

Jeg har levet påholdent og frygtsomt, fordi jeg aldrig var sikker på, om jeg havde de penge jeg skulle bruge. Jeg måtte også lære mig selv husholdning, dvs. opsparing til faste udgifter på min budgetkonto, efter de første års angst pga de større regninger der kom, som jeg endnu ikke havde lært at indregne gennemsnittet af i budgettet. Det er først i de senere år, at jeg har lært, at jeg får et bedre liv at af gøre de ting, jeg gerne vil NÅR jeg gerne vil dem (indenfor rimelighedens grænser), i stedet for at udskyde og udskyde indtil en eller anden dag i den tågede fremtid, hvor jeg har nok. Mit liv bliver rigere af, at jeg gør tingene nu, i stedet for at nægte mig selv dem. Jeg bliver mindre stresset, mindre bekymret og mere fri og lykkelig og det tror jeg på bidrager til, at det generelt går mig meget bedre i livet nu.

Til gengæld har jeg også bevaret balancen. Jeg er fornuftig med mine penge, formår at sætte næring efter evne og at spare op, prioritere mellem ting jeg gerne vil have.

Jeg ser det modsatte helt aktuelt hos min veninde, som trods det, at hun tjener en rigtig god løn og ejer sin egen lejlighed, har en kæmpestor gæld på blandt andet kviklån og alligevel månedligt må låne af sine forældre. Hun har aldrig måttet undvære og har lært, at hendes forældre er bundløse lommer, mere eller mindre. Og derfor bliver hun også fuldstændig ulykkelig når hun ikke kan købe hvad hun vil have når hun vil have det.

Bare at købe vand når man er tørstig, i stedet for at have det med hjemmefra, synes måske ikke at være en stor ting. Men man kan faktisk godt vokse op uden fornemmelsen af betydningen af alle de der småudgifter og hvor meget de kan løbe op, hvis man ikke er opmærksom på det. 15 kroner dagligt er alligevel 450 kroner på en måned, hvilket faktisk er en hel del. Det er mad til i hvert fald 1 uge og det er et nyt par sko, man måske mangler. Derfor er der ræson i engang imellem at slippe bekymringerne og købe en flaske vand uden at gøre et nummer ud af det, men generelt at være bevidst om sit forbrug og hvad det består af. Hvis man ikke er bevidst om betydningen af daglige småklatterier på så lidt som 20 kroner (en croissant hos 7-11, 1 flaske vand), så aner man ikke hvor ens penge bliver af og hvor man skal sætte ind; man ved bare, at de forsvinder. Så det handler om at finde balancen mellem tryghed og bevidsthed; overblik, kontrol og frihed.

Generelt synes jeg ikke at børn skal bekymre sig om økonomi, men de skal samtidig lære pengenes værdi og at forvalte dem. Derfor skal de forstå forbug og pengestrømme ind og ud af konti. Jeg tror faktisk at din og din mands tilgange nok skal opveje hinanden, men at I skal have en bevidst og fælles strategi i forhold til hvordan I lærer jeres børn at forvalte deres egen økonomi. Der synes jeg at den artikel, en anden linkede til med de 3 glas er rigtig fin.


Jeg kan genkende meget af det, du skriver, og det er nogle gode overvejelser.

Jeg er selv vokset op med nogle forældre, som var MEGET mådeholdende - med NOGLE ting. Fx fik jeg 10 kr om ugen i lommepenge, indtil jeg flyttede hjemmefra. En 17-årig kommer altså ikke så langt med 10 kr. om ugen, skulle jeg hilse og sige. Min mor var også typen, som spurgte efter den sidste krone, hvis man var blevet sendt i byen efter varer til 199 og havde fået 200 kr med... Samtidig kunne hun godt finde på at købe en frimærkesamling til 20.000 kr. :rulle:

Som dig havde jeg også nogle år, hvor jeg var EKSTREMT sparsommelig. Seriøst - da jeg var studerende levede jeg fint for 3-4000 kr. inklusiv husleje. Jeg brugte aldrig penge på noget... Senere lærte jeg så, som du også beskriver, at det er rart at bruge penge på ting, der gør en glad, fx at gå ud at spise eller rejse. Det er jeg blevet meget bedre til. Men grundlæggende er jeg egentlig glad for, at jeg gennem min opvækst ikke har fået den der "vil have!"-tilgang. Jeg behøver ikke købe ting og bruge penge for at have det godt. Og jeg vil hellere spare og have mere tid og overskud i hverdagen end omvendt.

Men jeg har nok også altid vidst, at sparsommeligheden i mit hjem var et værdimæssigt valg. For min kærestes familie var det altså af nød, at man nogen gange fik kartoffelsuppe flere gange om ugen. Så for ham føles det virkelig frisættende ikke at skulle overveje, hvad ting koster. Nogen gange overvejer han det så lidt for lidt, men det er vel sådan, han kan lide det...
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad lærer du dine børn om penge?

Indlægaf TomKah » 28. feb 2019, 18:34

LaScrooge skrev:
Ata skrev:Vi har lige haft en snak om børnenes fritidsaktiviteter. Min kæreste synes det var lidt forkert,at jeg havde fortalt vores datter på 10 år, at klavertimer er dyre. Jeg synes det er fint, at hun ved det, så hun forstår at hun skal ville det og gøre sig umage, hvis vi skal ville betale de klavertimer.

Jeg tager også altid en flaske vand med, så man ikke skal bruge 20 kr hver gang ungerne er tørstige på en lille tur. Der synes min kæreste at der er frihed og livskvalitet i, at man bare kan købe det. Men jeg synes de lærer noget af at blive opmærksom på at man ikke behøver købe ting hele tiden.

Et andet eksempel er at jeg lige har haft en pengesnak med min datter på 10 om fastelavnskostumer, hvor jeg måtte forklare hende, at man ikke bare lige kan bruge 600 kr på fastelavn, fordi man ombestemmer sig i den 11. time og vil være noget andet. Vi har sagtens råd til at betale, men jeg tror ikke, at det gavner hende at vi gør det.


Jeg tror at min opvækst minder meget om din kærestes ifht det økonomiske, og jeg kan *mærke* hans rationale i min krop, når jeg læser det. Jeg kan mærke hvor behageligt og frit for frygt og bekymring det er at kunne købe en flaske vand på tankstationen, i stedet for at have det på huskelisten inden man tager hjemmefra - endnu en bekymring, man skal huske at tage højde for, endnu en barriere som konsekvens af en skrabet økonomi. Endnu en ting man må nægte sig selv af nød.

Vi var fattige og da jeg var barn fik jeg ikke lommepenge, og konsekvensen af de skrabede vilkår (og min mors tilgang til penge, bl.a. også det at hun skammede mig for at ønske mig det samme som alle andre) har været, at jeg i de første 32 år at mit liv ikke undede mig selv noget som helst. Jeg følte ikke at jeg fortjente at få det jeg ville have, og sætningen "du kan ikke forvente at få ALT du vil have!" var en spændetrøje jeg brugte til at underkue og begrænse mig selv med; - jeg slog alle ønsker og drømme ned på dén konto. På trods af, at jeg aldrig fik det jeg gerne ville have og aldrig nogensinde troede at jeg bare kunne rage til mig og forvente.

Jeg har levet påholdent og frygtsomt, fordi jeg aldrig var sikker på, om jeg havde de penge jeg skulle bruge. Jeg måtte også lære mig selv husholdning, dvs. opsparing til faste udgifter på min budgetkonto, efter de første års angst pga de større regninger der kom, som jeg endnu ikke havde lært at indregne gennemsnittet af i budgettet. Det er først i de senere år, at jeg har lært, at jeg får et bedre liv at af gøre de ting, jeg gerne vil NÅR jeg gerne vil dem (indenfor rimelighedens grænser), i stedet for at udskyde og udskyde indtil en eller anden dag i den tågede fremtid, hvor jeg har nok. Mit liv bliver rigere af, at jeg gør tingene nu, i stedet for at nægte mig selv dem. Jeg bliver mindre stresset, mindre bekymret og mere fri og lykkelig og det tror jeg på bidrager til, at det generelt går mig meget bedre i livet nu.

Til gengæld har jeg også bevaret balancen. Jeg er fornuftig med mine penge, formår at sætte næring efter evne og at spare op, prioritere mellem ting jeg gerne vil have.

Jeg ser det modsatte helt aktuelt hos min veninde, som trods det, at hun tjener en rigtig god løn og ejer sin egen lejlighed, har en kæmpestor gæld på blandt andet kviklån og alligevel månedligt må låne af sine forældre. Hun har aldrig måttet undvære og har lært, at hendes forældre er bundløse lommer, mere eller mindre. Og derfor bliver hun også fuldstændig ulykkelig når hun ikke kan købe hvad hun vil have når hun vil have det.

Bare at købe vand når man er tørstig, i stedet for at have det med hjemmefra, synes måske ikke at være en stor ting. Men man kan faktisk godt vokse op uden fornemmelsen af betydningen af alle de der småudgifter og hvor meget de kan løbe op, hvis man ikke er opmærksom på det. 15 kroner dagligt er alligevel 450 kroner på en måned, hvilket faktisk er en hel del. Det er mad til i hvert fald 1 uge og det er et nyt par sko, man måske mangler. Derfor er der ræson i engang imellem at slippe bekymringerne og købe en flaske vand uden at gøre et nummer ud af det, men generelt at være bevidst om sit forbrug og hvad det består af. Hvis man ikke er bevidst om betydningen af daglige småklatterier på så lidt som 20 kroner (en croissant hos 7-11, 1 flaske vand), så aner man ikke hvor ens penge bliver af og hvor man skal sætte ind; man ved bare, at de forsvinder. Så det handler om at finde balancen mellem tryghed og bevidsthed; overblik, kontrol og frihed.

Generelt synes jeg ikke at børn skal bekymre sig om økonomi, men de skal samtidig lære pengenes værdi og at forvalte dem. Derfor skal de forstå forbug og pengestrømme ind og ud af konti. Jeg tror faktisk at din og din mands tilgange nok skal opveje hinanden, men at I skal have en bevidst og fælles strategi i forhold til hvordan I lærer jeres børn at forvalte deres egen økonomi. Der synes jeg at den artikel, en anden linkede til med de 3 glas er rigtig fin.


Jeg synes dit indlæg er rigtig godt. Ikke fordi jeg kommer samme sted fra eller har de samme holdninger, men fordi det beskriver at det handler om følelser og de ord man binder op på forbruget.

Jeg er absolut ikke vokset op med en frygtsom økonomi. Mine forældre har altid haft det økonomisk godt. Der har været charterferie, sommerhus og gode bøffer i hele min barndom. Men jeg er til gengæld meget strengt opdraget ift spildforbrug. Altså at betale overpris for en vare.
Du sætter nogle følelser på - du kalder det frihed at købe vand. For mig vækker der udelukkende en følelse af at være dum og betale en dummebøde. Frihed var absolut ikke en følelse jeg ville koble på det.

Jeg forstår heller ikke at folk køber to-go kaffe. Jeg forstår ikke hvem der har råd. Der er mange ting som jeg ikke kunne drømme om at bruge penge på. Og jeg har ikke noget imod at være forudseende og tage madpakke med.

Nægter jeg mig selv noget? Det er det for dig, men ikke for mig.
Jeg er bare forudseende.
1

Tilbage til "Forældre"