Hjælp til engelsk

Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf ExCoastal » 5. feb 2019, 07:36

FormerlyKnownAs skrev:
ExCoastal skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Trappestige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Har i iPad? Computer kan også gøre . Min søn skulle lære engelsk lynhurtigt da han startede i skole her og han har et læringsprogram som er fra scratch. Det fungerer virkelig godt. Han er 5,5. På de 4 mdr han har gået i skole og lavet det program har han lært at skrive, stave og læse.

Ja, hun har både iPads og iPhone. De har lige fået en pige ind, der kommer direkte fra Kina og ind i klassen. Til hende bruger de hver i sær en app, der oversætter hvad de siger frem og tilbage. Det fungerer overraskende godt. Det er desværre bare ikke en måde, min datter kan lære på. Hun bruger det selv meget- eller google translate, så slår hun op på et enkelt ord, og skriver det bare direkte ned, hun lagrer det ikke i hukommelsen til en anden gang. Det er som om, hun har en blokade af en art. Måske det skal være visuelt, før hun lagrer det. Det findes der jo også apps med. Jeg ved det ikke rigtigt. Men hun har før haft god gavn af en-en undervisning, så jeg vil prøve at finde en der kan komme herhjem.


På den her lærer man det fonetisk helt fra bunden og visuelt. Der er opgaver på ipad og skriftlige opgaver ved siden af. Den er anerkendt af alle de helt store undervisningsinstitutter og universiteter. Jeg tror man får 14 dage gratis til st starte med


Rosetta Stone? Min søn bruger Duolingo til at lære dansk men det fungerer desværre ikke den anden vej. Jeg kan anbefale Rosetta Stone, selvom brugergrænsefladen er på engelsk. Det er visuelt med billeder, og man øver også udtale. Det starter helt forfra, der kræves ingen kendskab til engelsk. Det er ikke gratis, men I kan prøve de første lektioner gratis.


Nope. Reading eggs.


Okay, cool. Jeg er stor fan af de apps, der nærmest får det til at ligne et spil, det reagerer de fleste børn positivt på.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. feb 2019, 07:39

ExCoastal skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
ExCoastal skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Trappestige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Har i iPad? Computer kan også gøre . Min søn skulle lære engelsk lynhurtigt da han startede i skole her og han har et læringsprogram som er fra scratch. Det fungerer virkelig godt. Han er 5,5. På de 4 mdr han har gået i skole og lavet det program har han lært at skrive, stave og læse.

Ja, hun har både iPads og iPhone. De har lige fået en pige ind, der kommer direkte fra Kina og ind i klassen. Til hende bruger de hver i sær en app, der oversætter hvad de siger frem og tilbage. Det fungerer overraskende godt. Det er desværre bare ikke en måde, min datter kan lære på. Hun bruger det selv meget- eller google translate, så slår hun op på et enkelt ord, og skriver det bare direkte ned, hun lagrer det ikke i hukommelsen til en anden gang. Det er som om, hun har en blokade af en art. Måske det skal være visuelt, før hun lagrer det. Det findes der jo også apps med. Jeg ved det ikke rigtigt. Men hun har før haft god gavn af en-en undervisning, så jeg vil prøve at finde en der kan komme herhjem.


På den her lærer man det fonetisk helt fra bunden og visuelt. Der er opgaver på ipad og skriftlige opgaver ved siden af. Den er anerkendt af alle de helt store undervisningsinstitutter og universiteter. Jeg tror man får 14 dage gratis til st starte med


Rosetta Stone? Min søn bruger Duolingo til at lære dansk men det fungerer desværre ikke den anden vej. Jeg kan anbefale Rosetta Stone, selvom brugergrænsefladen er på engelsk. Det er visuelt med billeder, og man øver også udtale. Det starter helt forfra, der kræves ingen kendskab til engelsk. Det er ikke gratis, men I kan prøve de første lektioner gratis.


Nope. Reading eggs.


Okay, cool. Jeg er stor fan af de apps, der nærmest får det til at ligne et spil, det reagerer de fleste børn positivt på.


Enig. Det gør den også. Man får også rewards iform af små spil og bla bla. Den del har jeg ikke sat mig ind i. Det har barnet naturligvis :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2019, 07:44

Lulu skrev:Måske YouTube også kunne være en ide? Mine børn er godt nok helt andre aldersklasser (2 og 5år)men snakker faktisk et overraskende pænt engelsk, bl.a. har de lært meget af diverse engelske YouTube kanaler (yndling hedder blippi, men din pige er nok alt for stor til at synes det er spændende, der må dog findes andre der er mere interessante for hendes aldersgruppe).


Det er min erfaring, at det evt. "barnlige" i en tekst eller film glider i baggrunden, hvis materialet til gengæld kan give en oplevelse af at forstå, i dette tilfælde, engelsk.
Jeg hev selv engang gode gamle Muzzy frem, som også var fremme i min barndom, og han var et stort hit, fordi filmene er tilrettelagt, så stort set alle kan forstå lidt. Der findes også gode arbejdsark til hver episode.



Dengang lå alle afsnittene online. Lige nu ser det umiddelbart lidt mere rodet ud, så man skal i hvert fald lige have lavet en playlist, inden man går i gang, så det hele er klar til brug.
Senest rettet af DetSorteCirkus 5. feb 2019, 07:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. feb 2019, 07:44

ExCoastal skrev:Rosetta Stone? Min søn bruger Duolingo til at lære dansk men det fungerer desværre ikke den anden vej. Jeg kan anbefale Rosetta Stone, selvom brugergrænsefladen er på engelsk. Det er visuelt med billeder, og man øver også udtale. Det starter helt forfra, der kræves ingen kendskab til engelsk. Det er ikke gratis, men I kan prøve de første lektioner gratis.


Hvor længe har Søren brugt Duolingo? Har tænkt på at Christoffer jo skal have gang i noget dansk på et tidspunkt, ikke tale men skriftlig og ift at læse. Især hvis vi ender permanent i Dk om 2-4-5 års tid. Det er jo fint st han kommer hjem og er flydende i skrift og tale på engelsk, men hvis han så er bagud i dansk er det træls
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf Sorenspige » 5. feb 2019, 08:12

Trappestige skrev:
Sorenspige skrev:Hvordan klarer hun sig i national test?

Det ved jeg faktisk ikke med engelsk. Jeg kan umiddelbart heller ikke huske om de har haft test i engelsk endnu. Er det ikke kun i de større klassetrin engelsk er med i national test? Hendes engelsklærer har aldrig deltaget eller overleveret noget til skole-hjem samtalerne, så jeg har heller aldrig snakket med hende face to face.


I 4. klasse er der en obligatorisk national test i engelsk, som I burde have fået svar på i foråret. Selvom læreren ikke er med til samtaler, skal resultatet sendes hjem.

Når det ikke er sket, ville jeg rette henvendelse til læreren.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf ExCoastal » 5. feb 2019, 08:51

FormerlyKnownAs skrev:
ExCoastal skrev:Rosetta Stone? Min søn bruger Duolingo til at lære dansk men det fungerer desværre ikke den anden vej. Jeg kan anbefale Rosetta Stone, selvom brugergrænsefladen er på engelsk. Det er visuelt med billeder, og man øver også udtale. Det starter helt forfra, der kræves ingen kendskab til engelsk. Det er ikke gratis, men I kan prøve de første lektioner gratis.


Hvor længe har Søren brugt Duolingo? Har tænkt på at Christoffer jo skal have gang i noget dansk på et tidspunkt, ikke tale men skriftlig og ift at læse. Især hvis vi ender permanent i Dk om 2-4-5 års tid. Det er jo fint st han kommer hjem og er flydende i skrift og tale på engelsk, men hvis han så er bagud i dansk er det træls


Mindre end et år, men han er rigtig god til udtale. Da min eks og jeg stadig boede sammen blev han jo nærmest bombarderet med dansk, og jeg talte kun dansk til ham. Så han kunne sagtens finde ud af små sætninger. Det blev jo så sværere, da vi blev skilt, men jeg tror på, at han kan lære det igen. Min yngste lillesøster er også på banen, så de snakker meget på FaceTime.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf Studsgaard » 5. feb 2019, 09:49

Min datter kunne snakke og forstå rigtig meget engelsk allerede i 0-klasse. Og hun havde lært det via youtube og engelsksprogede serier.

Hun er formentligt ordblind. Så det er via at høre det hele hun har lært det. Nu i 2. Klasse kan vi føre hele samtaler på engelsk. Altsammen lært via ørene via ting der intresseret hende (meget diy videoer på
You tube)

Kan det være en ide for din datter at se en serie på engelsk med underteksterne på dansk. Så hun får en masse engelsk sprog ind
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf Honningprut » 5. feb 2019, 10:44

Nu ved jeg ikke hvor i bor i landet, men Ungdoms Rødekors har ofte lektier cafeer i de større byer. Jeg har selv været en del af det team, og det fungerer virkelig godt. Det er ofte pædagog, lærer, socialrådgiver - studerende der har med disse at gøre - i hvert fald på det team jeg var på. Vi havde også engang en online portal, men den er desværre lukket ned.

En anden mulighed er selvfølgelig også at ansætte en lektiehjælp et par timer i ugen.

Min søn på 10 år er meget god til engelsk, men han spiller også en del computer og ser Youtube, på den måde lærer han mange ord og betydningen af dem. Vi snakker nogengange engelsk herhjemme, hvis han har lyst til det.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf Santa » 5. feb 2019, 10:56

Du har allerede fået mange gode råd, men jeg kan lige tilføje to ting:

Bed da om en samtale med engelsklæreren med det formål at få afdækket lærerens forklaring på problemet og hvad læreren kan/vil gøre for at hjælpe din datter. Fortæl læreren hvad du gerne vil have ud af samtalen på forhånd, så hun/han er velforberedt.

Og i stedet for goggle translate, så vil jeg gerne anbefale at din datter lærer at bruge en ordbog, meget gerne en online en. Mine elever lærer at bruge ordbogen.com.
Det tager længere tid at lære alle de informationer man kan få ud af en ordbog, men det betaler sig i længden. Jeg oplever at de elever, som har svært ved engelsk med tiden opbygger en større selvstændighed i opgaveløsningen, og dermed en øget faglig selvtillid - fordi de selv kan finde løsningen. Et ord lagrer sig osse bedre i hukommelsen, når hjernen har brugt lidt tid på at arbejde med det, fremfor at den får leveret svaret af dig. Derved udvides ordforrådet lige så stille.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf Sophies-mor » 5. feb 2019, 15:51

Trappestige skrev:Ej, men jeg er simpelthen så rasende. Min datter var pisse ked af det da hun kom hjem, og sagde som det første at jeg ikke slulle spørge til hendes dag. Hun begyndte så selv at fortælle at engelsktimen var fucket helt op og hun sad derefter og hulkede i en halv time hos mig. Det holder jo ikke. Jeg gider næsten ikke tage den med læreren, som bare da jeg spurgte til hvad JEG kunne gøre herhjemme, for at hjælpe hende, nok mest følte det som et angreb på hendes undervisningsstil. Jeg ved ikke endnu ikke om jeg vil tage den længere oppe, men som det er nu, holder det ikke, så det bør jeg nok. Hun har i dag fået at vide at hun skal lære at klare sig selv, selv 0. klasser kan finde ud af det, man er nødt til at skubbe sig selv lidt osv., da hun bad om hjælp til at komme i gang. Jeg kan sagtens se, hvad læreren prøvede at melde ud til min datter, men det kunne have været grebet noget mere pædagogisk an, end at fyre sådan en svada af, vende om på hælen og så lade min datter sidde og være ked af det, presset og flov, resten af timen.

Bed om et møde med engelsklærer og skoleinspektør/ skoleleder.
Det havde jeg ikke fundet mig i.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf JoyNips » 9. feb 2019, 06:42

Sophies-mor skrev:
Trappestige skrev:Ej, men jeg er simpelthen så rasende. Min datter var pisse ked af det da hun kom hjem, og sagde som det første at jeg ikke slulle spørge til hendes dag. Hun begyndte så selv at fortælle at engelsktimen var fucket helt op og hun sad derefter og hulkede i en halv time hos mig. Det holder jo ikke. Jeg gider næsten ikke tage den med læreren, som bare da jeg spurgte til hvad JEG kunne gøre herhjemme, for at hjælpe hende, nok mest følte det som et angreb på hendes undervisningsstil. Jeg ved ikke endnu ikke om jeg vil tage den længere oppe, men som det er nu, holder det ikke, så det bør jeg nok. Hun har i dag fået at vide at hun skal lære at klare sig selv, selv 0. klasser kan finde ud af det, man er nødt til at skubbe sig selv lidt osv., da hun bad om hjælp til at komme i gang. Jeg kan sagtens se, hvad læreren prøvede at melde ud til min datter, men det kunne have været grebet noget mere pædagogisk an, end at fyre sådan en svada af, vende om på hælen og så lade min datter sidde og være ked af det, presset og flov, resten af timen.

Bed om et møde med engelsklærer og skoleinspektør/ skoleleder.
Det havde jeg ikke fundet mig i.


KRÆV et møde, goddammit! Sådan der skal en lærer fandme ikke opføre sig overfor børn.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2019, 19:54

Du skal simpelthen gøre noget NU. Ellers ender din datter som mig. Jeg havde en vanvittig dårlig engelsklærer de første år jeg havde faget, hun gjorde præcis det du beskriver din datters lærer gør. Interesserer sig ikke for de svage elever og nedgør dem. Den dag i dag er jeg elendig til engelsk. Jeg kan efterhånden godt tale det nogenlunde, men jeg var i 30’erne før jeg turde tage afsted på ferie til et engelsksproget land uden at have en med, der var en haj til engelsk.

Godt at du er så opmærksom på, at hun skal have ekstra hjælp. Men du skal tage fat i skolen også, sådan en lærer kan virkelig ødelægge meget.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hjælp til engelsk

Indlægaf FormerlyKnownAs » 21. feb 2019, 04:05

Har du taget fat i læreren?
0

Tilbage til "Forældre"