Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Sangius » 17. jan 2019, 11:07

Jeg er selv hverken curlet eller opdraget strengt. Jeg er helt sikkert blevet ladt for meget for mig selv, og i en vis grad blevet svigtet lidt.
Jeg var galoperende mørkeræd som barn, og husker hver aften som et frygteligt tidspunkt. Ofte turde jeg ikke bevæge så meget som en lillefinger, og har ligget vågen i timevis i min seng om aftenen.
Jeg kunne godt have brugt en forældre der sad hos mig, eller adgang til smørhullet i dobbeltsengen. Men ingen af delene var noget mine forældre gjorde.

Jeg anser bestemt ikke mig selv som en curlingforældre. Min datter på 2,5 sover hos os i sengen, og vi bliver selvfølgelig hos hende til hun sover. Hun bliver også stadig ammet, og jeg bærer hende ofte i en vikle, fremfor at bruge klapvogn.

Jeg syntes ikke at det har noget med curling at gøre, overhovedet.

Jeg tror at en kæmpe del af opdragelsen er lead by example. Hvis du selv sørger for at opføre dig ordentligt, sige tak, give plads i køen i Netto, tale positivt, så lærer dine børn det også.

For mig er det vigtigst at opfylde en basal tryghed og troværdighed, så mine unger altid ved at de selvfølgelig må sove hos os, om de så er 5 eller 15, og at de altid kan komme til mig med deres problemer eller tanker.
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf JoyNips » 17. jan 2019, 11:28

Jeg skrev i tråden, at opdragelse er en proces og at nogle ting siver fint ind første gang man siger dem, andre skal gentages 2000 gange.
Dertil må tilføjes at børn er forskellige. Jeg har fx i dag haft en arbejdskollega, som snart vender tilbage fra barsel inde forbi og hun sagde, at de babysikrede deres hus for vildt i de her dage, for modsat deres første søn, som aldrig pillede, så er nr. 2 søn her bare en kæmpe pilfinger. Samme forældre, samme opvækst, samme opdragelse: men den ene søn opfattes sikkert som vældig velopdragen fordi han observerer med øjnene, mens nr. 2 sikkert af mange ville blive opfattet som uopdragen fordi han forstår verden ved at undersøge den. Er nr. 1 så mest "velopdragen" og nr. 2 mest "uopdragen"? Sandheden er jo nok, at nr. 2 faktisk opdrages mest - men prøv at tænke, hvis nr. 1 skulle have at vide, at han ikke måtte kigge. Så ville han sikkert skulle have det at vide lige så mange gange som nr. 2 får at vide, at han ikke skal pille ved ting.

Så postede jeg det her link i forbindelse med debatten om at sige nej: https://www.kristeligt-dagblad.dk/famil ... odt-de-kan
Der er masser af ting, hvor vi sætter grænser for vores søn, men jeg synes artiklen har fat i noget meget rigtigt, nemlig det med at prøve at forudse og undgå konflikter. Det er sikkert her, hvor nogle af de barnløse vil himle og synes, at vi er vældig curling-agtige og bare burde sige nej og tage konflikten, fordi dét er opdragelse, i stedet for at prøve at skabe en situation, hvor det ikke er nødvendigt at der opstår en konflikt. Men ærligt: voksne søger også i deres relationer hinanden imellem at undgå konfliktsituationer. Hvorfor er det så curling, hvis man gør det samme i relation til et barn?

Skal jeg sætte ord på mit generelle børnesyn, så synes jeg det er vigtigt at respektere børn som værende små mennesker. Det kan godt være, at min 2-åriges holdninger til ting er små, men for ham er de ikke irrelevante, og jeg synes det er vigtigt at han ikke bare oplever at blive affejet og besluttet for. Det tror jeg også er vigtigt for ens udvikling og ens selvværd på langt sigt: at ens meninger bliver taget seriøst. Det betyder ikke, at børn skal diktere showet eller at de er små projekter eller andet.
19
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Slettet bruger » 17. jan 2019, 11:43

JumboJette skrev:Men rygrads-beslutningerne/de hurtige beslutninger/"hvad synes jeg lige om det?" vakler jeg meget i. Og laver om undervejs. Dét er sgu svært. Den med at stå fast - og jeg VED med mig selv, at det er dét, der skal til. Hvis jeg står fast, hele tiden og altid, jamen så er der ikke så stor diskussion.


Jeg gider ikke være fokuseret på at stå fast. Det gør jeg heller ikke når jeg taler med andre mennesker. Hvis jeg beslutter noget, og modparten mener at min beslutning er forkert, har han/hun altid mulighed for at omstøde den med gode argumenter, og det gælder også mine børn. Nogle ting er sværere at argumentere for end andre - det er f.eks. svært at overbevise mig om at vi skal åbne slikskabet om onsdagen.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Ata » 17. jan 2019, 11:50

JoyNips skrev:
Skal jeg sætte ord på mit generelle børnesyn, så synes jeg det er vigtigt at respektere børn som værende små mennesker. Det kan godt være, at min 2-åriges holdninger til ting er små, men for ham er de ikke irrelevante, og jeg synes det er vigtigt at han ikke bare oplever at blive affejet og besluttet for. Det tror jeg også er vigtigt for ens udvikling og ens selvværd på langt sigt: at ens meninger bliver taget seriøst. Det betyder ikke, at børn skal diktere showet eller at de er små projekter eller andet.

Jeg er sådan set principielt enig, men hvad betyder det i praksis? Hvad når ens 7-årige barn siger, at hun ikke kan falde i søvn alene, fordi hun er bange for, om der er monstre under sengen? Så synes jeg jo egentlig, at jeg skal tage det alvorligt. Omvendt lærer hun jo heller aldrig at falde i søvn selv, hvis vi sidder hos hende hver aften. Og fx i tilfældet med mit barn, så er hun klog nok til regelmæssigt at finde på nye begrundelser. Så synes jeg, det er svært at vide, hvornår man skal sætte foden ned og sige "NU skal du lære at sove selv, selvom du er bange for de monstre....". Det har vi i øvrigt gjort nogle gange, og så sker der et eller andet, og så er vi tilbage i at sidde ved hende til hun sover. :genert:

Vores store pige har derimod fint lagt sig til at sove selv og sovet igennem, fra hun var 1½ år. Der er nok bare forskel på børn. Og måske også lidt på, hvor konsistent man er som forælder til barn 1 og 2. Vi har selv syntes, at vi var lidt for skrappe med barn 1. Så slækkede vi på principperne med barn 2 og sidder så med problemerne nu og tænker, at vi nok var for slappe. :stoned:
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Sangius » 17. jan 2019, 11:58

Ata skrev:
JoyNips skrev:
Skal jeg sætte ord på mit generelle børnesyn, så synes jeg det er vigtigt at respektere børn som værende små mennesker. Det kan godt være, at min 2-åriges holdninger til ting er små, men for ham er de ikke irrelevante, og jeg synes det er vigtigt at han ikke bare oplever at blive affejet og besluttet for. Det tror jeg også er vigtigt for ens udvikling og ens selvværd på langt sigt: at ens meninger bliver taget seriøst. Det betyder ikke, at børn skal diktere showet eller at de er små projekter eller andet.

Jeg er sådan set principielt enig, men hvad betyder det i praksis? Hvad når ens 7-årige barn siger, at hun ikke kan falde i søvn alene, fordi hun er bange for, om der er monstre under sengen? Så synes jeg jo egentlig, at jeg skal tage det alvorligt. Omvendt lærer hun jo heller aldrig at falde i søvn selv, hvis vi sidder hos hende hver aften.


Mon ikke hun vokser fra det? Jeg får ofte at vide, at min datter aldrig lærer at sove selv hvis hun sover hos os. Har også fået at vide, at hun ikke selv mister interessen for amning før jeg selv stopper hende.
Jeg er overbevist om, at hun en dag selv vil i egen seng, og at hun en dag selv mister interessen for amningen.

Jeg kæmper med en til tider ret invaliderende mørkeræd , selv nu her hvor jeg er 28. Jeg tror ikke de mange år, hvor jeg skulle ligge alene i min seng har hjulpet- tværtimod.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf JoyNips » 17. jan 2019, 12:01

Ata skrev:
JoyNips skrev:
Skal jeg sætte ord på mit generelle børnesyn, så synes jeg det er vigtigt at respektere børn som værende små mennesker. Det kan godt være, at min 2-åriges holdninger til ting er små, men for ham er de ikke irrelevante, og jeg synes det er vigtigt at han ikke bare oplever at blive affejet og besluttet for. Det tror jeg også er vigtigt for ens udvikling og ens selvværd på langt sigt: at ens meninger bliver taget seriøst. Det betyder ikke, at børn skal diktere showet eller at de er små projekter eller andet.

Jeg er sådan set principielt enig, men hvad betyder det i praksis? Hvad når ens 7-årige barn siger, at hun ikke kan falde i søvn alene, fordi hun er bange for, om der er monstre under sengen? Så synes jeg jo egentlig, at jeg skal tage det alvorligt. Omvendt lærer hun jo heller aldrig at falde i søvn selv, hvis vi sidder hos hende hver aften. Og fx i tilfældet med mit barn, så er hun klog nok til regelmæssigt at finde på nye begrundelser. Så synes jeg, det er svært at vide, hvornår man skal sætte foden ned og sige "NU skal du lære at sove selv, selvom du er bange for de monstre....". Det har vi i øvrigt gjort nogle gange, og så sker der et eller andet, og så er vi tilbage i at sidde ved hende til hun sover. :genert:

Vores store pige har derimod fint lagt sig til at sove selv og sovet igennem, fra hun var 1½ år. Der er nok bare forskel på børn. Og måske også lidt på, hvor konsistent man er som forælder til barn 1 og 2. Vi har selv syntes, at vi var lidt for skrappe med barn 1. Så slækkede vi på principperne med barn 2 og sidder så med problemerne nu og tænker, at vi nok var for slappe. :stoned:


Jamen, for mig betyder det ret konkret dét, jeg skriver: At man ikke bare affejes og køres over fordi barn. Det betyder ikke, at man altid bare får det som man ønsker, sådan er det jo også for voksne.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Slettet bruger » 17. jan 2019, 12:12

Ata skrev:Jeg er sådan set principielt enig, men hvad betyder det i praksis? Hvad når ens 7-årige barn siger, at hun ikke kan falde i søvn alene, fordi hun er bange for, om der er monstre under sengen? Så synes jeg jo egentlig, at jeg skal tage det alvorligt. Omvendt lærer hun jo heller aldrig at falde i søvn selv, hvis vi sidder hos hende hver aften.


Aldrig? Tror du hun vil have jer til at sidde der når hun er 18?
5
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf JoyNips » 17. jan 2019, 12:13

Og så vil jeg iøvrigt gerne gentage min opfordring til dem uden barn fra den anden tråd:

Men kan vi så ikke få nogle helt konkrete ting på bordet? Hvad ville I gøre, hvis I skulle opdrage et barn? Hvad er god opdragelse og hvad er dårlig? Kom med jeres tanker!
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Charly » 17. jan 2019, 12:35

Jeg synes simpelthen, curling er sådan et rædselsfuldt udtryk, der misbruges i vildskab. Bare lige for at slå det fast :-D

Jeg tror, hvis jeg kigger på forældrene i min søns klasse, at vi ligger i den strenge ende, min mand kan godt være lidt overbeskyttende, og der trækker jeg så i den anden retning, så barnet ikke bliver pakket ind i vat. Vi lægger vægt på at han behandler andre pænt og vi lægger vægt på skolearbejde og på at han kan begå sig i det offentlige rum. Samtidig lægger vi vægt på at lytte til barnet og høre hans argumenter (i forhold til ting hvor min mening kan ændres). Og glipper det ind i mellem, og moren bliver helt hys af frustrationer over hans teenagehjerne, der virkelig er underombytning, Ja, det sker, men som regel får vi snakket om det bagefter.
3
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Charly » 17. jan 2019, 12:35

Dobbeltpost
Senest rettet af Charly 17. jan 2019, 12:36, rettet i alt 1 gang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Slettet bruger » 17. jan 2019, 12:36

JumboJette skrev:
abcd skrev:
JumboJette skrev:Men rygrads-beslutningerne/de hurtige beslutninger/"hvad synes jeg lige om det?" vakler jeg meget i. Og laver om undervejs. Dét er sgu svært. Den med at stå fast - og jeg VED med mig selv, at det er dét, der skal til. Hvis jeg står fast, hele tiden og altid, jamen så er der ikke så stor diskussion.


Jeg gider ikke være fokuseret på at stå fast. Det gør jeg heller ikke når jeg taler med andre mennesker. Hvis jeg beslutter noget, og modparten mener at min beslutning er forkert, har han/hun altid mulighed for at omstøde den med gode argumenter, og det gælder også mine børn. Nogle ting er sværere at argumentere for end andre - det er f.eks. svært at overbevise mig om at vi skal åbne slikskabet om onsdagen.


Hmm jeg mener det måske heller ikke så firkantet, altså jeg bliver aldrig sådan en urokkelig type, færdig BASTA-agtigt. Men altså det er også skidt at være en klud, som kan omvendes med lethed. Det gennemskuer de jo også. Det problem har jeg haft for nogle år siden, altså de første år som mor, fordi jeg simpelthen ikke havde taget stilling til ting endnu. Så blev det sådan noget "øh, bøøh, joow, det må du vel godt? Eller vent, nej det er nok for...." - den er let(tere) at få vendt til sin side, hvis man er barnet.

De har det da langt nemmere, hvis der ikke er for meget slinger.


Jeg synes ikke man skal lade sig omvende af "kooommmmm nuuuuu", men jeg får jævnligt serveret argumenter som jeg må bøje mig for.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Sof » 17. jan 2019, 12:42

Vi er nok i den strengere ende.

Jeg synes dog ikke man kan sætte det op i curling vs streng, for i mit hovede er de ikke nødvendigvis i hver sin ende af skalaen, man kan imo godt være en super streng mor, der stadig fejer banen totalt fri for sit curling barn.
7
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Sof » 17. jan 2019, 12:54

Vi går efter at få et barn der er sød og behagelig at være sammen med, privat, som i offentligheden.
Ud af de mange børn jeg kender og ser, er det et fåtal jeg ikke bryder mig om opdragelsen af.

Når det kommer til offentlige steder, er jeg 200% i børn skal ses, men ikke høres kategorien, bare udvidet til at indeholde voksne også. Forstået på den måde at vi da godt kan snakke og føre samtaler i normalt toneleje, ligesom at man kan høre noget i hørebøffer i bussen, men man skal ikke hverken råbe eller skrige og jeg gider sket ikke skrattende pling pling lyde fra andres telefoner. Så når han kommer dertil, bliver han udstyret med høretelefoner, med besked på ikke at være røvhullet der generer en halv bus.

Han er kun halvandet og bliver ikke pakket ind i vat, han får lov at udforske både verden og sine egne evner og motorik, men vi siger da både “nej” og “pas på” ca 1 milliard gange i løbet af en dag. Er der noget han giver udtryk for at ville ha, så kan vi snakke om det, selvom han ikke endnu kan argumentere. Indtil videre er der ikke de store kampe i at fjerne telefoner og ipad, men han søger også sit legetøj i højere grad end iPads. Bliver nok ikke ved, tænker jeg.

Det er 50/50 om vi sidder på hans værelse til han sover. Altid hvis han er sløj eller lign., hvis han ikke virker sååå træt, så sidder vi der også. Mange dage lægger vi ham i sengen, han putter sig selv i dynen og så går vi ud og hører ikke noget til ham i 10+ timer.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Misantropen » 17. jan 2019, 13:07

JumboJette skrev:Inspireret af en diskussion om børneopdragelse i "det må jeg ikke sige, så det gør jeg alligevel!"-tråden i Generelt. Læs evt. op på tråden, så du kender til afsættet for denne tråd. :)

Hvilken side starter diskussionen på? Jeg har bladret otte sider tilbage(er på side 1221) men den er stadig i gang :-D


JumboJette skrev:Hvad er curling? Hvad er (for) strengt? Hvad er din strategi som forælder? Hvad er din holdning som ikke-forælder, når du møder børn og forældre i det offentlige rum?

Jeg opfatter curlingforældre som et negativt begreb for forældre der skader deres børn ved at gøre dem handicappede, hjælpeløse og ude af stand til at kunne klare sig på egen hånd. Forældre der gør ting for deres børn uden det er en hjælp for børnene eller uden børnene får en chance for selv at prøve.

Som ikke-forælder er det ikke noget jeg oplever så ofte i den virkelige verden. Tværtimod synes jeg snarere forståelsen for at børn har individuelle behov og brug for fx at lære på forskellig vis er noget især ældre generationer har svært ved at forstå og tage alvorligt.

Det jeg oplever mest i det daglige er overbeskyttende forældre. Ikke på curling-måden, men med manglende tiltro til at børnene kan selv, selvom det koster nogle knubs at gøre sig sine egne erfaringer. At gøre ting for sine børn, selvom de er store/myndige, synes jeg ikke behøver være et problem. At man kender sit barn og ved det nogle gange har brug for ekstra støtte/hjælp eller for at blive presset til at turde skal man ikke undervurdere kan være gavnligt, hvis man vil give sit barn de bedste forudsætninger for at kunne klare sig.

Nogle gange virker det urimeligt og strengt, andre gange som forkælelse.

Det er ikke let at være forælder, men jeg tror ikke det er eller behøver være værre end så meget andet man kan være. Nogen er bare ikke fulgt med udviklingen i virkeligheden. Det er vel bare et emne alle har en holdning til fordi alle selv har været et barn engang.
Senest rettet af Misantropen 17. jan 2019, 13:10, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Curling vs. streng opdragelse - hvor ligger du?

Indlægaf Ata » 17. jan 2019, 13:09

abcd skrev:
Ata skrev:Jeg er sådan set principielt enig, men hvad betyder det i praksis? Hvad når ens 7-årige barn siger, at hun ikke kan falde i søvn alene, fordi hun er bange for, om der er monstre under sengen? Så synes jeg jo egentlig, at jeg skal tage det alvorligt. Omvendt lærer hun jo heller aldrig at falde i søvn selv, hvis vi sidder hos hende hver aften.


Aldrig? Tror du hun vil have jer til at sidde der når hun er 18?

Nah...men gider egentlig helst ikke sidde derinde 4 år mere. :rulle:
0

Tilbage til "Forældre"