Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf billiebean » 20. okt 2018, 17:47

Misantropen skrev:
billiebean skrev:
Misantropen skrev:
billiebean skrev:Som Zonta også knap 4 måneder siden jeg fødte. Jeg kan derfor også huske varmen og hospitalsvattæpper der klistrede til min svedige, bløde(nde) krop. Så kan jeg også stadig (beklager) huske lugten af barselsflåd. Og sidst men ikke mindst de massecis af gange blodprøvedamerne kom marcherende ind på stuen, dag og nat, for at skære vores lille minimennekse i foden og presse blod ud mens hun skreg. Det kommer til at tage år før det traume lægger sig! Kan heldigvis også huske engle-sygeplejersken, Sisse, som bare sagde og gjorde alle de rigtige ting for os.

Må man spørge hvorfor? Det lyder voldsomt :wacko:


Det er sådan man tager blodprøver på nyfødte. Ud af hælen. Jeg havde gået med sivende vandafgang i mere end 24 timer og der var grønt fostervand og så er det standard at indlægge barnet og løbende tjekke infektionstal. Det steg så lidt men faldt heldigvis igen.

Jeg ved godt det ikke er unormalt. Det var mere beskrivelsen af forløbet og det med at hun blev skåret i foden der lød voldsomt :wacko:


De tappede blodet fra hælen hver gang og hun kom hjem med mange små snit i sine mikro fødder. Men man jo bare tænke på, at det er for at kunne gribe ind hurtigst muligt, hvis det er.. Men en rædselsfuld oplevelse.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Bøtte » 20. okt 2018, 19:03

twinkle skrev:
Nuttegris skrev:Ved min datter husker jeg ret tydeligt øjeblikket efter det semi akutte kejsersnit (min datter er født 36+6 - 1700 g) hvor hun blev lagt i kuvøsen med det samme og kørt på neonatal......en af sygeplejerskerne bad de andre om lige at stoppe da de kørte forbi mig, som stadig var ved at blive lukket sammen, så jeg kunne se hende. Og der lå den yndigste lille lille bitte pige med øjne så store som thekopper vendt over mod mig :lun:
Jeg husker øjeblikket som om de kørte i slow motion forbi mig men i virkeligheden drejede det sig om måske 3-4 sekunder. Og væk var hun og jeg blev hønesyg og der gik derfor 17 timer inden jeg så hende igen.

Ved min søn som jeg fødte til tiden gjorde det SÅ ondt......jeg åbnede mig 10 cm på ca 65 minutter....og jeg skreg!!! Så meget at jordemoderen sagde “ Så er du nok lige nødt til at tie stille lidt - jeg har ligesom allerede fået tinitus af det her arbejde” :genert: :tie:


Kom lige i tanke om, at ham der lagde min epidural sagde “ja, jeg var ikke i tvivl om, hvilken fødestue jeg skulle ind på” :genert:
Jeg føler mig helt flov over al den skrigeri jeg leverede, men det var ikke lige noget jeg bare kunne trække vejret igennem.


Jm bad også mig spare på skrigeriet og gemme kræfterne til at presse.
Hun hsr tydeligvis aldrig født en stjernekigger, der ikke vil ud :genert:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Bøtte » 20. okt 2018, 19:11

Noget af det jeg husker bedst fra anden fødsel var min fantastiske jm :lun:

Efter fødslen kastede jeg voldsomt op. På mig selv inkl i håret, på gulvet, på jm og i sengen. Min jm bad en sosa klippe skjorten af mig og hun svarede ‘det kan vi da ikke, hun kan da komme i bad senere!’ Jm gik promte hen til mig, kiggede på sosaen, og svarede ‘selvfølgelig kan vi det, det her er ikke værdigt!!’ Og så sørgede hun for at jeg blev vasket og fik en ren skjorte på.

Jeg blev SÅ glad :lun:
Senest rettet af Bøtte 20. okt 2018, 19:42, rettet i alt 1 gang.
11
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Misantropen » 20. okt 2018, 19:14

billiebean skrev:
Misantropen skrev:
billiebean skrev:
Misantropen skrev:
billiebean skrev:Som Zonta også knap 4 måneder siden jeg fødte. Jeg kan derfor også huske varmen og hospitalsvattæpper der klistrede til min svedige, bløde(nde) krop. Så kan jeg også stadig (beklager) huske lugten af barselsflåd. Og sidst men ikke mindst de massecis af gange blodprøvedamerne kom marcherende ind på stuen, dag og nat, for at skære vores lille minimennekse i foden og presse blod ud mens hun skreg. Det kommer til at tage år før det traume lægger sig! Kan heldigvis også huske engle-sygeplejersken, Sisse, som bare sagde og gjorde alle de rigtige ting for os.

Må man spørge hvorfor? Det lyder voldsomt :wacko:


Det er sådan man tager blodprøver på nyfødte. Ud af hælen. Jeg havde gået med sivende vandafgang i mere end 24 timer og der var grønt fostervand og så er det standard at indlægge barnet og løbende tjekke infektionstal. Det steg så lidt men faldt heldigvis igen.

Jeg ved godt det ikke er unormalt. Det var mere beskrivelsen af forløbet og det med at hun blev skåret i foden der lød voldsomt :wacko:


De tappede blodet fra hælen hver gang og hun kom hjem med mange små snit i sine mikro fødder. Men man jo bare tænke på, at det er for at kunne gribe ind hurtigst muligt, hvis det er.. Men en rædselsfuld oplevelse.

Det lyder bestemt heller ikke rart for dig eller din datter. Håber I er okay i dag.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Aragorn » 20. okt 2018, 19:16

De slog mig i røven, og jeg søger stadig min hævn, 37 år efter.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Sof » 20. okt 2018, 20:28

Husker ikke meget fra selve fødegangen og fødestuen, vi var der under 15 min før baby kom ud og det gik så hurtigt at forskellige praktiske ting ikke var på plads. Min JM sagde dog "det var vist godt at i kom der, så i fik den sidste stue. Hvis de andre fødende havde hørt dig, så havde de nok flettet benene de de næste mange timer.". Hun sagde det med et glimt i øjet og roste mig ellers for det flotte arbejde, men for satan det gjorde nas, vidste slet ikke at jeg kunne skrige. Det kunne jeg så. Min kæreste fik, udover en baby, 3 ar på hånden, fordi jeg trykkede mine negle så hårdt i :genert: han sagde ikke et kvæk.

Husker det som om at det og få styr på praktikken var alt vi nåede, før vi blev kørt på patienthotel. Der husker jeg til gengæld noget mere fra.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Moxy-lady » 21. okt 2018, 10:11

Zonta skrev:
Bøtte skrev:
billiebean skrev:
Misantropen skrev:
billiebean skrev:Som Zonta også knap 4 måneder siden jeg fødte. Jeg kan derfor også huske varmen og hospitalsvattæpper der klistrede til min svedige, bløde(nde) krop. Så kan jeg også stadig (beklager) huske lugten af barselsflåd. Og sidst men ikke mindst de massecis af gange blodprøvedamerne kom marcherende ind på stuen, dag og nat, for at skære vores lille minimennekse i foden og presse blod ud mens hun skreg. Det kommer til at tage år før det traume lægger sig! Kan heldigvis også huske engle-sygeplejersken, Sisse, som bare sagde og gjorde alle de rigtige ting for os.

Må man spørge hvorfor? Det lyder voldsomt :wacko:


Det er sådan man tager blodprøver på nyfødte. Ud af hælen. Jeg havde gået med sivende vandafgang i mere end 24 timer og der var grønt fostervand og så er det standard at indlægge barnet og løbende tjekke infektionstal. Det steg så lidt men faldt heldigvis igen.


Vores datter fik tage mt blodprøver for gulsot i armen.

Men jeg var heller ikke imponeret af blodprøve-damerne.
Vi fik at vide at de kom NU. Min mand piskede afsted efter sukkervand, men det kunne de sandelig ikke vente på, så i det sekund de stak nålen i armen, kom min mand retur med sukkervand. Men der var det for sent.

Ej hvor mærkeligt. Hver gang Johan fik taget blodprøver (han fik nok taget 15 gange i hans første uge) havde de altid sukkervand med i en engangssprøjte, når de tog blodprøver.


Det har de også haft her, og hvis sygeplejersken ikke allerede har været her inden de kom, så kom hun lige efter så der er aldrig taget en blodprøve uden personalet stod med sukkervand.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. okt 2018, 13:08

At udvide sig fra 0 til 10 cm på en lille time (kan ikke anbefales), at presse en time, at høre meget langt borte fra, at droppet skulle skrues op igen. Bistikkene og fødselshjælperens dejligt kølige hænder.
En jordemoder, der bad mig holde op med at skrige, og hvordan jeg ønskede, at jeg havde kræfter til at sparke hende.
Og så det der SVUP, da min søn kom flyvende med armene over hovedet.
Det er 23 år siden.

Anden gang husker jeg, hvor sur jeg blev, da der var gået to timer, og det ikke var overstået.
Og den der følelse af, at baby gled ned og ud. At se min lille datter ligge blå og stille - heldigvis kun en brøkdel af et sekund.
Det er snart 21 år siden.

Og nu vil jeg trække op i "Hvornår har du sidst følt dig gammel"-tråden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Mamaseraptor
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1429

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Mamaseraptor » 21. okt 2018, 13:47

Den lille gennemsigtige plastikkasse på orangefarvede ben med hjul under, som var redt op med en madras med lagen og en babydyne.
Der gik det op for mig at det var mig, der skulle levere indholdet til denne indretning :genert:

Og så lige den gamle jordemor, som overrasket udbrød at jeg var 8 cm åben. Jeg blev så glad at jeg kunne have kysset hende. Det er så 28 år siden, og jeg smutter også i tråden:”Hvornår har du sidst følt dig gammel” som Sunshine :lol:
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Sangius » 21. okt 2018, 13:53

Den første jordmoder jeg snakker med på akutmodtagelsen sagde: "vi kigger lige indvendig, og så kan du tage hjem".
Det blev så en anden jordmoder der lige tjekkede indvendig, og hun siger så helt casual: "ja, du er 4 cm åben, vi kører dig ned på fødegangen."

Der begyndte jeg så at tude, og tror først det gik op for jordmoderen der, at jeg ikke anede at det overhovedet lå i luften at jeg skulle føde pågældende dag, 5 uger før termin.

Så husker den sætning ret godt.

Fra neonatal husker jeg egentlig bedst en anden mor på vores stue, som havde så dyb en stemme, at jeg ville sværge hun var en mand, hvis ikke det var fordi hun lige havde født et barn.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Planten » 21. okt 2018, 13:59

Misantropen skrev:
billiebean skrev:
Misantropen skrev:
billiebean skrev:Som Zonta også knap 4 måneder siden jeg fødte. Jeg kan derfor også huske varmen og hospitalsvattæpper der klistrede til min svedige, bløde(nde) krop. Så kan jeg også stadig (beklager) huske lugten af barselsflåd. Og sidst men ikke mindst de massecis af gange blodprøvedamerne kom marcherende ind på stuen, dag og nat, for at skære vores lille minimennekse i foden og presse blod ud mens hun skreg. Det kommer til at tage år før det traume lægger sig! Kan heldigvis også huske engle-sygeplejersken, Sisse, som bare sagde og gjorde alle de rigtige ting for os.

Må man spørge hvorfor? Det lyder voldsomt :wacko:


Det er sådan man tager blodprøver på nyfødte. Ud af hælen. Jeg havde gået med sivende vandafgang i mere end 24 timer og der var grønt fostervand og så er det standard at indlægge barnet og løbende tjekke infektionstal. Det steg så lidt men faldt heldigvis igen.

Jeg ved godt det ikke er unormalt. Det var mere beskrivelsen af forløbet og det med at hun blev skåret i foden der lød voldsomt :wacko:

Vi skærer heller ikke i hælen. Vi bruger en automatisk lancet, der rigtigt nok er en lille kniv, men vi trækker den ikke hen over huden. Den laver et aflangt snit, som har en standardiseret dybde og længde.
Nogle nyfødte får taget afsindigt mange blodprøver i hælen og kommer derfor hjem med mange små ar, for vi stikker jo ikke med vilje samme sted hver gang.
Fordelen ved hælprøver er, at man tager en meget mindre mængde blod, end hvis man skulle tage prøven i en vene i armen. I hvert fald sådan som praksis er på de fleste sygehuse lige nu.

Jeg kan godt forstå at de af jer, der har oplevet, at bioanalytikerne ikke ville vente på sukkervand, har haft en rigtig dårlig oplevelse. Det er overhovedet ikke sjovt at blive afvist eller sagt imod, når ens største skat er dårlig og lægen har ordineret blodprøver, som bioanalytikerne så kommer og tager.
3
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Kakro05 » 22. okt 2018, 09:11

- Damen der insisterede på at trække ham ned i mit bækken med sugekop (uden presseveer) og mig der var i vild panik fordi det lød bare som en virkelig dårlig opskrift.

-Damen der mente at min mand var en pivet førstegangsforældre da han spurgte om vores dreng var sulten (han skreg og skreg). Han var sulten.....

-da hjulet på vores barnevogn sprang midt om natten fordi min forvirrede mand havde pumpet for meget luft i :lol: .

Der er mere.....det var ret forfærdeligt. Det eneste jeg husker som godt var maden og hende som forsøgte at hjælpe med amningen.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Minionine » 22. okt 2018, 12:30

At veerne gjorde pisseondt! - og så til ingen verdens nytte, da det endte med akut kejsersnit :rulle: (Sådan følte jeg det I hvertfald)
Og så husker jeg min jordemor der hundsede frygteligt med mig inden det endte med kejsersnit. Garanteret for barnets bedste, men nøj jeg syntes hun var irriterende.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Misantropen » 22. okt 2018, 13:20

Kakro05 skrev:-da hjulet på vores barnevogn sprang midt om natten fordi min forvirrede mand havde pumpet for meget luft i :lol: .

Var det på afdelingen? Det lyder som en virkelig træls vækning :lol: :genert:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvad kan du bedst huske fra fødegangen?

Indlægaf Misantropen » 22. okt 2018, 13:31

Minionine skrev:At veerne gjorde pisseondt! - og så til ingen verdens nytte, da det endte med akut kejsersnit :rulle: (Sådan følte jeg det I hvertfald)
Og så husker jeg min jordemor der hundsede frygteligt med mig inden det endte med kejsersnit. Garanteret for barnets bedste, men nøj jeg syntes hun var irriterende.

Det sidste tænker jeg også altid når jeg ser diverse fødselsprogrammer( :genert: ) Jeg synes ofte der er så meget snakken i munden på hinanden og i et højt toneleje. Nogle gange bliver der også snakket nedladende til den fødende, fx hvis hun er bange og jordemoderen negligerer hendes frygt :wacko:

Jeg har ikke selv været i situationen, så det kan godt være det opleves anderledes når det er en selv der føder, men jeg føler godt nok indimellem ekstra meget med fødende kvinder..
0

Tilbage til "Forældre"