Mere om navne...

Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Mere om navne...

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 19:52

Jeg synes, at det en spændende diskussion om top-50 listerne og vores børns navne.

Betød antallet af navnebærere noget for dit/jeres valg af til baby? Og hvad med dit eget navn?

Jeg har et fornavn, som jeg deler med ca 20.000 andre kvinder og ingen børn får det i dag eller meget meget få. Jeg har kun fornavn + efternavn. Et typisk -sen efternavn. Mit fornavn fungerer ringe på engelsk. Jeg var 1 semester i UK som studerende og overvejede seriøst at skifte navn.

I min grundskoleklasse var vi 3, i gymnasieklassen 4 og på universitet ret så mange på kryds og tværs af fag og forelæsninger. Jeg var så træt af det.

Dertil er vi 170 kvinder ifg www.dst.dk med for og efternavn kombinationen ens.

Jeg deler tillige fag med en - det griner vi så lidt af. Jeg går ofte forbi hendes kontor og ryster på hovedet af dørskiltet med mit navn + titel. Jeg er ansat i en kommune. Hun er selvstændig.

Men... - derfor jo det betød noget, da jeg valgte min datters navn. Og alt, der lignede top50, blev valgt fra.

Hun fik 2 fornavne + efternavn. A som 475 bærer og L som 37 bærer i Dannark ifg www.dst.dk

A er fra '10 og der er 15 jævnaldrende A'er og ingen L'er, men hun fik af familiegrunde den svenske staveversion.
Der er 3 med den danske stavemåde. Så 4 fra '10 med det navn. Vi har ikke i Danmark mødt andre med hendes navn/e.

Navnene anses for almindelige og ikke specielt unikke, men folk spørger dog til svenske og engelske aner. De svenske har vi. Ingen anerikanske/britiske aner.

Selv virker hun ligeglad - også med, at der er børn i klassen og før det i vs/bh, der deler fornavne.

Hvilke overvejelser havde/har I?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Mere om navne...

Indlægaf HappyPaww » 1. okt 2018, 19:59

Kan bedst lide helt almindelige navne, og gik ikke bevidst udenom toplisterne. Tror begge børns navne ligger på 15-20 pladsen).

Begge navne fungerer på engelsk men udtales på dansk. Og de er også godkendt i Island, hvor far er fra, så det betød også lidt. Deres mellemnavne er valgt ud fra afdøde nære familiemedlemmer og er ligeledes relativt almindelige dog ikke for deres generation.

Jeg har i øvrigt et mega populært 80’er-navn, så i min folkeskoleklasse var vi 2 med samme navn og i gymnasiet 3. Det har nu aldrig generet mig :)

Og lille fun fact: Vores lille families “initialer” er LMAO - og det er altså ikke bevidst valgt, det slog mig bare lige pludselig :lol:
Senest rettet af HappyPaww 1. okt 2018, 20:07, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Mere om navne...

Indlægaf dgd2007 » 1. okt 2018, 20:01

Mig var der altid 2-3 stykker af hver klasse i min årgang. Det fandt mine forældre dog først ud af bagefter. :)
De to andre navne der var på tale, var også lige så slemme som massebetegnelse, så de var jo tydeligvis påvirket af moden uden at vide det.

Men vores egne var jeg lidt nervøs for at pigenavnet skulle blive meget populært pga. en bestemt film fra de år, men det skete ikke. Med drengen to år senere aneede jeg ikke uråd, men det viste sig at være en af topscorerne det år.

Altså jeg ville prøve at undgå de mest populære navne. :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Mere om navne...

Indlægaf Sof » 1. okt 2018, 20:08

Som jeg skrev i den anden tråd, så hedder jeg Sofie og deler navn med over 18.000 andre. På trods af det, er det ikke før min seneste arbejdsplads, at jeg har haft en anden Sofie i min hverdag. Har aldrig hilst på eller kendt en anden Sofie. Tror jeg var stor teenager første gang jeg spekulerede over det, der var der en der fik sagt noget ala “Sofie er os lidt af en massebetegnelse, hva?”, det forstod jeg jo slet ikke, for havde aldrig rigtig mødt en.

Jeg har et specielt efternavn, som jeg har givet videre til min dreng. Kender/er bekendt med alle der har mit efternavn.

Min dreng hedder Linus. Vi overvejede også Sigurd og Aksel, de ligger begge i top 50 for hans årgang, men vi følte at Sigurd lå lidt skidt i munden for vores engelsktalende familier og Aksel måske alligevel var lidt for brugt, når det kom til stykket. Sigurd har jeg ikke mødt andre små drenge der hedder, men Aksel har vi 2 af i vuggestuen.

En observation jeg har gjort mig i vuggestuen, er at man kan dele børnene op i to grupper, dem der haf navne man ALDRIG hører og så en klump af børn der hedder “det samme”, altså 2*Aksel, 3*Smilla, 3*C/Karl. Der er ikke nogen der “bare” hedder Mathias eller Maja sådan enkeltstående, hvis man kan sige det :-D
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Mere om navne...

Indlægaf Sof » 1. okt 2018, 20:15

Noget andet jeg synes er lidt sjovt...

Top 10 det år jeg blev født:
Camilla, Louise, Maria, Line, Christina, Mette, Anne, Katrine, Sarah, Pernille.

Jeg har ikke gået på årgang med nogen piger, med nogle af de navne. Mindes heller ikke nogen fra institution, bortset fra nogle voksne. På studiet mødte jeg 2 af dem, af dem jeg lige kan huske.

Tænker jeg er vokset op et sted hvor folk er gået udenom populære/moderne navne.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Mere om navne...

Indlægaf Bergen » 1. okt 2018, 20:20

Mine forældre anede ikke mit navn var så almindeligt som det viste sig med lidt tid. Deres argument var at det skulle være kort og 'nemt' for mig.
Præsten sagde det vist kort, da de afleverede papirerne, men da jeg ikke blev døbt, så var der vist ikke så meget snak med ham.
Mine forældre havde begge 2 fornavne navne med bindestreg og navne, er 99% af tiden skulle staves. Dét slipper jeg dog for :kaffe:
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Mere om navne...

Indlægaf Bøtte » 1. okt 2018, 20:36

Jeg har et ikke så brugt fornavn. Det er godt 850 der hedder det. Der findes to navne som ligger tæt op af, i hver af dem er der kun et bogstav ændret i forhold til mit navn. Der er 500+ der hedder begge navne. På trods af der er flere med mit navn, oplever jeg ofte at blive kaldt især den ene af de andre varianter.

Jeg har et alm -sen efternavn. Mit mellemnavn har jeg giftet mig til. Før det havde jeg et andet mellemnavn.

Begge mine piger hedder et navn, der er på top 50 (for 2016), men dog ikke blandt de 35 øverste. Vi har bevidst gået udenom et top 10 navn. Og så ønskede vi navne, der kom fra samme tid, så vi ikke endte med fx Vega og Agnes. Så vi har valgt nogle gamle navne.

Den ældstes navn er ret brugt. Der er knap 14.000 med det navn. O
Den yngstes navn er ikke ret brugt. Der er knap 1700 med det navn.

Mine søstre har begge et navn, der har ligget nr 1 på navnelisten tilbage i 80’erne og 90’erne. Som barn var jeg ked af at mit navn var så ualmindeligt. Jeg undrede mig ofte over hvorfor jeg skulle have et så ukendt navn, når mine søstre hed så almindelige navne. Jeg ville så gerne have ting med mit navn på, præcis som mine søstre.
Nu har jeg så gjort præcis det samme ved mine døtre. Helt uden at tænke over det :genert:
Senest rettet af Bøtte 1. okt 2018, 20:40, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Mere om navne...

Indlægaf Bøtte » 1. okt 2018, 20:39

Jeg har i øvrigt indtil for 2 mdr siden kun mødt to med samme fornavn som mig. Men nu går min datter i klasse med en pige, hvis mor hedder det samme.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Mere om navne...

Indlægaf Pyjamas » 1. okt 2018, 20:41

Jeg kan lide rigtig mange anderledes/sjældne navne, men pudsigt nok var det primært top 30-navne, der var i spil, da min søn skulle have sit navn for 6 år siden. Det vigtigste for mig var, at han ikke skulle have et navn med C/K-problematikken, så Oskar/Oscar blev af den grund ikke aktuelt.
Han endte med et navn i top 3 :lol: I hele hans institutionstid har han været den eneste med navnet, og nu i skole (med 3-4 klasser pr årgang) er der én i 2. klasse, der hedder det samme. Så jeg er rigtig glad for at vi ikke valgte navnet fra, fordi det var populært, når nu det var dét, vi bedst kunne lide.

Jeg har selv et relativt sjældent navn, som især den ældre generation ikke altid kender, og flere ved ikke, hvordan det udtales. Det har altid irriteret mig :genert:
Jeg har engang mødt en, der havde samme for- og efternavn som mig. Det var alligevel ret skørt, når man var vant til at være unik :cool:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Mere om navne...

Indlægaf Sangius » 1. okt 2018, 20:48

Jeg holdte bare øje med hvor mange der var kaldt navnene et år eller to før. Så man havde en nogenlunde indikation på hvor mange man kunne risikere der var i klassen.
Så har jeg sammenlignet det med navnet "Camilla", der var 5 Camillaer i min klasse. Men der var også 1200 børn der fik navnet i 1990. Til sammenligning var der 120 der fik min datters navn i 2016.

For os var det vigtigt at man ikke delte navn med 5 andre i klassen, men heller ikke skulle stave sig igennemnog gentage hele livet.

Det blev til en Thea og sandsynligvis en Max inden for de næste par uger. Begge dele kan så staves på en anden måde, men det går nok :D
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Mere om navne...

Indlægaf Zonta » 2. okt 2018, 08:53

Jeg har selv et meget almindeligt navn (Anna), som er sådan semi-populært hele tiden. Jeg møder dog ikke mange, der hedder det, på trods af, at der er 34.000 i DK der hedder det. Det eneste der irriterer mig, er, at mange(!) tror jeg hedder Anne. Ellers er jeg rigtig glad for det - det er tidsløst og kan nemt bruges internationalt. I kombination med mit efternavn er vi 5 i hele Danmark, der hedder det. Der er ca. 600 med mit efternavn, som jeg giftede mig til. Mit tidligere efternavn er der kun omkring 100 der hedder.

Til vores søn var det vigtigt, at han fik et navn som var nogenlunde nemt på andre sprog, nemt at stave og ikke kan staves på 100 forskellige måder og så håber vi, at han ikke kommer til at gå i skole med 100 andre. Han hedder Johan. Der er 7.000 i DK, der hedder det. Det var nr. 24 i 2017 og der var 260 der fik det. Hans mellemnavn ligger også på top 50, men det er min fars mellemnavn og vi har altså ikke gået efter popularitet dér. Det er sådan set ikke fordi vi bevidst er gået udenom top 5-10 stykker, men vi bryder os bare ikke så meget om de navne.

Jeg synes det er lidt fjollet at have et princip om, at det ikke må være på top 50 bare fordi... :genert:
1
J, juli 2018.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Mere om navne...

Indlægaf 1234 » 2. okt 2018, 09:27

Mit fornavn er et af de navne, der kan staves på aller fleste måder og mit efternavn kan også staves på flere måder. Det har nu aldrig generet mig. For mig er det ikke en kvalitet, at en navn er nemt at stave. Det hænger måske også sammen med, at jeg foretrækker lange navne og synes korte navne er kedelige.

Jeg har generelt en lidt speciel navne smag, så sandsynligheden for jeg vælger et top 50 navn er meget lille.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mere om navne...

Indlægaf JoyNips » 2. okt 2018, 11:53

Zonta skrev:Jeg har selv et meget almindeligt navn (Anna), som er sådan semi-populært hele tiden. Jeg møder dog ikke mange, der hedder det, på trods af, at der er 34.000 i DK der hedder det. Det eneste der irriterer mig, er, at mange(!) tror jeg hedder Anne. Ellers er jeg rigtig glad for det - det er tidsløst og kan nemt bruges internationalt.


Jeg siger det samme :D

Min søn hedder Ulrik, det var der kun 6 der kom til i 2017 - men vi bor i Whiskeybæltet, så det skal da nok lige passe at han kommer ti at gå i klasse med en anden Ulrik. :lol:
Vi gik ikke bevidst efter at det skulle være sjældent brugt, han er opkaldt efter min far. Egentlig ville vi gerne have haft noget lidt mere internationalt, men vi blev enige om, at Lars Ulrich har banet vejen i de engelsktalende lande... :stoned:
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Mere om navne...

Indlægaf Sorenspige » 2. okt 2018, 18:27

Jeg har et navn, som også mange andre fik på det tidspunkt. I min egen klasse var jeg den eneste, men i parallelklassen var der 3. I gymnasiet var jeg også den eneste i klassen, på mit studie var der en enkelt anden i klassen, og på min arbejdsplads er vi 4 med navnet (og der er omkring 15 år mellem den yngste og den ældste).

Det gør mig absolut ingenting. Jeg har altid været meget glad for mit navn. Desværre var der ofte ikke flere ting med mit navn, fordi de var udsolgt.

Begge mine børn har navne på top 50. Den yngste er vist indenfor top 20. Det har ingen betydning haft for valget af navn.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Mere om navne...

Indlægaf twinkle » 2. okt 2018, 18:44

Vi er 14676 der hedder Dorthe pt. Jeg arbejder sammen med 3 andre, der også hedder Dorthe. Jeg har er helt almindeligt -sen efternavn.

Da vi navngav vores søn fyldte det slet ikke noget. Vi valgte et navn vi synes er pænt - Benjamin - og så har han et fornavn mere, mellemnavn og efternavn. Er ret sikker på, at han er den eneste med præcis den kombination i Danmark.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:

Tilbage til "Forældre"