Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Little_Woman » 16. sep 2018, 19:32

Kære mødre og fædre, hvad ville I gerne have vidst, inden I fik den lille ny?

Del alle de guldkorn som vi kommende forældre ingen idé har om - om udstyr, baby, praktik og ALT det andet :genert:

Vi er mange der snart bliver forældre, der vist godt kunne bruge lidt tips og tricks :panik:
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Zonta » 17. sep 2018, 04:25

... de første uger (for mit vedkommende i hvert fald) var ren overlevelse. Shit, jeg syntes det var hårdt at komme hjem fra sygehuset og skulle have hjemmet til at køre nogenlunde. Jeg ville sådan ønske, at jeg havde lavet mad til fryseren!

.... amningen kan være virkelig hård at få op at køre! Det kan være en idé at have købt et par brikker færdiglavet MME, og enten engangssprøjte/bæger/sutteflaske til at give det i. Helst en af de to første alternativer, da de mindsker risikoen for sutteforvirring.

.... butikkerne også har åbent efter man har født. Det var jeg nu okay til at sige til mig selv inden. Man kan altid købe noget, hvis man mangler, men man kan eddermanme også købe sig fattig inden i alt muligt udstyr man slet ikke har brug for.

.... hvor vigtigt det er at vænne baby til at ligge på maven helt fra starten af. Har hørt, at en tommelfingerregel er, at de gerne skal ligge på maven i 5 minutter, ganget med de antal uger de er, om dagen.

Der kommer nok mere :D
4
J, juli 2018.
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Bergen » 17. sep 2018, 04:48

At man ikke behøver ret meget udstyr. Jøsses, der er meget unødvendigt BabySam med flere markedsfører heftigt.

At motoriktræning og svømning er super sjovt. Og giver mulighed for nye voksenbekendtskaber.

At MG ikke er en nødvendighed, hvis kemien ikke er der mellem mødrene.

At man skal klare sig selv på barselsafdelingen, uanset, hvor dårlig man er. Shit, der er lidt sygeplejersker.

At deltid på job giver så meget mening og nedpriotere andre ting økonomisk en periode.

At man sagtens kan rejse med baby/barn (på dets præmisser).

At sukker i et ok fornuftigt omfang ikke skader.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 05:33

- At sundhedsplejersken ikke er uddannet omkring amning. Kontakt altid en ammevejleder før du tager råd fra en sundhedsplejerske omkring det.

- At det er helt normalt at baby er en sur strigle om aften og babserne er flade som pandekager, og baby vil ammes non-stop fra 17 til 22. Det er sjældent et udtryk for for lidt mælk ♡

- Ammenet.dk er guld værd, lige så deres facebook grupper.

- Jeg havde tusind planer om svømning, rytmik og besøg hos en masse. Men min datter flippede helt skråt ved alle disse ting, nogle gange var en tur i Føtex rigeligt til at overstimulere. Så jeg.måtte bruge store dele af de første 6-7 måneder på barslen med at sidde derhjemme. Så jeg har ikke lige oplevet det som Bergen skriver, at man ssgtens kan rejse med baby :D

-bæreseler/vikle er den bedste opfindelse!

-de skal nok lære at sove i bsrnevogn, og det behøver ikke være helt fra start. Min sov først i den fra 7 måneder ca :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2018, 07:17

Barselsflåd. Du bløder efter at have født. Også hvis man føder ved kejsersnit. Nogen bløder længe - jeg blødte i præcis 5 uger. Og hvis du er heldig, så koagulerer blodet lidt inde i dig, så du bløder store klumper ud. Tænk kyllinge-inderfilet. Og det lugter ikke nødvendigvis superlækkert...

Du kommer til at gå vildt op i babys afføring. Konsistens, farve, hyppighed. Og du kommer til at blive helt okay med at tale om det! :-D

Der vil formentlig komme splitsekunder - også nogle lidt længere af slagsen ;) - hvor du tænker, at det at få en baby er den dummeste idé du nogensinde har fået.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sof » 17. sep 2018, 07:27

Jeg har en liste med ting jeg skal huske, når eller hvis vi en dag skal have et barn til. Nogle af punkterne i lidt omskrevet form:

- Butikkerne er også åbne når baby er ude. Ting der først skal bruges om "noget tid" er i fare for aldrig at blive brugt. Køb kun forud hvis det er en ting man altid kan bruge eller at tilbuddet simpeltehen er for godt at sige nej til.

- Den her er nok meget forskellig fra familie til familie. Men for mig skal vi en anden gang have færre besøg på babys første dage.

- Baby virker nok ret nem de første 14 dage, så kommer der noget rutine og rytme og de opfanger lidt mere, så begynder de ting som kan være hårde/svære/krævende. Nyd det. For os var det der kom efter ikke slemt og vil sige at vi overall har haft det ret nemt med baby. Han følger ligesom bare med, er sød og brokker sig sjældent, man kan godt skubbe hans sengetid i begge retninger uden at vores verden falder sammen og han spiser nærmest alt. Derudover er vuggestuestart gået let som en leg. Selve det at have fået baby og leve med ham, har vi været rimelig heldige med. Det er overordnet set gået nemt.

- DET ER EN FASE!
Nogle ting varer år, andre kun en uge, men fælles for langt de fleste ting er at det er faser og ting de vokser fra, selvom det kan være svært at overbevise sig selv om i situationen.

- Baby kan/må gå virkelig længe uden afføring! Vores længste periode var omkring 17 dage. Dagene fra 4-5 stykker til 17 er virkelig lange

- Meget sundhedspersonale siger "det går såååå flot", "det skal gøre lidt ondt" eller "smerte er helt normalt" om ammeopstart, hvis det tager lang tid, du bløder, har sår, det gør ondt. Opsøg ammevejledere, online, ude i virkeligheden (Jeg kan virkelig virkelig virkelig anbefale Den Gode Barsel/Den Rigtige Jordemoder på Frederiksberg)

- Generelt man gerne gå imod sundhedsplejersken (eller helt sige nej tak til tilbuddet) eller i hvert fald tage deres råd med et gran salt. Min erfaring er at det afhænger ligeså meget om kemi mellem mor og SP og fordømmende erfaringer SP har, som det handler om hvad SP egentlig ser hos din baby.


Nogle andre ting jeg gerne ville have vidst inden fødsel om mig selv efter fødsel - i hvidt til dem der måske er lidt sarte eller gerne vil være foruden eventuelle TMI's

- Der kan komme nogle RET vilde mængder blod, som stadig anses som værende fuldstændig normale.

- Ens krop kan fandeme stinke :tie: Jeg vil ikke engang vide hvad det var der lugtede sådan, intet antal varme bade hjalp.

- Når de trykker en på maven efterfølgende, så føles det som om alle ens indvolde er mos og kan trykkes ud gennem navlen og/eller underlivet i en pølse.

- Det kan gøre så afsindigt ondt at gå på toilettet i overraskende lang tid. Følelsen af at indvolde komme med ud inkl.. Evt. en ide at have vådservietter stående på badeværelset.

- I starten når man går og står, kan det generelt godt føles som om at ens indre dele falder ud forneden. Det kan være ret ubehageligt


- Efterveer kan være en fucking bitch og igen vare væsentlig længere end der står i bøgerne. Eftersigende bliver de som oftest værre for hver gang man føder........ og man kan også få dem efter kejsersnit. Hos mig føltes de som ægte veer hver gang baby spiste. Hvilket er rimelig tit i starten.

- Så mange hormoner og så meget gråd. Hold kæft jeg vrælede der 2-5 dage efter fødslen - igen, helt normalt. Og normalt at far græder os. Der er noget der kaldes 3. dags tudeturen, men den kan vare mange dage.

- Tror det er de færreste der ikke i et enkelt sekund med en nyfødt har været ramt af følelsen at man ikke kan gøre noget som helst rigtigt. Det kan man godt og i de fleste tilfælde er man den bedste mor ens barn overhovedet kunne få.

- Ens krop kan totalt forråde en og når den er ved at være på plads igen, kan det ske at man opdager at fra nu af så har man kraftig mens 8 dage i streg, selvom man aldrig har blødt mere end let i 2-4 dage før :cuss: plus at ægløsningssmerter nu kan føles som veer light, selvom man aldrig har lagt mærke til sådan noget før. Tak for lort, krop!
Senest rettet af Sof 17. sep 2018, 09:48, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 07:34

Og bare lige for at give udtryk for de store forskelle for fødende - jeg blødte ikke voldsomt, nok nærmere som en kraftig mens i en uges tid.
Jeg havde heller ikke ondt efter fødslen, kun lidt ømhed i halebenet og det sved når jeg tissede.
Efterveerne gjorde ikke særlig ondt hos mig.

Amningen var en bitch til gengæld. Men efter ca 2-3 måneder kørte det uden problemer, og har ammet over 2 år nu. :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Minionine » 17. sep 2018, 07:43

At tage sig af sin baby kommer (for de fleste) som en helt naturlig følelse. Det behøver ikke at være blod, sved og tårer det hele - det kan faktisk også gå forholdsvis nemt og gnidningsfrit.
8
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sof » 17. sep 2018, 07:56

Sangius skrev:Og bare lige for at give udtryk for de store forskelle for fødende - jeg blødte ikke voldsomt, nok nærmere som en kraftig mens i en uges tid.
Jeg havde heller ikke ondt efter fødslen, kun lidt ømhed i halebenet og det sved når jeg tissede.
Efterveerne gjorde ikke særlig ondt hos mig.

Amningen var en bitch til gengæld. Men efter ca 2-3 måneder kørte det uden problemer, og har ammet over 2 år nu. :)

Og det er derfor jeg skriver “kan”

Jeg havde ingen issues overhovedet omkring baby (udover at han ikke havde afføring) eller amning, han suttede som en Pro fra første gang og der var ikke det mindste der gjorde ondt hos mig. Men derfor er jeg jo ikke blind for alle de ammeforløb jeg ser rundt om mig som er svære eller måske aldrig kommer op at køre.

Alle mine “problemer” var min krop. Og jeg havde kun været forberedt på de ting der kan være omkring baby, måske den får kolik, måske amning ikke kører, måske baby er sensitiv, aldrig sover, har ekstrem arp, ikke ligger fast, måske skal man have kejsersnit. Alle mulige ting man kan bekymre sig om og som folk gerne vil give råd om, jeg havde vitterligt ikke hørt en kvæk om efterveer eller blødninger inden, rimelig i chok da det væltede ud længe efter. Da jeg stadig blødte ved 8 ugers tjek, fik jeg af vide at det var heeeelt normalt, på det tidspunkt ser man bare helst at det i det mindste er faldende mængder....

Men der er ikke så mange der vil snakke om de “klamme” ting man kan komme ud for, så folk vil nok fortsat helst give råd og tips til babys søvn og amning.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 07:59

Sof skrev:
Sangius skrev:Og bare lige for at give udtryk for de store forskelle for fødende - jeg blødte ikke voldsomt, nok nærmere som en kraftig mens i en uges tid.
Jeg havde heller ikke ondt efter fødslen, kun lidt ømhed i halebenet og det sved når jeg tissede.
Efterveerne gjorde ikke særlig ondt hos mig.

Amningen var en bitch til gengæld. Men efter ca 2-3 måneder kørte det uden problemer, og har ammet over 2 år nu. :)

Og det er derfor jeg skriver “kan”

Jeg havde ingen issues overhovedet omkring baby (udover at han ikke havde afføring) eller amning, han suttede som en Pro fra første gang og der var ikke det mindste der gjorde ondt hos mig. Men derfor er jeg jo ikke blind for alle de ammeforløb jeg ser rundt om mig som er svære eller måske aldrig kommer op at køre.

Alle mine “problemer” var min krop. Og jeg havde kun været forberedt på de ting der kan være omkring baby, måske den får kolik, måske amning ikke kører, måske baby er sensitiv, aldrig sover, har ekstrem arp, ikke ligger fast, måske skal man have kejsersnit. Alle mulige ting man kan bekymre sig om og som folk gerne vil give råd om, jeg havde vitterligt ikke hørt en kvæk om efterveer eller blødninger inden, rimelig i chok da det væltede ud længe efter. Da jeg stadig blødte ved 8 ugers tjek, fik jeg af vide at det var heeeelt normalt, på det tidspunkt ser man bare helst at det i det mindste er faldende mængder....

Men der er ikke så mange der vil snakke om de “klamme” ting man kan komme ud for, så folk vil nok fortsat helst give råd og tips til babys søvn og amning.


Det var heller ikke for at være på tværs. Bare som info, og for at give udtryk for den anden side, så man også lige husker at der er stor forskel på hvordan eftertiden opleves. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf hotlips » 17. sep 2018, 09:04

Ikke rigtig noget. Jeg havde vist en ide om at der måtte komme et eller andet mystisk der ville være meget vigtigt, men alt i alt er det ikke mange kroner vi har købt udstyr der viste sig ikke at skulle bruges for, det har været sådan noget med at vi aldrig har brugt den lift jeg fik med gratis da vi købte barnevognen og ikke meget andet, det eneste vi manglede var de ting der blev nødvendige fordi han blev født med ganespalte.

Jeg fik kejsersnit og blødte i ihvertfald to måneder, frisk blod der viste sig at være fordi de havde overset et ret stort blodkar, så det tog sin tid, men lukkede sig selv, og bortset fra jeg selvfølgelig var træt af at bruge bind var det ikke til særlig gene.

Jeg har haft principper som jeg har formået at holde langt overvejende, men jeg har ikke haft nogen ide om at jeg skulle på café eller at efter xx uger skulle han kunne et eller andet, han fik grød fra han var knap 5 måneder for han gad ikke det der mælkesjask og var meget interesseret i alt hvad vi spiste og drak, det var en god beslutning, han elskede sin grød og sad og hoppede af begejstring når man kom med skålen, og efter at have været indlagt de første to måneder primært fordi han ikke kunne spise mælk, han lå med sonde til sidste dag, så var det både for ham og os ren fest at mad pludselig var noget der smagte helt fantastisk og kunne spises så let som ingenting, og når jeg har hørt om de problemer der er blevet ved hos mange af de andre børn der er født med fysisk svært ved at spise så er jeg sikker på det var en god beslutning at lade ham få grød da han selv var helt klar.
Han fik iøvrigt købegrød, jeg stod skam og lavede kartofler, gulerødder, pærer og alt muligt andet til grød men han nægtede pure, så han blev på det købegrød han startede med efter anbefaling fra vores ganespalte sygeplejerske, hun havde også forventet problemer, så hun anbefalede man brugte det købte i starten, fordi der jo skal laves nyt i en uendelighed hvis barnets muskler i kæben ikke fungerer ordentligt.

Man må forvente det tager tid at lære hinanden at kende, og det er meget man kan lære om dem selv før de lærer at tale, de er jo nogle meget udtryksfulde små mennesker og man lærer hurtigt at kende forskel på hvad de mener om tingene, også uden at de græder eller griner. Jeg tænkte en overgang om ikke den der lille pegefinger snart blev helt øm, for det var nærmest nonstop der var noget jeg skulle se eller noget han ville bæres hen til, jeg kan huske vi holdt en fødselsdag hvor han nærmest gik hen til gæsterne efter tur, gjorde tegn til at komme op på armen og så pegede han ellers så de kom på rundvisning og fik vist ynglings legetøj og hvad der ellers var spændende, mens han med tegn og lyde fortalte hvad der var godt og hvad der var dumt, og selvom han ikke kunne sige andet end mor og mad så fik han altså gjort sig forståeligt over for alle, også de der ikke er så øvede i børn.. Det må have været da han blev 1 år.

Jeg har nok haft en holdning til det der hed noget i retning af at der er store ting jeg vil holde fast i, til gengæld er alle de små til forhandling,det har jeg egentlig syntes har fungeret godt for os, der kommer en masse gange hvor man ikke lige var forberedt men man kan jo også godt være mentalt klar til at håndtere det uventede i en eller anden grad, og hvis man er det og accepterer at der vil være ting hvor man ikke rent praktisk har været klar og så må det sq gå med hvad man nu kan finde af nødløsninger så tror jeg man sparer sig selv for en masse stress og dårlig samvittighed.

Det jeg har haft indtryk af har givet rigtig meget stress når jeg har fulgt med i børneforaet her og før det på den unævnelige har ofte været noget med at man har haft forventninger om specifikke ting der ikke har holdt, så kan det være de berømmelige café besøg, men ofte har det været noget med at man har svært ved at forlige sig med at man ikke har lyst til ting, at komme ud, at komme væk fra barnet, eller at man faktisk har et behov for at komme ud man ikke havde ventet.. Det har ofte været ting i den dur og bortset fra nogle få der har været ret ekstreme i mine øjne så synes jeg hovedparten har været meget hårde ved sig selv, jeg synes ikke der er noget i vejen med at man har brug for at komme ud og få lidt frisk luft i hovedet, eller for at man bare gerne vil være sammen med sit barn, men det kan være svært hvis man måske har veninder med børn der konstant taler om at "slippe væk" så man måske føler sig lidt forkert ved bare gerne at ville være hjemme, der har jeg indtryk af at mødre ikke altid er så gode til at støtte hinanden, nu har jeg ikke gået i mødregruppe og jeg har flest mandlige venner så det er muligt det bare er mig, men det er klart det indtryk jeg har.

Jeg tror jeg på nogle punkter er sluppet nemt, jeg fik barn selvom jeg var syg så folk var vist bare glade for at se han tog på som han skulle og var pæn og ren, der har ikke været nogen der har haft så mange meninger hos os som hos de fleste andre...intet er så galt at det ikke er godt for noget.
3
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Urtekussen » 17. sep 2018, 09:31

At det var nemmere, end jeg havde troet, især fordi mange havde så travlt med at "skræmme" mig med fødslen og tiden med ny baby
5
2011
2015
2018
2020
2023
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2018, 09:45

Jeg kan huske, at jeg efter fødslen af den første skulle op at stå - og det var SÅ mærkeligt. Det føltes seriøst som om, mine indvolde faldt 20 centimeter. :lol:

Ellers synes jeg, det er meget svært at sige noget generelt. Man kan i mine øjne med fordel lade være med at analysere på ret meget og bare vænne sig til at være i det. Man kan alligevel ikke forestille sig, hvordan det bliver - og man kan heller ikke nødvendigvis bruge andres erfaringer til ret meget.

Så slap af og husk, at det nok skal gå - og at på et tidspunkt bliver barnet større, og man får mulighed for at blive 'sig selv' igen i et eller andet omfang. :)
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. sep 2018, 09:47

Urtekussen skrev:At det var nemmere, end jeg havde troet, især fordi mange havde så travlt med at "skræmme" mig med fødslen og tiden med ny baby


Det er en klassiker.

Jeg var også overrasket og at det var temmelig meget ligetil. Forventede himmel og hav blev sat i bevægelse. Men det var bare et barn, ikke raketvidenskab. Instinkterne sætter ind.

Man skal virkelig huske på at størstedelen af spædbørn ikke laver andet en spise, fylde bleer og sove. Det er ikke vildt ophidsende. Det ophidsende er den der kærlighed og hvor totalt forgabt man bliver i det lille væsen. Jeg synes man skal antage at det som udgangspunkt ikke bliver besværligt. Ligesom en graviditet som regel og er forholdsvis ligetil og at der da ER gener, men sådan er det jo og det er en kort periode.

Alle rædselshistoriernen er udenfor normen.
4
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Little_Woman » 17. sep 2018, 09:55

Hvor er I gode - jeg labber det i mig, selvfølgelig med viden om at det er individuelt og at man alligevel ikke kan regne noget som helst ud.

Jeg glæder mig bare sådan, så et sneak peek ind i den verden der venter, er super hyggeligt :lun:
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:

Tilbage til "Forældre"