Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 09:59

Jeg vil også slå et slag for, at det er helt normalt ikke at mærke den der forelskelsesrus for sit barn i starten. De første mange uger fortrød jeg det faktisk ret meget, det baby noget :genert:

Første gang jeg holdte hende 4 timer efter fødslen, havde jeg egentlig bare lyst til at aflevere hende igen og tage hjem.

Men det gik altså over. Og nu synes jeg hun er ret sød. :D
11
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf godtnavn » 17. sep 2018, 10:19

Jeg ville godt have vidst at der kom ret store klumper blod ud dagene efter fødslen, det var lidt som små indvolde og gjorde mig faktisk ret nervøs :genert: Det vil næsten ikke komme bag på mig hvis jeg mangler et par indvolde nu :lol:

Ellers så gik det hele relativt nemt for mig, amningen kørte fra start med ingen smerter, baby var relativ nem, den manglende søvn tacklede min krop godt (og jeg plejede slet ikke at fungerer uden søvn), og jeg synes man kunne mere umiddelbart efter fødslen end jeg havde forventet.

Og så var fælles barsel i starten guld værd! Det synes jeg er synd at alle ikke kan få, jeg er helt sikker på at det vi var to de første måneder gjorde at det hele gik så nemt for os :)
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Æble » 17. sep 2018, 10:33

At jeg ved bedst hvad mit barn har brug for uanset havd andre med mere erfaring mener.

At amning er (kan være) svært.

At det skal nok gå.
2
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf billiebean » 17. sep 2018, 10:33

Amning fylder absurd meget indtil omkring 6 uger, hvor det begynder at glide. Jeg er stadig i mildt chok over hvor komplekst og svært det var og til dels er - i hvert fald for mig.

Hvordan det er at skulle være på-på konstant uden at man ved hvad man skal gøre.

Hvor udmattet man kan være om aftenen.

At ikke alle babyer græder, ikke vil sove og generelt er svære. Men at det kan være pissehårdt alligevel. Fordi.. yngelpleje!

Hvor sensitiv man er.

Hvor svært det er at fatte at man er mor og man har fået et barn..!
5
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Minionine » 17. sep 2018, 11:28

Sangius skrev:Jeg vil også slå et slag for, at det er helt normalt ikke at mærke den der forelskelsesrus for sit barn i starten. De første mange uger fortrød jeg det faktisk ret meget, det baby noget :genert:

Første gang jeg holdte hende 4 timer efter fødslen, havde jeg egentlig bare lyst til at aflevere hende igen og tage hjem.

Men det gik altså over. Og nu synes jeg hun er ret sød. :D


Den hopper jeg med på. Der gik relativt lang tid før jeg mærkede en boblende forelskelse til min lille pige. Jeg havde kæmpe beskyttertrang over for hende, men det var stadig et fremmed væsen jeg skulle lære at kende. Det kom dog senere hen med fuld styrke, og i dag er hun min største kærlighed :lun:
Det er vist mere normalt end man går og tror, da man altid hører om hvordan forældre bare er forelskede fra første sekund. Sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.
5
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf AgentPixie » 17. sep 2018, 11:56

Jeg kender/har kendt gravide der har frygtelig mange principper inden barnet er ude. Slip dem.
Det er ok at sige ja til smertestillende, det er ok ikke at amme, det er ok at give sut, det er ok ikke at ville samsove, det er ok at få nye principper, springe over hvor gærdet er lavest. Gør det, der gør den første tid tålelig, der er absolut ingen grund til at gøre det sværere end det i forvejen er.

Man kan spare sig selv for mange skuffelser og sorger, hvis man tager tingene som det kommer.

Hav fryseren fyldt med retter og brød der bare skal varmes.
Hav vand med dig overalt i hytten, særligt der hvor du ammer.

Sukkervand eller bare vand (kogt og afkølet) kan være godt mod urolige maver eller bare urolige babyer generelt.

Og så..ISBIND!! Din hooha kommer til at være ekstremt øm efter fødslen. Samme med røven, i nogle tilfælde.
6
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2018, 13:13

Min hooha var ikke øm og min røv heller ikke. Det sved lidt det første døgns tid når jeg tissede, men det var også dét. Og jeg havde aldrig følelsen af, at mit underliv faldt nogen vegne.

Anyway, jeg kom til at tænke på et tip, jeg vil give videre: Olivy og MeSoft-gazeservietter til bleskift. Begge dele kan købes på apoteket. Så bliver det ikke blødere og mere rart for den lille numse.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2018, 13:14

Orv, tip nr 2: Knibeøvelser. Hvis du ikke allerede laver dem, så starter du bare nu. Og laver dem dagligt resten af livet. Hvem gider tisse i bukserne som gammel?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2018, 13:59

FormerlyKnownAs skrev:
Urtekussen skrev:At det var nemmere, end jeg havde troet, især fordi mange havde så travlt med at "skræmme" mig med fødslen og tiden med ny baby


Det er en klassiker.

Jeg var også overrasket og at det var temmelig meget ligetil. Forventede himmel og hav blev sat i bevægelse. Men det var bare et barn, ikke raketvidenskab. Instinkterne sætter ind.

Man skal virkelig huske på at størstedelen af spædbørn ikke laver andet en spise, fylde bleer og sove. Det er ikke vildt ophidsende. Det ophidsende er den der kærlighed og hvor totalt forgabt man bliver i det lille væsen. Jeg synes man skal antage at det som udgangspunkt ikke bliver besværligt. Ligesom en graviditet som regel og er forholdsvis ligetil og at der da ER gener, men sådan er det jo og det er en kort periode.

Alle rædselshistoriernen er udenfor normen.


Okay, nu sagde jeg selv det med at slappe af og være i det - men her er jeg nu alligevel helt uenig. :D

Besvær er i ordbogen defineret som: Det at noget er anstrengende; handling som man skal anstrenge sig fysisk eller intellektuelt for at udføre.

Det at blive mor er uden sammenligning det mest besværlige, jeg har oplevet. Dejligt på mange måder, men bestemt besværligt.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2018, 14:00

JoyNips skrev:Orv, tip nr 2: Knibeøvelser. Hvis du ikke allerede laver dem, så starter du bare nu. Og laver dem dagligt resten af livet. Hvem gider tisse i bukserne som gammel?


Eller når man taget et hop på vuggestuens trampolin... :genert:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. sep 2018, 14:09

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Urtekussen skrev:At det var nemmere, end jeg havde troet, især fordi mange havde så travlt med at "skræmme" mig med fødslen og tiden med ny baby


Det er en klassiker.

Jeg var også overrasket og at det var temmelig meget ligetil. Forventede himmel og hav blev sat i bevægelse. Men det var bare et barn, ikke raketvidenskab. Instinkterne sætter ind.

Man skal virkelig huske på at størstedelen af spædbørn ikke laver andet en spise, fylde bleer og sove. Det er ikke vildt ophidsende. Det ophidsende er den der kærlighed og hvor totalt forgabt man bliver i det lille væsen. Jeg synes man skal antage at det som udgangspunkt ikke bliver besværligt. Ligesom en graviditet som regel og er forholdsvis ligetil og at der da ER gener, men sådan er det jo og det er en kort periode.

Alle rædselshistoriernen er udenfor normen.


Okay, nu sagde jeg selv det med at slappe af og være i det - men her er jeg nu alligevel helt uenig. :D

Besvær er i ordbogen defineret som: Det at noget er anstrengende; handling som man skal anstrenge sig fysisk eller intellektuelt for at udføre.

Det at blive mor er uden sammenligning det mest besværlige, jeg har oplevet. Dejligt på mange måder, men bestemt besværligt.


Jeg mente nu ligeså meget ift besværligt, at man som udgangspunkt ikke behøver forberede sig på worst case scenario med kolik, 100 Hæmorider og ammebesvær...Bare for at nævne meget få af de skæmmehistorier mange disker op med. Ja det kan ske de der ting. Men altså... det er oftere at det ikke sker.

Folk skriver ofte at de har verdens nemmeste baby fordi den bare spiser, skider og sover. Men det gør flertallet af nye babyer jo.

Jeg synes der mangler de gode historier helt generelt. Når de endelig bliver fortalte så bliver de altid fulgt op med 5-10 historier om hvor dårligt det samme var for andre. Det synes jeg er mega ærgerligt.

Men udover det, jeg synes ikke at det var besværligt de første 6 mdr. Der er en del arbejde i at have en baby, det giver sig selv, men besværligt ville jeg ikke kalde det. Det er jo nok op til den enkelte hvordan det defineres tænker jeg.
4
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Aquadorable » 17. sep 2018, 14:21

JoyNips skrev:Barselsflåd. Du bløder efter at have født. Også hvis man føder ved kejsersnit. Nogen bløder længe - jeg blødte i præcis 5 uger. Og hvis du er heldig, så koagulerer blodet lidt inde i dig, så du bløder store klumper ud. Tænk kyllinge-inderfilet. Og det lugter ikke nødvendigvis superlækkert...

Du kommer til at gå vildt op i babys afføring. Konsistens, farve, hyppighed. Og du kommer til at blive helt okay med at tale om det! :-D

Der vil formentlig komme splitsekunder - også nogle lidt længere af slagsen ;) - hvor du tænker, at det at få en baby er den dummeste idé du nogensinde har fået.


This!!! :lol:
1
K - 12.06.18 :love:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sof » 17. sep 2018, 14:26

Jeg synes helt klart jeg hører flest gode historier, men man husker nok bedre de dårlige.

Måske det også er et spørgsmål hvordan man definerer en god eller en dårlig historie. For mig er langt de fleste historier gode, fordi i sidste ende har baby og mor det som regel godt og det hele ender med at køre, selvom der har været nogle bump på vejen dertil.
3
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf ajnaM » 17. sep 2018, 17:37

Sof skrev:Jeg synes helt klart jeg hører flest gode historier, men man husker nok bedre de dårlige.

Måske det også er et spørgsmål hvordan man definerer en god eller en dårlig historie. For mig er langt de fleste historier gode, fordi i sidste ende har baby og mor det som regel godt og det hele ender med at køre, selvom der har været nogle bump på vejen dertil.


Enig. Jeg betegner eksempelvis ikke mine egne som 'dårlige historier', selvom det har været rockerhårdt.

I øvrigt tror jeg ikke, jeg kender nogen, der er gået gennem de første 2 år, uden at der har været perioder, hvor det har været svært - typisk med dårlig søvn, problemer med amning/mad, sygdom eller lignende. Jo, én enkelt - og hun fik den så hårdt med barn nummer 2.

Jeg synes, det er svært at dele det op i 'gode og dårlige historier' - og jeg tror i øvrigt, at det for langt de fleste vil være en blanding i perioder.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Kolibrien » 17. sep 2018, 18:29

Der er allerede kommet rigtige mange gode råd, og jeg er enige i langt de fleste.. Tag det hele som det kommer- lidt oppefra og ned og glem alle forestillinger og et Instagram-værdigt barselsliv. Tag en dag ad gange. Det der virker i dag, virker helt sikkert ikke i morgen, baby har sin egen dagsorden.

Mit bedste råd - og det, der gjorde mit liv værd at leve igen efter de første mange uger med baby. Se fjernsyn om natten, når du ammer baby. Alle de nætter, hvor jeg sad der i mørket og ammede min baby, mens tårerne løb ned ad kinderne i frustration over, hvor lang tid det tog at amme og hvor mega træt jeg var. Det var indtil jeg opdagede fjernsynet. Mand jeg har slugt afsnit efter afsnit af Spise med Price, Hammerslag og nattens udvalgte Netflix serie, og det gjorde altså bare det der natamning meget mere spiseligt for mig.

Held og lykke med det hele. Du kommer til at elske mor-livet - du skal bare lige igennem den første svære tid.
3

Tilbage til "Forældre"