Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Lykke » 17. sep 2018, 20:11

At jeg skulle stole på mig selv, og ikke tro at random sygeplejer/sundhedsplejerske vidste bedst.
Det bedste jeg gjorde var at melde sundhedsplejerske fra, fra da af blev jeg mere eller mindre mig selv igen.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Bøtte » 17. sep 2018, 20:41

Der findes lige så mange meninger som der findes sundhedsplejersker. Og jordemødre. Og ens sp har ikke altid de vise sten.
Vi gav vores yngste mme på kop en aften inden mælken løb til. Næste dag skulle vil til hælprøve på sygehuset. Begge jm’er vi mødte synes det var rigtig godt vi gav hende mme, især fordi jeg havde haft diabeates under graviditeten.
Sp derimod, hun dødsdømte amningen i det øjeblik hun hørte om de her 30 ml (eller hvor meget/lidt det nu var) og så fuldstændig chokeret ud. Og endnu mere da hun hørte vi gav hende sutten også.


Hormonsved er en ting. Jeg havde overhovedet ikke opfanget det med den første inden jeg pludselig sejlede i sved HVER nat. Sygeplejersken på barselsgangen smilede bare lidt overbærende, da jeg spurgte til det.

Men rene/tørre nattrøjer kan være en fordel at ligge klar til natten (for nogle).


Ens mave kan gå så meget i stå efter fødslen at end ikke movicol/magnesia hjælper. Så er klyx vejen frem :genert:


Sørg for at få tjekket blodprocenten løbende i graviditeten. Ikke alle læger tjekker den, hvis intet indikerer at den er lav.
Jeg endte med en blodprocent på 4,2 efter første fødsel og det er ikke skide sjovt.
Anden gang blev den tjekket løbende og de gange den var til den lave side doblede jeg op på jern (altså i samråd med lægen) og den var fin før fødslen og det var den stadig efter fødslen på trods af blodtab på knap 1500 ml.
Senest rettet af Bøtte 17. sep 2018, 20:54, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Bøtte » 17. sep 2018, 20:52

Nå ja, glemt alt om rytme i starten. Babyers vigtigste mission de første 6-8 uger er at finde en rytme, lade mor og far tro de har regnet den og så finde en nyt rytme :lol: Den er stensikker hver gang. Alle vores venner og os selv har prøvet det flere gange og er hoppet i med begge ben hver gang :-D
8
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Zonta » 17. sep 2018, 22:01

Bøtte skrev:Nå ja, glemt alt om rytme i starten. Babyers vigtigste mission de første 6-8 uger er at finde en rytme, lade mor og far tro de har regnet den og så finde en nyt rytme :lol: Den er stensikker hver gang. Alle vores venner og os selv har prøvet det flere gange og er hoppet i med begge ben hver gang :-D

Her er Johan 7 uger... Da han var 3 uger begyndte han at have lidt mønster i sin vågen/sove-tid med hensyn til hvor længe han sov og var vågen. Da han var 5 uger ændrede det sig fuldstændig... Nu her er der ved at tegne sig et nyt mønster.... Jeg var fuldt ud klar over, at det bare er forvirrende i starten, og at man ikke kan regne med nogen rutine de første 3-4 måneder, men det er stadig temmelig frustrerende!
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Lisva » 17. sep 2018, 22:33

Vedr. fødsel så ville jeg ønske, at der var nogen, der havde fortalt mig, at når man først er nået til pressefasen, så er man meget, meget tæt på at være i mål. Og at de meget voldsomme smerter derefter normalt ophører.

Vedr. baby: Det er som udgangspunkt ikke så hårdt, som nogle mennesker gerne vil gøre det til, og det er ikke så rosenrødt, som andre mennesker giver udtryk for. Men det er en god blanding af begge dele, og man kommer til at tude af både frustration og lykke.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Lykke » 18. sep 2018, 05:44

Jeg ville gerne have vidst at der kom sådan noget rødt i bleen fra urinen, eller hvad det er.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf billiebean » 18. sep 2018, 06:22

At en efterfødselsdepression ikke behøver at være en katastrofe, hvis den fanges i tide, så man får behandling før tingnee kører helt af sporet. Vær åben og tøv ikke med at dele tanker og reaktioner med læge/sp.
3
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf twinkle » 18. sep 2018, 06:34

Tag en dag af gangen. Nogle gange bare en time af gangen. Babyer kan også have dårlige/trælse dage, og dagen i morgen kan se helt anerledes ud.

Som en anden også skrev, er det ok at give slip på sine principper. Jeg gjorde mig rigtig mange tanker om, hvordan dit, dut og dat skulle være, og noget af det har jeg været nødt til at ændre på.

Det er ok at bare ville være i sin barselsboble. Folk kan altid komme på besøg senere.

Prioriter din søvn, også selv om der bare er en powernap hist og pist. Jeg følte jeg skulle holde øje med Benjamin hele tiden, når han sov. Ved vores næste barn kommer jeg til at prioritere de små lure noget højere.

Sig fra! Det er okay. Det er dit barn, så det er dig der bestemmer. Hvis der ikke er overskud til familiefødselsdag, så meld fra. Orker du ikke uanmeldt besøg? Så bed folk lade være. Jeg er helt sikkert blevet mere “skrap” og skarp på mine grænser, efter jeg er blevet mor.

Og så er der helt normalt, at være usikker.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sophies-mor » 18. sep 2018, 07:10

At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 18. sep 2018, 07:11

Sophies-mor skrev:At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.


Hvad mener du med, at dit barn skulle trænes? :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sophies-mor » 18. sep 2018, 07:15

Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.


Hvad mener du med, at dit barn skulle trænes? :D

Intensiv fysioterapi, hjemmetræning, hjemmeergoterapeut.
Træning forklædt som leg i alle hendes vågne timer.
Senest rettet af Sophies-mor 18. sep 2018, 07:17, rettet i alt 1 gang.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sophies-mor » 18. sep 2018, 07:16

SurSødSovs skrev:
Sophies-mor skrev:At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.


Nu er jeg nysgerrig. Hvad er besværligt med en 4-6-årig?

Hvad er ikke besværligt?
Hun var langt mere trodsig, hidsig og grænsesøgende end i selvstændighedsperioden.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sangius » 18. sep 2018, 07:18

Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.


Hvad mener du med, at dit barn skulle trænes? :D

Intensiv fysioterapi, hjemmetræning, hjemmeergoterapeut.


Ah OK. :)

Jeg forventer at 4-6 er nemmere end 0-3 :kryds: . Men jeg har også et barn der aldrig har sovet igennem, og det håber jeg hun begynder at gøre et sted mellem 3 og 6 år da :nerve:
Senest rettet af Sangius 18. sep 2018, 07:31, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Sophies-mor » 18. sep 2018, 07:20

Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:At babyperioden er den nemme del.
Jeg vil 10 x hellere have et barn, der skulle trænes som mit skulle i de første 3 års tid - end jeg vil igennem 4-6 års alderen igen!
Selvstændighedsalderen var nem til sammenligning :lol:

Tag det, som det kommer.
Vælg dine kampe. Både i forhold til barn og parforhold og i forhold til alle andre.
Det er okay at give flaske, sut osv.


Hvad mener du med, at dit barn skulle trænes? :D

Intensiv fysioterapi, hjemmetræning, hjemmeergoterapeut.


Ah OK. :)

Jeg forventer at 4-6 er nemmere end 0-3 :kryds: . Men jeg har også et barn der alfrig har sovet igennem, og det håber jeg hun begynder at gøre er sted mellem 3 og 6 år da :nerve:

Det håber jeg også.
Hvorfor citerede jeg nu mit eget indlæg ? :lol:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Før baby kom, ville jeg gerne have vidst at...

Indlægaf Frk._Strawberry » 18. sep 2018, 10:40

- Hormonsved.. Der er nogen, hvor sveden hagler af, når hormonspejlet er totalt fucked efter en fødsel. Jeg kampsvedte hver nat i en måned (hvor jeg blev nødt til at sove på et håndklæde) og om dagen skulle jeg ikke være ret aktiv, før det også løb af mig.

- At nogle babyer ikke sover mere end 45 minutter ad gangen. Vi prøvede ALT, da mange siger at det er fordi de skal hjælpes videre i søvnen efter 45 minutter.. Min søn havde tydeligvis ikke læst den bog, for han var totalt frisk efter 45 minutter og det var først som 8 måneder at han er begyndt at tage stræk på 2-3 timer..

- At det ikke er et nederlag at bruge ammebrikker.. Hvis det er det, der får amningen til at fungere, så brug dem! :gogo:
4

Tilbage til "Forældre"