Flaskebarn for dummies...?

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 17. aug 2018, 15:16

Jer, der har fulgt med i mødregruppe-tråden ved jo, at amningen er pænt udfordrende herhjemme pga. gulsot og alt muligt andet. Det betyder, at vores søn nu får ca. 50% af sin mad som erstatning på flaske. Ikke med min helt gode vilje, men jeg tror det er nødvendigt for at det hele skal køre herhjemme.

Nå, men altså amningen er jo (praktisk set) ret nemt. Åben bh'en, smid ungen på, knap op igen når han er færdig. Men det der flaske... Har I nogle guldkorn I kan dele? Tænker især på hvilket udstyr man har brug for (udover selve flaskerne selvfølgelig). Hvordan opbevarer I flaskerne? Skal de samles, når de er blevet kogt/steriliseret? :genert: :blush: Hvor mange flasker har I?

Sidst, men absolut ikke mindst, hvad gør I, når I skal ud nogle steder? Ej, men jeg er så blank på det her punkt :gisp: Mangler virkelig input fra nogen, der er mere rutineret udi flasker end mig selv :-p
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 15:25

Indlæg rettet fordi jeg havde glemt, at jeg hældte kogt vand direkte på sutteflaskerne.

Man udvikler langsomt sit eget system, og jeg har først haft flaskebørn fra 4 måneders alderen, men måske du alligevel kan bruge noget af det.

Jeg havde 6 flasker, som jeg gjorde klar hver aften;
Først vaske, så skolde (det gjorde jeg i sådan en dims til microovnen) og så kogt vand i flaskerne svarende til den ønskede mængde. Flaskerne kom retur i køleskabet.
Så havde jeg to af disse https://www.babygear.dk/maelkepulver-di ... edEALw_wcB som jeg fyldte afmålt MME i svarende til mængden af vand.
Når baby var sulten smed jeg flasken med afmålt vand i mikroovnen, hældte det afmålte pulver i, rystede og vupti.

Når jeg skulle ud, så kogte jeg vand og kom i en flaske, som så var afkølet, når den skulle bruges. Hvis den skulle bruges før, den var helt afkølet, så smed jeg den under den kolde hane til det passede. Og så bare dispenseren med.
Senest rettet af FruKuk 17. aug 2018, 16:20, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 15:26

Det var sådan en sag her, vi brugte til at skolde;

https://www.babygear.dk/philips-avent-d ... ektiv.html
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Tobywan » 17. aug 2018, 15:32

Vores søn fik også 50/50 det første lange stykke tid. Det har overvejende været positivt.

Sørg for at have nok flasker (vi har 9), så der er til en hel dag, så I ikke skal ud og gøre rent hele tiden.

Køb en sterilisator. Vi har sådan en der kan tage cirka 5 flasker ad gangen og fungerer vi damp. Det er super nemt. Jeg var ud og købe den efter at have kogt flasker en enkelt gang. Det sparer virkelig meget tid.
https://www.pricerunner.dk/pl/350-31223 ... ign-Priser

Køb de "ammevenlige" suttehoveder. Vi har dem fra Phillips Avent og det har fungeret fint for min kæreste, der sagtens har kunne amme uden det har givet problemer. Der findes også andre der lavet noget lignende, men de her har virket fint for os.

Vi koger vand og sætter det direkte på køl i flasken. Når det skal bruges får det 30 sekunder i microovnen og pulver tilsættes. Det er nemt og hurtigt, når barnet er sulten.

Når vi har været ude, har vi blot taget flaskerne med og lånt en mikroovn. Hvis ikke der har været mikro, har vi kogt vand til at have med i en lille termobeholder, og tilsat derfra det til temperaturen har passet. Det har aldrig været ret besværligt synes jeg. Køb en beholder, så du kan portionsopdele MME på forhånd.

Overvej løbende hvornår det er tid til at sætte mængden op.

Bonus ved flaskerne er også, at så kan faren også være lidt på og hjælpe, så det ikke altid er dig der er på, når det er mest ubelejligt - eller tage afsted et par timer, hvor far alligevel har mulighed for at give mad.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf twinkle » 17. aug 2018, 15:47

Benjamin var flaskebarn fra han var ca. 5 dage.

Vi har:

- 8 flasker (hvilke man er til er en smagssag, vi har både mam og Philips Avent)
- steriliseringsdims fra Philips, som fru kuk
- doseringsbøtte
- termokande til ca. en halv liter
- elkedel
- microovn

Kogt afkølet vand hældt på flasker kan holde sig 24 timer. Jeg plejer at sterilisere flasker om aftenen og så samtidigt koge vand og fylde på flasker. Når baby er to mdr. må du blande mme i koldt, kogt vand og på den måde have færdiglavede flasker (dog kun til et døgn). Ved fire mdr. må du bruge vand fra hanen, så skal vandet dog bruges med det samme.

Når vi er ude har vi flasker med, hvor der er 2/3 afkølet, kogt vand i og så termokande med kogt varmt vand. Når der så skal laves mad fylder du flasken den sidste tredjedel op med vandet fra termokanden og kommer mme i. Så hvis baby ca. spiser 150 ml., så har du 100 ml afkølet, kogt vand i flasken og kommer så 50 ml varmt vand i.

Der skal altid være lidt mme tilbage i flasken når baby har spist, hvis den er tømt helt skal du helst tilbyde mere - det kan fx være 30 ml. Når baby i ca et døgn har tømt alle flasker, kan det være på tide at sætte mængden op.
Hvis du stadig vil forsøge at amme, så brug suttehoved 0. Ellers kan baby blive lidt for glad for flasken, fordi han ikke skal arbejde så meget som ved brystet. Det kan give problemer med amningen.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Undtagelsen » 17. aug 2018, 17:55

Hvis du bor i København og bruger Avent sutteflasker, så har jeg en sterilisator du gerne må få.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Bøtte » 17. aug 2018, 18:32

Jeg har et fuldt sæt Avent flasker (måske der er 8 eller 10) med sterilisator og mener også der er mme-doserings bøtter (2 stk) med. Det skal egentlig bare afleveres til mødrehjælpen. Hvis du selv betaler porto må du få det hele.
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. aug 2018, 18:49

Vi brugte MAM-flasker, som kan steriliseres i mikroovn ved at samle dem på en bestemt måde. De gange jeg måtte koge i en gryde for at skolde, satte jeg ekstra pris på, hvor nemt det var til hverdag.
MAM-flaskerne består af 6 dele: bund + gummiring + flaskedel + skruelåg + suttedel + låg. Gummiring og sut puttede jeg i mild sæbevand i en bøtte, når de var brugte. Ca. hver anden dag vaskede jeg dem op i hånden med en bestemt børste, hvor den ene ende passer ned i suttehovedet, skyllede dem i rent vand og lagde dem til tørre. De andre dele røg i opvaskemaskinen. Det hele blev skoldet og samlet med det samme derefter. Jeg havde et par gummihandsker, så jeg ikke brændte mig på de skoldede flasker.

Vi startede med 6-8 flasker og købte ret hurtigt en stak mere, da jeg var ved at gå totalt død i at vaske og skolde flasker hver dag. Ved en fejl fik vi sendt dobbelt portion af det bestilte, så jeg endte med 20 flasker, hvilket nok var lidt overkill, men jeg satte stor pris på at have 12-15 stk. (vi brugte 6 om dagen gennem en lang periode).

Derudover har jeg været meget glad for doseringsbøtten (også fra MAM), det var nemt på farten, men også til natten derhjemme, så det var hurtigt at lave en flaske. Der er forskellige motiver på lågene, hvilket kan være en fordel, hvis man bruger forskellige slags MME eller forskellige mængder.

Jeg kogte vand om aftenen, afmålte det i flaskerne og satte på køl, så der var flasker klar til det næste døgn. Når der skulle laves en flaske blev vandet lunet i mikroovnen (man lærer hurtigt, hvor længe det skal have for at være den rette temperatur).
På farten havde flasker med afkølet, kogt vand i en termotaske, så det bare kunne lunes på samme måde som derhjemme. Hvis jeg var et sted uden mulighed for at varme, havde jeg en termoflaske med kogt vand, som blev blandet med det kolde i flaskerne til rette temp.
Nogle gange var vi et sted om natten, hvor jeg ikke kunne komme til at varme vand. Der puttede jeg kogt og stadig varmt vand i flasken, pakkede den ind i en stofble og så i termotasken, så kunne det holde sig lunt på den måde.


Man må prøve sig frem med, hvilket mærke, der fungerer bedst til barnet. Vores dreng fik hård mave af alm. MME, så vi brugte det syrnede fra Allomin.

Det er meget vigtigt at overholde de angivne mål så baby får den rette næring uden at blive forstoppet.
Jeg har været ret striks med aldrig at blande på forhånd og kassere mælk, der ikke er drukket (hvis der er gået mere end 1/2 time og det ikke er blevet spist, har jeg lavet en ny flaske).

Når babys mave begynder at tåle mere (jeg har allerede glemt hvornår - er det 6 mdr.?), så behøver man ikke koge vandet længere og skolde flaskerne, og så bliver det ret meget nemmere.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf twinkle » 17. aug 2018, 19:33

Danseprinsesse skrev:Vi brugte MAM-flasker, som kan steriliseres i mikroovn ved at samle dem på en bestemt måde. De gange jeg måtte koge i en gryde for at skolde, satte jeg ekstra pris på, hvor nemt det var til hverdag.
MAM-flaskerne består af 6 dele: bund + gummiring + flaskedel + skruelåg + suttedel + låg. Gummiring og sut puttede jeg i mild sæbevand i en bøtte, når de var brugte. Ca. hver anden dag vaskede jeg dem op i hånden med en bestemt børste, hvor den ene ende passer ned i suttehovedet, skyllede dem i rent vand og lagde dem til tørre. De andre dele røg i opvaskemaskinen. Det hele blev skoldet og samlet med det samme derefter. Jeg havde et par gummihandsker, så jeg ikke brændte mig på de skoldede flasker.

Vi startede med 6-8 flasker og købte ret hurtigt en stak mere, da jeg var ved at gå totalt død i at vaske og skolde flasker hver dag. Ved en fejl fik vi sendt dobbelt portion af det bestilte, så jeg endte med 20 flasker, hvilket nok var lidt overkill, men jeg satte stor pris på at have 12-15 stk. (vi brugte 6 om dagen gennem en lang periode).

Derudover har jeg været meget glad for doseringsbøtten (også fra MAM), det var nemt på farten, men også til natten derhjemme, så det var hurtigt at lave en flaske. Der er forskellige motiver på lågene, hvilket kan være en fordel, hvis man bruger forskellige slags MME eller forskellige mængder.

Jeg kogte vand om aftenen, afmålte det i flaskerne og satte på køl, så der var flasker klar til det næste døgn. Når der skulle laves en flaske blev vandet lunet i mikroovnen (man lærer hurtigt, hvor længe det skal have for at være den rette temperatur).
På farten havde flasker med afkølet, kogt vand i en termotaske, så det bare kunne lunes på samme måde som derhjemme. Hvis jeg var et sted uden mulighed for at varme, havde jeg en termoflaske med kogt vand, som blev blandet med det kolde i flaskerne til rette temp.
Nogle gange var vi et sted om natten, hvor jeg ikke kunne komme til at varme vand. Der puttede jeg kogt og stadig varmt vand i flasken, pakkede den ind i en stofble og så i termotasken, så kunne det holde sig lunt på den måde.


Man må prøve sig frem med, hvilket mærke, der fungerer bedst til barnet. Vores dreng fik hård mave af alm. MME, så vi brugte det syrnede fra Allomin.

Det er meget vigtigt at overholde de angivne mål så baby får den rette næring uden at blive forstoppet.
Jeg har været ret striks med aldrig at blande på forhånd og kassere mælk, der ikke er drukket (hvis der er gået mere end 1/2 time og det ikke er blevet spist, har jeg lavet en ny flaske).

Når babys mave begynder at tåle mere (jeg har allerede glemt hvornår - er det 6 mdr.?), så behøver man ikke koge vandet længere og skolde flaskerne, og så bliver det ret meget nemmere.


Ved fire mdr. kan man bruge vand fra hanen, og vaske flaskerne i opvaskemaskinen (så længe det er et program over 60 grader) uden at sterilisere efterfølgende :)
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Aquadorable » 17. aug 2018, 19:46

Hvis I går helt over til flaske, kan jeg på det allervarmeste anbefale at bruge 1500,- på en Baby Brezza. Det er en slags espressomaskine, der laver flaskerne ved et tryk på en knap. Vi er SÅ glade for vores!!!!

Vi har Avent-flasker. Du skal begynde med 1’er suttehoveder og skifte over til 2’er suttehoveder, når han er ca en måned. Vi har 10 flasker.

På tur har jeg en termokande med kogende vand i og en vandflaske med kogt, stuetempereret vand samt en pose med MME. Så blander jeg vandet i forholdet 1:3, så det bliver omkring 37 grader.

Du kan ikke lave flasker på forhånd, før han er fire måneder. Frem til fire måneder skal al vand til brug i flaskerne være kogt. Vi koger det og hælder det på glasflasker med patentprop, så det er klar til brug, når behovet opstår.
0
K - 12.06.18 :love:
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Sorenspige » 17. aug 2018, 19:51

Vi startede med 8 flasker med den første, med a han spiste 8 gange om dagen, havde jeg bruge for flere for ikke at skulle stresse over det. S bi endte med 12, og det var fint. For det meste tog jeh dem løbende, men det var rart at vide, at det ikke hastede med at gå dem rengjort.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 18. aug 2018, 02:42

Kæft, hvor er I gode - tak! :worship:

Jeg skriver lige og svarer i morgen, når jeg ikke er ramt af nat-fodrings-træthed :D
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 09:02

twinkle skrev:Der skal altid være lidt mme tilbage i flasken når baby har spist, hvis den er tømt helt skal du helst tilbyde mere - det kan fx være 30 ml. Når baby i ca et døgn har tømt alle flasker, kan det være på tide at sætte mængden op.
Hvis du stadig vil forsøge at amme, så brug suttehoved 0. Ellers kan baby blive lidt for glad for flasken, fordi han ikke skal arbejde så meget som ved brystet. Det kan give problemer med amningen.

Lige præcis det markerede har jeg aldrig hørt før. Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, men hvem har sagt det? Ikke engang min sundhedplejerske har sagt det :gruble:

Jeg vil gerne amme og det gør jeg også en 2-4 gange i døgnet, men jeg ved ikke om min mælk ikke har nok næring? Han viser i hvert fald tegn på sult kort efter. F.eks. her til morgen, hvor han får 20-25 minutter på hvert bryst og tømmer dem begge. 15-20 minutter senere ligger han og søger og sutter på hænderne :(
Lige nu bruger vi suttehoved 1 - det var dem der fulgte med i de babypakker vi har fået.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 09:04

Zinde skrev:Hvis jeg skulle have flaskebarn igen, ville jeg investere i en baby brezza: https://www.jollyroom.dk/babyudstyr/spi ... gI0W_D_BwE

Den er bare så dyr :lol: Jeg tænker vi ser det lidt an, men senere kunne det måske godt være aktuelt. Man skal vel stadig koge vandet indtil baby bliver 4 måneder, ikke? :genert:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Flaskebarn for dummies...?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 09:10

Danseprinsesse skrev:Vi brugte MAM-flasker, som kan steriliseres i mikroovn ved at samle dem på en bestemt måde. De gange jeg måtte koge i en gryde for at skolde, satte jeg ekstra pris på, hvor nemt det var til hverdag.

På farten havde flasker med afkølet, kogt vand i en termotaske, så det bare kunne lunes på samme måde som derhjemme. Hvis jeg var et sted uden mulighed for at varme, havde jeg en termoflaske med kogt vand, som blev blandet med det kolde i flaskerne til rette temp.

Man må prøve sig frem med, hvilket mærke, der fungerer bedst til barnet. Vores dreng fik hård mave af alm. MME, så vi brugte det syrnede fra Allomin.

Det er meget vigtigt at overholde de angivne mål så baby får den rette næring uden at blive forstoppet.
Jeg har været ret striks med aldrig at blande på forhånd og kassere mælk, der ikke er drukket (hvis der er gået mere end 1/2 time og det ikke er blevet spist, har jeg lavet en ny flaske).

Når babys mave begynder at tåle mere (jeg har allerede glemt hvornår - er det 6 mdr.?), så behøver man ikke koge vandet længere og skolde flaskerne, og så bliver det ret meget nemmere.

(Har lige trimmet dit indlæg lidt)

Vi har en enkelt MAM-flaske, som vi fik i sådan en babypakke. Synes dog ikke jeg kan finde ud af at sterilisere den i mikroen. Synes bare det der vand pladrer ud over det hele på trods af, at jeg gør som der står i instruktionerne?

Hvorfor havde du det afkølede vand i en termotaske? Skal det holdes køleskabskoldt? :genert:

Lige nu bruger vi Nan - vores sundhedsplejerske anbefalede at bruge det og se om det gik fint. Hvis ikke, kunne vi begynde at skifte en flaske ud om dagen med syrnet Allomin og så en mere, hvis det stadig driller osv. Så det gør vi. Kan godt mærke, at han er en anelse forstoppet. Han lavede en ordentlig lorteble i går. Holy shit (no pun intended), at der kan være så meget lort i sådan et lille menneske?! :panik: :lol2:

Vi blander heller ikke på forhånd og kasserer også mælk, der ikke bliver drukket. Jeg glæder mig allerede til man ikke længere skal koge vandet før brug. Det er sgu lidt besværligt.
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Forældre"