Arveting til baby - hvor går grænsen?

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Little_Woman » 14. aug 2018, 20:03

Jeg er så heldig at jeg har flere i min omgangskreds der gerne vil give/låne mig alskens babyting lige fra hjemmestrik til autostol til sengetøj etc. Det er super luksus og jeg bliver altid glad for tanken.

Men.. har I en grænse for HVAD I vi arve? Er alt tip top eller er der noget I selv vil købe, af forskellige årsager?

Barnevogn vil jeg fx ikke arve, der vil jeg have en ny der passer til mig og mine behov.

Jeg er også blevet tilbudt babydyner og en puslepude, men noget i min hygiejne-sipperhed stritter altså her.

Hvad tænker I?
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Allmost_Famous » 14. aug 2018, 20:08

Det kommer an på vedkommende, der kommer fra.

En autostol eller cykelhjelm eksempelvis, der skal man kunne stole helt og aldeles på, at den ikke har været involveret i en ulykke eller er røget ned fra toppen af et skab og sådan noget.
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf JoyNips » 14. aug 2018, 20:08

Puslepude og brugte amme-bh’er ville jeg nok ikke arve, men derudover er jeg frisk på næsten alt. Cykelhjelm, ridehjelm og autostol ville jeg også være forsigtig overfor.

Men faktisk forærede jeg et par ammetoppe til en veninde. De var for store til mig selv og ubrugte, kun lige afprøvede.
Senest rettet af JoyNips 14. aug 2018, 20:10, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Lykke » 14. aug 2018, 20:09

Jeg ville gøre det som jeg har det bedst med.

Hvis dynen var sådan en som aldrig rigtig var taget i brug, så ville jeg måske takke ja.
Ellers ville jeg bare sige at det havde vi købt.

Jeg har købt brugt barnevogn, men jeg tror hvis der kom en nr to, så ville jeg købe den økologiske bambusvogn, eller noget i den dur.

Generelt har jeg haft det bedst med at mit barn har fået nye madrasser, dyner, tæpper, sko.
Tøj er fint med brugt.
Og så alligevel - jeg fik en tremmeseng af en arbejdskollega med madras, hvor den ikke rigtigt var brugt - så den madras sov mit barn på. Men hvis ikke jeg havde kendt hende - ja så var den røget ud.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Allmost_Famous » 14. aug 2018, 20:11

Hvorfor ikke arve en puslepude? Kan de ikke sprittes af og få nyt betræk på alligevel?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Sangius » 14. aug 2018, 20:15

Jeg arver gerne alt.
Dog ikke gammelt legetøj - altså sådan gammelt gammelt, hvor man ikke ved hvad der mon er af sager i plastikken.

Dyner og madrasser køber jeg dog selv i kapok, da jeg er mega støvallergiker - ville aldrig tage imod sådan noget brugt.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Little_Woman » 14. aug 2018, 20:16

Autostol får jeg fra et familiemedlem hvor manden er falckredder - han er pænt obs på sikkerhed, så det er jeg helt tryg ved.

Tøj, legetøj og fx babyindsats til trip-trap-stol arver jeg også gerne. Men jeg har også behov for at købe ting der KUN er til min baby, selv om jeg med garanti kunne arve alt tøj fra nu af og til han skal konfirmeres.

I en rotationsgruppe jeg er med i på fb ser jeg jævnligt folk der giver brugte potter væk og åbne modermælkerstatningee væk. Det er heller ikke lige mig.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Little_Woman » 14. aug 2018, 20:18

Allmost_Famous skrev:Hvorfor ikke arve en puslepude? Kan de ikke sprittes af og få nyt betræk på alligevel?


Det ved jeg ikke - det kommer nok an på modellen. Med tanke på hvad den har været udsat for, hos enhver familie, takker jeg nej. Jeg ville heller ikke installere et brugt toilet i mit hjem.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Little_Woman » 14. aug 2018, 20:20

JoyNips skrev:Puslepude og brugte amme-bh’er ville jeg nok ikke arve, men derudover er jeg frisk på næsten alt. Cykelhjelm, ridehjelm og autostol ville jeg også være forsigtig overfor.

Men faktisk forærede jeg et par ammetoppe til en veninde. De var for store til mig selv og ubrugte, kun lige afprøvede.


De ubrugte ville jeg gerne tage imod - de andre, nej tak. Jeg bryder mig heller ikke om at overtage brugt undertøj normalt.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Bergen » 15. aug 2018, 04:25

Alt, hvad der kan gå i vaskemaskinen eller vaskes af med vand/sæbe/sprit/clor har jeg det fint med at arve eller købe brugt.

Autostole, hjelme og lign. sikkerhedsudstyr køber jeg fra nyt (der har andre i familie og vennekreds andre grænser for samtlige autostole barnet er vokset fra har vi afsat uden problemer - men vi har nok også ry for at passe ok på vores ting).
Sko/støvler ligeså.
Puslepuder, madrasser og den slags købte jeg bare fra nyt og overvejede ikke at det kunne arves. Det røg da også ud her, da vi var færdige med de ting.

Ellers sender vi alt brugbart videre til venner og familie eller til genbrug.

Det da også sket, at vi har arvet noget fx tøj, der bare ikke var nyttigt for os eller kunne lide det og så ryger det bare videre til Mødrehjælpen/Red Barnet/venner/familie.

Legetøj i plast ryger bare videre til storskrald, hvis jeg skønner, at der er indhold i, der ikke dur. Lige så andre iffy ting. Generelt er jeg bare ikke til fx plastik.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Studsgaard » 15. aug 2018, 05:49

Madrasser vil jeg have nye. Børn sover forskelligt, så mit barn skal have lov til at sove på en madras uden tryk.

Tøj og ting der kan vaskes inden brug arver vi gerne. Sko er kun hvis de ikke er brugt. Eller kun brugt en enkelt gang, Eks til en fest.

Seng, barnevogn og lignende så putter vi bare en nu madras i.

Dyner og puder m.m vil være meget afhængig af alder og hvor fra.
Det samme med autostole og andet sikkerhedsudstyr
0
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf Nomnom » 15. aug 2018, 06:11

Vi arvede og købte brugt i massevis.
Så længe det kan vaskes i vaskemaskine/opvaskemaskine eller med en ordentlig håndvask med vand og sæbe, så ville det være noget vi kunne overveje.
Det var vigtigt for mig at dynen var ny og så købte vi ny barnevogn.
Da jeg havde min søn med på mit tidligere arbejde (da var han 6 uger) for at sige hej til min 2. klasse, havde en del af ungerne fundet deres egne gamle nusseklude frem og gav dem til mig/min søn. Jeg tog i mod deres gaver med et kæmpe smil - men de nusseklude har aldrig været i nærheden af min søn. Der satte jeg åbenbart grænsen.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf hotlips » 15. aug 2018, 06:55

Jeg ville hellere arve en pudlepude end så meget andet, de er jo lavet til at kunne tåle at blive vasket, og de har ikke revner og så videre som man ikke kan komme til men jeg har heller aldrig kendt nogen der ikke pakkede dem ind i håndklæder og så videre, vi havde et lille stræklagen, så et tæppe og så et håndklæde og det er noget i den stil jeg har set alle andre bruger også.

Men bortset fra sko og cykelhjelm pga sikkerhed så er det vel kun bamser eller sutterne og den slags man får i munden eller der bliver savlet og så videre på, en nusseklud ville være helt udelukket.

Men en dyne fra en jeg kendte ville jeg være ligeglad med.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf billiebean » 15. aug 2018, 07:37

Kan det vaskes i maskinen er jeg normalvis ok med at arve. Kunne dog mærke at grænsen gik ved stofbleer, sengetøj og dyne. Jeg har købt rigtig meget brugt ellers - lift, barnevogne, tøj, seng, babynest, autostol fx. Puslepude, dyner, sengetøj, stofbleer, puslebord, bæresele er nyt.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Arveting til baby - hvor går grænsen?

Indlægaf girl_beat » 15. aug 2018, 08:33

Jeg tror, grænsen går ved sutter, sutteflasker, nusseklude, pusletaske samt dyne og madras :gruble:

Er blevet tilbudt sengetøj, som vi har takket ja til, da det jo bare kan kogevaskes, og større ting som seng, autostol m.m. har jeg intet problem med at arve eller købe brugt. Alle ting bliver vurderet grundigt, og vi har været heldige at få noget virkelig fint eller helt nyt stadig med mærker på :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forældre"