Lukkedage?

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lukkedage?

Indlægaf 1234 » 18. jul 2018, 02:01

Bergen skrev:
1234 skrev:Jeg vil spørge om du med lukkedage mener koordineret feriepasning, hvor børnene bliver passet samlet i nogle af kommunens institutioner?
For jeg altid undret mig over medier kalder det lukkedage. Det er jo ikke lukkedage kommunen tilbyder jo stadig pasning.



Vores kommune tilbyder ikke en sk*d. Man skal selv kræve det ind. Også når institutionen nægter, at det findes og så er tilbuddet så elendigt, at det reelt er ubrugeligt. Så det er en sandhed med modifikationer.


Der er selvfølgelig store variation mellem kommunerne. Jeg synes dog tilbuddet i den kommune jeg arbejder i er ganske godt og er træt af det bliver omtalt som lukkedage. Hos os er der 3 uger i sommerferien og juleferien koordineret pasning i en institution i distriktet, hvor der er kendt pædagog med fra institutionen. Det synes jeg er et helt fair tilbud. I min arbejdskonflikter har vi institution på kun 20 børn. Det ville være forrygt at have hele institution åbent i sommerferien. Det ville tit betyde at holde en fuld åbningstid for et eller to børn samtidig med, at 1/3 del slet ikke kommer, når de har meldt feriepasning. Så worst case ville være at holde åbent og der så slet ikke kom nogen.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Lukkedage?

Indlægaf Bøtte » 18. jul 2018, 05:37

Vi har for første gang i måtte ty til feriepasning i sommerferien i år. Efter 2,5 i samme institution (da den store var i dagpleje brugte vi selvfølglig gæstedagplejere ind i mellem).

De øvrige lukkedage stemmer stort set overens med de lukkedage mit arbejde holder (jeg arbejder på en kommunal institution for voksne) så det er ret praktisk. Det er kun sommerferien, der er forskudt i år.
Den stores SFO har også haft lukket en uge før vores ferie, så hun har været hos farmor.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Lukkedage?

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. jul 2018, 06:56

Nu har jeg kun SFO børn - men så er der faktisk også flere lukkedage
de 3 dage op til påske
fredag efter kristi himmelfart
uge 29
uge 42
dagene omkring jul og nytår.

Der er dog nødpasning, forstået på den måde at man kan få sit barn passet disse dage, men det er en turnusordning der kører imellem kommunens 3 folkeskoler, og man risikerer altså at skulle køre 10-20 km for at få sit barn passet. Der er garanti for kendt voksen i et bestemt tidsrum på dagen, ikke i ydertimerne.

I år er vi heldige at uge 29 er i vores egen SFO, så det er ikke et problem.
så længe vi generelt har nødpasning i egen by er det fint, så klarer vi os uden problemer - og vi plejer også at få det til at gå fint op.
Og lige der er det faktisk en fordel at være deleforældre, fordi vi kan sprede vores ferier ud over mange flere uger, og dermed undgå de værste udfodringer. Plus vi har bedsteforældre at trække på, og evt. andre barnepiger.

Men jeg er sgu lidt udfordret af at den ene af drengene er visiteret til kommunens special skoletilbud, som er en heldagsskole, altså inkluderet SFO.
De har nemlig lukket i alle ferier/fridage. Nu flyttede skolen så til vores by da han startede der, så det er muligt at kombinere det med den almindelige SFO. For skolen er kun åben 8-16, og fredag endda kun til 14.30.
kotume har været at børnene blev koblet på den SFO, nærmest eget hjem i ferierne - og uden kendt voksen.
Ny leder har dog heldigvis været lydhør, og børnene er nu samlet i SFO i tilknytning med skolen, og med kendt voksen 8-16 dagligt, det er fedt.
Min søn er heldigvis kendt der i forvejen, kender de voksne og mange af børnene, plus han ikke er så udfordret igen, så for os er det en fin løsning.
Andre tager selv ansvar for at børnene passes, trækker på bedsteforældre.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Lukkedage?

Indlægaf JoyNips » 18. jul 2018, 10:32

Vores VS har åbent hele sommeren, men kører med lavere bemanding her i industriferien.
I vores nye VS er der muligvis lukkedage, men det kommer ikke til at påvirke os denne sommerferie og i julen har jeg tvungent fri mellem jul og nytår, så hvis der er lukkedage der er det intet problem.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Lukkedage?

Indlægaf Shmartiesh » 18. jul 2018, 18:04

Vi har privat dagpleje og de holder lukket i 3 uger, hvor vi så selv har taget ferie. Sådan er det hver gang dagplejen holder ferie. Så skal min mand og jeg, eller én af os, sørge for at have ferie. Men det er fint. Vi har jo selv 6 ugers ferie der skal bruges.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Lukkedage?

Indlægaf Danseprinsesse » 19. jul 2018, 18:48

Der er enkelte lukkedage, dem klarer vi ved at tage fri/holde en feriedag på skift.
Derudover er der uger med såkaldt “behovspasning”, f.eks. 3 uger her i juli + nogle andre mindre perioder i løbet af året, hvor de slår 3 institutioner i området sammen.
I år er de samlet i vores institution.
Der er en voksen fra vores institutions børnehave og vuggestue gennem hele dagen (det er et mindre sted, så børnene kender også pædagogerne fra de andre stuer i huset), de opholder sig på min søns normale stue/legeplads og er samlet med børnene fra den anden vuggestue i huset, som de altså også kender godt.
Alligevel er det hårdt for vores 2-årige, alene det at der er mange nye børn og voksne omkring ham, at rytmen bliver lavet lidt om, og at der mangler dem, han plejer at lege mest med. Det udmatter ham.
Fordi det var i kendte rammer i år, syntes vi, at det var en ok løsning, men næste år er det højst sandsynligt i en af de andre institutioner, og så er det ikke en mulighed for os at benytte det, så må vi være kreative med ferien i stedet.
0
ksdj
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. apr 2016, 06:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Lukkedage?

Indlægaf ksdj » 24. jul 2018, 09:06

Bergen skrev:
I øvrigt jagtes man for at opgive nøjagtigt pasningsbehov i 8 sommeruger og dét er bindende for good and ever (ifg bhleder).
Det passede dem ikke, at vi skrev 7-17 på samtlige uger. Jeg gider bare ikke flere diskussioner, hvis behovet ændrer sig pludseligt. Kunne det ændres ved behov ville vores flexibilitet være markant højere.


Lige præcis det her synes jeg er mega irriterende.
Jeg arbejder som afløser og aner ikke 4 måneder i forvejen hvordan jeg har fri de enkelte dage.

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor børnehavepædagoger ikke kan holde sommerferie i juni og august, lige som mange andre mennesker. De kigger med vild forargelse på en, når man ikke lader sit barn holde fri i uge 28, 29 og 30.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Lukkedage?

Indlægaf Bergen » 24. jul 2018, 09:20

ksdj skrev:
Bergen skrev:
I øvrigt jagtes man for at opgive nøjagtigt pasningsbehov i 8 sommeruger og dét er bindende for good and ever (ifg bhleder).
Det passede dem ikke, at vi skrev 7-17 på samtlige uger. Jeg gider bare ikke flere diskussioner, hvis behovet ændrer sig pludseligt. Kunne det ændres ved behov ville vores flexibilitet være markant højere.


Lige præcis det her synes jeg er mega irriterende.
Jeg arbejder som afløser og aner ikke 4 måneder i forvejen hvordan jeg har fri de enkelte dage.

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor børnehavepædagoger ikke kan holde sommerferie i juni og august, lige som mange andre mennesker. De kigger med vild forargelse på en, når man ikke lader sit barn holde fri i uge 28, 29 og 30.


Helt tydeligt hos os som så mange andre steder de populære uger, hvor forældre vil have fri. Også pædagoger. Jo færre børn i bh jo flere pædagoger på ferie.
0
ksdj
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. apr 2016, 06:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Lukkedage?

Indlægaf ksdj » 24. jul 2018, 09:27

Det giver da mening at der ikke skal møde 3 pæd ind kl 6.30 hvis første barn kommer kl 8.
Men det er bare en praktisk byld i røven på rigtig mange forældre, at skulle angive præcis minuttal i 8 uger.

Jeg tænker personalet kan bruge overskydende tid på at rydde op i tøj, slidt legetøj, indkøbe nye ting og få ordnet dokumentation, årsplaner og planlægge resten af årets aktiviteter.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lukkedage?

Indlægaf Stars » 24. jul 2018, 11:14

ksdj skrev:
Bergen skrev:
I øvrigt jagtes man for at opgive nøjagtigt pasningsbehov i 8 sommeruger og dét er bindende for good and ever (ifg bhleder).
Det passede dem ikke, at vi skrev 7-17 på samtlige uger. Jeg gider bare ikke flere diskussioner, hvis behovet ændrer sig pludseligt. Kunne det ændres ved behov ville vores flexibilitet være markant højere.


Lige præcis det her synes jeg er mega irriterende.
Jeg arbejder som afløser og aner ikke 4 måneder i forvejen hvordan jeg har fri de enkelte dage.

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor børnehavepædagoger ikke kan holde sommerferie i juni og august, lige som mange andre mennesker. De kigger med vild forargelse på en, når man ikke lader sit barn holde fri i uge 28, 29 og 30.


Åh ja - jeg husker fra en af de tilbagevendene sommertråde om børn, der ikke holder sommerferie med deres forældre ... selvom barnet havde 8-10 ugers ferie om året, talte det ikke, for det var jo ikke i uge 26-32, og børn SKAL altså holde sommerferie med deres forældre :stoned:
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lukkedage?

Indlægaf Stars » 24. jul 2018, 11:29

Bergen skrev:
1234 skrev:Jeg vil spørge om du med lukkedage mener koordineret feriepasning, hvor børnene bliver passet samlet i nogle af kommunens institutioner?
For jeg altid undret mig over medier kalder det lukkedage. Det er jo ikke lukkedage kommunen tilbyder jo stadig pasning.



Vores kommune tilbyder ikke en sk*d. Man skal selv kræve det ind. Også når institutionen nægter, at det findes og så er tilbuddet så elendigt, at det reelt er ubrugeligt. Så det er en sandhed med modifikationer.


Men blev der ikke lavet en lov ... eller lovændring en del år tilbage ?
Mener, at et eller flere af mine nu 18-21-årige uger gik i SFO - jeg tror Helle var statsminister dengang?
At daginstitutioner = vuggestuer og børnehaver, men ikke SFO'er ikke måtte have lukket uden nødpasning undtagen nogle ganske få, specielle dage?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Lukkedage?

Indlægaf Bergen » 24. jul 2018, 11:37

Stars skrev:
Bergen skrev:
1234 skrev:Jeg vil spørge om du med lukkedage mener koordineret feriepasning, hvor børnene bliver passet samlet i nogle af kommunens institutioner?
For jeg altid undret mig over medier kalder det lukkedage. Det er jo ikke lukkedage kommunen tilbyder jo stadig pasning.



Vores kommune tilbyder ikke en sk*d. Man skal selv kræve det ind. Også når institutionen nægter, at det findes og så er tilbuddet så elendigt, at det reelt er ubrugeligt. Så det er en sandhed med modifikationer.


Men blev der ikke lavet en lov ... eller lovændring en del år tilbage ?
Mener, at et eller flere af mine nu 18-21-årige uger gik i SFO - jeg tror Helle var statsminister dengang?
At daginstitutioner = vuggestuer og børnehaver, men ikke SFO'er ikke måtte have lukket uden nødpasning undtagen nogle ganske få, specielle dage?



Jo da men hos os nægter de bare at det er sådan. Man skal insistere og slås for det og det annonceres ikke. Der skrives bare at der er lukket i bh. Og når så man endelig får det, så er det andre tider end åbningstiden normalt og i praksis uden kendte voksne. Gæt selv hvor sjovt det er at bede om nødpasning?

Men stor succes. Det er jo ikke et tilbud, som forældre bruger. Alt er lykke og gamme....
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lukkedage?

Indlægaf 1234 » 24. jul 2018, 13:14

Det er nu ikke for genere forældrene, men for at lave en så præcis plan som muligt, så der ikke spildes en masse ressourcer på personale, der ikke har nogle børn at tage sig af, så mange praktiske opgaver er der heller ikke at løse, at det kan dække ret meget ressourcespild i planlægningen.

Jeg tror nu gerne pædagogerne vil have fri andre uger. Jeg kender i hvert fald en hel del pædagoger som enten ikke har børn eller har voksne børn der meget gerne ville slippe for industriferien.
3
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Lukkedage?

Indlægaf Bergen » 24. jul 2018, 13:58

1234 skrev:Det er nu ikke for genere forældrene, men for at lave en så præcis plan som muligt, så der ikke spildes en masse ressourcer på personale, der ikke har nogle børn at tage sig af, så mange praktiske opgaver er der heller ikke at løse, at det kan dække ret meget ressourcespild i planlægningen.

Jeg tror nu gerne pædagogerne vil have fri andre uger. Jeg kender i hvert fald en hel del pædagoger som enten ikke har børn eller har voksne børn der meget gerne ville slippe for industriferien.


Det såmænd fint nok og med blot en smule flexibilitet ville forældrene nok også samarbejde mere om det. Det er der bare nul og niks af hos os og så er den eneste løsning at melde løbende end låse sig fast i 8 uger.

Alle pædagoger i vores inst har skolebørn, så vi hører på samme sang om at holde fri med vores børn til påske, vinterferie, efterårsferie etc.

Det er trættende, når man ikke kan vælge ferie på alle hylder.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lukkedage?

Indlægaf Stars » 24. jul 2018, 16:03

Mistermor skrev:
Bergen skrev:
1234 skrev:Det er nu ikke for genere forældrene, men for at lave en så præcis plan som muligt, så der ikke spildes en masse ressourcer på personale, der ikke har nogle børn at tage sig af, så mange praktiske opgaver er der heller ikke at løse, at det kan dække ret meget ressourcespild i planlægningen.

Jeg tror nu gerne pædagogerne vil have fri andre uger. Jeg kender i hvert fald en hel del pædagoger som enten ikke har børn eller har voksne børn der meget gerne ville slippe for industriferien.


Det såmænd fint nok og med blot en smule flexibilitet ville forældrene nok også samarbejde mere om det. Det er der bare nul og niks af hos os og så er den eneste løsning at melde løbende end låse sig fast i 8 uger.

Alle pædagoger i vores inst har skolebørn, så vi hører på samme sang om at holde fri med vores børn til påske, vinterferie, efterårsferie etc.

Det er trættende, når man ikke kan vælge ferie på alle hylder.


Men hvad er det for en fleksibilitet, pædagogerne skal udvise? De skal få institutionerne til at fungere uden at bruge vikar. Det sætter nogle begrænsninger.

Pædagogerne skal holde ferie på det tidspunkt, hvor der er færrest børn. Jo flere børn, der holder ferie uden for "ferieperioden" jo mere bliver antallet af børn jævnet ud, og jo større bliver presset i skoleferierne.

Alle pædagoger skal trods alt også afholde deres ferie. I gamle dage var der penge til at sætte vikar på ved ferie. Det tror jeg ikke, der er mange steder mere.

Det rammer de sårbare børn hårdt, at de skal opleve ukendt personale eller ukendte institutioner. Det er ikke optimalt. Men det er det, der er penge til.

Som forælder er man rigtig sårbar, hvis man er single, eller hvis begge ikke har indflydelse på, hvornår de får ferie. Ellers kender jeg flere, der har taget et par år med kun en eller to ugers fælles ferie, så de kan holde børnene hjemme i flere uger og undgå feriepasning.

Jeg har intet til overs for forældre, der nægter at give besked om, hvornår deres barn kommer i ferien, fordi de vil vise, hvor meget de er imod systemet. Det er de forkerte de rammer med den opførsel. Det er ikke pædagogerne, der har strikket det system sammen. Jo flere der ikke giver besked, jo mere rammer man forkert med bemandingen; det går ud over børn og voksen og driften af institutionen generelt.

Lad mig forstå dig ret:

Du synes, det er helt ok, at børnehaven nægter at tage imod et barn, der har meldt ferie, hvis barnets forælder/forældre bliver forhindret i at være sammen med barnet, fordi de bliver kaldt på arbejde i ferien/ indlagt på hospitalet?
For det er primært forældre, der har oplevet netop dét, der nægter at melde feireplaner i god tid.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Forældre"