Kloge mødre (og fædre) kom hid

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 14:32

Der er ballade i gården på Østerbro :shock: :panik:

En mor insisterer på at poden kun må gynge, hvis han har cykelhjelm på. Men de andre mødre lader deres børn gynge uden cykelhjelm, så nu står den lille purk og er ulykkelig :whine: I stedet for at hente omtalte cykelhjelm, så går debatten mellem mødrene om det er hende med cykelhjelm-reglen, der er for streng, eller det er de andre mødre, som ikke er "søster-solidariske" i mangel på bedre beskrivelse? :gruble:

Jo Jo, der er hverdagsdrama på Østerbro kan I nok høre :-D

Hvad siger I er det for beskyttende og pakken ind i vat, at kræve cykelhjelm til en gynge tur?
Og bør andre mødre være solidariske, når en prøver at lære barnet nogle regler? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf HappyPaww » 15. jul 2018, 14:36

Har aldrig set et barn med cykelhjelm på gyngen - og vil i øvrigt mene at der er for stor kvælingsfare ved at lege med hjelm på!

Hjelm er til cykling og rulleskøjter/løbehjul osv.
9
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 14:37

Marott skrev:Ved I om knægten fx er bløder, så der er en grund til cykelhjelmen? Det var min første tanke.

Hvis ikke, så synes jeg måske det er lidt overdrevet med cykelhjelm.


Sorry, det ved jeg ikke noget om, det kunne selvfølgelig være en faktor :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Allmost_Famous » 15. jul 2018, 14:48

Den mor må jo lære sit barn, at der er forskellige regler i forskellige hjem. Mit barn får ikke lov til ting bare fordi andre gør, og han får heller ikke begrænsninger bare fordi andre gør.

Hvis hun vurderer at hendes barn skal have hjelm på når han gynger, så ved hun nok noget, vi andre ikke gør. Personligt kan jeg godt være bekymret for kvælningsfare, men mon ikke moren fint kan holde øje med barnet.
11
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Slettet bruger » 15. jul 2018, 15:30

Medmindre der er en særlig grund, er moderen med hjelmen alt for forsigtig.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 15:34

Wizzze skrev:Hvad siger I er det for beskyttende og pakken ind i vat, at kræve cykelhjelm til en gynge tur?
Og bør andre mødre være solidariske, når en prøver at lære barnet nogle regler? :gruble:

Umiddelbart ja, men mon ikke moderen har sine grunde. Måske er de også fornuftige.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 15:40

Wizzze skrev:Og bør andre mødre være solidariske, når en prøver at lære barnet nogle regler? :gruble:

PS både ja og nej.

Det slet ikke noget andre skal blande sig i eller have en holdning om, medmindre det er åbenlyst uansvarligt det en forælder gør. Men så sørger man for at forhindre det sker fremover.

Ellers skal andre bare blande sig uden om og lade være med at gøre sig klog på andres vegne og deres situation.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Rapfisk » 15. jul 2018, 16:05

Jeg håber, en anden mor trækker den pågældende til side og på en respektfuld måde gør opmærksom på risikoen for kvælning, når man leger med cykelhjelm på.
7
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2018, 16:06

Medmindre drengen fejler noget er det efter min mening for megen pakken ind i vat og iøvrigt som andre pointerer, farligt pga kvælning. Men moren har nok truffet valget af en årsag.

Mht solidaritet, så ja/nej. Man skal ikke være solidarisk som i “så skal mine børn også have hjelm på fordi lille Storm-Vilbert skal”, men som i “din mor siger du skal, så det skal du, selvom mine egne børn ikke skal.” Man laver selv sine børns regler og hvis jeg lader dem være under opsyn af andre og har bedt om at noget bestemt overholdes, så skal det selvfølgelig overholdes.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf vibbsen » 15. jul 2018, 16:28

Jeg er mega-usolidarisk når det kommer til at rette mine egne regler ind for at gøre det nemmere for andre at håndhæve deres regler. Mit barn - Mine regler. Dit barn - Dine regler. Og jeg nærer den DYBESTE afsky for folk, som prøver at få andre til at rette sig ind efter DERES regler, for at de nemmere kan håndhæve dem. Min datter må f.eks. ikke få Cola. Vi har flere venner hvis børn gerne må få Cola. Skulle jeg så iværksætte at ingen børn må få Cola når mit barn er tilstedet, fordi det vil gøre det nemmere for mig at håndhæve mit eget cola forbud. Det kommer ikke til at ske kan jeg så godt afsløre.Nøjagtig ligesom det vennepar vi har, hvis børn ikke må få Faxe Kondi, da aldrig kunne drømme om, at forvente at dette også gælder vi andres børn.

Hvis Allma ønsker at Vildred-Otto-Karrl skal gynge med cykelhjelm, jamen så gerne for mig. så på påmonterer jeg da en cykelhjelm på hans hoved hvis han er i min varetægt ud fra devisen "Det siger din mor at du skal". Slut prut færdig. Og jeg vil ikke have spor problemer med at sige "Det må du tale med din mor om" hvis barnet stillede spørgsmålstegn ved hvorfor han skal gynge med cykelhjelm, når mit eget barn ikke skal.

Disclaimer : Jeg kunne aldrig drømme om at give et barn som er i min varetægt slik, kage, sodavand og den slags UDEN at have clearet det med forældrene (altså med mindre der er tale om en fødselsdag...Så må dette forventes...Ihvertfald i 2650 :lol: ). FLere forældre har kigget meget mærkeligt på mig når jeg ved første legeaftale hos os har spurgt til deres holdning til disse ting. Men har faktisk reageret positivt når jeg forklarer at det ikke fordi vi holder sukkerfest her i huset (Nærmere tværtimod) men vi kan godt finde på at serverer is hvis det er varmt eller kage til eftermiddagshyggen, dette er ikke et must. Er de ikke OK med det, jamen så lader vi bare være...Så spørgsmålet egentlig bare er for at undgå at give ungerne noget som de normalt ikke må få....
12
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Sangius » 15. jul 2018, 16:31

Børn har godt af at slå sig. Lære deres grænser at kende selv.

Med mindre drengen fejler noget, er det helt igennem overdrevet med cykelhjelm til en gyngetur. Og det skal andre mødre da ikke bakke op om.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf vibbsen » 15. jul 2018, 16:45

Hvad angår cykelhjelm på gyngen, så tænker jeg "Held og lykke med at få institutionen til at påmonterer dit barn cykelhjelm, hver gang han skal gynge, med mindre du har en erklæring på at dette er lægeordineret af medicinske årsager"

En af mine tidligere kollegaer havde et barn som hun mente var laktoseintolerant....Og hun bad derfor vuggestuen om at sikre at dette barn kun fik laktosefri mælk.
Det var institutionen særdeles imødekommende overfor. Hun kom bare med en lægeerklæring på at barnet var laktose intolerant, så ville de sørge for at hun fik special diæt...

Min kollega var meget forarget over dette....Men gik aldrig til lægen...
11
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Sangius » 15. jul 2018, 16:49

2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Pyjamas » 15. jul 2018, 16:58

Jeg ville glo lidt, hvis jeg så et barn gynge med cykelhjelm. Gad vide om moderen også insisterer på hjelm, når barnet klatrer i træer? Så kan vi da virkelig tale om risiko for kvælning.
Jeg ville aldrig være solidarisk med en regel, jeg syntes, var komplet åndssvag (som denne). Men jeg kan godt finde på det med andre regler, fx hvis vi spiser hjemme hos nogen, hvor børnene først må gå fra bordet efter et givent tidspunkt. Der ville jeg ikke lade mit barn gå fra bordet før da, selvom reglerne er mere løse herhjemme.
3
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Kloge mødre (og fædre) kom hid

Indlægaf Bergen » 15. jul 2018, 17:27

Jeg ville ryste på hovedet og lade moderen sejle det skib selv. Det ville ikke få mig til at afvige fra mine regler om cykelhjelm.

Og faktisk sige nej til at passe barnet (have ansvaret ved legeaftale) for cykelhjelme er ikke til leg.

Vi ville skulle lave noget andet end gynge og rode med cykelhjelm og fair nok. Så gør vi det.
2

Tilbage til "Forældre"