Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Tibbler » 14. jun 2018, 13:47

Lulu skrev:Hele dit indlæg minder mig om min søn på 4 år. Han er begyndt at rette på os (mor og far), hvis vi siger til ham eller lillebror "må vi få...." så siger han tørt "det hedder ikke må jeg, det hedder be' om". Jeg troede faktisk det var almindeligt at lære sine børn at man spørger pænt og siger tak.


I mine øjne, spørger man også pænt, hvis man siger; "Må jeg få". Det er i hvertfald ikke vigtigt for mig, at de siger "be'om".

Jeg italesætter det derimod, hvis barnet bruger bydeform; "Jeg vil ha'...", "Giv mig..." e.l. - Den går ikke hos mig. Hverken hos mine egne børn, eller når jeg er på arbejde (arbejder med børnehavebørn).
For det meste er det nok at sige; "Nej...men prøv at sige det på en anden måde", og hvis de ikke helt fanger den, siger jeg; "Nu prøver jeg at gentage, hvad du sagde....". Når de selv hører det fra en anden, plejer de fleste at smile og så spørge i stedet for at "befale".
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf hotlips » 14. jun 2018, 13:51

Jeg har ikke haft det problem, jeg synes ungerne er gode til at glæde sig til at skulle til fødselsdag og vi slår os ofte sammen med et par af bedstevennerne om en større gave som det så ofte er mig og min dreng der køber fordi jeg har bedre tid end de andre forældre, men jeg plejer lige at indfange de andre unger så vi kan snakke om hvad vi tror fødselaren vil blive glad for vi køber og jeg synes de er fint med på at det er noget der betyder noget for et andet barn.

Der er ikke nogen tvivl om jeg ikke er ret vild med klassens obligatoriske møgunge men uanset hvem det var så ville jeg gøre hvad jeg kunne for at sige at det der er ikke okay, både til min dreng men også overfor lærere, de andre forældre, til forældremøde og hvad jeg ellers kunne komme på, og så ville jeg da lige ringe til Prebens forældre og sige at det der er da overhovedet ikke okay og at jeg ikke havde tænkt mig at lade dem stå mutters alene med det.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jun 2018, 13:52

Hold nu kæft...

Jeg ville blive seriøst vred hvis noget sådan foregik i mine drenges klasser, det er jo ligefrem forældreopbakning til mobning eller eksklusion fra fællesskab. Det tangerer jo sociale hjerneblødninger det der.

Jeg har aldrig oplevet det, og jeg ville aldrig acceptere at mine børn valgte til eller fra noget påvirket af andres deltagelse. Det er fuldkommen irrelevant om person a, b, c kommer - det eneste mit barn skal tage stilling til er om det vil med eller ej, og her ville jeg altid forvente at mit barn havde lyst til at deltage - forstået således at der skulle være en meget god årsag til fravalget (f.x. mobning, længere varende uvenskab/dårlig kemi, utryghed etc.)

Min ældste søn fik sidste år, 13 år gammel, lov til at bakke ud af et fødselsdags-lan for en klasse kammerat. Han havde takket ja, og vi var med på gave. Men i skole blev de så rygende uvenner, og såfremt de ikke nåede at blive gode venner igen, så ville min søn blive hjemme, så ikke det skulle være en ting på dagen, ikke skulle lave dårlig stemning, og det syntes jeg egentligt var flot, at han reflekterede på den måde, og tog ansvar.
De fik dog løst deres krise, og han tog glad med til festen alligevel :) Og han ville aldrig have til- eller fravalgt på andres deltagelse.

Men det der, du nævner, det ville jeg tage op med klasselærerne. Det har kæmpe stor betydning for det sociale i klassen, at man behandler hinanden sådan. Jeg tænker lærerne fint kan tale med børnene om det i f.x. klassens time, hvad synes de selv er okay, hvad er fair, hvordan ville de selv have det i situationen - hvis de var "preben" De er jo åbenbart nødt til selv at tænke tankerne, når nu deres forældre tydeligvis ikke kan det.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Lulu » 14. jun 2018, 14:43

Tibbler skrev:
Lulu skrev:Hele dit indlæg minder mig om min søn på 4 år. Han er begyndt at rette på os (mor og far), hvis vi siger til ham eller lillebror "må vi få...." så siger han tørt "det hedder ikke må jeg, det hedder be' om". Jeg troede faktisk det var almindeligt at lære sine børn at man spørger pænt og siger tak.


I mine øjne, spørger man også pænt, hvis man siger; "Må jeg få". Det er i hvertfald ikke vigtigt for mig, at de siger "be'om".

Jeg italesætter det derimod, hvis barnet bruger bydeform; "Jeg vil ha'...", "Giv mig..." e.l. - Den går ikke hos mig. Hverken hos mine egne børn, eller når jeg er på arbejde (arbejder med børnehavebørn).
For det meste er det nok at sige; "Nej...men prøv at sige det på en anden måde", og hvis de ikke helt fanger den, siger jeg; "Nu prøver jeg at gentage, hvad du sagde....". Når de selv hører det fra en anden, plejer de fleste at smile og så spørge i stedet for at "befale".


Det er vi jo så også i gang med at lære ham. Vi har altid sagt begge ting, men retter også altid hvis han "vil", til at man må bede om, men ikke kræve. Tænker det er derfor han i øjeblikket beder meget om frem for om han må noget.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf HerErJeg » 14. jun 2018, 15:04

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:
HerErJeg skrev:
Tibbler skrev:Jeg er lidt forundret over, at der er en kultur, hvor en fødselsdag er, noget man tager stilling til, om man har lyst til at deltage i.

Her har fødselsdagene altid været en selvfølge - med mindre man er forhindret - og jeg er af den overbevisning, at den opfattelse deles af alle de andre børn og forældre også. Det gælder for begge sønnernes klasser (0 klasse og 6 klasse)


Jeg har sagt det før, men jeg frygter virkelig at der lige om lidt kommer en ungdomsgeneration der er giga-egoister i en grad, så vi slet ikke kan forestille os det. Det bliver unormalt at være normal, og hvem pokker har lyst til det?

Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg færdes i skolen hver dag, og jeg skulle tage meget fejl, hvis det du oplever, ikke hører til undtagelserne.
Jeg har aldrig hørt om nogen klasser her på stedet, hvor det der sker - og selv om mine unger ikke var klassens overhoveder, så var der heller ingen, der opførte sig sådan til deres fødselsdagsarrangementer.


Jeg har ikke den samme daglige erfaring med børn som dig, men vil ikke desto mindre mene, at den opførsel i den grad må høre til undtagelserne.

At børnefødselsdage kan være en del af eksistrende mobning er ikke ukendt, men det her med forældre der ringer rundt og forhører sig om fremmødet og derefter melder afbud må virkelig høre til undtagelserne.

Og igen, til TS: Du fortæller de mest horrible historier om den klasse og den fodboldklub, de går i. Gør du noget aktivt for at ændre det? For ellers synes jeg virkelig, du skal få din søn fjernet fra det miljø.

Miljøet i og omkring klassen er nok svært at gøre noget ved. Nu laver de selv aftaler og deslige, så med mindre jeg forbyder samværet, så fortsætter det jo bare. Jeg kan gøre hvad jeg kan for at min dreng ikke falder i samme fælde.
Fodbold er nok endelig en saga blot, jeg tror sommerferien kommer meget tiltrængt. Og der har jeg ikke en kinamands chance for at ændre noget. Det er så indspist, at jeg intet kan gøre, og slet ikke når jeg ikke selv har fået fodbold ind med modermælken.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf RavenClaw » 15. jun 2018, 17:29

I trådens emne har jeg lige læst i en gruppe på Facebook, at der er en 10-årig pige, der holder fødselsdag i morgen. Hun har inviteret alle sine 26 klassekammerater, men de har alle meldt afbud. Det er virkelig trist og synd for hende :(

Der er heldigvis en sød og helt fremmed mor, der kommer forbi med hendes jævnaldrende søn og spørger, om andre også vil med.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Zonta » 15. jun 2018, 17:36

RavenClaw skrev:I trådens emne har jeg lige læst i en gruppe på Facebook, at der er en 10-årig pige, der holder fødselsdag i morgen. Hun har inviteret alle sine 26 klassekammerater, men de har alle meldt afbud. Det er virkelig trist og synd for hende :(

Der er heldigvis en sød og helt fremmed mor, der kommer forbi med hendes jævnaldrende søn og spørger, om andre også vil med.

Sådan noget skærer i mit hjerte :whine:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Tanten » 16. jun 2018, 10:17

Det er ok at melde fra - men ikke at ændre sin tilmelding, og da slet ikke baseret på sådan noget intrigant gruppeselvsving som det, der beskrives her - som så oven i købet er sat i gang af DE VOKSNE. Jeg er mundlam.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Tanten » 16. jun 2018, 10:19

RavenClaw skrev:I trådens emne har jeg lige læst i en gruppe på Facebook, at der er en 10-årig pige, der holder fødselsdag i morgen. Hun har inviteret alle sine 26 klassekammerater, men de har alle meldt afbud. Det er virkelig trist og synd for hende :(

Der er heldigvis en sød og helt fremmed mor, der kommer forbi med hendes jævnaldrende søn og spørger, om andre også vil med.


Det skærer også i mit hjerte, at det bliver delt på FB. Jeg forstår til fulde morens og barnets frustration, men mit gæt er, at det ikke ændrer noget til det bedre for pigen med det opslag, tværtimod.
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jun 2018, 10:53

Tanten skrev:
RavenClaw skrev:I trådens emne har jeg lige læst i en gruppe på Facebook, at der er en 10-årig pige, der holder fødselsdag i morgen. Hun har inviteret alle sine 26 klassekammerater, men de har alle meldt afbud. Det er virkelig trist og synd for hende :(

Der er heldigvis en sød og helt fremmed mor, der kommer forbi med hendes jævnaldrende søn og spørger, om andre også vil med.


Det skærer også i mit hjerte, at det bliver delt på FB. Jeg forstår til fulde morens og barnets frustration, men mit gæt er, at det ikke ændrer noget til det bedre for pigen med det opslag, tværtimod.



Jeg forstår udemærket din mening...
Men samtidig er man jo nødt til at tale højt om de her ting, når de foregår.
Så folk tænker over konsekvenserne af deres valg/fravalg - og det ansvar der også ligger heri!
Men det kan jo gøres, mere eller mindre sårbart!
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf RavenClaw » 16. jun 2018, 16:33

Madam Pomfrey skrev:
Tanten skrev:
RavenClaw skrev:I trådens emne har jeg lige læst i en gruppe på Facebook, at der er en 10-årig pige, der holder fødselsdag i morgen. Hun har inviteret alle sine 26 klassekammerater, men de har alle meldt afbud. Det er virkelig trist og synd for hende :(

Der er heldigvis en sød og helt fremmed mor, der kommer forbi med hendes jævnaldrende søn og spørger, om andre også vil med.


Det skærer også i mit hjerte, at det bliver delt på FB. Jeg forstår til fulde morens og barnets frustration, men mit gæt er, at det ikke ændrer noget til det bedre for pigen med det opslag, tværtimod.



Jeg forstår udemærket din mening...
Men samtidig er man jo nødt til at tale højt om de her ting, når de foregår.
Så folk tænker over konsekvenserne af deres valg/fravalg - og det ansvar der også ligger heri!
Men det kan jo gøres, mere eller mindre sårbart!


Det er delt i en lukket facebookgruppe, så jeg tænker ikke, at det ændrer noget for den 10-årige, at hendes mor skal af med frustrationerne.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf vibbsen » 16. jun 2018, 17:59

Det lyder som om der er gået lige lovlig meget "Generation Me" i den forældregruppe...Det ville jeg selv sige fra overfor og sørge for blev italesat på et

Her i huset er der ikke noget der hedder "Vil ikke" når det gælder kammeraters fødselsdage. Det kan være at man ikke kan fordi man er forhindret af andre aftaler. Men ellers deltager man. Nu har de ikke sådan rigtig taget hul på fødselsdags-tjuhejsaet i Emmas tilfælde da man ikke holdt børnefødselsdag i Emmas børnehave. Men der har været nogen få "private børnefødselsdage" og her har jeg da ikke engang spurgt Emma om hun vil med. Jeg har bare svaret ja-tak på hendes vegne.

Sådan kommer det også til at være i fremtiden. Bliver man inviteret så deltager man. Mit barn skal ikke lære at det er OK at melde fra på baggrund af personer i så tidlig en alder. Det mener jeg hører sig til "voksenlivet"
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf fisken80 » 16. jun 2018, 18:25

Jeg kommer til at tænke på, at jeg da jeg var barn havde én dreng i klassen, som jeg bare ikke VILLE til fødselsdag hos. Af forskellige grunde, men mest fordi jeg var dødsensbange for deres kæleøgler...
Og jeg fik faktisk lov til at lade være, men på mange måder satte jeg mig uden for klassefællesskabet i ugen før og efter fødselsdagen, fordi alle andre jo skulle med. Det var så noget jeg måtte leve med. Der var da aldrig nogensinde tale om, at hverken jeg eller mine forældre forsøgte at manipulere andre i klassen til heller ikke at komme.

Så summa summarum, det er ok at vælge fra, hvis man gør det fra starten, men man må leve med de gener fravalget medfører og man skal da overhovedet ikke blande sig i hvad andre gør.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Mani » 17. jun 2018, 10:52

*slettet, da det tydeligvis var forkert tråd*
Forkert tråd?
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Lærer I jeres børn at stå fast ved deres til- eller fravalg?

Indlægaf Tanten » 17. jun 2018, 11:07

Mani skrev:*slettet, da det tydeligvis var forkert tråd*
Forkert tråd?


Jeg kan ikke få lov at slette opslaget, fordi det er besvaret. Jeg anmelder lige mig selv :panik:
2

Tilbage til "Forældre"