Barnedåb eller navngivning?

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 11:48

Sof skrev:
Daine skrev:Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*


Tror det er relativt nyt at man ikke automatisk bliver medlem ved fødsel :gruble: Kan huske der tidligere (måske lidt længe siden) har været skrevet en del om folk fra andre religioner, som var noget trætte af at deres børn født i dk var kristne på papiret :)

Jeg er i hvert fald medlem. Er navngivet pr brev til kirkekontoret, som jeg tror alle skulle forbi selv dem der ikke var religiøse/kristne. Skulle det ikke være gået lidt tjept, mine forældre skulle hurtigt have mig skrevet i et pas, så var jeg sgu nok blevet døbt ligesom ca alle de andre børn. Er fra ‘89.

Edit. Jeg ved det sgu ikke, har lige googlet lidt hurtigt. Måske jeg er blevet meldt ind ved at de har krydset noget af, på kirkekontoret?


Jeg er fra 1981 og blev navngivet.
Jeg blev først medlem af folkekirken, da jeg blev døbt som teenager.
Den utilfredshed, du nævner, har handlet om, at en del ikke-kristne ikke brød sig om at skulle forbi kirkekontoret, men det er deres børn ikke blevet medlemmer af.

Hvor fremgår det, at du er medlem?
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 11:48

Lys skrev:
Sof skrev:
Daine skrev:Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*


Tror det er relativt nyt at man ikke automatisk bliver medlem ved fødsel :gruble: Kan huske der tidligere (måske lidt længe siden) har været skrevet en del om folk fra andre religioner, som var noget trætte af at deres børn født i dk var kristne på papiret :)

Jeg er i hvert fald medlem. Er navngivet pr brev til kirkekontoret, som jeg tror alle skulle forbi selv dem der ikke var religiøse/kristne. Skulle det ikke være gået lidt tjept, mine forældre skulle hurtigt have mig skrevet i et pas, så var jeg sgu nok blevet døbt ligesom ca alle de andre børn. Er fra ‘89.

Edit. Jeg ved det sgu ikke, har lige googlet lidt hurtigt. Måske jeg er blevet meldt ind ved at de har krydset noget af, på kirkekontoret?


Man bliver ikke medlem af folkekirken ved fødslen - og mig bekendt har det aldrig været sådan. Det forhold at det er kirkekontoret, der håndterer navngivningen, medfører ikke, at man bliver medlem af folkekirken. Det er blot en administrativ opgave, som folkekirken løser for staten.

Betaler du kirkeskat?

Se fx her: http://www.km.dk/folkekirken/medlemskab ... dmeldelse/

Ja, det gør jeg. Og har gjort det så længe jeg har tjent penge, derfor jeg er ret sikker. Og jeg har aldrig selv aktivt meldt mig ind, om mine forældre har gjort det da jeg var mindreårig skal jeg ikke kunne sige. De er begge medlemmer, det samme er mine 3 søskende, så vidt jeg ved, hvor en af dem heller ikke er døbt.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 11:53

DetSorteCirkus skrev:
Sof skrev:
Daine skrev:Hvordan kan du være medlem af folkekirken, hvis du ikke er døbt? Jeg troede man skulle være det, for at blive medlem *nysgerrig*


Tror det er relativt nyt at man ikke automatisk bliver medlem ved fødsel :gruble: Kan huske der tidligere (måske lidt længe siden) har været skrevet en del om folk fra andre religioner, som var noget trætte af at deres børn født i dk var kristne på papiret :)

Jeg er i hvert fald medlem. Er navngivet pr brev til kirkekontoret, som jeg tror alle skulle forbi selv dem der ikke var religiøse/kristne. Skulle det ikke være gået lidt tjept, mine forældre skulle hurtigt have mig skrevet i et pas, så var jeg sgu nok blevet døbt ligesom ca alle de andre børn. Er fra ‘89.

Edit. Jeg ved det sgu ikke, har lige googlet lidt hurtigt. Måske jeg er blevet meldt ind ved at de har krydset noget af, på kirkekontoret?


Jeg er fra 1981 og blev navngivet.
Jeg blev først medlem af folkekirken, da jeg blev døbt som teenager.
Den utilfredshed, du nævner, har handlet om, at en del ikke-kristne ikke brød sig om at skulle forbi kirkekontoret, men det er deres børn ikke blevet medlemmer af.

Hvor fremgår det, at du er medlem?

På mine skattepapirer. Som jeg har helt og aldeles rigtig godt styr på, det er blandt andet en del af min uddannelse (økonomi).
Mht det andet, så har det handlet om udlændinge der flytter hertil og automatisk bliver meldt ind, som så bliver kaldt en systemfejl. De artikler fandt jeg nemt i min hurtige søgning.

Meeeeeen det er ikke det tråden handler om.
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf JoyNips » 9. jun 2018, 12:05

Vi fravalgte dåb. Jeg er ikke medlem af folkekirken og vi er ikke troende. Min kæreste har bare ikke fået taget sig sammen til at melde sig ud.
Så det gav ikke rigtig mening for os at døbe vores barn. Af princip synes jeg faktisk også, det er en beslutning, der bør være barnets egen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 12:06

Sof skrev:På mine skattepapirer. Som jeg har helt og aldeles rigtig godt styr på, det er blandt andet en del af min uddannelse (økonomi).
Mht det andet, så har det handlet om udlændinge der flytter hertil og automatisk bliver meldt ind, som så bliver kaldt en systemfejl. De artikler fandt jeg nemt i min hurtige søgning.

Meeeeeen det er ikke det tråden handler om.


Det er vel også to forskellige ting. Automatisk indmeldelse ved fødslen og så systemfejl i forbindelse med tilflytning til Danmark.

Nevermind. Du ved selvfølgelig bedst, om du er medlem eller ej, men det er klart, at andre undrer sig, når der står på folkekirken og kirkeministeriets hjemmesider, at folkekirken slet ikke optager medlemmer, der ikke enten er døbt i den luthersk-evangeliske kirke eller i et andet kirkesamfund. Især fordi der netop har været sager fremme om udøbte, der ved en fejl er blevet opkrævet kirkeskat.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 12:10

Tamara skrev:Neh. Der er sket en klar fejl, hvis du er medlem af folkekirken uden at være døbt. Kontakt kirkekontor/kirkebogsførende sognepræst. Hvorfor betale til et fællesskab, du ikke ønsker?


Jeg ville også tjekke op på det.
En del ceremonier i folkekirken er kun for døbte, så det er surt at gå og regne med, at man via betaling af kirkeskat er sikret adgang til disse, og man så slet ikke er det.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Lulu » 9. jun 2018, 12:18

Mine børn er hverken døbt eller har haft en navngivningsfest.
Det er ikke noget jeg har savnet.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Danseprinsesse » 9. jun 2018, 12:18

Vi er begge døbt og konfirmeret. Jeg blev døbt af eget ønske som teenager, min kæreste blev døbt som barn og senere konfirmeret, fordi det blev man. Vi kommer fra meget forskellige familier, hvad det angår.

Jeg ønskede som udgangspunkt ikke, at vores søn skulle døbes som lille, men jeg var indstillet på det, hvis det var et ønske fra min kærestes side.
Det var det ikke, han ønskede - som jeg - at det er et valg, barnet selv skal træffe.

Vi navngav ham bare hjemme fra sofaen i løbet af de første par uger af hans liv, samtidig med vi skrev ham op til vuggestue. Vi har ikke holdt nogen fest eller andet for at markere det.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sof » 9. jun 2018, 12:20

DetSorteCirkus skrev:
Tamara skrev:Neh. Der er sket en klar fejl, hvis du er medlem af folkekirken uden at være døbt. Kontakt kirkekontor/kirkebogsførende sognepræst. Hvorfor betale til et fællesskab, du ikke ønsker?


Jeg ville også tjekke op på det.
En del ceremonier i folkekirken er kun for døbte, så det er surt at gå og regne med, at man via betaling af kirkeskat er sikret adgang til disse, og man så slet ikke er det.

Ingen fejl her. Jeg spurgte min mor, det var nemmere end at gætte.
Er navngivet i dk, og er døbt af sømandspræst( - som jeg ikke anede var noget der fandtes - ) i udlandet, hvor de flyttede til da jeg var få uger gammel. Går så ud fra at man i forbindelse med det bliver meldt ind eller at der er lavet noget papir arbejde da vi flyttede hjem et par år efter. Jeg har aldrig hørt om den dåb, min mor skrev at hun ikke engang kan huske om det var andet end en tur til præsten, måske med lidt vand og uden medbragte faddere.
Hun synes ikke hun kan huske forskel på da de skulle gøre det med mig og min yngre søskende, andet end at der var noget der var besværligt ved begge gange. De to ældre er døbt på alm vis i Danmark.

Jeg melder mig ikke ud, fordi jeg synes det er en fin nok ting at betale til, selvom det ikke er noget jeg aktivt opsøger i mit liv eller forventer at skulle bruge i fremtiden.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jun 2018, 12:29

Sof skrev:Ingen fejl her. Jeg spurgte min mor, det var nemmere end at gætte.
Er navngivet i dk, og er døbt af sømandspræst( - som jeg ikke anede var noget der fandtes - ) i udlandet, hvor de flyttede til da jeg var få uger gammel. Går så ud fra at man i forbindelse med det bliver meldt ind eller at der er lavet noget papir arbejde da vi flyttede hjem et par år efter. Jeg har aldrig hørt om den dåb, min mor skrev at hun ikke engang kan huske om det var andet end en tur til præsten, måske med lidt vand og uden medbragte faddere.
Hun synes ikke hun kan huske forskel på da de skulle gøre det med mig og min yngre søskende, andet end at der var noget der var besværligt ved begge gange. De to ældre er døbt på alm vis i Danmark.

Jeg melder mig ikke ud, fordi jeg synes det er en fin nok ting at betale til, selvom det ikke er noget jeg aktivt opsøger i mit liv eller forventer at skulle bruge i fremtiden.


Godt at det ikke var en fejl :)
Hvis præsten har været dansk, har han sandsynligvis været udstationeret som repræsentant for folkekirken, og så er din dåb blevet behandlet som alle andre.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sorenspige » 9. jun 2018, 18:02

Mht. at træffe valget om religion på sine børns vegne, så gør vi jo netop det hele tiden som forældre i alle mulige sammenhænge. I DK er barnedåben en central del af kristendommen, hvor barnet bydes velkomment både i meningheden og hos Gud

Jeg er troende, men ikke udøvende kristen, og begge mine børn er døbt. Det har betydet meget for mig at vide, at hvis der er en Gud, så hjælper han med at passe på mine børn. Som Kolibrien blev jeg også rørt i kirken.
3
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Mette » 9. jun 2018, 18:13

Begge mine er navngivet via www et par dage eller 10 efter fødslen.

Med den første holdt vi en navngivningsfest da han var 6 mdr.
Lillesøster var knap 2 år, før vi endelig holdt navngivningsfest.

Formålet med begge fester var at fejre barnet og derefter feste. Der bliver efter min mening holdt for få fester, så det vil jeg rette op på :D
Begge børn har været store nok til at blive hentet om aftenen og passet.
Jeg synes det er dødsygt med de søndags"fester". Især fordi halvdelen af vores venner og familie er fra Jylland.

Hvis der findes en gud, så formoder jeg at h*n tager børnene til sig, selvom forældrene har været dumme og ikke har fået døbt børnene....
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf FruKuk » 9. jun 2018, 20:33

Vi er begge kristne, og vores børn er derfor blevet døbt.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8577

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Raenil » 9. jun 2018, 21:21

Vi tror på Gud og ønsker det samme for vores børn, så de er døbt.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Aquadorable » 10. jun 2018, 05:21

FruKuk skrev:Vi er begge kristne, og vores børn er derfor blevet døbt.


Samme her. Min mand er nok mere troende end jeg - jeg vil betegne mig selv som klassisk kulturkristen. Men der har aldrig været tvivl om, at vores kommende datter skal døbes :) Hun vil være cirka to måneder gammel til den tid, da vi gerne vil holde dåben på vores bryllupsdag.
1
K - 12.06.18 :love:

Tilbage til "Forældre"