Barnedåb eller navngivning?

JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf JoyNips » 10. jun 2018, 06:39

Dikus skrev:
Sorenspige skrev:Mht. at træffe valget om religion på sine børns vegne, så gør vi jo netop det hele tiden som forældre i alle mulige sammenhænge. I DK er barnedåben en central del af kristendommen, hvor barnet bydes velkomment både i meningheden og hos Gud

Jeg er troende, men ikke udøvende kristen, og begge mine børn er døbt. Det har betydet meget for mig at vide, at hvis der er en Gud, så hjælper han med at passe på mine børn. Som Kolibrien blev jeg også rørt i kirken.


Vi træffer nemlig valg hele tiden. Og det ER et valg ikke at lade barnet døbe. Personligt havde jeg som troende været ked af det, hvis mine forældre havde fravalgt dåben for mig og jeg skulle have ventet til jeg var gammel nok til at formulere ønsket om dåb


Men det giver vel nu engang bedst mening at man træffer valg for sit barn som er i overensstemmelse med ens egen overbevisning. Det ville give superdårligt mening hvis vi, som begge to ikke tror en fløjtende fis på nogen form for religion ville døbe vores barn - og det ville i øvrigt overraske os vældigt, taget i betragtning at han jo altså vokser op hos os og med vores holdning til religion, hvis han ender med at være troende og dybt ulykkelig hele sit liv over ikke at være blevet døbt som spædbarn. :)
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 07:04

Jeg er opvokset med at gud er noget fanden har skabt, kæresten er færing :P Så øhm, vores datter er døbt. Vi har dog ikke tænkt os at opdrage hende mega kristent, og hun kommer kun i kirke når der er nogen der skal giftes/døbes/konfirmeres/begraves. Jeg håber ærligt på en nonfirmation, kæresten er ligeglad, men dåben var vigtig for ham, selvom han mest er kulturkristen, derfor valgte vi det. Det meste af hans familie er dog "rigtig" kristne, så det gjorde også dem glade. Og hey, jeg skulle ikke sige ja til noget i kirken ;)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sangius » 10. jun 2018, 07:14

Jeg er hverken døbt eller konfirmeret. Så jeg havde ingen planer om at døbe vores datter.
Sagde til min mand, at det måtte være op til ham. Kan godt forstå man gerne vil døbe for traditionens skyld, og hvis man f.eks. har en gammel kjole der er gået i arv.
Men han var også ligeglad.
Og så virkede det som et stort postyr at sætte gang i.

I bund og grund bryder jeg mig heller ikke om alt det gude-pjat de står og fyrer af til barnedåbe, begravelser og bryllupper. For mig generer den slags snak mit fokus på hele eventet, fordi det bare vitterligt ikke er noget vi tror på herhjemme.

Så jeg er glad for vi slap. Vi holdte en navngivningsfest i stedet, det var mega hyggeligt :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Fynbo » 10. jun 2018, 07:34

Vores børn er ikke døbt.
Jeg er hverken døbt eller konfirmeret selv. Min mand er begge dele, men det betyder ikke noget for ham.
Vi har holdt navngivningsfest, når de var 2-3 måneder.
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Xnaiv » 10. jun 2018, 07:51

Mit barn skal navngives da jeg er ateist og min kæreste er svag kulturkristen.

Vi har været til en del dåb og bryllupper og for mig vil det være helt malplaceret at være en del af en kristen ceremoni. Jeg kan ikke abstrahere fra de ting der bliver sagt og blot forholde mig til at det er tradition.

Jeg påtænker at lære mine børn om alle de gængse religioner, og forhåbentlig skabe en respekt for at der er nogle der vælger den vej og at mine egne børn for fuld frihed til at vælge eller fravælge hvilken som helst religion der kunne falde dem ind.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Aragorn » 10. jun 2018, 08:06

Confucius skrev:
Zonta skrev:
Confucius skrev:Jeg er selv udmeldt af Folkekirken og i øvrigt ateist. Så hvis jeg en dag får et barn, bliver det navngivning i Borgerservices navn!

Amen! ... Eller? ;) :D


"Jeg navngiver dig i borgmesterens, kommunaldirektørens og sagsbehandlerens navn. Mvh. Borgerservice."


Log ind med NemID for at fuldføre.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 08:38

Tamara skrev:
godtnavn skrev:Jeg er opvokset med at gud er noget fanden har skabt, kæresten er færing :P Så øhm, vores datter er døbt. Vi har dog ikke tænkt os at opdrage hende mega kristent, og hun kommer kun i kirke når der er nogen der skal giftes/døbes/konfirmeres/begraves. Jeg håber ærligt på en nonfirmation, kæresten er ligeglad, men dåben var vigtig for ham, selvom han mest er kulturkristen, derfor valgte vi det. Det meste af hans familie er dog "rigtig" kristne, så det gjorde også dem glade. Og hey, jeg skulle ikke sige ja til noget i kirken ;)


Siger man ikke ja til at opdrage barnet i tro i folkekirken?

Jeg er bare nysgerrig for det gjorde vi, da vores dattet blev døbt i den katolske kirke. Det var helt tydeligt formuleret.

Det blev også sagt forud for ceremonien, at man forventede mere af min mand og barnets katolske gudmor end mig (ikke medlem af en kirke) og det protestantiske dåbsvidne fra min familie (dog aktivt medlem af folkekirken). Jeg svarede nu ja til at ville det. Skal nok prøve uden at lyve for mit barn, men der er jo masser bibelfortællinger, musik og fx arkitektur, som jeg sagtens kan videregive.

Ellers giver det jo ringe mening at sige ja til dåb i første omgang og tænker, at vores barn nok finder ud af det med tro på længere sigt selvom hun kommer til messe og børneting af og til primært med far og af og til dribler jeg med. Som jeg lovede ved dåben af barnet - at stå ved hendes dåb.


Det er kun gudmoren der bliver spurgt om ting i kirken :) Præsten ved godt jeg ikke er kristen, det er også hende der skal gifte os (her bliver kæersten nok skuffet hvis jeg ikke siger ja) :) Havde jeg en kæreste der havde det med religion som mig ville vi selvfølgelig ikke vælge dåb.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Sangius » 10. jun 2018, 11:40

Vi tager jo alle valg på vores børns vegne! :)

Uanset hvad vi foretager os. Jeg har endnu til gode at se nogen føle sig presset til at være kristen, fordi de er døbt. Eller nogen der følte sig presset til at være ateist fordi de ikke var.

Dåb er en hyggelig tradition, og hvis man ikke har noget imod alle de religiøse ord og løfter, kan jeg sagtens forstå man gerne vil døbe sit barn, uanset om man så er troende eller ej.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf billiebean » 10. jun 2018, 11:46

Ingen dåb her da vi har forskellig religiøs baggrund men i bund og grund begge er agnostikere. Kan godt lide ideen om et ritual der markerer et velkommen til livet dog så må lægge hovedet i blød til navngivningsfesten.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Juki » 10. jun 2018, 12:04

Jeg er selv både døbt og konfirmeret, men skulle jeg vælge mellem en dåb eller ej, til mit fiktive spædbarn, ville jeg fravælge en dåb.

Jeg synes det vil være "hyklerisk"/sært at døbe mit barn, men ellers ikke være specielt kristen i andre sammenhænge. Jeg synes tit jeg støder på argumentet med at barnet skal velsignes, så forældrene er sikker på at barnet bliver passet på og taget sig af i tilfælde af at det bliver sygt eller dør.

Det virker mærkeligt på mig at man ser sådan på det, at man kan håndplukke de gode og positive ceremonier/elementer, når man ellers ikke opfører sig eller opfatter sig kristent.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jun 2018, 12:04

Dikus skrev:Men altså. Det giver da mere mening at være baptist, hvis man er kristen og tror på voksendåb


Ikke for alle. Hvis jeg absolut skal sætte et label på udover "kristen", må det blive "unitar", og jeg er stadig medlem af folkekirken.
Det er jeg, fordi jeg af kulturarvsmæssige årsager gerne vil bidrage til kirkernes vedligeholdelse og et alment kristent socialt arbejde, der når langt ud i Danmark. De, i mine øjne, kvaliteter finder jeg ikke hos andre kirkesamfund.
Men begyndte folkekirken at stille krav om, at mine børn skulle døbes, eller tillod de ikke længere voksendåb, ville jeg fluks melde mig ud.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jun 2018, 12:10

Juki skrev:Jeg er selv både døbt og konfirmeret, men skulle jeg vælge mellem en dåb eller ej, til mit fiktive spædbarn, ville jeg fravælge en dåb.

Jeg synes det vil være "hyklerisk"/sært at døbe mit barn, men ellers ikke være specielt kristen i andre sammenhænge. Jeg synes tit jeg støder på argumentet med at barnet skal velsignes, så forældrene er sikker på at barnet bliver passet på og taget sig af i tilfælde af at det bliver sygt eller dør.

Det virker mærkeligt på mig at man ser sådan på det, at man kan håndplukke de gode og positive ceremonier/elementer, når man ellers ikke opfører sig eller opfatter sig kristent.


Jeg overvejede faktisk en overgang velsignelse, fordi jeg så ville komme ud over det med spørgsmål og svar på barnets vegne, men da jeg ikke tror på en indgribende gud, gav det i sidste ende ikke mening.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Slettet bruger » 10. jun 2018, 13:56

Vores børn er navngivet med NemID, vi har ikke holdt noget arrangement.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf Rapfisk » 10. jun 2018, 14:19

godtnavn skrev:Det er kun gudmoren der bliver spurgt om ting i kirken :) Præsten ved godt jeg ikke er kristen, det er også hende der skal gifte os (her bliver kæersten nok skuffet hvis jeg ikke siger ja) :) Havde jeg en kæreste der havde det med religion som mig ville vi selvfølgelig ikke vælge dåb.

Gudmoren (eller den, der bærer barnet) bliver spurgt svarer på barnets vegne, ikke for sig selv. Talen til fadderne er den samme uanset om man er den, der bærer, eller ej.
0
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Barnedåb eller navngivning?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 14:40

Rapfisk skrev:
godtnavn skrev:Det er kun gudmoren der bliver spurgt om ting i kirken :) Præsten ved godt jeg ikke er kristen, det er også hende der skal gifte os (her bliver kæersten nok skuffet hvis jeg ikke siger ja) :) Havde jeg en kæreste der havde det med religion som mig ville vi selvfølgelig ikke vælge dåb.

Gudmoren (eller den, der bærer barnet) bliver spurgt svarer på barnets vegne, ikke for sig selv. Talen til fadderne er den samme uanset om man er den, der bærer, eller ej.


Mente bare jeg ikke stod og sagde noget i kirken til dåben jeg ikke kunne stå indefor. Jeg var heller ikke sel fadder ;) Nu har jeg en kæreste der er opvokset kristent, og da der ikke gik noget af mig ved en dåb, men det gjorde ham glad så synes jeg ikke valget var svært. Ville synes det var svært at skulle stå og sige i kirken at jeg opdrager barnet i troen, men det skulle jeg jo ikke. Jeg har det svært med at vi skal giftes af en præst, men det var vigtigt for min kæreste, og så blev kompromiset at det i det mindste ikke blev en kirke. Man er nu en gang to om både et barn og et ægteskab.
0

Tilbage til "Forældre"