Hvorfor rejse med børn?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2018, 04:14

Madam Pomfrey skrev:Vi tog på 7 ugers rejse i Florida og Mexico, dengang var der kun 2 børn, i alderen 3 og 5 år.
vi gjorde det fordi vi som voksne gerne selv ville ud og opleve lidt af verden, og have god tid til det, men vi gjorde det allermest fordi vi gerne ville slippe hverdagens trummerum, og bare have muligheden for at være sammen, uden afbrydelser af alt det andet i hverdagslivet.
Og det var fantastisk, intet mindre... Og drengene skal stadig huske ret meget af det, både det overordnede, og de små detaljer. Så de har helt sikkert også fået et godt udbytte ud af det. Vi fik alle en masse ud af det - og det var overhovedet ikke at skyde ved siden af.


Jeg tror ikke på at den 3-årige kan huske både det overordnede og alle små detaljer. Han kan måske huske situationer fra turen, men han har ikke i situationen haft en reel forståelse for hvor langt I var væk hjemmefra, hvor længe I var væk, hvor I præcis har været henne, og hvordan det var noget særligt at se de ting I så. De ting har han måske kunnet fylde på efterfølgende hvis I har talt meget om den tur, så han har sammenstykket historien af sine egne fragmentariske minder og jeres historier til at udfylde hullerne og etablere grundpræmisserne for turen.

Men altså det er fint nok, det er ikke sådan jeg tror at nogen tager skade, jeg tænker bare at en 10-årig havde haft langt mere glæde af sådan en tur.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. jun 2018, 04:20

Det er bare sværere at tage 7 uger ud af kalenderen med skolebørn end med før-skolebørn.

Og uanset hvad om de husker det eller ej, så har de små jo også en fed oplevelse i momentet. Vi havde alle 3 en fest da vi var afsted i 4 uger selvom vores søn kun var 16 måneder.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jun 2018, 04:57

Det med rejseminder kan vel også handle om hyppighed.
Jeg kommer næppe nogensinde til ofte at tage på lange ferier fjernt fra Danmark, det vil virkelig høre til sjældenhederne, så i forhold til mit fremtidige barn vil jeg helt sikkert gemme den slags ture, til han/hun vil kunne huske dem resten af livet.
Fx. har jeg en ide om, at vi måske engang skal ned og besøge mit fødeland, og det bliver ikke, mens barnet er lille. For begge parters skyld.
3
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Minionine » 4. jun 2018, 07:01

Jeg synes ikke man skal tage afsted, hvis man ved at barnet ikke kan lide at flyve og de voksne er mere stressede end afslappede på en rejse.
Vi har rejst flere gange med vores knapt 2 årige datter uden nogen problemer. Flyturene er gået gnidningsfrit og der har aldrig været problemer med ørerne. Vi har da bestemt gjort det for vores egen skyld, da vi gerne ville på ferie. Jeg er dog sikker på at vores datter nyder godt af, at mor og far har tid til bare at slappe af og sidde og pjaske med vand sammen med hende. Mine forældre var med sidste gang og skal det igen, når vi tager til Spanien om en måned. Det nyder min datter også godt af.
Det kan godt være hun ikke kan huske det, men den gode stemning sætter sig stadig i hende.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jun 2018, 16:10

abcd skrev:
Madam Pomfrey skrev:Vi tog på 7 ugers rejse i Florida og Mexico, dengang var der kun 2 børn, i alderen 3 og 5 år.
vi gjorde det fordi vi som voksne gerne selv ville ud og opleve lidt af verden, og have god tid til det, men vi gjorde det allermest fordi vi gerne ville slippe hverdagens trummerum, og bare have muligheden for at være sammen, uden afbrydelser af alt det andet i hverdagslivet.
Og det var fantastisk, intet mindre... Og drengene skal stadig huske ret meget af det, både det overordnede, og de små detaljer. Så de har helt sikkert også fået et godt udbytte ud af det. Vi fik alle en masse ud af det - og det var overhovedet ikke at skyde ved siden af.


Jeg tror ikke på at den 3-årige kan huske både det overordnede og alle små detaljer. Han kan måske huske situationer fra turen, men han har ikke i situationen haft en reel forståelse for hvor langt I var væk hjemmefra, hvor længe I var væk, hvor I præcis har været henne, og hvordan det var noget særligt at se de ting I så. De ting har han måske kunnet fylde på efterfølgende hvis I har talt meget om den tur, så han har sammenstykket historien af sine egne fragmentariske minder og jeres historier til at udfylde hullerne og etablere grundpræmisserne for turen.

Men altså det er fint nok, det er ikke sådan jeg tror at nogen tager skade, jeg tænker bare at en 10-årig havde haft langt mere glæde af sådan en tur.


Men ingen mennesker husker alt i detaljer, jeg husker da heller ikke hele rejsen dag for dag, og ja vi understøtter naturligvis hinandens minder, men de fragmenter vi selv husker, sådan er det da i alle kontekster, og også fra ting de har oplevet ved 10 år +
Men generelt husker mine drenge godt, og detaljeret, og fra en ret tidlig alder, de har begge relle og sammenhængende minder fra de var 2 år gamle.

Men jo, de var udemærket klar over at vi så noget der var spændende og anderledes, og at vi var langt væk hjemmefra, at der var stor tidsforskel fra os og til Danmark. Hvad vi har set og oplevet har jo været ting der overordnet også faldt i deres interesse, noget de fik noget ud af, og ting er formidlet på deres niveau. Noget af det der gjorde et kæmpe indtryk på dem var f.x. at besøge Maya ruinerne, og pyramiden Chitzen Itza.
Og det husker de stadig.

For ikke så længe siden fortalte ham der dengang var 3 år, småbrødrene om hvordan vaskebjørne havde stjålet mad fra terassen i vores campinghytte, da småbrødrene klukkede over en youtube video om netop vaskebjørne. Og det var helt ud fra hans egen hukommelse.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Anlewi » 4. jun 2018, 16:32

Jeg rejser primært for min egen skyld
Jeg får ikke ladet op i Danmark når sommeren er våd, grå og kold.
Det er unægtelig meget bedre for mig at ligge i en solstol, spille familiespil i skyggen, hygge med drengene i poolen, nyder ro, hyggen, solen og varmen.

Jeg er med på at andre nyder bondegårdsferie, campingferie i Danmark, et sommerhus også i regnvejr m.m men fælles for alle er vel at samværet med hinanden som familie er i højsæde
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Delfin » 4. jun 2018, 16:51

Jeg tænker, at det ikke betyder alverden, hvad børnene kan huske fra de første år. De har det rart, mens de er der. De oplever, stemninger, følelser og sanser nye indtryk, nyder sand, sol, luft og vand. De oplever nærværende og afslappede ferievoksne og total pause fra hverdagens trummerum. Måske kan de ikke huske og sætte ord på, men alt hvad der er godt og rart, lagrer sig i sindet som små lyspunkter som er med til at danne det der menneske, ligesom alt muligt andet i livet er. Vesterhavet og bondegårdsferien giver også positive oplevelser, men der er lidt større chance for bare arme og sol på maven i Spanien. Bevares nogle små børn kan hyle sig gennem noget af en flyvetur, men det kan de gøre også i toget til Lalandia. Det er skideirriterende for andre passagerer, når det sker, men ofte er det ikke babyerne, der er det største problem, det er nærmere de lidt større som sidder og sparker i sæderne.
5
14 11 14
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Raenil » 4. jun 2018, 16:54

Jeg undrer mig over at markedet for forargelsesmeninger er nærmest uudtømmeligt...
Svaret på spørgsmålet: Fordi vi har lyst.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2018, 17:21

Madam Pomfrey skrev:Men ingen mennesker husker alt i detaljer, jeg husker da heller ikke hele rejsen dag for dag, og ja vi understøtter naturligvis hinandens minder, men de fragmenter vi selv husker, sådan er det da i alle kontekster, og også fra ting de har oplevet ved 10 år +
Men generelt husker mine drenge godt, og detaljeret, og fra en ret tidlig alder, de har begge relle og sammenhængende minder fra de var 2 år gamle.

Men jo, de var udemærket klar over at vi så noget der var spændende og anderledes, og at vi var langt væk hjemmefra, at der var stor tidsforskel fra os og til Danmark. Hvad vi har set og oplevet har jo været ting der overordnet også faldt i deres interesse, noget de fik noget ud af, og ting er formidlet på deres niveau. Noget af det der gjorde et kæmpe indtryk på dem var f.x. at besøge Maya ruinerne, og pyramiden Chitzen Itza.
Og det husker de stadig.

For ikke så længe siden fortalte ham der dengang var 3 år, småbrødrene om hvordan vaskebjørne havde stjålet mad fra terassen i vores campinghytte, da småbrødrene klukkede over en youtube video om netop vaskebjørne. Og det var helt ud fra hans egen hukommelse.


Det sidste synes jeg meget godt illustrerer 3-åriges fokus, den slags anekdoter er jo ikke så afhængige af at man er rejst om på den anden side af Jorden. Når man er 3, er det ligegyldigt om man tager til Fanø eller Florida, der er så meget anderledes at se i det mere nære at det er helt unødvendigt at rejse så langt væk hvis man forsøger at gøre noget for børnenes skyld. Men når man er 10, kan man sætte tingene i kontekst, man forstår hvad USA er, man har måske hørt om Florida, og man har mulighed for at opfatte og forstå nogle af de kulturelle forskelle, og man kan lære noget af turen. Man kan forestille sig ruten på forhånd, og man kan måske bidrage til planlægningen.

Men igen det er jo fint nok at tage langt væk med mindre børn, jeg mener bare at man narrer sig selv hvis man tror børnene får noget ud af det som de ikke lige så godt kunne have fået 50 kilometer hjemmefra.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf vibbsen » 4. jun 2018, 18:02

Vi har en datter på 6. Lige før hun blev 2 var vi i Florida. Da hun var 3 var vi på Cypern. Og på Tenerife. Da hun var 4 var vi på Kreta. Og i Tyrkiet Da hun var 5 var vi i Tyrkiet igen. Og på Tenerife igen. Nu er hun lige blevet 6 og vi må se hvor turen går hen denne gang....

På ingen af disse ferie har destinationen været afgjort af hvad hun gerne har villet. For det er hun faktisk slet ikke gammel nok til at have en mening om. Hun vil gerne være sammen med os. Og hun synes det fedeste er hvis der er en pool....Men om destinationen hedder Spanien eller Samsø...Det er hun sgu da ligeglad med....
Det er vi ikke. Vi vil til lidt fjernere himmelstrøg. Vi vil ud og have noget andet mad, nogen drinks med paraplyer og nye lyden af et fremmed sprog på gaden og nogen butikker som ikke fører præcis det samme som vi kan finde i det lokale storcenter....

Derfor pakker vi hvert år vores barn sammen og flyver et eller andet andet sted hen. Hun er ganske almindeligt opdraget og kan sagtens finde ud af at sidde stille i den tid det tager. Faktisk oplever jeg at hun og mange andre i segmentet 2-6 år - sidder mere stille og render mindre på toilet end LBD segmentet som faktisk ikke laver ret meget andet end at rende på toilet fasten-seat belt bliver slukket og det tænder igen.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf hotlips » 15. jun 2018, 01:57

Jeg har ikke fløjet ret mange gange men alligevel har jeg oplevet en pæn del af de der små børn der bare skriger hele turen, jeg kan godt overleve larmen men det har været hårdt at se på, og det hørte under ting jeg havde besluttet ikke kom på tale når jeg selv fik barn og vi har ikke manglet det.
Vi har holdt vores ferier i familiens sommerhus, og det har været en kæmpe fornøjelse at få lov til at tage sit eget barn med og sørge for han har fået en tilknytning til livet dernede.

Nu er han 7 år, han skal til malaga med sin far til efteråret, det er fint nok og han glæder sig, men det at det foregår i malaga på sådan en charterrejse med børnepool og så videre, jeg bliver nok overrasket hvis de ikke tager Playstationen med, og det har i mine øjne ingen værdi fremfor hvis det var et sted i Danmark.

Jeg vil gerne rejse men for det første har jeg ingen interesse i at tage afsted uden min dreng, jeg ville være rigtig ked af at tage afsted uden ham og så er det der med charterrejser et lukket kapitel for mig, jeg gider ikke tage til et andet land for at se de lokale reklamere med at de har frikadeller med rødkål og skulle lede efter en der taler det lokale sprog.

Jeg regner med at vi tager af sted i løbet af et års tid, det bliver formentlig korte ture for jeg har ikke så mange kræfter, men han er så stor at vi kan tale om hvad vi godt kunne tænke os at se, så forhåbentlig skal vi til Island, til carpaterne, nærmere bestemt Transsylvanien og til det nordligste Norge og se midnatssol,og det kan vi så glæde os til sammen.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf girl_beat » 15. jun 2018, 06:55

Fordi man selv holder af at rejse og gerne vil dele oplevelsen med sine børn? :)

Selvfølgelig kan helt små børn ikke huske, at de har været med, men det ville aldrig forhindre os i at tage afsted alligevel. Vi rejser meget og kan slet ikke forestille os, at et barn skulle være en fremtid hindring for det. Måske enkelte udenlandsrejser bliver erstattet af noget sommerhus/hytte/camping herhjemme, men derfor vil vi alligevel altid prioritere at rejse både med og uden børn...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf DannyZuko » 17. jun 2018, 11:57

Hvis rejsen giver glade, afslappede forældre, så giver den vel også glade børn. Også selv om de ikke kan huske turen senere i livet.

Vores barn trives ikke med for meget opbrud med hverdagsrutinerne, så vi har holdt rejseriet på et minimum i hans snart 3-årige liv. Er overbevist om, at en længere rejse i vores tilfælde ville resultere i umuligt barn og stressede forældre, og det er jo ikke til glæde for nogen. Men åh, hvor jeg dog snart godt kunne bruge en tur til et mere spændende sted end DK/Sverige/Tyskland. :genert:

Mon ikke de fleste forældre er i stand til at vurdere, om deres barn kan klare den rejse, man planlægger!? Der er da heller ingen forældre, der drømmer om at rejse med en kropumulig unge, så man planlægger vel efter omstændighederne.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf TomKah » 17. jun 2018, 14:33

Jeg synes dit indlæg er rigtig godt. Ikke fordi jeg kan genkende noget som helst i det, men fordi du er saglig og bare har en helt anden indgangsvinkel til det med at bevæge sig rundt. Jeg har prøvet at knytte lidt kommentarer i det nedenstående.

hotlips skrev:Jeg har ikke fløjet ret mange gange men alligevel har jeg oplevet en pæn del af de der små børn der bare skriger hele turen, jeg kan godt overleve larmen men det har været hårdt at se på, og det hørte under ting jeg havde besluttet ikke kom på tale når jeg selv fik barn og vi har ikke manglet det.
Vi har holdt vores ferier i familiens sommerhus, og det har været en kæmpe fornøjelse at få lov til at tage sit eget barn med og sørge for han har fået en tilknytning til livet dernede.


Jeg ved godt at jeg tidligere har skrevet mine børn ikke har noget problem med at flyve og det holder jeg ved, men det betyder slet ikke at nogle medpassagerer aldrig har hørt dem, for jo de har da skreget. Mine børn skriger også sommertider når vi kører i bil. De gider slet ikke være spændt fast i en autostol og de kan ikke altid se ud af vinduet etc.
Dengang i 70erne og 80erne var det ikke helt så normalt at flyve som det er i dag - i dag er det som Navn anonymiseret skriver på linje med at tage bybussen. Der er masser af børn i de fly og nogle af dem skriger ind i mellem. Sådan er det jo når man har børn med i det offentlige rum.
Om det tager 5½ time at køre i sommerhus eller 5½ time at flyve til Malaga - tja det gør nok heller ikke den store forskel for barnet. Det er stadig 5½ times transport, så jeg synes forskellen primært ligger i at det er skjult at de brokker sig i bilen, men til offentlig skue i flyet.

Vi har i øvrigt også et familiesommerhus og jeg kan sagtens følge at det er fedt at børnene får en tilknytning til det. På en måde - for jeg har holdt alle mine sommerferier der. 4-5-6 uger hver sommer, og "same procedure every year" hænger mig langt ud af halsen, og jeg ønsker ikke for mine børn får det på den måde med sommerferie.


hotlips skrev:Nu er han 7 år, han skal til malaga med sin far til efteråret, det er fint nok og han glæder sig, men det at det foregår i malaga på sådan en charterrejse med børnepool og så videre, jeg bliver nok overrasket hvis de ikke tager Playstationen med, og det har i mine øjne ingen værdi fremfor hvis det var et sted i Danmark.

Næ, det har det måske ikke, men kunne man vende det om at sige at det ville have mere værdi at være i Danmark frem for i Malaga. For hvis de to steder er ligegode, så kan det jo være hips om haps og Malaga er lige så godt.
Måske kommer de i poolen ind i mellem pauserne med Playstation, og så har Malaga jo en værdi over Danmark.

hotlips skrev:Jeg vil gerne rejse men for det første har jeg ingen interesse i at tage afsted uden min dreng, jeg ville være rigtig ked af at tage afsted uden ham og så er det der med charterrejser et lukket kapitel for mig, jeg gider ikke tage til et andet land for at se de lokale reklamere med at de har frikadeller med rødkål og skulle lede efter en der taler det lokale sprog.

Jeg synes det er mange år siden det har været sådan. Det er andre ting der er i fokus nu. Jeg er græsk katolsk om man fravælger charterferie - jeg er heller ikke selv til det i høj grad, men jeg synes faktisk ikke længere der er grisefester og frikadeller på tapetet.

hotlips skrev:Jeg regner med at vi tager af sted i løbet af et års tid, det bliver formentlig korte ture for jeg har ikke så mange kræfter, men han er så stor at vi kan tale om hvad vi godt kunne tænke os at se, så forhåbentlig skal vi til Island, til carpaterne, nærmere bestemt Transsylvanien og til det nordligste Norge og se midnatssol,og det kan vi så glæde os til sammen.

Rigtig god tur - det lyder fedt.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvorfor rejse med børn?

Indlægaf Akehurst2 » 17. jun 2018, 14:49

Jeg flyver rigtig tit, og ja, indimellem er der skrigende børn og det er da vildt irriterende. Mest for forældrene, men selvfølgelig også for de andre passagerer. Men så tit er det altså heller ikke efter min erfaring.

Der er mange andre passagerer, der larmer mere, og også møver knæet ind i ryggen af ens sæde og holder i ens ryglæn, når de skal rejse sig. Folk, ikke bare børn, er jo generelt irriterende, men derfor må de da gerne rejse alligevel, og helt uden at jeg skal beklikke deres rejseønsker.
3

Tilbage til "Forældre"