Hvornår man klar til at være nogens forældre?

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 11:37

Min kæreste har været skruk i mange år og vi har altid talt om, at vi skulle have de klassisk to børn.
Vi har også i et godt stykke tid snakket om at begynde til efteråret 2018, fordi det passede rigtig godt i forhold til en helt masse forskellige ting.
Men jeg kan godt mærke, at nu det rykker tættere på, så bliver jeg mere og mere usikker på om det nu også er en god ide.
Og jeg får egentlig mindre og mindre lyst til at få børn, hvilket er total fjollet for alle der kender mig ved jeg elsker børn og er jeg til familiefest er sandsynligheden for finde mig henne ved børnene og legetøjet meget stor.

Det er bare ligesom alle ulemperne ved børn vokser sig større og større jo tættere vi kommer på.
Tanken om minimalt søvn i op til flere år virker meget afskrækkende og den manglende personlige frihed og måske også energi til at gøre ting.
Vi er dog ikke typerne der går vildt meget i byen og dens slags, så det mere sådan turer i teatret eller på brætspilscafe, der er tale om.
Jeg er også forholdvis ny på arbejdsmarkedet og synes et 8-16 job med 2 timers transport er hårdt nok i sig selv, selvom jeg ret sikkert på sigt skal skifte arbejde, så jeg ikke bruger så lang tid på transport. Jeg kan dog også godt se rigtig mange fordele ved at få børn i slut 20´erne.
Vi vil være færdig med helt små børn inden vi er 35 år, hvilket jeg kan se mange fordele ved både for os og børnene.

Økonomi og den slags praktiske ting er jeg ikke rigtig bekymret for tilgengæld. VI er begge sparsommelig vestjyder med en sund økonomi og indkomst. Det eneste skulle lige være, hvor meget det går ud over rejsebudgettet, men jeg har set på min familie at børn kan fåes i mange prisklasser :lol: Samtidig har min kæreste og jeg gode arbejdstider i forhold til få det praktiske til at gå op især hvis jeg får samme type stilling med kortere transport.
Jeg er dog også lidt bange for jeg ikke rigtig kan identificere mig med den klassisk morrolle. Jeg ved allerede nu fx at jeg kun skal have 6 måneder barsel og min kæreste tager resten. Så forudser en masse forventninger fra andre jeg helt sikkert ikke kommer til at leve op til.
Jeg vil egentlig bare gerne høre jeres tanker om det at få børn.
Både jer der har fået dem og jer de snart skal have børn.
Senest rettet af 1234 18. feb 2018, 13:31, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Zonta » 18. feb 2018, 13:11

Jeg er i 2. trimester nu og tit tænker jeg "Hvad har vi dog rodet os ud i?!". For mig har det aldrig været mit mål i livet at blive mor. Jeg har flere veninder, som ser det som det ypperste her i livet at få børn.

Det gør jeg ikke. Jeg vil gerne have børn, men jeg tror absolut også jeg indimellem kommer til at tænke "Ej, hvad jeg ikke ville give for en hel weekend uden børn!". Men men - det kommer jo om nogle år. Så kan barnet/børnene være en weekend hos bedsteforældre eller andet familie og man kan være lidt kærester igen. Det er klart, at der bliver sat en stopper for 3-4 ugers rejser uden børn i lang tid, men jeg tror bare, at det jeg på længere sigt får ud af at have børn, opvejer de stop der bliver sat.

I forhold til søvn ved man jo aldrig hvad man får. Det skræmmer mig lidt :genert: Men altså jeg har en veninde med 3 børn, som alle har sovet igennem nærmest fra dag 1 og som aldrig er syge. Man kan jo håbe :kryds:
0
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf JoyNips » 18. feb 2018, 13:21

Jeg vidste også bare, at jeg ikke gad barsel og at min kæreste skulle have så meget som muligt. Nu har jeg holdt 14 mdr, og jeg gad godt at blive hjemme endnu længere... :lol: Det fede ved at få børn er at man bliver klogere og noget mindre skråsikker, fordi man finder ud af at tingene ikke er som man lige havde planlagt at de skulle være.

Derudover bliver man vist ikke nødvendigvis parat.

Og velkommen tilbage til debatten for 4-5 gang :-D
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2018, 13:39

Man er klar når man vil tage sig af dem og ikke løbe fra sit ansvar. Alt det med økonomi og livssituation er ret ligegyldigt i et priviligeret land som Danmark.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 13:42

Zonta skrev:Jeg er i 2. trimester nu og tit tænker jeg "Hvad har vi dog rodet os ud i?!". For mig har det aldrig været mit mål i livet at blive mor. Jeg har flere veninder, som ser det som det ypperste her i livet at få børn.

Det gør jeg ikke. Jeg vil gerne have børn, men jeg tror absolut også jeg indimellem kommer til at tænke "Ej, hvad jeg ikke ville give for en hel weekend uden børn!". Men men - det kommer jo om nogle år. Så kan barnet/børnene være en weekend hos bedsteforældre eller andet familie og man kan være lidt kærester igen. Det er klart, at der bliver sat en stopper for 3-4 ugers rejser uden børn i lang tid, men jeg tror bare, at det jeg på længere sigt får ud af at have børn, opvejer de stop der bliver sat.

I forhold til søvn ved man jo aldrig hvad man får. Det skræmmer mig lidt :genert: Men altså jeg har en veninde med 3 børn, som alle har sovet igennem nærmest fra dag 1 og som aldrig er syge. Man kan jo håbe :kryds:

Det med søvn er fucking skræmmende! Jeg har set det hele blandt familie, venner og kollegaer.
Og hvis jeg får en af dem der som ikke rigtig sove, så må min kæreste sgu nøjes med en :lol:

Jeg er bare bekymret for blive som de stressende børnefamilier jeg ser på mit arbejde, der aldrig har nået at spise morgenmad, ser kronisk trætte ud og hvis madpakker ligner de er blevet kastet rundt. Det er ligesom ulemperne hober sig op, så jeg til sidst ikke kan se de der fordele du taler om :lol:

JoyNips skrev:Jeg vidste også bare, at jeg ikke gad barsel og at min kæreste skulle have så meget som muligt. Nu har jeg holdt 14 mdr, og jeg gad godt at blive hjemme endnu længere... :lol: Det fede ved at få børn er at man bliver klogere og noget mindre skråsikker, fordi man finder ud af at tingene ikke er som man lige havde planlagt at de skulle være.

Derudover bliver man vist ikke nødvendigvis parat.

Og velkommen tilbage til debatten for 4-5 gang :-D


Tak for velkomsten :) Det er hvad der sker, når man lige pludselig har en fri søndag.
Så springer debatten jo nærmest på en, når man begynder at kede sig.

Ja måske har du ret. Min chef har kun holdt 4 måneders barsel og glæder sig bare til at komme tilbage, så det jo ikke alle kvinder, der ændre mening. Ligegyldigt hvad får jeg aldrig det hele. Både fordi vi synes min kæreste har ligeså meget ret til tid sammen med sine børn og to fordi jeg tjener mest, så økonomisk giver det også bedst mening for os. Men egentlig synes jeg så markant ændring af en personlighed som du nævner er noget af det mest skræmmende ved at få børn. Jeg har sgu ikke lyst til ændre mig så drastisk på så kort tid. Ikke fordi jeg lyst til at stå stille eller være helt Svend Brinkmann agtig, men fordi jeg egentlig har nogle principper jeg helst ikke vil ændre på og udover barsel, at mænd skal være en meget aktiv del af barnets liv og rejser har jeg sgu ikke andet :lol: Ikke en hel liste som jeg oplever andre har fx i forhold til indretning, børnetøj osv.

Alle andre omkring mig er bare super parat :P
Så jeg er sådan lidt alene om at være tvivleren.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. feb 2018, 14:06

man er rigtig klar når man bliver det, og så tager man tingene som de kommer...
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 14:17

Tamara skrev:
abcd skrev:Man er klar når man vil tage sig af dem og ikke løbe fra sit ansvar. Alt det med økonomi og livssituation er ret ligegyldigt i et priviligeret land som Danmark.


Til dels. Det er ikke særlig sjovt at være en familie på en lav indkomst. Eller det er min observation, når jeg ser mig omkring. Hellere ikke i Danmark, men TS er jo et godt sted i livet.

Jeg tror bestemt heller ikke det sjovt at få børn og være økonomisk dårligt stillet. Det kan selvfølgelig lade sig gøre har massere venner med børn på SU men der ved man jo også at det ikke er for evigt.

Jeg tror nu også man kan stå i ens livssituation udover økonomi af den ene eller anden grund gør det en dårlig ide at få børn. Har to venner der begge lider af depression som skal have børn. Det synes jeg sgu er risikabelt i forhold til mentalt overskud.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 14:18

Madam Pomfrey skrev:man er rigtig klar når man bliver det, og så tager man tingene som de kommer...

Det er da rimelig upraktisk så kan man jo fravælge dem for evig :lol:
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf decibell » 18. feb 2018, 14:37

Kærlighed kan give vinger og ekstra kræfter og udholdenhed, du ikke anede, du havde. Når du står med dit eget barn, vil du være så forelsket i det (og så hormonalt styret :D ), at du (sandsynligvis) ikke vil føle det som en belastning på samme måde. Og du vil få helt andre prioriteringer, som du måske nu synes, er for stor en forandring, men sådan føles det bare ikke, når du står i det. Det er jo det med at forestille sig noget, at det gør vi ud fra, hvordan vi føler nu, og med den erfaring vi har nu. Lige som du aldrig vil kunne forestille dig dit lille barn gå i byen som 15-årig og drikke sig fuld, så kan du heller ikke forestille dig, hvordan det vil være at stå med barnet i armene. Det ved du simpelthen først, når du står i det.

Det kan så godt være, at du efter seks måneder higer efter at komme tilbage til arbejdsmarkedet, men det gør dig jo ikke til en dårligere forælder eller til en, der ikke er klar. Jeg havde også kun seks måneders barsel (for det var normalen dengang), og jeg glædede mig sindssygt til at blive set som andet end mor igen. Men efter snart 23 år med min datter vil jeg da påstå, at jeg hverken var en dårligere eller mindre hengiven mor end de mødre, der drømte om at gå hjemme i et par år. Der er mange måder at være mor og far på, og jeg er ret sikker på, at dit barn vil nyde godt af BÅDE det halve år med dig og med "far". Det vil give din kæreste mulighed for at få barnet helt tæt ind på livet på en måde, som de kan nyde godt resten af tiden.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 16:12

decibell skrev:Kærlighed kan give vinger og ekstra kræfter og udholdenhed, du ikke anede, du havde. Når du står med dit eget barn, vil du være så forelsket i det (og så hormonalt styret :D ), at du (sandsynligvis) ikke vil føle det som en belastning på samme måde. Og du vil få helt andre prioriteringer, som du måske nu synes, er for stor en forandring, men sådan føles det bare ikke, når du står i det. Det er jo det med at forestille sig noget, at det gør vi ud fra, hvordan vi føler nu, og med den erfaring vi har nu. Lige som du aldrig vil kunne forestille dig dit lille barn gå i byen som 15-årig og drikke sig fuld, så kan du heller ikke forestille dig, hvordan det vil være at stå med barnet i armene. Det ved du simpelthen først, når du står i det.

Det kan så godt være, at du efter seks måneder higer efter at komme tilbage til arbejdsmarkedet, men det gør dig jo ikke til en dårligere forælder eller til en, der ikke er klar. Jeg havde også kun seks måneders barsel (for det var normalen dengang), og jeg glædede mig sindssygt til at blive set som andet end mor igen. Men efter snart 23 år med min datter vil jeg da påstå, at jeg hverken var en dårligere eller mindre hengiven mor end de mødre, der drømte om at gå hjemme i et par år. Der er mange måder at være mor og far på, og jeg er ret sikker på, at dit barn vil nyde godt af BÅDE det halve år med dig og med "far". Det vil give din kæreste mulighed for at få barnet helt tæt ind på livet på en måde, som de kan nyde godt resten af tiden.

Du får det lidt til at lyde som en trylledrik :lol:
Jeg synes nu nærmest det er nemmere at forestille sig at have en teenager end en baby, men jeg har så også arbejdet med den målgruppe.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Mette » 18. feb 2018, 17:11

Mine børn er 2 og 4 og jeg er stadig ikke helt klar :lol:

Man vokser med opgaven, og alle de irriterende ting ved at få børn, bliver heldigvis overskygget af den vilde kærlighed til børnene.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf JoyNips » 18. feb 2018, 17:14

1234 skrev:Ja måske har du ret. Min chef har kun holdt 4 måneders barsel og glæder sig bare til at komme tilbage, så det jo ikke alle kvinder, der ændre mening. Ligegyldigt hvad får jeg aldrig det hele. Både fordi vi synes min kæreste har ligeså meget ret til tid sammen med sine børn og to fordi jeg tjener mest, så økonomisk giver det også bedst mening for os. Men egentlig synes jeg så markant ændring af en personlighed som du nævner er noget af det mest skræmmende ved at få børn. Jeg har sgu ikke lyst til ændre mig så drastisk på så kort tid. Ikke fordi jeg lyst til at stå stille eller være helt Svend Brinkmann agtig, men fordi jeg egentlig har nogle principper jeg helst ikke vil ændre på og udover barsel, at mænd skal være en meget aktiv del af barnets liv og rejser har jeg sgu ikke andet :lol: Ikke en hel liste som jeg oplever andre har fx i forhold til indretning, børnetøj osv.

Alle andre omkring mig er bare super parat :P
Så jeg er sådan lidt alene om at være tvivleren.


Man behøver heldigvis ikke at ændre personlighed, selvom man ændrer holdning til nogle ting, når man får mere viden om dem. :)
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Sangius » 18. feb 2018, 17:33

Det er umuligt at planlægge sin barsel fuldstændig før man står med barnet.
Eller altså, det skal man jo, men man kan ikke regne med, at ens planer holder.
Det er bare umuligt at vide, hvad der sker med sådan en lille størrelse.

Jeg kunne f.eks. aldrig have holdt mindre end de 9 måneder jeg gjorde. Min datter nægtede flaske fuldstændig (og sut), og blev derfor udelukkende ammet. I følge sundhedsstyrelsen skal man starte på mad når de er 6 måneder, og i starten er det ikke unormalt at de næsten intet spiser. Så hvis jeg havde startet job da hun var 6 måneder, havde det været noget rod for far - flaske og madnægtende baby, og mors babser er på job.

Men jeg forstår din indgangsvinkel med fars barsel - det var også vigtigt for os. Min mand tog de sidste 3 måneder af barslen, og det var helt sikkert godt for alle :)

Du kan ikke forberede dig på at blive mor. Hvis du har lyst, så gør det.
Senest rettet af Sangius 18. feb 2018, 17:34, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 17:34

JoyNips skrev:
1234 skrev:Ja måske har du ret. Min chef har kun holdt 4 måneders barsel og glæder sig bare til at komme tilbage, så det jo ikke alle kvinder, der ændre mening. Ligegyldigt hvad får jeg aldrig det hele. Både fordi vi synes min kæreste har ligeså meget ret til tid sammen med sine børn og to fordi jeg tjener mest, så økonomisk giver det også bedst mening for os. Men egentlig synes jeg så markant ændring af en personlighed som du nævner er noget af det mest skræmmende ved at få børn. Jeg har sgu ikke lyst til ændre mig så drastisk på så kort tid. Ikke fordi jeg lyst til at stå stille eller være helt Svend Brinkmann agtig, men fordi jeg egentlig har nogle principper jeg helst ikke vil ændre på og udover barsel, at mænd skal være en meget aktiv del af barnets liv og rejser har jeg sgu ikke andet :lol: Ikke en hel liste som jeg oplever andre har fx i forhold til indretning, børnetøj osv.

Alle andre omkring mig er bare super parat :P
Så jeg er sådan lidt alene om at være tvivleren.


Man behøver heldigvis ikke at ændre personlighed, selvom man ændrer holdning til nogle ting, når man får mere viden om dem. :)


Det synes jeg kommer an på baggrund. Hvis det bare var, fordi jeg troede jeg ville komme til at kede mig på barsel, så har du helt ret! Det er der alt for mange ukendte faktorer til jeg kan vide noget om. For mig handler det dog grundlæggende om mit syn på ligestilling og at barnet for mig har lige meget ret til sin mor og sin far. Jeg synesdet ville være en ret markant ændring af min personlighed hvis jeg ændrede så voldsomt værdisyn.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvornår man klar til at være nogens forældre?

Indlægaf Bimmerdyret » 18. feb 2018, 17:35

1234 skrev:Jeg vil egentlig bare gerne høre jeres tanker om det at få børn.
Både jer der har fået dem og jer de snart skal have børn.


Ok, her kommer det "lidt old-style"

Med "oldstyle" mener jeg, at min mand og jeg nu er forældre till en "snart voksen" på 18 og en teen på snart 15.

Min mand og jeg fandt hinanden på studiet, vi blev gift i en alder af 23 år, og før det boede vi sammen og havde snakket om "det med børn og fremtiden",
Vi var derfor ret enige, og havde de samme "forventninger" om det der ville forandre vores liv på daværende tidspunkt.

Og ja, det tog 6 gange gavidteter for at få 2 børn, hvilket nok bragte os mere sammen, men der har på intet tidspunkt været afvigelser fra hvad vi startede ud med.
Holdninger er de sanmme, også i forhold til opdragelse.

Vi var "unge" i forhold til det at blive gift (iflg mange), men vi var sikre på at det skulle være os.
vi har nu været gift i 20 år, og ja...tror ikke at vores udgangspunkt er anderledes end det andre i dag fanger hinanden på.


;) og så lige den rigtig seriøste...been there done that...
Børn kommer ikke fordi man vil have dem...de kommer når de vil komme..
0

Tilbage til "Forældre"