Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Zonta » 13. feb 2018, 10:44

:wave:

Med termin om præcis 6 måneder og en jungle af babyudstyr, vil jeg høre ad om I har anbefalinger til følgende ting? Det gælder både plusser og minusser, hvad I selv har, hvad I har været glade for og ting, som man måske ikke lige overvejer som førstegangsmor? :blush: Det kan jo hurtigt løbe op og jeg tror ikke alle sælgere er lige upartiske og ærlige :genert: :fløjt:

- Barnevogn (ikke kombivogn)
- Madrasser, dyner og puder
- Autostol
- Babyalarm
- Ammebh'er (ja, ikke til baby, men stadig lidt en jungle :lol: )
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Vixen » 13. feb 2018, 11:27

Jeg vil bare sige, køb en ordentlig babyalarm (IKKE Avent fra Philips! Baby-delen skal sidde i stikkontakt :rulle: )
Amme-BH'er er svært, for ens bryster vokser fandme meget. Jeg undervurderede det totalt, så min mor måtte svinge forbi en H&M i løbet af de første dage efter fødslen. Men jeg fik sådan en to-pak, som minder meget om sports-BH'er i designet, og dem har jeg været (og er) rigtig glad for. Og så har jeg to sorte pæne amme-BH'er til hvis jeg skal være fin og have tætsiddende tøj på. :)
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Charly » 13. feb 2018, 12:12

Jeg synes, det er vigtigt at huske sig selv på, at babyforretningerne også har åbent efter man har født - det er så nemt at fortabe sig i alle de helt livsnødvendige ting, man er nødt til at anskaffe sig, inden baby kommer (been there, done that :) ). Selvfølgelig er der ting, der skal være på plads, men en masse ville jeg vente og se, om jeg rent faktisk fik brug for det.

Mht barnevogn er det vigtigt at finde ud hvad ens behov er - bor I i byen og skal kunne komme rundt, skal den være mere terrængående, hvad med højden - er der stor forskel på dig og din mand, for så er det smart med en der kan justeres en del.

Og kig efter tilbud - babyudstyr er dyrt, så der kan være mange penge at spare :)
6
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Danseprinsesse » 13. feb 2018, 12:31

Jeg vil også sige, at barnevogn afhænger meget af jeres behov og præferencer.
Vi skulle f.eks. kun bruge barnevogn på terrassen, så vi købte en brugt (og stor) model, som har været super til formålet - hvis jeg skulle have gået tur med den/have den med, ville jeg have hadet den.

Vi købte dyner i Jysk (de har 25% på alt af og til om søndagen). Pude har vi først købt til ham nu, hvor han er 1,5 år.
Seng og madras er fra IKEA, det har været fint.

Af autostol til baby var vi rigtig glade for Cybex Aton. Den vejer ingenting, er let at håndtere, og baby sidder godt i den.
I vores lokale Kære Børn kan man give babyautostolen i bytte, når man køber næste størrelse, så får man 50% af nyprisen for babystolen tilbage. Ved dog ikke, om det samme gælder i andre butikker.
0
Brugeravatar
Flix
Indlæg: 140
Tilmeldt: 22. aug 2016, 19:48
Kort karma: 19
Likede indlæg: 250

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Flix » 13. feb 2018, 12:48

KinderBueno skrev:Jeg vil bare sige, køb en ordentlig babyalarm (IKKE Avent fra Philips! Baby-delen skal sidde i stikkontakt :rulle: )
Amme-BH'er er svært, for ens bryster vokser fandme meget. Jeg undervurderede det totalt, så min mor måtte svinge forbi en H&M i løbet af de første dage efter fødslen. Men jeg fik sådan en to-pak, som minder meget om sports-BH'er i designet, og dem har jeg været (og er) rigtig glad for. Og så har jeg to sorte pæne amme-BH'er til hvis jeg skal være fin og have tætsiddende tøj på. :)


Den behøver altså ikke sidde i stikkontakt, der skal bare batterier i, så holder den længe. Vores har i hvert fald fungeret fint, selvom jeg nok også ville anbefale en, der kan oplades.

Barnevogn: Vi investerede i en Emmaljunga Big Star Supreme, som har været god. Nu har jeg desværre fået to børn, der ofte skal på hospitalet, og der er den sgu stor at manøvrere i tog og busser og på gange, men til alm. gåture er den skøn og opfører sig som da den var ny, selvom den er på 2. barn.

Ammebh’er: Jeg har været glades for Carriwell. De er behagelige og har passet mig både med Dolly Parton-boobs i starten og i den mere slatne fase :tie:

Pude: Vent med det. Min 2,5 årige gider stadig ikke bruge en. Vi har helårsdyner købt på nettet, men jeg kan ikke huske hvor.

Og køb en ordentlig ammepude, der aflaster godt, så du ikke får ondt i ryggen eller andre steder.
Og tillykke! :dance:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Sangius » 13. feb 2018, 13:11

Vi bruger kapok dyner, puder og topmadrasser. De er guld værd hvis man er lidt økoflipper, samt de er fantastiske til støvallergi. Jeg har selv støvallergi, og mærker meget lidt til det efter jeg fik kapok - så tænkte min datter skulle have det samme.

For os er en sovepose uundværlig i barnevognen, vi har en i uld fra naturebaby.dk - den holder hende tør og lun både efterår, vinter og forår.

Strækvikle, fastvikle eller andet bæreredskab (ikke BabyBjorn). Igen uundværligt for os. Min datter ville først sove i barnevogn da hun var et halvt år gammel. Før det ville hun kun sove oven på mig. Så hvis jeg skulle have hænderne fri, var en vikle nødvendig. Plus det er mega hygge ♡

Men i starten får du dårligt brug for noget andet end dine babser og mad til dig selv. Så vent evt med nogle af tingene, man får hurtig overkøbt :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Tobywan » 13. feb 2018, 13:24

Gå efter en autostol med i-size certificering. Det er den nye standard, hvor der er højere sikkerhedskrav end tidligere.
https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikk ... de-om-size

Og sådan helt generelt - køb brugt køb brugt køb brugt. Det er virkelig nemt at bruge mange mange tusinde kroner, hvor det slet ikke er nødvendigt.

Rigtig meget babyudstyr er næsten ikke brugt, og kan købes til lang under halv pris på reshopper og lignende.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Zonta » 13. feb 2018, 13:33

Tak for foreløbige svar - jeg svarer lige fælles, så vi undgår 100 quotes.

Med hensyn til, at babybutikker også har åbent efter fødsels: helt sikkert - jeg låner f.eks. også en vikle af en veninde, fordi jeg ikke aner om jeg kommer til at bruge den. Og der står mange ting på vores "måske"-liste :lol: F.eks. vikle, badestol, skråstol, babynest, bæresele, kravlegård osv. osv. :D

Vi bor i en større provinsby, men i et villakvarter lidt udenfor byen, så det er meget lidt vi skal med offentlig transport, ind og ud af butikker og caféer og rundt på bitte små fortove. Det er heller ikke fordi den behøver være decideret terrængående, men den skal f.eks. ikke være med drejehjul. Samtidig regner jeg med (læs: håber) at baby vil sove lure i barnevognen året rundt. Vi har overdækket terrasse, så det er ikke noget problem.

Pude venter vi bare med, kan jeg godt se ;) Haha. Men kapok er hermed skrevet bag øret - min mand har støvallergi, dog meget mild, men det skal baby helst ikke have.
0
J, juli 2018.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Ficus » 13. feb 2018, 13:44

Synes der var en rigtig god tråd med anbefalinger :gruble: prøver lige at finde den
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Ficus » 13. feb 2018, 14:06

Her var den: viewtopic.php?f=12&t=8566&hilit=Stork


Vi har en Neonate babyalarm, den er på oplader. I starten var jeg lidt usikker på den, er super glad for den nu!

Madras der har vi købt den der passer til vores seng, den er nemlig oval og har dermed ikke standard firkantet madrasmål.
Dyne har vi købt i jysk, vi har også lige købt en juniordyne der, den i silke. Puder er vist frarådet til de er mindst 1 år. Så det er lidt fjollet at der altid kommer et betræk med til babysengetøj

Autostol: vi har maxi cosi Pebble + og går snart op i den næste model som jeg ikke kan huske hvad hedder, men de to stole bruger samme base, som bor fast i bilen. Havde jeg kunne købe om, så havde jeg måske valgt en der nu kunne dreje og vende ud mod døren, som er lidt nemmere, når baby bliver til barn :-D men er ikke utilfreds med den stol vi har, så lever med valget.

Ammebh. Jeg har gjort som en anden og købt sports lign. Ammetoppe fra H&M, som kommer i 2-pack. Og så har jeg brugt mine alm bh’er med et indlæg i hvis vi har været ude og det skal se lige pænere ud. Synes dem fra H&M var de mindst bøvlede af dem jeg prøvede. Og kunne ikke lige overskue hvor mange fra cariwell jeg skulle have (og hvor dyrt det ville blive) for at være dækket ind, når den derudover ikke sad perfekt på mig, den jeg prøvede derfra, så tænkte det var fint med H&M.
Jeg har set flere steder fx på Instagram at det virkelig er et svært marked, så der tror jeg man skal prøve sig frem.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf JoyNips » 13. feb 2018, 17:44

Zonta skrev::wave:

Med termin om præcis 6 måneder og en jungle af babyudstyr, vil jeg høre ad om I har anbefalinger til følgende ting? Det gælder både plusser og minusser, hvad I selv har, hvad I har været glade for og ting, som man måske ikke lige overvejer som førstegangsmor? :blush: Det kan jo hurtigt løbe op og jeg tror ikke alle sælgere er lige upartiske og ærlige :genert: :fløjt:

- Barnevogn (ikke kombivogn)
- Madrasser, dyner og puder
- Autostol
- Babyalarm
- Ammebh'er (ja, ikke til baby, men stadig lidt en jungle :lol: )


Åh, hvis blot der var one size fits all når det kommer an på babyudstyr! Men det er der ikke. Nogen mener, at man ikke kan leve uden slyngevugge - personligt har jeg aldrig manglet den.

Anyway.
Barnevogn: Vi har en duovogn, men vi bor også i byen og har haft en stor vogn på altanen, så duovognen har været til transport.

Madrasser osv: Vi har en stokke-seng, så madrassen hører til. Dynen er denne https://www.babysam.dk/dun-baby-dyne-exclusive-onesize og den er lækker nok. Nogen vil sige, I skal have 2 babydyner, i tilfælde af uheld. Vi har kun haft én og har aldrig haft behov for mere, men man ved jo ikke, om man får sådan en baby som skider sig selv op af nakken eller ej.

Autostol: vi har en Cybex Aton Q, som er glimrende. Den kan bruges som klapvogn på vores stel og kan lægges helt ned, så hvis vi er på familievisit i det jyske behøver vi ikke at tage både autostol og klapvogn med - vi tager bare stellet til duovognen og autostolen. SMART!

Babyalarm: neonate 5800D. Alle har den, alle er glade for den, den kan ofte fås på tilbud.

Amme-bh'er: Jeg sværger til H&M, både amme-BH'er, men endnu bedre: ammetoppe. Dem har jeg boet i i snart 13 mdr.

Derudover:
Babynest: køb en der kan åbnes i bunden. Så kan den bruges længe. Vi købte én, der ikke kunne åbnes og den voksede afkommet ud af efter 4 måneder. Babynesten kan bruges i jeres seng, i tremmesengen, i barnevognen, på sofaen...

Sovepose: vi brugte babydyne det første lange stykke tid og har først købt en sovepose her i efteråret, men den er vi superglade for. Vi har en Sleepbag, som har den fordel at den kan vaskes på 60 grader og tørretumbles. Det er ret fedt når barnet er blevet så stort at man lige stikker det en halv banan når man er på farten...

Gæstehåndklæder fra IKEA til 2 kr/stykket: Bare køb 30. De er superfine at have under numsen ved bleskift, de er hvide og kan koges og de er så billige at man bare smider dem ud. Nogen foretrækker at bruge stofbleer under måsen, men jeg synes altså at uheld på puslepuden trænger gennem stofbleen på et sekund og så skal man også vaske betrækket til puslepuden. Håndklædet kan bare foldes sammen om uheldet og smides ud i håndvasken.

Puslepude: Vi har været fint tilfredse med vandafvisende betræk - køb 2 eller flere, så er det nemt lige at skifte. Man kan også købe en puslepude, der er mere plastic-agtig og lige kan tørres af, men vi har ikke haft behovet.

Ammepude: køb ekstra betræk. Selvom man ikke har en gylper, så ryger der mælk ved siden af indimellem. Eller måske er der lige en fejlsynkning og baby ørler hele portionen op.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf AgentPixie » 13. feb 2018, 18:18

Vi har babyalarmen fra Avent, og den kører fint på batteri. Synes begge enheder holder i evigheder.

Det vi har brugt mest, er nok babynesten (der kan åbnes i fodenden). Han har brugt den indtil for få uger siden, og han er snart 8 mdr.
Det smarte ved en nest er også, at man kan tage den med hjem til bedsteforældrene, venner og familie og så falder baby måske lettere i søvn et nyt sted.

Sådan noget som svøb, vikler og slyngevugge ville jeg vente med at købe, til du ved om babyen gider den slags.

Og så vil jeg helt klart anbefale at købe brugt. 80% af vores babytøj er købt brugt fordi 1: dyrt! 2: de vokser lynhurtigt ud af det - og så er det træls lige at have brugt en mindre formue på det.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf milisa » 13. feb 2018, 18:37

Køb brugt! Det meste kan man slet ikke se er brugt!

Vent med.....ja.....nærmest alt. Vent med at købe til behovet opstår. De første par dage skal du bruge dig selv, søvn, kleenex til tudeturene, lansinoh til pattah og bleer. Resten finder du ud af, om du står og mangler.

Dog, køb en god ammepude. Sådan en tænkte jeg, at dét var noget overflødigt pjat. Et par tusind myoser senere og jeg købte en ny, hundedyr i ren desperation.... Puder, tæpper og dyner kan sikkert det samme, men man slipper bare for at tænke selv og anrette/forme/placere før brug.

De ting, du køber før, du ved, om du får brug for dem, sørg for at tænke DIN/JERES hverdag og vaner ind i det, i stedet for faktisk at lytte til, hvad andre har gjort og brugt. Det er simpelthen så individuelt. Vi har en gigantisk odder og jeg knuselskede den - hun sov lur i den sidste gang som 3 årig! Ok, bevares, hun måtte foldes lidt først for at være der, men altså, hun elskede den lige så meget som os. Vi boede i centrum af Aalborg og jo, det var da træls ift manøvrering, men aldrig noget, der generede mig synderligt. Vi prioriterede at have en, der kunne holde længe og til al slags brug og som ungen kunne sove i året rundt - jeg synes, ungerne ligger så ubeskyttet i mange af de små fikse. Til gengæld, da vi nåede til klapvognstadiet, var vi klar til en, der fyldte nul og nix, hvor andre sværger til den helt store emmaljunga. Pointe: Det er virkelig mega forskelligt!
3
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf godtnavn » 13. feb 2018, 18:52

Som tråden her viser er det meget forskelligt hvad man får brug for. Jeg har brugt ammepude under 5 gange, min datter vil helst ammes liggende, så den har været spild herhjemme. Babynest har jeg heller aldrig manglet, kan faktisk slet ikke se hvornår jeg skulle have brugt den.

Slyngevuggen har jeg derimod fundet fantastisk! Så fantastisk at jeg fluks købte str junior da den lille begyndte at være kort i det. Min datter ligger lige nu og sover i den ;)

Med barnevogn er jeg glad for min kæmpe emmaljunga, og det tiltrods for jeg bor i byen og tit er med både bus og tog ;) Dog bruger vi den sjældent nu, hun vil helst sove i slyngevuggen, og når vi er på tur smider jeg hende oftest bare i viklen. Så den bliver vel brugt et par gange om ugen til en tur i Netto. Med drejehjul kan de nemt låses og der er modeller med store drejehjul, ergo er det måske en idé hvis man gerne vil have den er nem at køre rundt når I er inde i byen?
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Diverse babyudstyrs-anbefalinger?

Indlægaf Minionine » 13. feb 2018, 19:05

Det er en jungle!

Vi købte rigtig meget brugt. Bor du nær eller i storbyen, kan reshopper anbefales.

Vi købte en brugt Emmaljunga big star supreme (uden drejehjul!) og har været ovenud glad for den. Jeg gik riiigtig mange ture mens jeg var på barsel, og den kører bare som en drøm. Vi bruger den stadig til lure på altanen, og sommetider til ture, hvor jeg ved lillepigen skal sove undervejs (som nu er en stor 1,5 årig).

Babyalarm: Neonate helt sikkert. Batteriet holder en evighed på en opladning, og den tåler rigtig, rigtig mange slag i gulvet :D

Som de andre siger er der SÅ meget, man ikke får brugt. Herhjemme kom ammepuden fx aldrig i brug.
0

Tilbage til "Forældre"