Hvad skal vores pige hedde?

Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 4. mar 2018, 06:45

Æble skrev:
Elfenben skrev:
Æble skrev:Vi har hver gang haft 2-3 navne det kunne blive og når så barnet kom har vi “ afprøvet” dem. Synes det har givet sig selv hver gang selvom det var svært undervejs.

Dejligt at høre - det ville være skønt hvis det var sådan for os også. Havde I også nogle forbehold som ligesom stemte imod de forskellige navne?

Jeg tror min bekymring et eller andet sted er at vælge et kompromisnavn.. Men det fordrer jo at det perfekte navn findes, og det er der nok ikke så stor sandsynlighed for (i så fald burde jeg have fundet det med alle de lister jeg har gennemgået :nerve: )


Ja. Ved min datter (Anna ;) ) havde vi det forbehold for det andet navn der var i spil, at min svigermor ikke kunne lide det. Denne gang var jeg i tvivl om navnet var for specielt/bedstemoragtigt (Agnes, så det er bare os der er konservative)

Min erfaring er at når barnet har heddet noget et stykke tid, så er det bare Anna, Agnes osv. Og man glemmer forbeholdene.

Ahh pudsigt det lige er det :lol: dejligt at høre tvivlen/forbeholdene forsvinder.. Vi lommerne helt sikkert også til at vente til efter fødslen med at vælge.
0
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 4. mar 2018, 06:48

Zonta skrev:Input fra en Anna: Jeg har altid været mega glad for mit navn. Det er nemt at sige, nemt at stave og alle steder i udlandet kan være med på hvad jeg hedder. Herhjemme er det største "problem", at folk tit tror jeg hedder Anne (jeg har en veninde, der hedder Anne - hun har det modsatte problem :stoned: )

Hverken i folkeskole, på efterskole eller gymnasiet gik jeg i klasse med andre Anna'er. Så selvom det er populært, og altid har været det, er det ikke min egen opfattelse, at der vader Anna'er rundt overalt. Desuden synes jeg det er mega fedt, at der aldrig er nogen der kan sige til mig "Anna? Nå, så er du nok født i slut 80'erne, hva'?" i modsætning til mange af modenavnene der har sine helt klare årgange.

Bare lige et input fra en, der har levet med navnet i snart 30 år og er rigtig glad for det :D

Haha perfekt med Anna-inputs!! :D dejligt at høre du altid har været glad for det. Vi tænker helt sikkert også at Anna er et meget sikkert valg, men spørgsmålet er om det er for “sikkert”eller hvordan man nu skal sige det :genert:
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Æble » 4. mar 2018, 06:54

Nej nej Anna er perfekt :D Det er verdens smukkeste navn :lun:
2
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 4. mar 2018, 06:58

Haha I er gode, er I!! :lol2: min mand har det også som favorit sammen med vores E-navn.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Juki » 4. mar 2018, 06:58

Elfenben skrev:Update her fra med fem uger til termin: Vi er igen i tvivl om navnet :forvirret2:

Vi er i tvivl om E-navnet alligevel bliver for specielt. At folk vil tænke vi har ledt efter noget unikt, ligesom når folk vælger Ameryllis-Sol osv og det er på ingen måde vores motivation bag - vi synes bare det er et flot navn.

Ellers har vi Anna på listen, men her går tvivlen på om det er for ordinært og populært (selvom det er en klassiker)

Augusta - som tidligere beskrevet i tråden, så irriterer det mig at man ikke kan lave et pænt kælenavn ud af det og at det pga længden sikkert vil falde naturligt at forkorte det.

Vores boblere er: Astrid, Clara, Emily og Kajsa

Øv jeg synes det er svært :( jeg ved ikke helt hvad med vil med indlægget - måske det kunne være rart st høre fra jer, hvor navnet ikke lå klar i forvejen inden fødslen? :gruble:

Jeg kan ikke huske hvilket navn I havde valgt. Kun at det var et anderledes navn, men jeg husker ikke at jeg synes det var for specielt og alternativt.

Men selvom det havde været det synes jeg det vil være synd hvis I fravalgte det, udelukkende pga. eventuel undren fra andre. Man kan alligevel aldrig gøre alle andre tilfredse eller sikre sig imod at et mindre udbredt navn ikke vil få et "comeback".

Selvom et navn som Anna er mere kendt og udbredt, så vil der alligevel altid være nogen der synes det er for uoriginalt og kedeligt.

Så længe det ikke er et virkelig åndssvagt, uigennemtænkt navn, der vil kunne støde folk eller skabe problemer for barnet senere hen i livet så er navne bare et emne hvor man ikke kan please alle.

Og hvad så hvis folk tror I har søgt efter et unikt navn? Det kan da være totalt lige meget med grundene bag :kram:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 4. mar 2018, 07:06

Juki skrev:
Elfenben skrev:Update her fra med fem uger til termin: Vi er igen i tvivl om navnet :forvirret2:

Vi er i tvivl om E-navnet alligevel bliver for specielt. At folk vil tænke vi har ledt efter noget unikt, ligesom når folk vælger Ameryllis-Sol osv og det er på ingen måde vores motivation bag - vi synes bare det er et flot navn.

Ellers har vi Anna på listen, men her går tvivlen på om det er for ordinært og populært (selvom det er en klassiker)

Augusta - som tidligere beskrevet i tråden, så irriterer det mig at man ikke kan lave et pænt kælenavn ud af det og at det pga længden sikkert vil falde naturligt at forkorte det.

Vores boblere er: Astrid, Clara, Emily og Kajsa

Øv jeg synes det er svært :( jeg ved ikke helt hvad med vil med indlægget - måske det kunne være rart st høre fra jer, hvor navnet ikke lå klar i forvejen inden fødslen? :gruble:

Jeg kan ikke huske hvilket navn I havde valgt. Kun at det var et anderledes navn, men jeg husker ikke at jeg synes det var for specielt og alternativt.

Men selvom det havde været det synes jeg det vil være synd hvis I fravalgte det, udelukkende pga. eventuel undren fra andre. Man kan alligevel aldrig gøre alle andre tilfredse eller sikre sig imod at et mindre udbredt navn ikke vil få et "comeback".

Selvom et navn som Anna er mere kendt og udbredt, så vil der alligevel altid være nogen der synes det er for uoriginalt og kedeligt.

Så længe det ikke er et virkelig åndssvagt, uigennemtænkt navn, der vil kunne støde folk eller skabe problemer for barnet senere hen i livet så er navne bare et emne hvor man ikke kan please alle.

Og hvad så hvis folk tror I har søgt efter et unikt navn? Det kan da være totalt lige meget med grundene bag :kram:

Jamen du har helt ret.. Vi synes jo det er et skønt og smukt navn!! Det er bare svært at ligge andres holdninger helt til side (selvom vi jo faktisk ikke har fortalt det til nogen overhovedet - det er kun herinde jeg har offentliggjort der). Så vi ved heller ikke, om det kun er en bekymring i vores hoveder :fløjt:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Juki » 4. mar 2018, 07:13

Elfenben skrev:
Juki skrev:
Elfenben skrev:Update her fra med fem uger til termin: Vi er igen i tvivl om navnet :forvirret2:

Vi er i tvivl om E-navnet alligevel bliver for specielt. At folk vil tænke vi har ledt efter noget unikt, ligesom når folk vælger Ameryllis-Sol osv og det er på ingen måde vores motivation bag - vi synes bare det er et flot navn.

Ellers har vi Anna på listen, men her går tvivlen på om det er for ordinært og populært (selvom det er en klassiker)

Augusta - som tidligere beskrevet i tråden, så irriterer det mig at man ikke kan lave et pænt kælenavn ud af det og at det pga længden sikkert vil falde naturligt at forkorte det.

Vores boblere er: Astrid, Clara, Emily og Kajsa

Øv jeg synes det er svært :( jeg ved ikke helt hvad med vil med indlægget - måske det kunne være rart st høre fra jer, hvor navnet ikke lå klar i forvejen inden fødslen? :gruble:

Jeg kan ikke huske hvilket navn I havde valgt. Kun at det var et anderledes navn, men jeg husker ikke at jeg synes det var for specielt og alternativt.

Men selvom det havde været det synes jeg det vil være synd hvis I fravalgte det, udelukkende pga. eventuel undren fra andre. Man kan alligevel aldrig gøre alle andre tilfredse eller sikre sig imod at et mindre udbredt navn ikke vil få et "comeback".

Selvom et navn som Anna er mere kendt og udbredt, så vil der alligevel altid være nogen der synes det er for uoriginalt og kedeligt.

Så længe det ikke er et virkelig åndssvagt, uigennemtænkt navn, der vil kunne støde folk eller skabe problemer for barnet senere hen i livet så er navne bare et emne hvor man ikke kan please alle.

Og hvad så hvis folk tror I har søgt efter et unikt navn? Det kan da være totalt lige meget med grundene bag :kram:

Jamen du har helt ret.. Vi synes jo det er et skønt og smukt navn!! Det er bare svært at ligge andres holdninger helt til side (selvom vi jo faktisk ikke har fortalt det til nogen overhovedet - det er kun herinde jeg har offentliggjort der). Så vi ved heller ikke, om det kun er en bekymring i vores hoveder :fløjt:

Man kan også hurtigt "overtænke" det eller have fået for meget af et navn inden man overhovedet har videregivet det :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Lulu » 4. mar 2018, 07:21

Elfenben skrev:Update her fra med fem uger til termin: Vi er igen i tvivl om navnet :forvirret2:

Vi er i tvivl om E-navnet alligevel bliver for specielt. At folk vil tænke vi har ledt efter noget unikt, ligesom når folk vælger Ameryllis-Sol osv og det er på ingen måde vores motivation bag - vi synes bare det er et flot navn.

Ellers har vi Anna på listen, men her går tvivlen på om det er for ordinært og populært (selvom det er en klassiker)

Augusta - som tidligere beskrevet i tråden, så irriterer det mig at man ikke kan lave et pænt kælenavn ud af det og at det pga længden sikkert vil falde naturligt at forkorte det.

Vores boblere er: Astrid, Clara, Emily og Kajsa

Øv jeg synes det er svært :( jeg ved ikke helt hvad med vil med indlægget - måske det kunne være rart st høre fra jer, hvor navnet ikke lå klar i forvejen inden fødslen? :gruble:


Vi har ikke kendt kønnet på nogen af vores børn inden de blev født. Og har derfor selvsagt heller ikke haft et navn klar. Det er altså ikke noget problem ikke at have et navn klar inden barnet bliver født.
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Myresluger » 4. mar 2018, 07:33

Vi troede at vi havde navne klar, men da mine tvillinger var født mente min mand ikke at der var nogen af dem der passede til det ene navn. Vi fandt to nye, som aldrig havde været i spil. Det tog 10 minutter - og vi havde diskuteret navne længe, vi kendte ikke køn så det var en større kabale af to drenge/to piger/en af hver. Men da de var født var det meget enkelt for os.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf godtnavn » 4. mar 2018, 08:41

Vores datter hedder Luna, det er vidst ret moderne for tiden, og alligevel synes svigermor det var meget specielt, småsært og havde aldrig hørt navnet før. Så altså, uanset hvad man vælger er der folk der synes det er specielt/mærkeligt.

Min nevø hedder Linus, det synes jeg var lidt sært da han blev født, men allerede et par uger efter jeg hørte navnet første gang så var det "rigtigt" og jeg har ikke tænkt det var sært siden. Jeg sagde det ikke til min bror/svigerinde, men selv hvis folk tænker det er sært så tror jeg hurtigt de glemmer det igen og navnet bliver naturligt for dem.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Zonta » 5. mar 2018, 12:38

Elfenben skrev:Haha I er gode, er I!! :lol2: min mand har det også som favorit sammen med vores E-navn.

Kunne I måske lave et kompromis? F.eks. at hun hedder Exxx Anna eller omvendt? I første tilfælde kan hun gå med Anna (eller I kan), hvis det ikke føles helt rigtigt. Og i det andet tilfælde har hun det lidt mere specielle navn til mellemnavn og så det "normale" til fornavn?

Jeg har et temmelig specielt mellemnavn - en hurtig søgning på Dansk Statistik fortæller, at der er 12, der hedder det til fornavn :genert: Jeg elsker det, MEN jeg ville aldrig hedde det til fornavn. Så ville jeg skulle stave det for alle, det kan ikke siges på andre sprog (Okay, har lige googlet, at det er tysk, så nok i tysktalende lande, men andre steder - nope) og folk har tit lidt problemer med at udtale det.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 5. mar 2018, 19:19

Zonta skrev:
Elfenben skrev:Haha I er gode, er I!! :lol2: min mand har det også som favorit sammen med vores E-navn.

Kunne I måske lave et kompromis? F.eks. at hun hedder Exxx Anna eller omvendt? I første tilfælde kan hun gå med Anna (eller I kan), hvis det ikke føles helt rigtigt. Og i det andet tilfælde har hun det lidt mere specielle navn til mellemnavn og så det "normale" til fornavn?

Jeg har et temmelig specielt mellemnavn - en hurtig søgning på Dansk Statistik fortæller, at der er 12, der hedder det til fornavn :genert: Jeg elsker det, MEN jeg ville aldrig hedde det til fornavn. Så ville jeg skulle stave det for alle, det kan ikke siges på andre sprog (Okay, har lige googlet, at det er tysk, så nok i tysktalende lande, men andre steder - nope) og folk har tit lidt problemer med at udtale det.

Det ville være en fin løsning, men vi er desværre slet ikke til dobbelt/mellemnavne :blush2:

Vi tygger stadig på det herhjemme :P
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Zonta » 5. mar 2018, 20:18

Elfenben skrev:
Zonta skrev:
Elfenben skrev:Haha I er gode, er I!! :lol2: min mand har det også som favorit sammen med vores E-navn.

Kunne I måske lave et kompromis? F.eks. at hun hedder Exxx Anna eller omvendt? I første tilfælde kan hun gå med Anna (eller I kan), hvis det ikke føles helt rigtigt. Og i det andet tilfælde har hun det lidt mere specielle navn til mellemnavn og så det "normale" til fornavn?

Jeg har et temmelig specielt mellemnavn - en hurtig søgning på Dansk Statistik fortæller, at der er 12, der hedder det til fornavn :genert: Jeg elsker det, MEN jeg ville aldrig hedde det til fornavn. Så ville jeg skulle stave det for alle, det kan ikke siges på andre sprog (Okay, har lige googlet, at det er tysk, så nok i tysktalende lande, men andre steder - nope) og folk har tit lidt problemer med at udtale det.

Det ville være en fin løsning, men vi er desværre slet ikke til dobbelt/mellemnavne :blush2:

Vi tygger stadig på det herhjemme :P

Nej, så er det selvfølgelig en dårlig løsning :D Jeg bryder mig ikke så meget om dobbeltnavne, men jeg elsker mellemnavne. Tror vores børn skal have et par stykker :genert:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf dgd2007 » 5. mar 2018, 20:35

Anna er det bedste på din liste, synes jeg.

På denne side kan I se, om et bestemt navn er ekstremt meget oppe i tiden, eller det bare er tilfældigt at en af vennernes også hedder det: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/b ... navne/Baro
0
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Hvad skal vores pige hedde?

Indlægaf Elfenben » 6. mar 2018, 05:14

dgd2007 skrev:Anna er det bedste på din liste, synes jeg.

På denne side kan I se, om et bestemt navn er ekstremt meget oppe i tiden, eller det bare er tilfældigt at en af vennernes også hedder det: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/b ... navne/Baro

Tak, det ved jeg - tror jeg har brugt den side over en million gange :lol:

Vi venter til efter fødslen og håber det nærmest giver sig selv, hvilket et af navnene der passer bedst. Vi har tænkt og talt så meget om det nu, at vi ikke kommer længere :lol:
1

Tilbage til "Forældre"