Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 19. jul 2019, 05:32

Zonta skrev:
Aquadorable skrev:
Zonta skrev:
Little_Woman skrev:Otto har lavet 5 store bleer i dag - sveskemos fra morgenstunden havde effekt.

Og han har ÆDT! MAD! Store (i hans perspektiv) portioner grød/mos og så har han gumlet og spist en god stang bondebrød for første gang. Jeg sad med klump i halsen, min lille småtspisende dreng :lun:

Det er utrolig så glad man kan blive for lort :stoned:

Johan får en ret stor mængde Lactulose hver dag - ellers sker der simpelthen ikke en hujende fis. Og han har nærmest fra dag 1 haft tendens til forstoppelse, så vi har altid haft ret stort fokus på hvad der er i bleen :lol: lige nu laver han ret fast i hvert fald to bleer om dagen, men en overgang kunne der godt gå op til et par døgn imellem, så der jublede vi nærmest hver gang der var gevinst :clap:


Af ren nysgerrighed; hvornår skal han udtrappes af Lactulose? Altså jeg tænker, at hans system vel på et tidspunkt skal kunne klare tingene selv? Eller er det helt skævt?

Du har helt ret :) Vi skal til 1-års undersøgelse hos lægen her i starten af august og så hører vi hende ad. Problemet er, at så snart han ikke får det, så bliver han forstoppet - og lægen har sagt, at noget af det værste små børn kan blive, det er forstoppede. For så kan afføringen komme til at lave rifter i endetarmen - så gør det ondt at skulle af med noget og så holder de sig og bliver rigtig forstoppede, som kan ende i kronisk forstoppelse.

Vi har selvfølgelig tænkt meget over det der med doven tarm osv. og det er også det vi skal snakke med lægen om. Umiddelbart burde det ikke give problemer. Men det kunne da være rart at slippe for at skulle give ham morgen og aften :lol:


Zoe får en lille klat sveskemos morgen og aften, efter aftale med sp. Det skulle ikke give dovne tarme, og holder rigtig fint gang i maven, så hun afleverer et par bleer dagligt. Har lige holdt en pause, da vi var løbet tør og ikke var hjemme, og hun havde stadig ok gang i maven, det var bare mere besværligt for hende, og gav ondt.

(at jeg så fik givet hende lidt for meget da jeg fik lavet nyt, og hun sked på min mor og derefter i min ringslynge, siger vi ikke til nogen :lol:)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 19. jul 2019, 05:56

Moxy-lady skrev:Zoe får en lille klat sveskemos morgen og aften, efter aftale med sp. Det skulle ikke give dovne tarme, og holder rigtig fint gang i maven, så hun afleverer et par bleer dagligt. Har lige holdt en pause, da vi var løbet tør og ikke var hjemme, og hun havde stadig ok gang i maven, det var bare mere besværligt for hende, og gav ondt.

(at jeg så fik givet hende lidt for meget da jeg fik lavet nyt, og hun sked på min mor og derefter i min ringslynge, siger vi ikke til nogen :lol:)

Jeg ved godt, at du mener det i bedste mening, men vi har givet afføringsmiddel siden han var omkring 5 uger og vi giver også mælkesyrebakterier. Vi har prøvet så mange ting - da han var mindre var det forskellige trykpunkter under fødderne, massere maven, cykle med benene osv. Nu er det sveskemos, mælkesyrebakterier, varieret kost osv. En lille klat sveskemos giver absolut intet resultat :D Han får næsten 2,5 gange dagsdosis (på flasken) Lactulose i samråd med SP.
1
J, juli 2018.
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bergen » 19. jul 2019, 06:02

Neenah skrev:Hvordan har I gjort med indkøring? M skal starte 1. august, hvor far har ferie i 2,5 uge. Men lige når hans ferie slutter holder DP ferie. Vi syntes ikke det var fair at smide M i gæstepleje hos en hun aldrig har mødt før, så jeg skal være hjemme med hende i de 8 dage DP har ferie. Det er så usmart, men vi havde ikke samvittighed til andet.


Jeg var nødt til i sin tid at lade næste pædagog tage over i indkøring i ferietid, da jeg var alene og gerne ville gemme lidt ferie til evt sygdom. Og skiftede vs efter meget kort tid og planerne blev lidt rodet for indkøring af den grund.

Det gik helt ok. Pædagogerne havde prøvet det før. Hun var der så 20 timer de første 4 uger. Så kunne jeg også nå arbejdet.
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aquadorable » 19. jul 2019, 06:12

Neenah skrev:Hvordan har I gjort med indkøring? M skal starte 1. august, hvor far har ferie i 2,5 uge. Men lige når hans ferie slutter holder DP ferie. Vi syntes ikke det var fair at smide M i gæstepleje hos en hun aldrig har mødt før, så jeg skal være hjemme med hende i de 8 dage DP har ferie. Det er så usmart, men vi havde ikke samvittighed til andet.


K havde gået i vuggestue i tre uger, da vi holdt tre ugers ferie. Hun kom retur i går, og vi havde en glad pige både ved aflevering og afhentning. Nu er jeg lidt spændt på, om det går lige så smertefrit i dag, men jeg krydser :)

Vi har prioriteret, at hun har haft rimelig korte dage indtil nu. Sådan fortsætter det ikke, for vi skal jo også nå vores arbejde, men jeg synes, det har været guld værd at kunne aflevere efter kl. 8 og hente inden kl. 15. Det har givet en god overgang. Hun sover i øvrigt minimum et par timer derovre fra frokost, så det forkorter jo også dagen betragteligt.

Disclaimer: Ikke et ondt ord om forældre, der afleverer tidligt og henter sent. Det bliver selv vores virkelighed nogle dage om ugen, nu hvor ferietiden er ovre.
Senest rettet af Aquadorable 19. jul 2019, 06:55, rettet i alt 2 gange.
2
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 19. jul 2019, 06:14

Zonta skrev:
Moxy-lady skrev:Zoe får en lille klat sveskemos morgen og aften, efter aftale med sp. Det skulle ikke give dovne tarme, og holder rigtig fint gang i maven, så hun afleverer et par bleer dagligt. Har lige holdt en pause, da vi var løbet tør og ikke var hjemme, og hun havde stadig ok gang i maven, det var bare mere besværligt for hende, og gav ondt.

(at jeg så fik givet hende lidt for meget da jeg fik lavet nyt, og hun sked på min mor og derefter i min ringslynge, siger vi ikke til nogen :lol:)

Jeg ved godt, at du mener det i bedste mening, men vi har givet afføringsmiddel siden han var omkring 5 uger og vi giver også mælkesyrebakterier. Vi har prøvet så mange ting - da han var mindre var det forskellige trykpunkter under fødderne, massere maven, cykle med benene osv. Nu er det sveskemos, mælkesyrebakterier, varieret kost osv. En lille klat sveskemos giver absolut intet resultat :D Han får næsten 2,5 gange dagsdosis (på flasken) Lactulose i samråd med SP.


My Bad :lol:
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 19. jul 2019, 06:22

Little_Woman skrev:Otto har lavet 5 store bleer i dag - sveskemos fra morgenstunden havde effekt.

Og han har ÆDT! MAD! Store (i hans perspektiv) portioner grød/mos og så har han gumlet og spist en god stang bondebrød for første gang. Jeg sad med klump i halsen, min lille småtspisende dreng :lun:

Det er utrolig så glad man kan blive for lort :stoned:[/quote]

Årh hvor er det dejligt at han endelig har fundet fidusen ved maden :lun: ved at det har gået dig meget på! Kan godt forstå at du blev rørt :kys:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 19. jul 2019, 06:30

Neenah skrev:Hvordan har I gjort med indkøring? M skal starte 1. august, hvor far har ferie i 2,5 uge. Men lige når hans ferie slutter holder DP ferie. Vi syntes ikke det var fair at smide M i gæstepleje hos en hun aldrig har mødt før, så jeg skal være hjemme med hende i de 8 dage DP har ferie. Det er så usmart, men vi havde ikke samvittighed til andet.

Vi startede 1/7, og den første uge kørte som smurt. Anden uge begyndte han at reagere og han reagerer stadig en del nu her i slutningen af tredje uge. Han er blevet smidt lidt rundt mellem pædagogerne, fordi det selvfølgelig er lige oveni sommerferien. Det er lidt svært for ham og han er ellers meget tillidsfuld overfor fremmede.

Jeg tror også jeg ville holde hende hjemme, men det er også kun fordi jeg ved hvordan J har reageret.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 19. jul 2019, 10:19

Neenah skrev:Hvordan har I gjort med indkøring? M skal starte 1. august, hvor far har ferie i 2,5 uge. Men lige når hans ferie slutter holder DP ferie. Vi syntes ikke det var fair at smide M i gæstepleje hos en hun aldrig har mødt før, så jeg skal være hjemme med hende i de 8 dage DP har ferie. Det er så usmart, men vi havde ikke samvittighed til andet.


Tror desværre også det er den bedste løsning, selvom det ikke er så fedt at bruge ferie på det. Vores DP var selv lidt ked af det, hvis T skulle have været i gæstepleje her i ferien, fordi det kan være lidt hårdt for de små. Og T startede endda 1/6.

Vi overvejede nemlig en uges ferie uden T, så vi kunne knokle igennem på renovering. For det går sååå langsomt med en baby. Men nu har vi fået en studerende til at komme og hjælpe i stedet - og kan også mærke at T er mere harmonisk og nyder at være sammen med os begge frem for i DP, hvor hun alt andet lige bliver lidt flosset og udkørt.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 19. jul 2019, 12:41

Når Alfred skal i dagpleje, har jeg en hel måned til indkøring (november) og i hele december får han fri hver onsdag, fordi jeg skal afvikle mine omsorgsdage :) Er SÅ glad for den løsning. Altså, han skal jo afsted, men han kan få korte dage og jeg er der, hvis han bliver syg/pylret osv. Det giver så meget ro i maven!
Han skal i privat dagpleje ved et ægtepar, og de virker super søde og afslappede :)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 19. jul 2019, 14:12

Otto har nogle dage, hvor han slet, SLET ikke kan falde i søvn. Hverken om dagen eller til aften.

I barnevogn? Nix, der leges eller pjevses.

I favn? Nix, der ammes og så flitsbues der.

I sengen hos mig? Nix, der laves gymnastik og brokkes.

Jeg fik overmandet ham til en lur fra 11-13, ellers sker det vist ikke før en (tidlig!) natputning.

Varme, maven, fix idé, jeg ved det ikke - men jævnt enerverende.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf girl_beat » 19. jul 2019, 14:30

Little_Woman skrev:Otto har nogle dage, hvor han slet, SLET ikke kan falde i søvn. Hverken om dagen eller til aften.

I barnevogn? Nix, der leges eller pjevses.

I favn? Nix, der ammes og så flitsbues der.

I sengen hos mig? Nix, der laves gymnastik og brokkes.

Jeg fik overmandet ham til en lur fra 11-13, ellers sker det vist ikke før en (tidlig!) natputning.

Varme, maven, fix idé, jeg ved det ikke - men jævnt enerverende.

En virkelig ringe trøst, men sådan er vores dag også i dag :forvirret2:

Tilsæt at vi alle har været oppe siden 04.30 pga tidligt morgenfly, og S har kun sovet to lure á max 45 min siden. Jeg er sikker på, belønningen må være lange uforstyrrede nætter hele næste måned :-D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 19. jul 2019, 16:07

girl_beat skrev:
Little_Woman skrev:Otto har nogle dage, hvor han slet, SLET ikke kan falde i søvn. Hverken om dagen eller til aften.

I barnevogn? Nix, der leges eller pjevses.

I favn? Nix, der ammes og så flitsbues der.

I sengen hos mig? Nix, der laves gymnastik og brokkes.

Jeg fik overmandet ham til en lur fra 11-13, ellers sker det vist ikke før en (tidlig!) natputning.

Varme, maven, fix idé, jeg ved det ikke - men jævnt enerverende.

En virkelig ringe trøst, men sådan er vores dag også i dag :forvirret2:

Tilsæt at vi alle har været oppe siden 04.30 pga tidligt morgenfly, og S har kun sovet to lure á max 45 min siden. Jeg er sikker på, belønningen må være lange uforstyrrede nætter hele næste måned :-D


Det lyder dejligt med de uforstyrrede nætter :lol: :lol:

Han gik omkuld 17.30. Jeg FATTER ikke hvor den dreng har energien fra; han har okset rundt og pillet ved ca. alt hele dagen!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 20. jul 2019, 06:17

Vi har for en gangs skyld haft en nat uden tusind opvågninger! Man er et helt nyt menneske!

Putning var stadig hård, 2 timer. Men jeg prøvede at holde fast i udgangspunktet med at hun ikke *kunne* sove, ikke at hun ikke ville. Og så puttede jeg 30 min af gangen, hvis det ikke virkede, stod vi op og lavede noget andet et kvarters tid. Så det var ikke så tilspidset som i forgårs og jeg synes at jeg var rimelig tålmodig (trods bid i babsen.)
4
My world 12-10-18 :lun:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 20. jul 2019, 14:49

Kan en baby sove for meget? Hun udvikler sig fint, vokser amok (2,5 kg over fødselsvægten i følge vores vægt herhjemme, og hun er kun 6½ uge), smiler og virker tilpas og glad. Men hun er vågen 2 perioder i døgnet, af 1-2 timer hver, og så en masse små opvågninger som kun er 1-10 minutter vågentid. Synes bare hun efterhånden burde være mere vågen,omvendt virker hun til at trives, så jeg er måske bare pylret eller bare har glemt hvor meget de sover som små...
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 20. jul 2019, 15:32

Jeg kan også mærke det er længe siden, jeg har haft en baby :lol:
Jeg tænker, at så længe hun leverer våde bleer og ikke er slap eller passiv, så har hun det godt. Kan hun være i et spring?
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19

Tilbage til "Forældre"