Snik-snak tråd for forældre?

abcd
Indlæg: 6447
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 296
Likede indlæg: 10547

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf abcd » 6. maj 2024, 15:40

limitededition skrev:Tak! Jeg er helt enig med jer alle, men ville alligevel lige høre, da det er en tilbagevendende samtale med dem. Og jeg kunne ikke være mere ligeglad med at han har kjole på, og om han en dag skulle blive homoseksuel.


Man bliver ikke homoseksuel af at få kjole på. Hvis man gjorde, ville jeg hårdt have nægtet at min søn at gå i kjole.
3
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe
Indlæg: 634
Tilmeldt: 8. feb 2020, 14:04
Kort karma: 132
Likede indlæg: 807

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 6. maj 2024, 15:47

limitededition skrev:Af ren nysgerrighed, hvis jeres drenge gerne vil have kjole på, når søster har kjole på, lader I dem så gøre det (derhjemme)?
Vi har storesøster på 3,5 og lillebror på 2,5, og lillebror synes det er sjovt at have kjole på engang imellem. Så vi lader ham låne en af storesøsters. Svigerforældrene er fuldstændig oppe at køre over det, fordi han jo er en dreng.

De er nærmest bange for homoseksualitet, sådan i det hele taget. Men hvis han bliver homoseksuel, tænker jeg ikke det har noget med dette at gøre. Han er 2,5 år :lol:


Her går Ninjaen med hvad han synes er fedt - indenfor vejr og praktik, selvfølgelig. Men der er ikke forskel på drenge-/pigetøj her. Neglelak og ansigtsmaling må han også gerne få på.

I sommers yndede han at gå i denne kombination:
IMG_1648.jpeg


Tylnederdel og glimmersneakers. Han havde også et par lyserøde sandaler med glimmer.

Idag er gul den rigtige farve og der skal være maskiner på tøjet. Det skifter og lad dog børnene gå i det, de synes om. Det udløser ikke homoseksualitet eller andet. Det er bare tøj.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
14
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Ninjaen, september 2020.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3436
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10835

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 6. maj 2024, 18:48

Otto går og holder sig, både ved stort og småt, i forårsSFO. Det resulterer i at han enten skal tisse vældig meget når jeg henter eller tisser i bukserne/klattisser i det moment.

I dag kom han hjem med en pose vådt tøj.

Han plejer aldrig at tisse i bukserne, men lader til at have fået vane med at holde sig - hvad det så end skyldes. Jeg har prøvet at tale med ham og foreslå forskellige grunde og årsager; jeg tror ikke der er sket noget eller noget, jeg tror mest det handler om at han skal vænne sig til at bruge et toilet der ligger lidt fra lokalet de er i. Måske er der mere uro derude, det kunne der nu også være i børnehaven.

Jeg beder ham tisse når vi kommer derop og når jeg henter og har sagt til pædagogerne at de lige må minde ham om at gå derud i løbet af dagen. Og har selvfølgelig forklaret ham at det er ret vigtigt at tisse når man skal og ikke gøre blæren træt ved at holde på det.

Andre tanker?
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Lys
Indlæg: 5978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10798

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 6. maj 2024, 19:07

Little_Woman skrev:Otto går og holder sig, både ved stort og småt, i forårsSFO. Det resulterer i at han enten skal tisse vældig meget når jeg henter eller tisser i bukserne/klattisser i det moment.

I dag kom han hjem med en pose vådt tøj.

Han plejer aldrig at tisse i bukserne, men lader til at have fået vane med at holde sig - hvad det så end skyldes. Jeg har prøvet at tale med ham og foreslå forskellige grunde og årsager; jeg tror ikke der er sket noget eller noget, jeg tror mest det handler om at han skal vænne sig til at bruge et toilet der ligger lidt fra lokalet de er i. Måske er der mere uro derude, det kunne der nu også være i børnehaven.

Jeg beder ham tisse når vi kommer derop og når jeg henter og har sagt til pædagogerne at de lige må minde ham om at gå derud i løbet af dagen. Og har selvfølgelig forklaret ham at det er ret vigtigt at tisse når man skal og ikke gøre blæren træt ved at holde på det.

Andre tanker?


Min datter gjorde det i børnehaven i lang tid efter hun havde smidt bleen. Dog med den forskel, at hun faktisk holdt sig hele dagen tilsyneladende uden de store problemer. Her handlede det vist om en blanding af at hun ikke kunne være i fred på toilettet (børnehave uden båse) og at hun ikke ville vaske hænder. Måske også en eller anden generel utryghed ved konceptet. Hun var 3,5 og det varede i hvert fald et halvt år, før det blev nogenlunde normalt.

Kan han selv fortælle noget? Ellers ville jeg prøve at undersøge om han har helt styr på hvordan han kommer til toilettet og tilbage til gruppen bagefter? Er han bange for at blive forstyrret? Tør han ikke låse? Er der ofte kø, hvis de alle skal tisse samtidig fx før frokost? Er toilettet ulækkert? For højt? Vipper brættet?

Ja, det var lige alle mine store og små bud på ting, der kunne drille?
2
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9885
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9605

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Spjaerten » 6. maj 2024, 19:10

Sorry kom lige forbi som en uden børn

Men kan det være fordi det hele er nyt og spændende og han har FOMO over at forlade leg etc?
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 9004
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1059
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18457

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 6. maj 2024, 19:20

Jeg har for nyligt læst, at man kan få et armbånd, der kan minde om at tisse. Jeg overvejer det nemlig til Sofie, som ofte holder sig, til det er så meget oppe over, at hun drypper i underbukserne. Hun er dog inde i en god periode lige nu, hvor det kun er et par gange ugentligt, men andre gange kan der gå 3 par trusser på en dag. Hun starter først SFO ugen før skolestart, men jeg frygter lidt, at det så bliver værre igen, da hun nemt bliver usikker på nye ting/ukendt territorie. Af den grund får hun også ekstra ture til skolen inden skolestart, og jeg har gjort dem opmærksom på, at sådan noget som toiletbesøg skal hun nok lige have lidt ekstra "rundvisning" på. Altså, ruten derhen, hvordan låser man osv.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24621

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Moxy-lady » 6. maj 2024, 20:35

Til infomødet inden Z startede i TSS (tidlig skolestart) her 2. April, fik vi at vide at det var noget de tit oplevede hos børn der startede i SFO, og at vi derfor skulle være ekstra omhyggelige med at holde kassen med ekstratøj fyldt op. Dette skyldtes en kombination af flere ting: flere forstyrrelser, at skolegården er større end børnehavens legeplads pg det derfor kan værre sværere at nå på toilettet når man først mærkede trangen, FOMO - der sker så meget spændende som børnene ikke vil gå glip af, simpelthen at toiletterne et meget anderledes (og mindre velholdte) end børnehavens og sidst men ikke mindst en slags regression i udvikling - at skiftet er lidt voldsomt/stort så ting de før har mestret, bliver sværere. Enten bevidst eller ubevidst.

Zoe har ikke haft flere uheld end i børnehaven, men jeg har på andre punkter oplevet at hun nogle gange virker til at nyde at være lidt baby-agtig igen. Hun snakker også mere "babyet" hvis jeg lader hende gøre det (det driver mig til vanvid, så der er min tålmodighed desværre ikke så stor). Det er i øvrigt mest mig der har glæde af 21 kg , 5 års baby. Det er ikke så meget noget der går ud over faren, selvom hun klart også hænger mere på ham.

Men jeg var glad for at være blevet forberedt på den baglæns udvikling der skete, så jeg vidste at det var normalt, det gør det lidt nemmere at håndtere det.

Så ift uheld, ville jeg gøre som I gør, med at huske hende på det, og opfordre pædagogerne til det samme, uret kan også være en fin idé, men ellers bare gribe det an ligesom lige da hun stoppede med bleen. Det ér meget normalt, og jeg tænker det går i sig selv igen, når hun har indfundet sig i den nye hverdag.
5
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 836
Likede indlæg: 19899

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Animi » 7. maj 2024, 07:50

Nu er der gået en uge, siden jeg stoppede med at amme, og det er bare gået over al forventning! :banan: Hun efterspørger det stadig, men accepterer det, når jeg siger, at det ikke virker mere. Jeg kan putte hende uden amning uden de store problemer, og hun søger det ikke om natten mere.

Min kæreste nævnte, at det var ærgerligt, at vi ikke har gjort det før, nu hvor det er gået så nemt. Men jeg tror til gengæld, at det er gået så nemt, fordi vi har ventet til nu. Jeg tror det har hjulpet virkelig meget, at vi kan tale med hende om det, og at hun forstår, hvad der foregår.

Mine bryster er også for første gang i 2,5 år nogenlunde samme størrelse igen :lol:
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 3000
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8428

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Fru Himmelblå » 7. maj 2024, 14:15

Vores barn får feberkramper ved feber. Vi har været på akutmodtagelsen to gange. Den seneste gang fik vi at vide, at vi ikke behøver komme forbi igen, hvis forløbet er det samme og vi er trygge.

Nu har junior så feber igen og fik kramper igen. Junior er hele tiden ved bevidsthed og græder under sammentrækningerne. Er helt sig selv med øjenkontakt og er helt normal bagefter igen.
Øv hvor er det ufedt! Tænker t vi må i kontakt med normal læge i morgen og lige høre om junior skal tilses. Fik taget en video denne gang. Det kan være lægen gerne vil se den.

Er der nogen af jeres der får feberkramper? Er de stoppet igen i takt med at barnet er blevet ældre?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42863

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf LaMariposa » 7. maj 2024, 14:16

Hos os ebbede amningen lige så stille ud. Det var svært for mig at stoppe, fordi vi ikke skal have flere og det derfor aldrig kommer igen. Men til sidst gad hverken min datter eller jeg mere, og så stoppede det der, så det fik den bedst mulige afslutning.

Jeg afventer stadig, om mine bryster en dag får samme størrelse igen :genert:
1
:lun: Be brave
Kanga
Indlæg: 2979
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3759

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kanga » 7. maj 2024, 15:15

Little_Woman skrev:Otto går og holder sig, både ved stort og småt, i forårsSFO. Det resulterer i at han enten skal tisse vældig meget når jeg henter eller tisser i bukserne/klattisser i det moment.

I dag kom han hjem med en pose vådt tøj.

Han plejer aldrig at tisse i bukserne, men lader til at have fået vane med at holde sig - hvad det så end skyldes. Jeg har prøvet at tale med ham og foreslå forskellige grunde og årsager; jeg tror ikke der er sket noget eller noget, jeg tror mest det handler om at han skal vænne sig til at bruge et toilet der ligger lidt fra lokalet de er i. Måske er der mere uro derude, det kunne der nu også være i børnehaven.

Jeg beder ham tisse når vi kommer derop og når jeg henter og har sagt til pædagogerne at de lige må minde ham om at gå derud i løbet af dagen. Og har selvfølgelig forklaret ham at det er ret vigtigt at tisse når man skal og ikke gøre blæren træt ved at holde på det.

Andre tanker?

Vær obs.!

Det er en kæphest for mig, med toiletvaner. Min søn er 11 og døjer i perioder med afføringsinkontinens. Og det startede i forårsSFO. For ham handler det om tilstanden på toilettet; er der papir på hele gulvet, tis og lort på brættet og væggen, er der ikke trukket ud og kan han være i fred. Og sidst men ikke mindst kvaliteten af toiletpapiret; hvis han får rifter, går han ikke på toilet.

I de små klasser havde han mange uheld og rendte tit rundt med afføring i bukserne. Vi prøvede at tale med ham og lægge alle mulige planer, men det duede ikke. Det kulminerede med et kæmpe uheld i skolen, hvor læreren hjalp ham og kontaktede os bagefter. Det endte med henvisning og forløb på børneafdelingen, hvor han kom i medicinsk behandling. Lærerteamet var kanon og hjalp rigtigt meget i hverdagen, og det førte til den helt store toiletindsats fra skolens side.
Nu er han på mellemtrinnet, og her generer det ham, at de større elever tager ophold på toilettet og han har også oplevet, at de har låst døren op udefra, mens han var på toilet :cuss: Han har fået en aftale med lærerne om, at han må gå på andre toiletter, hvor de store elever ikke kommer. Alligevel glipper det for ham.

Min pointe er; tag det alvorligt og tag det op med personalet. Spørg ind og spørg ind! For hvis der er klamt på toilettet, eller der e nogen der slukker lyset/låser døren op eller på anden måde forstyrrer, så skal der styr på det.

Kanga
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9674
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1360
Likede indlæg: 29333

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sangius » 7. maj 2024, 16:40

Herhjemme er yngstebarnet lige startet i SFO, samme SFO som storesøster går i. Hun skal så skifte skole her d. 3. juni, men ved det ikke endnu - vi fortæller det på torsdag.
Det er så synd, for de har glædet sig længe til at gå samme sted, men sådan bliver det så ikke.

Knægten har haft en mega god start, og elsker at være i SFOen. Nu krydser vi bare fingre og tæer for, at skiftet også bliver godt for Thea :kryds:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11234
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1109
Likede indlæg: 13143

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 7. maj 2024, 17:40

Jeg troede sommer betød raske børn og voksne. Men jeg overvejer at flytte ind under vores læge så vi ikke skal bruge så meget transport tid, gal vi er der uafbrudt! Jeg fik scoret mig en omgang brystbetændelse for et par uger siden, jeg nåede næsten at blive færdig med penicillin før Luna startede op grundet borrelia (jeg synes ellers jeg har tjekket så grundigt efter flåter hver uge efter deres ugentlige tur i naturen) hun skal have penicillin 4 gange om dagen så vi er nødt til at svinge forbi skolen i hver frokostpause og give hende det, Alva har haft feber 2 gange de sidste 2 uger, og har hostet konstant de sidste uger især om natten så min mand får nærmest ikke sovet selvom jeg tager hovedparten af baby-søvnroderiet og nu er lillebror syg med hoste, snot og kortvarigt feber, får han feber igen skal vi indlægges, så frygter hvad termometeret siger om en times tid før jeg skal i seng.

Er virkelig glad for at min mand har barsel og jeg ikke står alene i det her cirkus. Håber børnene er mindre syge til efteråret når jeg er alene på barsel, nogle ville nok kalde det optimistisk tangerende til naivt at satse på mindre sygdom om vinteren end nu :lol:
3
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3436
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10835

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 7. maj 2024, 19:48

Svarer lige samlet.

Han siger at han ikke skal tisse, men det passer simpelthen ikke, i weekenden og herhjemme tisser han jævnligt dagen over og har aldrig uheld. Jeg tror det er en blanding af FOMO, uro på gangen, for meget i hovedet til at tænke på dét, nervøsitet ved at låse, usikkerhed ved selv at gå derud etc.

Pædagogen sagde i dag, da jeg hentede, at han havde tisset fullblown i bukserne i går og var blevet vældig ked af det og vred. Det er så synd for ham! I dag ville han ikke derhen.

I dag da jeg hentede spurgte jeg om han havde tisset derovre; nej, for han skulle ikke. Pædagogen havde spurgt, men han havde bare sagt at han ikke skulle.

Jeg må understrege, at han skal bedes om at gå derud, evt. følges, ikke spørges - for så siger han bare nej og holder sig.

Jeg kan virkelig mærke at det bekymrer mig!

Jeg er i øvrigt den skrappe mor der beder dem om at smøre ham ind i solcreme; han er 5 år, det kan han ikke selv - og han er rødhåret. Den smuttede i dag og jeg hentede en rød dreng.

Øv, jeg er bare ked af, at det basale ikke er helt på plads, når han ellers er så glad for det derovre..
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Lys
Indlæg: 5978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10798

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 7. maj 2024, 20:01

Little_Woman skrev:Svarer lige samlet.

Han siger at han ikke skal tisse, men det passer simpelthen ikke, i weekenden og herhjemme tisser han jævnligt dagen over og har aldrig uheld. Jeg tror det er en blanding af FOMO, uro på gangen, for meget i hovedet til at tænke på dét, nervøsitet ved at låse, usikkerhed ved selv at gå derud etc.

Pædagogen sagde i dag, da jeg hentede, at han havde tisset fullblown i bukserne i går og var blevet vældig ked af det og vred. Det er så synd for ham! I dag ville han ikke derhen.

I dag da jeg hentede spurgte jeg om han havde tisset derovre; nej, for han skulle ikke. Pædagogen havde spurgt, men han havde bare sagt at han ikke skulle.

Jeg må understrege, at han skal bedes om at gå derud, evt. følges, ikke spørges - for så siger han bare nej og holder sig.

Jeg kan virkelig mærke at det bekymrer mig!

Jeg er i øvrigt den skrappe mor der beder dem om at smøre ham ind i solcreme; han er 5 år, det kan han ikke selv - og han er rødhåret. Den smuttede i dag og jeg hentede en rød dreng.

Øv, jeg er bare ked af, at det basale ikke er helt på plads, når han ellers er så glad for det derovre..


Jeg forstår godt din bekymring. Jeg ved det er noget andet i børnehaven, men der var en medhjælper, som fik til opgave at hjælpe min datter på toilet mindst én gang i løbet af dagen. Kunne du mon bede om/opfordre til at en af de voksne fast sørgede for det her i starten, inden det udvikler sig til et permanent problem?

Mht solcremen så ville jeg også forvente at en af de voksne superviserede solcremeindsmøring. Og så ville jeg gå i massiv træningslejr hjemme. (Det vil jeg i øvrigt selv gøre - hun kan lige så godt begynde at øve sig inden det er hendes tur næste år)
0

Tilbage til "Forældre"