Hæve niveau på herre julefrokost

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Tobywan » 8. dec 2017, 19:32

Jeg har traditionen tro inviteret mine venner på en herre julefrokost her i december.

Maden skal være klassisk, fed og der skal være rigeligt af den. Jeg kunne dog godt tænke mig at hæve niveauet en tand på min menu, og måske give den en twist. Maden skal stadig være klassisk og i god kvalitet, men mangler lidt inspiration for at kunne give den lidt ekstra gas med en god menu.

De andre år har den set nogenlunde sådan ud:

Forret
Fiskefilet med remoulade
Sild med karrydressing og løg
Rugbrød.

Mellemret
Tarteletter med høns i asparges

Hovedretter
Ribbensteg
Confit de canard
Rødkål
Leverpostej med svampe og bacon

Dessert
Risalamande

Jeg laver generelt det meste selv. Det vil sige fisk er fra fiskehandleren og paneret og stegt, så de er friske. Tarteletterne er lavet på en hel kylling, anden er "hjemmeconfiteret" osv osv.

Derfor...inspiration til et twist eller ændringer?
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Spjaerten » 8. dec 2017, 20:04

Ris ala mande panne Cotta i stedet for ris ala mande
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Aragorn » 8. dec 2017, 22:23

Falstria skrev:

Hvad med grønlangkål med brunede kartofler, sylte, medister, skinke og sennep (den til mænd) ?


Da Danmark holdt op med at være et ludfattigt landbrugssamfund, og begyndte at importere mad, fik man bekræftet mistanken hos befolkningen om, at det smagte af lort og også var en smule klamt, og man holdt op med at spise det.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Slettet bruger » 8. dec 2017, 22:49

Bacon i stedet for ris a la mande.
4
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf IrmaPigen » 9. dec 2017, 07:35

Uhm, jeg synes det lyder ret godt, det dér, og fedt at du går op i at tingene er hjemmelavede.

Hvis du selv laver mayonnaisen er der ikke langt til en hjemmelavet remoulade.

Lav rødkål en selv og put en stjeranis med i kogningen (det smager uhyggeligt godt) og lidt andefedt til sidst hvis du har noget af det.

Er enig i der skal være karse til karrysild en.

Paner og steg fiskefilet'er selv.

Et godt og friskt rugbrød fra bageren.

En god hjemmelavet snaps. (måske nok lidt sent) ellers så gerne flere gode købte snapse (ikke rød Ålborg, vel)

Hvis jeg skulle supplere med en ret ville det være glaseret skinke og stuvet spinat.

Tarteletterne ville jeg pynte med nogle flotte rejer og dild. Hvis håndpillede rejer fra fiskehandleren er over budget så køb nogle store frosne og tø dem langsomt op i køleskabet.

Det var mine umiddelbare bud. Måske kommer mere til.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Planten » 9. dec 2017, 07:46

Jeg ville servere kryddersild med tilbehør af hakket rødløg, friskrevet peberrod og syltede kapers. Det smager fantastisk!
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Æble » 9. dec 2017, 11:22

Det lyder allerede som et højt niveau når du laver det hele selv :) Det lyder lækkert.

Jeg ville også lave Mayo/ remo selv og tilføje rejer/rejemad. Og kapers til silden. Evt lav karrydressingen på flødeskum. I min barndoms Jylland hed det skrummerum.

Kamsteg/flæskesteg i stedet for ribbensteg.

Hvis du tilføjer ost så vil jeg foreslå en blå ost, fx blå kornblomst på peberkager (ja! Det er sygt lækkert) med dadler og portvin til.

Cheesecake til dessert i stedet for risalamande. Jeg har en god opskrift på en juleagtig cheesecake hvis du er interesseret.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf HappyPaww » 9. dec 2017, 11:28

Man må altså ikke erstatte risalamanden :whine:
4
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2017, 16:13

Falstria skrev:
Aragorn skrev:
Falstria skrev:

Hvad med grønlangkål med brunede kartofler, sylte, medister, skinke og sennep (den til mænd) ?


Da Danmark holdt op med at være et ludfattigt landbrugssamfund, og begyndte at importere mad, fik man bekræftet mistanken hos befolkningen om, at det smagte af lort og også var en smule klamt, og man holdt op med at spise det.


Eller også glemte man opskriften visse steder, der er ingen på sjælland der kan lave grønlangkål.


Hvis andre nyder det, skal de bare have lov til det.

Men jeg må indrømme, og sige helt ærligt, at på trods af at jeg er en voksen mand, så giver det mig kvalme, min opkastrefleks går i gang, og jeg bliver skabagtig som kræsne personer bliver, når de smager noget, de ikke bryder sig om. Du ved, den der - åh nu dør jeg sikkert fordi oliven smager så dårligt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf Tobywan » 9. dec 2017, 16:53

Tak for alle ideerne. Vil helst sikkert tage nogle af dem til mig.

Rødkålen er selvfølgelig hjemmelavet og med andefedt ;). Skal alligevel lave til juleaften, så laver bare en ekstra stor portion.

Nu er jeg ikke selv den store snapsefan, men det skal selvfølgelig være der - så silden kan få lidt at svømme i ;) Anbefalinger til en snaps som er så langt fra rød aalborg, som det kan lade sig gøre?
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf fisken80 » 9. dec 2017, 19:34

HappyPaww skrev:Man må altså ikke erstatte risalamanden :whine:


Jo man må. Jeg har fået festudvalget på mit arbejde til at erstatte den med kejserinderis.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf IrmaPigen » 10. dec 2017, 09:39

Falstria skrev:
Aragorn skrev:
Falstria skrev:

Hvad med grønlangkål med brunede kartofler, sylte, medister, skinke og sennep (den til mænd) ?


Da Danmark holdt op med at være et ludfattigt landbrugssamfund, og begyndte at importere mad, fik man bekræftet mistanken hos befolkningen om, at det smagte af lort og også var en smule klamt, og man holdt op med at spise det.


Eller også glemte man opskriften visse steder, der er ingen på sjælland der kan lave grønlangkål.


Jeg kan meget godt lide det. Min mor har lavet det hvert år 2. juledag. Det er på Sjælland.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hæve niveau på herre julefrokost

Indlægaf vibbsen » 10. dec 2017, 10:28

Tobywan skrev:Jeg har traditionen tro inviteret mine venner på en herre julefrokost her i december.

Maden skal være klassisk, fed og der skal være rigeligt af den. Jeg kunne dog godt tænke mig at hæve niveauet en tand på min menu, og måske give den en twist. Maden skal stadig være klassisk og i god kvalitet, men mangler lidt inspiration for at kunne give den lidt ekstra gas med en god menu.

De andre år har den set nogenlunde sådan ud:

Forret
Fiskefilet med remoulade
Sild med karrydressing og løg
Rugbrød.

Mellemret
Tarteletter med høns i asparges

Hovedretter
Ribbensteg
Confit de canard
Rødkål
Leverpostej med svampe og bacon

Dessert
Risalamande

Jeg laver generelt det meste selv. Det vil sige fisk er fra fiskehandleren og paneret og stegt, så de er friske. Tarteletterne er lavet på en hel kylling, anden er "hjemmeconfiteret" osv osv.

Derfor...inspiration til et twist eller ændringer?


Overvejer en kønsskifte operation lige nu....Der er ikke noget jeg ville ændre....Altså det skulle være at der kom noget ost med ind i ligningen...Men jeg er så også vild med ost...Og mener at alle måltider bør omfatte mindst 1 slags ost.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Mad og drikke"