Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2017, 08:58

Inspireret af en anden tråd...

Hvor meget holder du fast ved, at det SKAL være traditionel julemad til julefrokost, juleaften osv? Synes du, at oplevelsen bliver "ødelagt", hvis du kommer til en julefrokost, hvor der er alternativ julemad?

Fyr løs :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Skorstenen » 18. nov 2017, 09:02

Hvis jeg bliver inviteret til julefrokost, så forventer jeg faktisk en helt traditionel julefrokostmenu. Jeg ville blive skuffet over tapas og rødvin fx.

Så skulle de bare have kaldt den en julekomsammen i stedet for :D
4
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Spjaerten » 18. nov 2017, 09:05

Kalder man det julefrokost eller julemiddag så skal ingredienserne ihvertfald være gris, fisk og and. Men er helt åben for alternative tilberedninger.

Skal selv holde julefrokost i aften. Burde ha kaldt det middag. Men den står på flæskesteg og ris ala mande.

En anden privat jeg skal til i år kommer vist til at indeholde
Tarteletter
Leverpostej
Steg
Frikadeller
Og ris ala mande.
Mangler noget fisk der men det er egentlig ok at der ikke er så meget mad.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf HappyPaww » 18. nov 2017, 09:06

Enig med Skorstenen. Julefrokost kan jeg være lidt mere large med, men julemaden skal være som den altid har været!
Anden skal ikke pludselig krydres asian style, sovsen skal smage rigtigt, og ved Gud ikke gøres “let”, ligesom man heller ikke skal forsøge at lave en moderne risalamande på skyr eller andet ækelt :shock:
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Sangius » 18. nov 2017, 09:07

Juleaften skal have de traditionelle ting. Elsker så når folk adderer noget nyt, en salat eller noget nøddepate eller noget. Men ikke som erstatninger.

Julefrokoster er jeg ligeglad med.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Miss_no_More » 18. nov 2017, 09:07

Jeg ville faktisk gerne vide det, ja, hvis det ikke var den traditionelle menu. Mest fordi jeg, når jeg (tror jeg) kender menuen, godt kan gå hele dagen og samle appetit. Og hvis det så er noget helt andet mad, bliver jeg skuffet. Men altså ikke i sådan grad at jeg bliver sur eller sultestrejker eller noget i den dur :P

Jeg ville sagtens kunne værdsætte en utraditionel menu, men om jeg ville foretrække det ville afhænge af, om det var den første eller sidste julefrokost, jeg var til. Hvis man har været til mange, kan man måske godt trænge til noget andet.
2
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Spjaerten » 18. nov 2017, 09:08

HappyPaww skrev:Enig med Skorstenen. Julefrokost kan jeg være lidt mere large med, men julemaden skal være som den altid har været!
Anden skal ikke pludselig krydres asian style, sovsen skal smage rigtigt, og ved Gud ikke gøres “let”, ligesom man heller ikke skal forsøge at lave en moderne risalamande på skyr eller andet ækelt :shock:

Enig julemaden skal være tradionel!
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2017, 09:09

For mig er det ikke specielt vigtigt.

Selvfølgelig er der da en vis tradition i, at der er and og flæskesteg juleaften, og jeg tror også, at jeg ville føle det mærkeligt, hvis det ikke var der. Men jeg er faktisk ikke særlig vild med traditionel julemad, gider ikke rødkål, hvis det ikke er hjemmelavet, og risalamande spiser jeg kun fordi, at det er en tradition. Ville hellere have is :genert:

Til julefrokost er jeg helt ligeglad. I min verden er der ikke noget mere trist end sådan en slatten julefrokostbuffet til firmafesten. Og efter juleaften orker jeg faktisk ikke to-tre dage mere med fed julemad til familiejulefrokost.

:genert:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Daine » 18. nov 2017, 09:17

Julefrokosten er jeg ret ligeglad med, bare maden smager godt :D I år er det feks første gang i flere år vi skal have traditionel julemad til firmajulefrokosten, der ellers har været italiensk inspireret.

Men julemiddagen er der INGEN der skal pille ved! Det skal være traditionel stegt and/kalkun med det korrekte tilbehør og en VIRKELIG lækker sovs! Ingen sjove ingredienser, krydderier eller alternative stegemåder.

I år ved jeg ikke, om vi får den almindelige julemiddag. Kan min mor ikke spise (synke) den slags mad er et acceptabelt alternativ risengrød med masser af kanel og smør. Det får vi normalt aldrig juleaften, det 'fylder' for meget i forhold til den gode sovs der senere skal spises :D Men i år vil der være okay.
Senest rettet af Daine 18. nov 2017, 09:18, rettet i alt 1 gang.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Lykke » 18. nov 2017, 09:17

Ja jeg kan egentlig godt lide traditionerne.
Dog forstår jeg ikke, at der ved mandens forældre skal laves så meget og så meget forskelligt til julefrokost.
Så hellere en god øko medister istedet for ribbensteg, mørbradbøffer OG kyllingefrikadeller. Så lav en god medister og en god frikadelle - ikke alt det der ekstra i dårlig kvalitet. Det er endda købt ved en slagter, men det er bare ikke godt.

Min mand er fra Fyn og jeg er fra Sønderjylland. Så der er også noget med kålen - den hvide, de presser al væden ud af den, så den ender helt tør. Ja, jeg brokker mig nu ikke. Men inderst inde, selvom vi er gift og har et barn, ønsker jeg egentligt bare at holde jul med min familie. Men det handler nok også om, at jeg bedre kan slappe af hjemme. Men i år er det jul hos manden, og den står på and og risengrød inden anden, og ingen risalamande. Det er altså lidt specielt i min verden. Men nuvel, det er sådan det skal være i år. Så min barnlighed må jeg lige komme mig over.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. nov 2017, 09:22

Juleaften og 1. juledag skal det være helt traditionelt. Jeg har aldrig prøvet andet end and d. 24., men gris ville også være fint. Bare det var klassisk.
Resten af december er jeg åben for alt, og faktisk synes jeg, at det er lidt kedeligt med ande/flæskesteg og det store udtræk flere gange på samme måned. For mig er maden juleaften netop noget særligt, fordi den er sjælden.
Jeg oplever i øvrigt ikke skuffelse, hvor jeg færdes, hvis der op til jul serveres utraditionel eller ujulet mad. Det lader ikke til at være det, de fleste forventer.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Juki » 18. nov 2017, 09:33

LaMariposa skrev:Inspireret af en anden tråd...

Hvor meget holder du fast ved, at det SKAL være traditionel julemad til julefrokost, juleaften osv? Synes du, at oplevelsen bliver "ødelagt", hvis du kommer til en julefrokost, hvor der er alternativ julemad?

Fyr løs :D

Medmindre jeg bliver inviteret til julefrokost eller juleaften ved nogle der fx er vegetarer, veganere eller af religiøse årsager ikke spiser svin så vil jeg forvente at den stod på traditionel julemad.

Traditionel julemad er vel egentlig et ret vidt begreb, i forhold til retter, men overordnet set indeholder det vel som udgangspunkt noget fisk og forskellige ting med svin?

Jeg er også så forvant at jeg ville forvente rigtige rødspættefiletter og ikke de der overpanerede, gule fra frost.. :genert: Hvis der generelt blev serveret "halve løsninger" så vil jeg hellere undvære.

Edit: Snapsen vil jeg dog hellere end gerne give afkald på! :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2017, 09:47

Holdt jul i Brasilien for en del år siden. Vi kunne ikke få and og ordentlig flæskesteg, så der fandt vi faktisk den perfekte combo. Oksesteg med brun sovs, kartofler og hjemmelavet rødkål. Det smagte virkelig godt :D
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf POCKETKITTEN » 18. nov 2017, 09:50

Jeg spiser ikke fisk og svin og helst heller ikke and, så for mig er det kun glædeligt, hvis nogen nytænker julemiddagen. For nogle år siden fik jeg serveret Ceasar salad til juleaften, og det var helt fantastisk.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Guilded_Lily » 18. nov 2017, 09:50

Juleaften skal der and på bordet, og efter min mand kom til, også flæskesteg.

Jeg har normalt kun 2-3 julefrokostaftaler om året, og der gør det absolut intet, hvis det kun er den ene, der er traditionel. Jeg får simpelthen nok af den fede stil efter én gang. Anden gang går måske lige, men tredje gang begynder maden at blive stor i munden på mig. Så jeg hilser utraditionelle julefrokoster velkommen.
0

Tilbage til "Mad og drikke"