Sous Vide

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Sous Vide

Indlægaf Tricolette » 9. nov 2017, 12:20

I foråret fik jeg en sous vide stav fra Steba, og har fået lavet nogle gevaldigt vellykkede bøffer - de har været som smør at skære i :savl:

Men nu vil jeg gerne udvide mine muligheder, så tænkte, om nogle herinde er friske på at dele ud af erfaringer?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sous Vide

Indlægaf Wizzze » 9. nov 2017, 12:44

Svinekæber
https://www.sousvidetools.com/toolshed/ ... sous-vide/

prøv også på samme måde med æblebåde og små perleløg og en sødlig mørk øl, f.eks. chokolade porter, i stedet for gulerødder, løg og fond.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Sous Vide

Indlægaf Tricolette » 9. nov 2017, 13:07

Wizzze skrev:Svinekæber
https://www.sousvidetools.com/toolshed/ ... sous-vide/

prøv også på samme måde med æblebåde og små perleløg og en sødlig mørk øl, f.eks. chokolade porter, i stedet for gulerødder, løg og fond.


Den må jeg se nærmere på :gogo: - er bare ikke så stærk i de der udenlandske sprog :fløjt:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Sous Vide

Indlægaf Daine » 9. nov 2017, 15:30

Jeg har ingen konkrete opskrifter, men jeg er jo ikke boghandler for ingenting :genert: Disse bøger kunne måske være en ide at kigge i. Vi sælger en del af grundbogen :)

IMG_4376.JPG
IMG_4377.JPG
IMG_4379.JPG
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Sous Vide

Indlægaf Tricolette » 9. nov 2017, 19:57

Daine skrev:Jeg har ingen konkrete opskrifter, men jeg er jo ikke boghandler for ingenting :genert: Disse bøger kunne måske være en ide at kigge i. Vi sælger en del af grundbogen :)

IMG_4376.JPG
IMG_4377.JPG
IMG_4379.JPG

Har faktisk lige købt den først bog i dag, så nu skal den studeres lidt.

De 2 andre kan komme på ønskelisten til jul :)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Sous Vide

Indlægaf Sophies-mor » 9. nov 2017, 20:04

Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Sous Vide

Indlægaf Filipai » 9. nov 2017, 20:23

Sophies-mor skrev:Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.


Hvis man skal være miljøvenlig bør man vel bare generelt gå uden om kød, og så er sous vide jo alligevel ikke så brugbart. Men man kan også vælge at bruge genbrugelige poser.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Sous Vide

Indlægaf Sophies-mor » 9. nov 2017, 20:29

Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.


Hvis man skal være miljøvenlig bør man vel bare generelt gå uden om kød, og så er sous vide jo alligevel ikke så brugbart. Men man kan også vælge at bruenbrugelige poserge g.

Genbrugelige poser?
Specialposer eller bare alm. fryseposer, man vasker?
Totalt sous vide begynder :lol:

Ja, men man skal vel starte i det små? Plastic er jo ikke... fantastisk.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sous Vide

Indlægaf avdotja » 9. nov 2017, 20:32

Sophies-mor skrev:Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.

"Normalt" plastik i Danmark er ikke et kæmpe miljøproblem, i og med at langt størstedelen ender på forbrændingen. USA og Europa står sammenlagt for 40% af verdens plastikproduktion, men kun 2% af forureningen af verdenshavene.

Hvis man vil gøre noget i den afdeling, kan man evt i stedet kigge på udledningen af mikroplast, der ikke bliver fanget af vores rensningsanlæg, men udledes direkte i havet/naturen. Det sker f.eks. ved:
  • vask af syntetisk tøj
  • kørsel i bil (bitte små fragmenter af dækkes slides af og ender dermed i naturen)
  • løb i gummisko (samme som med bilen, dog i et noget mindre omfang!)
  • brug af skrubbecreme/tandpasta/div plejeprodukter med mikroplast (PE og PP)
  • at smide ens kontaktlinser i toilettet/vasken fremfor skraldespanden.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Sous Vide

Indlægaf Filipai » 9. nov 2017, 20:34

Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.


Hvis man skal være miljøvenlig bør man vel bare generelt gå uden om kød, og så er sous vide jo alligevel ikke så brugbart. Men man kan også vælge at bruenbrugelige poserge g.

Genbrugelige poser?
Specialposer eller bare alm. fryseposer, man vasker?
Totalt sous vide begynder :lol:

Ja, men man skal vel starte i det små? Plastic er jo ikke... fantastisk.


Helt enig, er faktisk igang med at forsøge at tage patent på en ny emballage som udleder 260 gange mindre CO2 end normal plastik, dog mere målrettet til andre lande, da det i DK ikke er et stort problem. Men ikke desto mindre er kød VIRKELIGT meget værre. Så hvis du i stedet tager kød ud af et enkelt måltid om ugen, så kan du fint sous vide en gang i mellem.
Men hvis man gider besværet, så kan man få kraftige lynlås poser der kan renses (tror vidst også de kan komme i opvaskeren)
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Sous Vide

Indlægaf Sophies-mor » 9. nov 2017, 20:39

Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:Ikke for at være sortseer, men jeg tænker bare, at der går da enormt meget plastic til at lave sous vide?
Så køber man en økologisk state of the art bøf eller? Og så skal man bruge en masse plastic hver gang.
Findes der er noget mere miljøvenligt materiale?

For jeg synes også, at sous vide er lækkert.
Det harmonerer måske bare mindre med en miljøbevidst livsstil.


Hvis man skal være miljøvenlig bør man vel bare generelt gå uden om kød, og så er sous vide jo alligevel ikke så brugbart. Men man kan også vælge at bruenbrugelige poserge g.

Genbrugelige poser?
Specialposer eller bare alm. fryseposer, man vasker?
Totalt sous vide begynder :lol:

Ja, men man skal vel starte i det små? Plastic er jo ikke... fantastisk.


Helt enig, er faktisk igang med at forsøge at tage patent på en ny emballage som udleder 260 gange mindre CO2 end normal plastik, dog mere målrettet til andre lande, da det i DK ikke er et stort problem. Men ikke desto mindre er kød VIRKELIGT meget værre. Så hvis du i stedet tager kød ud af et enkelt måltid om ugen, så kan du fint sous vide en gang i mellem.
Men hvis man gider besværet, så kan man få kraftige lynlås poser der kan renses (tror vidst også de kan komme i opvaskeren)

Vi kører allerede kødløs dag, så dét er ikke noget problem dér ;)
Lyder som et spændende projekt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Sous Vide

Indlægaf Tricolette » 11. nov 2017, 20:26

For lige at komme tilbage til meningen med tråden, så kastede jeg mig ud i en flæskesteg i dag.
Ca. 9 timer ved 59°, efterfulgt af en hurtig tur på panden.
Sværden var separat og fik 5 timer i karet, derefter i ovnen ved 200°. Aldrig har jeg lavet så sprød en sværd, den nærmest smuldrede, da den skulle deles.
Men hold op hvor var det en god mør og saftig steg. Helt klart den vej julestegen skal tilberedes, må bare lige øve lidt mere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Sous Vide

Indlægaf Myth » 22. nov 2017, 10:17

Googlede før sous vide and. Det lød MEGET besværligt og tidskrævende i mine øjne. Og jeg undrede mig over at kødet skulle ligge i 24-48 timer på køl og i plastic i ovnen (Ville jeg jo tro smeltede) og derefter kunne man gemme det i flere måneder ????

For mig lyder det som råddent kød tilsidst. Hvordan skulle det kunne holde sig så længe ???
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Sous Vide

Indlægaf Annione » 22. nov 2017, 10:44

Myth skrev:Googlede før sous vide and. Det lød MEGET besværligt og tidskrævende i mine øjne. Og jeg undrede mig over at kødet skulle ligge i 24-48 timer på køl og i plastic i ovnen (Ville jeg jo tro smeltede) og derefter kunne man gemme det i flere måneder ????

For mig lyder det som råddent kød tilsidst. Hvordan skulle det kunne holde sig så længe ???


Det lyder altså også enormt klamt. Jeg er helt med på, at langtidstegning og vacuum er en killer for de fleste bakterier - men flere måneder?? Ew! Jeg vil mene det MAX kan holde sig i en uges tid.
1
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Sous Vide

Indlægaf Tricolette » 22. nov 2017, 10:58

Annione skrev:
Myth skrev:Googlede før sous vide and. Det lød MEGET besværligt og tidskrævende i mine øjne. Og jeg undrede mig over at kødet skulle ligge i 24-48 timer på køl og i plastic i ovnen (Ville jeg jo tro smeltede) og derefter kunne man gemme det i flere måneder ????

For mig lyder det som råddent kød tilsidst. Hvordan skulle det kunne holde sig så længe ???


Det lyder altså også enormt klamt. Jeg er helt med på, at langtidstegning og vacuum er en killer for de fleste bakterier - men flere måneder?? Ew! Jeg vil mene det MAX kan holde sig i en uges tid.


Jeg er langt fra ekspert ud i sous vide, og har ingen intentioner om at blive det.

Det med at vakumpakke kødet og lade det ligge på køl i et døgns tid, det gør man jo også, når man marinerer et stykke kød til tilberedning dagen efter.
Den med ovnen - her gætter jeg på, at der er tale om en dampovn, som indstilles på feks 59 grader. Det smelter plastikken ikke ved. Alternativ kommes kødet (i vakum) i et sous videkar med vand (sous vide maskine eller stav), som sørger for at vandet holder en konstant temperatur på 59 grader. Det er denne proces, som mørner kødet helt fantastisk.
Herefter pakkes kødet ud, og det får en hurtig tur i ovnen eller panden for at få stegeskorpen.

Har godt set nogle snakke om, at kødet efter en hurtig nedkøling efter badet kan holde sig længe i vakumpakkerne i køleskabet - dette kommer ikke til at ske hos mig. Hvis noget skulle gemmes på den måde, ville det blive i fryseren.
0

Tilbage til "Mad og drikke"