Nytårsmenuen 2017

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 13. dec 2017, 07:37

Lemonella skrev:
Pandesteg skrev:Nogle der har et godt foreslag til et let grønt element til hovedretten (som ellers består af oksemørbrad, portvinssauce og pommes anna)? Let i den forstand at det skal være mere pynt end det skal mætte og det skal ikke være besværligt at lave. Overvejede blandende grønne salatblade med en vinagreitte, men synes måske alligevel det er lidt kedeligt.


Du kunne putte lidt broccoli-asparges i. De smager godt. :)


Min mand er desværre ikke rigtig begejstret for broccoli, så det duer desværre ikke...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Lone » 13. dec 2017, 07:44

Pandesteg skrev:Nogle der har et godt foreslag til et let grønt element til hovedretten (som ellers består af oksemørbrad, portvinssauce og pommes anna)? Let i den forstand at det skal være mere pynt end det skal mætte og det skal ikke være besværligt at lave. Overvejede blandende grønne salatblade med en vinagreitte, men synes måske alligevel det er lidt kedeligt.


Asparges? Ved godt, at det på ingen måde er sæson, men de kan helt sikkert fås alligevel
Eller små, glaserede gulerødder?
Grillet squash evt. med bøgehatte eller lignende
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Mi55y » 13. dec 2017, 08:23

Vi skal holde med et vennepar, og vi bestiller mad fra den lokale slagter:

Forret:
Tapasanretning:
Hjemmelavet røget dyrekølle m tytterodssalat
Sagenskinke med melon
Chorizo med cornichoner
Laksemousse med tigerrejer
Syltede rødløg
Hjemmelavet pesto
Flutes

Hovedret:
Helstegt oksemørbrad
Nytårs kartoffel ala duchesse
Svampe limoges sauce
Broccolitimbale
Marineret rodfrugtsalat

Dessert:
Kagetapas med:
Æbletærte
Brownies
Hindbærtærte
Vanilie creme fraiche samt friske bær
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skorstenen » 19. dec 2017, 10:22

Jeg er ved at være finpudset med menuen.
Og manden har scoret en hel oksemørbrad fra skotsk højlandskvæg, det bliver gudeskønt!

Jeg mangler dog en mellemret synes jeg. Mellem forret og hovedret. :gruble:
1
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Debra1 » 19. dec 2017, 10:47

Mi55y skrev:Vi skal holde med et vennepar, og vi bestiller mad fra den lokale slagter:

Forret:
Tapasanretning:
Hjemmelavet røget dyrekølle m tytterodssalat
Sagenskinke med melon
Chorizo med cornichoner
Laksemousse med tigerrejer
Syltede rødløg
Hjemmelavet pesto
Flutes

Hovedret:
Helstegt oksemørbrad
Nytårs kartoffel ala duchesse
Svampe limoges sauce
Broccolitimbale
Marineret rodfrugtsalat

Dessert:
Kagetapas med:
Æbletærte
Brownies
Hindbærtærte
Vanilie creme fraiche samt friske bær


Det lyder godt nok lækkert. Hvilken slagter er det fra, og hvad skal I give for det?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 19. dec 2017, 10:54

Jeg kunne godt bruge en god, gennemtestet opskrift på portvinssauce? :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Æble » 19. dec 2017, 20:02

Pandesteg skrev:Jeg kunne godt bruge en god, gennemtestet opskrift på portvinssauce? :)


Jeg plejer at lave den således:

Skær 4-5 skalotteløg i små både, vend dem i oliven olie, drys med salt og bag i ovn i 10-15 min ved 200 grader.

Steg 3-4 skiver bacon

Svits løg (gerne skalotteløg, grove stykker), et par gulerødder, ca 10 peberkorn og 4-5 timiankviste i rigeligt smør.

Hæld ca en halv flaske rød portvin på og lad det simre til portvinen er reduceret ca halvt ind. Det tager 20-30 min.

Sigt grøntsagerne fra. Jævn portvinen med ca 2,5 dk piskefløde og evt lidt maizenajævning. Smag til med salt og peber og hvis der er noget stegesky fra en steg (jeg snyder nogle gange med købefond hvis jeg ikke har stegesky). Hvis der mangler syre bruger jeg rød balsamico.

Nu kan saucen stå og vente til den skal serveres. Når den skal serveres, varm den igennem og tilsæt de bagte skalotteløg. Drys bacon stykker ovenpå.
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skorstenen » 20. dec 2017, 17:25

Jeg vil jo lave denne her dekonstruerede tartelet. Men jeg mangler virkelig en super opskrift på noget asparges-creme - pure - sovs..
Jeg synes kun at kunne finde noget hvori der skal surmælksprodukt, det er ikke lige der jeg er i tankerne.
Har nogen af jer en god ide? Jeg tænker at det ikke skal være tyndtflydende.

For lige at uddybe, det bliver kyllingeruller, rullet med grøn asparges, rullet stramt, pocheret, vendt på panden. Hertil trekanter af butterdej, baconcrumble og så den her asparges-ting.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2017, 15:48

Vi skal vist have fondue med forskellige slags kød.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Neenah » 21. dec 2017, 15:53

Med lidt inspiration herinde fra har vi vist lagt os fast på:

Dronningehapser:
- Minitoast med flødestuvede svampe og persille
- Minitoast med artiskokcreme og serrano

Forret:
- Kammuslinger (eller kæmperejer) med hvidløg, ærtepure og brød

Hovedret:
- Beef Wellington a la Gordon Ramsay
- Bagte skalotteløg og glaserede gulerødder
- Jordskokpure
- Langtidsreduceret rødvinssauce

Dessert:
Hjemmelavet blåbæris med karamel, knas og chokoladesovs.

Og så selvfølgelig noget kransekage, bobler og snacks :-D
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf RavenClaw » 26. dec 2017, 17:26

Hvad køber I af bobler? Savner lidt inspiration til en, der ikke sprænger budgettet, men som stadig ikke er en halvdårlig, billig en. Vi er umiddelbart ude i rigtig champagne og ikke asti :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 27. dec 2017, 17:34

Vores menu er nu helt fastlagt:

Dronningehapser (istedet for forret):
Atomic Buffalo Turds, spicy paprikamandler, chips og gnavegrønt. Drinks til - temmelig sikkert gin tonics :)

Hovedret:
Helstegt oksemørbrad, pommes Anna, bagte skalotteløg, haricot vertes og portvinssauce.

Dessert:
Gateau Marcel med friske bær.

Og så har vi chips, chokolade, snacks, øl og hvad vi nu ellers kunne få lyst til.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Santa » 27. dec 2017, 17:57

Santa skrev:Vores menu ligger ikke fast endnu. Vi plejer at holde nytår hjemme, kun os to (og hunden), men giver den fuld gas med dronningehaspere, 3-4 retter, snacks, vin og drinks og høj musik.

Hapserne er som beskrevet ovenfor.

Forretten plejer at være noget med jomfruhummerhaler/kammuslinger eller derhen ad, med lidt grønt tilbehør og en sauce/dressing.

Hovedretten har flere gange været Beef Wellington med tilbehør i form af kartoffelgratin/glaserede gulerødder/grønne asparges/jordskokpure/grillede portobello svampe med mozzarella fx. Men jeg overvejer at lave en lammekrone, det er også vildt lækkert. Eller at bede slagteren om at skaffe nyretapper (eller boeuf onglet, som de osse hedder), det er det mest møre og velsmagende kød.

Desserten er kærestens afdeling, han har før lavet superlækker chokoladelagkage, cheesecake og sidste år kastede han sig over at lave is, tre slags af forskellige bær, jeg samlede i løbet af efteråret. Et år sprang vi dessert over og kørte et lækkert ostebord midt på aftenen.
Men jeg leger med tanken om at bage en kransekage....hvor svært kan det være?? (Jeg bager aldrig, så ret meget!)

Må snart træffe nogen beslutninger....!


Beslutningerne er truffet!

Hapsere: blinis med stenbiderrogn, carpaccioruller med manchegoost og toastbidder med smørristede svampe

Forret: ekstra store jomfruhummere og kammuslinger med hvidløgssmør og smørristede asparges.

Hovedret: lynstegt, ræverød og supermør boeuf ongle med hjemmelavede pommes frites og ditto bernaise.

Dessert: to slags hjemmelavet is med endnu ukendt tilbehør (mandens projekt!)

Natmad: ostebord med bla god brie, en bestemt (og forudbestilt!) rødkitost, emmentaler, roquefort m.m.

Drikkevarer bliver champagne, rosé, rødvin. Må se hvad jeg har liggende. Til osten har jeg en hjemmelavet kirsebærrom og ellers kører vi med Cuba Libre, G&T og sikkert øl til manden.
Shit, vi bliver fulde. Og mætte!
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skorstenen » 27. dec 2017, 21:33

Menuen er færdig nu: Vi bliver 10, måske 12.

Dronningehapsere: Butterdejssnegle med flødeost og revet ost. Runde nachos (enkeltvis) med kødfyld, salsa og rød peberfrugt. Minitoast med artiskokpesto og god skinke. Nødder, chips.
Ruller af kyllingefilet med asparges, aspargescreme, butterdejstrekanter, baconcrumble
Oksemørbrad, sous vide, kartoffel/kantarelroulade, rødvinsglace, vindruesalsa, brocolliflan, løgblad med løgpure, blancherede rosenkålblade.
Hjemmelavet jordbæris, sprøde pandekagestrimler, jordbærkaviar.
En gæst har natmad med, det bliver vist en suppe.

(fed skrift har ingen betydning, udover for mig selv :lol:)
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. dec 2017, 21:48

Skorstenen skrev:Jeg vil jo lave denne her dekonstruerede tartelet. Men jeg mangler virkelig en super opskrift på noget asparges-creme - pure - sovs..
Jeg synes kun at kunne finde noget hvori der skal surmælksprodukt, det er ikke lige der jeg er i tankerne.
Har nogen af jer en god ide? Jeg tænker at det ikke skal være tyndtflydende.

For lige at uddybe, det bliver kyllingeruller, rullet med grøn asparges, rullet stramt, pocheret, vendt på panden. Hertil trekanter af butterdej, baconcrumble og så den her asparges-ting.


Må jeg gerne låne det markerede til min signatur? :love:
1

Tilbage til "Mad og drikke"