Nytårsmenuen 2017

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Studsgaard » 6. nov 2017, 20:53

Vores nytårsaftener er generelt ret ens.
Vi er en 3-5 vennepar der mødes med børn, så menuen skal passe til alle.

Dronningetalen: Chips til børnene og en eller anden lille butterdejs hapser til de voksne. Børne og voksen bobler.
Forret: tunmouse på salatbund med rejer og godt flutes til.
Hovedret: oksemørbrad med mini kartofler, først får de et lille opkog, derefter vendes i hvidløgssmør og oregano og så bages i ovnen. Dertil en sovs (den variere) /samt salat og hvidløgsflutes.
Desserten: det ved jeg ikke endnu, jeg plejer at stå for forretten (og delvist hovedretten) så nogle andre står for desserten.

I løbet af aftenen er der Chips og slik på bordet i stuen til børnen, de render til og fra imens vi andre plejer at side og hygge med hver ret i lang tid.

Kl 00.00 er der altid voksen og børne bobler.

Efter midnat plejer resterne af forreten at blive fundet til dem der magter at spise mere.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Daine » 6. nov 2017, 21:10

Jeg regner med at være alene (med debatten) igen i år og jeg duer ikke til at spise 3 retter på en aften, for jeg får altid lavet portionerne for store :blush: Men i år er jeg sikker på at have fri den 31. (vi holder lukket i butikken) så forretten bliver indtaget som sen frokost. Og jeg har aldrig brugt at spise mens jeg høre dronningens tale til nationen, så der bliver det nok bare en nisseøl. Og så er jeg ikke den store kok, så det bliver ikke noget fancy, men det plejer at smage fint nok :)

Forret/sen frokost: Tænker lidt noget stegt laks med et-eller-andet til. Overvejer dog også en kold forret: brød, avokado, laks, rejer, kaviar mv. Skal bare have fundet et virkelig godt brød!

Hovedret: Chateaubriand eller andet lækkert kød. De sidste tre år har jeg fået fisk, vildt og lam, så i år må det være oksekødet der står for tur. Pommes Dauphinoise og dampede grøntsager til. Hvis det er til at få fine grønne asparges, skal jeg måske have sådan nogle omviklet med bacon. Ellers kan et stykke porre, delt i to, også bruges.

Dessert: Sikkert is. Eller Panna cotta. Muligvis skipper jeg desserten og bruger den i stedet som natmad.
Senest rettet af Daine 7. nov 2017, 06:57, rettet i alt 2 gange.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Patience » 6. nov 2017, 21:10

Jeg tror min kæreste og jeg ender på en super ego kæreste nytårsaften.
De sidste par år har vi været til større arrangementer, så vi har snakket om at det kunne være super skønt at have en aleneaften - med mindre der kommer en super fantastisk invitation.
Menuen aner jeg ikke hvad bliver, men sikkert noget man kan drikke fantastisk rødvin til.
Jeg kunne godt tænke mig med retter fra alle verdenshjørner serveret som tapas /småretter
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf HappyHippo » 6. nov 2017, 23:02

Min mand skal stå for alt i år. Så vi ender nok med rugbrød :D
4
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ado » 7. nov 2017, 05:35

Falstria skrev:
Ado skrev:Her er vores menu: Vi er madnørder. :D
Vi kører Titanic tema og laver hele menukortet fra 1. klasse fra den sidste aften, inden skibet sank. (Dog laver vi retterne små i portionerne. Ellers kommer vi aldrig igennem menuen), Vi får travlt. :D Der skal også pyntes op udenfor med lyskæder og vintage redningskranse. Og skorstene på husets tag. :D Og til midnat fyrer vi selvfølgelig nødraketter af.


Øj hvor gennemført! :klap: :klap: :klap:



Det er strengt forbudt at skyde nødraketter af :genert: men det bliver ikke mig der anmelder noget.

Gud, det anede jeg ikke engang. :genert:
0
Donna Martin Graduates!
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Lulu » 7. nov 2017, 05:56

Vi snakket stadig om mange forskellige muligheder.

Jeg har dog købt jordbær/champagne marcipan så desserten kommer til at indeholde det.
Og så ender vi nok med en amerikanersteg til hovedret. Det smager så godt og så kan man få en virkelig fyldig rødvin til (endnu ingen tanker om hvilken).

Vi bliver bare os to voksne og vores børn på 1 og 4 år.
Muligvis kommer to af mandens venner der ikke gider det helt store i år. Så dejlig stille og rolig.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skorstenen » 7. nov 2017, 06:54

Falstria skrev:
Ado skrev:Her er vores menu: Vi er madnørder. :D
Vi kører Titanic tema og laver hele menukortet fra 1. klasse fra den sidste aften, inden skibet sank. (Dog laver vi retterne små i portionerne. Ellers kommer vi aldrig igennem menuen), Vi får travlt. :D Der skal også pyntes op udenfor med lyskæder og vintage redningskranse. Og skorstene på husets tag. :D Og til midnat fyrer vi selvfølgelig nødraketter af.


Øj hvor gennemført! :klap: :klap: :klap:



Det er strengt forbudt at skyde nødraketter af :genert: men det bliver ikke mig der anmelder noget.


Jeg ville også have skrevet det, men troede faktisk Ado jokede og bare mente at de ville kalde deres raketter for nødraketter.

Ado - du risikerer jo at sætte hele den forkromede redningstjeneste igang. Ikke så godt. :lol:
5
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Thestral » 7. nov 2017, 07:31

Jeg skal være alene i år og har overvejet debatten som "gæster"

Forretten bliver nok noget tunmousse som sen frokost. Hovedretten bliver en bøf. Tilbehøret er pt ubestemt endnu men desserten bliver noget is.
Jeg er desværre svagdrikker men jeg har planlagt en verdi jeg kan gå og nippe af i løbet af dagen så jeg kan risikere at være pivstiv allerede til dronningens tale :lol: og så være ædru igen inden jeg skal i seng :genert:

Det skal nok blive hyggeligt
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ally » 7. nov 2017, 07:46

Jeg har absolut ingen anelse, da eks'en og jeg endnu ikke har talt om, hvem der har børnene. Dog har nytåret aldrig sagt mig noget, men derfor skal der god mad til alligevel :)
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ado » 7. nov 2017, 09:37

Skorstenen skrev:
Falstria skrev:
Ado skrev:Her er vores menu: Vi er madnørder. :D
Vi kører Titanic tema og laver hele menukortet fra 1. klasse fra den sidste aften, inden skibet sank. (Dog laver vi retterne små i portionerne. Ellers kommer vi aldrig igennem menuen), Vi får travlt. :D Der skal også pyntes op udenfor med lyskæder og vintage redningskranse. Og skorstene på husets tag. :D Og til midnat fyrer vi selvfølgelig nødraketter af.


Øj hvor gennemført! :klap: :klap: :klap:



Det er strengt forbudt at skyde nødraketter af :genert: men det bliver ikke mig der anmelder noget.


Jeg ville også have skrevet det, men troede faktisk Ado jokede og bare mente at de ville kalde deres raketter for nødraketter.

Ado - du risikerer jo at sætte hele den forkromede redningstjeneste igang. Ikke så godt. :lol:



Kæft, hvor føler jeg mig dum. :D
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Spjaerten » 7. nov 2017, 09:37

Ved ikke engang hvad jeg skal :lol:
Men noget privat. Håber på tunmousse, rødt oksekød og noget med chokolade.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf MissHindenburg » 7. nov 2017, 11:19

Vi gør som de sidste par år...
6 retter, der trækkes lod om hvem der laver hvad, budgettet er 100 kroner og så er der ellers frit slag i fryser, skabe, spisekammer osv.. Drikkevare er undtaget i dette budget, og vi plejer som regel at købe lidt lækkert ind af vin osv..
Et lille twist i år er at min veninde gerne vil være med i madlavningsdelen, det er mega fedt, og de samme regler gælder for hende og hun er selvfølgelig også velkommen til at gå på rov efter ingredienser i vores hjem og omvendt.

Det lyder måske lidt fattigt, men tanken opstod, for en del år siden efterhånden, det var en kombination af at få styr på hvad vi har i fryseren, skabe og spisekammer, plus en udfordring af ens kogeevner. Vi har fået virkelig mange skæge ting efterhånden. Sidste år lavede min kæreste majsis som han serverede med popcorn og salt-karamel sovs. Vi har fået dyreryg, sous vide svinemørbrad og alt muligt andet. Det er blevet mere og mere nørdet for hvert år og den interne konkurrence mellem kæresten og jeg er mere og mere udtalt, det er vildt fedt. Det er forbudt at "snyde" og så liiiige komme til at købe en oksemørbrad d. 1. december for eksempel, hvilket min kæreste overvejede ret kraftigt det år hvor han trak hovedretten og overhovedet ikke kunne finde på noget at lave....hvor vi så endte med den lækreste helstegte svinemørbrad med alt muligt kunstfærdigt tilbehør...

Lodtrækningen fandt sted for 3 uger siden og ser sådan her ud:

2 x snacks til dronningens nytårstale. : Den trak min kæreste.
Forret: Den trak jeg.
Hovedret: den trak jeg også.
Ost: den fik min veninde
Dessert: den trak veninden også.
Natmad: Min kæreste (den heldige skid :-D)

Jeg vandt en and i sidste uge, da vi var til bingo, sådan en stor 3,5 kilos fritgående en af slagsen, så jeg har sat mig på den til vores hovedret. Umiddelbart er jeg ude i noget med and på 3 måder. sous vide confiteret lår, brystet som Wellington og så en wonton af alt pluk fra skroget. og så med noget tilbehør, vi har ugudelige mængder grønkål i fryseren, så et eller andet med det, tænker jeg + selvfølgelig noget mere + sauce! :-D
Til lodtrækning på arbejde vandt jeg en pakke urtethe fra sri lanka, det minder mest af alt om hø både i smag og tekstur, så forretten tænker jeg lidt skal være et eller andet som bliver røget med det her urtethe...hvis vores kammuslinger ikke når at fordufte så bliver det dem det går udover, eller nogle skalrejer.... meeeen det kan nå at ændre sig flere gange fra nu af og til selve dagen...

Hvad de andre 2 finder på at lave, ved jeg af gode grunde ikke, men jeg er på som coach hvis min veninde har behov for det.
Det bliver mega fedt og hyggeligt og jeg glæder mig! :-) Vi får naturligvis chips, slik og hjemmebagt kransekage.
12
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Xnaiv » 7. nov 2017, 11:41

Vi bliver mellem 23-25 unge mennesker hjemme ved os i år.

Normalt laver vi sammenskudsgilde hvor alle hjælper til med maden i løbet af dagen / aftenen.

I år kigger vi på mad udefra, men vi synes godt nok det er svært at finde en ordentlig menu :/

Normalt får vi:
- Til nytårstalen får vi bobler og snacks
- Forretten plejer enten at være tunmousse eller lakse/reje roulade.
- Hovedretten er ofte intervalstegt vildt (et år fik vi istedet hest), salater, kartofler mv.
- Desserten er virkelig en mærkelig tradition med frugtsalat :lol: Ved ikke om det er noget vi alle savner fra barndommen. Haha.
- Natmad: Hotdogs. :D

Ja, det er ikke så fancy. Vi er rigtig mange mennesker, det skal være nemt og så er det også en aften der indtages fhv. meget alkohol. :fløjt:
Vi har også igennem mange af årene haft en del studerende, hvilket også har begrænset økonomien lidt. ;)
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Zonta » 7. nov 2017, 12:05

Ado skrev:
Skorstenen skrev:
Falstria skrev:
Ado skrev:Her er vores menu: Vi er madnørder. :D
Vi kører Titanic tema og laver hele menukortet fra 1. klasse fra den sidste aften, inden skibet sank. (Dog laver vi retterne små i portionerne. Ellers kommer vi aldrig igennem menuen), Vi får travlt. :D Der skal også pyntes op udenfor med lyskæder og vintage redningskranse. Og skorstene på husets tag. :D Og til midnat fyrer vi selvfølgelig nødraketter af.


Øj hvor gennemført! :klap: :klap: :klap:



Det er strengt forbudt at skyde nødraketter af :genert: men det bliver ikke mig der anmelder noget.


Jeg ville også have skrevet det, men troede faktisk Ado jokede og bare mente at de ville kalde deres raketter for nødraketter.

Ado - du risikerer jo at sætte hele den forkromede redningstjeneste igang. Ikke så godt. :lol:



Kæft, hvor føler jeg mig dum. :D


Det skal du altså ikke - jeg havde heller ikke tænkt, at det er forbudt :genert: Men hurra for debatten - ellers havde du måske fået en meget lang næse nytårsaften :panik: :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skorstenen » 7. nov 2017, 13:23

Zonta skrev:
Ado skrev:
Skorstenen skrev:
Falstria skrev:
Ado skrev:Her er vores menu: Vi er madnørder. :D
Vi kører Titanic tema og laver hele menukortet fra 1. klasse fra den sidste aften, inden skibet sank. (Dog laver vi retterne små i portionerne. Ellers kommer vi aldrig igennem menuen), Vi får travlt. :D Der skal også pyntes op udenfor med lyskæder og vintage redningskranse. Og skorstene på husets tag. :D Og til midnat fyrer vi selvfølgelig nødraketter af.


Øj hvor gennemført! :klap: :klap: :klap:



Det er strengt forbudt at skyde nødraketter af :genert: men det bliver ikke mig der anmelder noget.


Jeg ville også have skrevet det, men troede faktisk Ado jokede og bare mente at de ville kalde deres raketter for nødraketter.

Ado - du risikerer jo at sætte hele den forkromede redningstjeneste igang. Ikke så godt. :lol:



Kæft, hvor føler jeg mig dum. :D


Det skal du altså ikke - jeg havde heller ikke tænkt, at det er forbudt :genert: Men hurra for debatten - ellers havde du måske fået en meget lang næse nytårsaften :panik: :lol:


Det er nok ikke blevet billigere siden: Dyrt at fyre af for sjov
I en dom fra 2007 blev tre mænd dømt til at betale godt 18.000 kroner i erstatning for en unødvendig redningsindsats.
De fyrede raketterne af for sjov fra en ungdomsklub i Øsby ved Haderslev, og det resulterede i, at en redningshelikopter søgte i mere end en halv time efter nødstedte.
0

Tilbage til "Mad og drikke"