Jordbakterier. .. maizena

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 12:38

Er røget i en diskussion på fb med en ret bestemt dame. Vedr. jordbakterier i maizena.

Hvem er det nu herinde, der er noget fødevarstyrelseshalløj?

Er det rigtigt at maizena indeholder jordbakterier / kan indeholde?
Hvorfra?
Hvorfor er det så ved kun til brug i kagecreme (der skal koges) at man advarer (dvs "oraklet" Mette Blomsterberg) - mod lav holdbarhed?
Hvorfor ikke også i sovs?
En kagecreme skal koge lige så længe som en sovs...

:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24914

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf sigge » 17. okt 2017, 12:39

Jeg ved ikke noget om alt det andet, men det er Annione, der ved noget om fødevaresikkerhed. :)
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf PerXX » 17. okt 2017, 12:40

Hvad er jordbakterier, i dette tilfælde?
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Juki » 17. okt 2017, 12:42

Og hvilket produkt fra Maizena er der tale om?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 12:56

Der er én i en gruppe på FB, der siger:

"Så Mette Blomsterberg lave medaljer.
Hun advarede om jordbakterier i kagecremen... kan hun have ret? Det skulle tilsyneladende være på grund af majsmelet!
Hvad siger I?"

Og det bruges jo bla. til maizena mel, som både Claus Meyer (CM) og Mette B (MB) laver.

Først og fremmest tænker jeg slet ikke, at maizena/ majsmel er nødvendigt, man kan sagten lave en god kagecreme uden maizena.
Dernæst... hvordan skulle der være jordbakterier i dét?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf ajnaM » 17. okt 2017, 12:58

"Jordbakterier"? :gruble:

Majs sidder ikke nærmere ved jorden end alle mulige andre afgrøder. Og hvad er 'jordbakterier' overhovedet? Nå, men man kan meget nemt komme uden om den ved at bruge mel i stedet for maizena i sin kagecreme. :gogo:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf PerXX » 17. okt 2017, 13:00

"Jordbakterier" lyder godt nok søgt. Bakterier er jo grundlæggende ikke skidt, men absolut nødvendigt for at vi som mennesker kan overleve.
Hvilke trusler er det disse jordbakterier skal udgøre?
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 13:02

Jeg synes så også, at Mette B har sagt noget ævl, og har intet fundet - fra officielle valide kilder - der kan bekræfte det, men hende "damen" dér... Hvis Mette B har sagt det, så ER det rigtigt.

:rulle:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Filipai » 17. okt 2017, 13:26

Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 13:33

Filipai skrev:Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.

Gad vide, hvorfor der så ikke undervises på kokkeskolen i det?
En fra tråden er kok, og har aldrig hørt om det.

Men tak.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Filipai » 17. okt 2017, 13:38

Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.

Gad vide, hvorfor der så ikke undervises på kokkeskolen i det?
En fra tråden er kok, og har aldrig hørt om det.

Men tak.


Altså det må jo gerne være et indhold, men der er en grænseværdi for det. De bakterier der er tilstede kan selvfølgelig udvikle sig, og hvis man lader sine kager stå ude i længere tid kan det være et issue. Der er lav vandaktivitet i maizena, og det bliver ændret når du lavet det til kagecreme.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 14:35

Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.

Gad vide, hvorfor der så ikke undervises på kokkeskolen i det?
En fra tråden er kok, og har aldrig hørt om det.

Men tak.


Altså det må jo gerne være et indhold, men der er en grænseværdi for det. De bakterier der er tilstede kan selvfølgelig udvikle sig, og hvis man lader sine kager stå ude i længere tid kan det være et issue. Der er lav vandaktivitet i maizena, og det bliver ændret når du lavet det til kagecreme.

Dermed også i sovs?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Filipai » 17. okt 2017, 20:03

Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.

Gad vide, hvorfor der så ikke undervises på kokkeskolen i det?
En fra tråden er kok, og har aldrig hørt om det.

Men tak.


Altså det må jo gerne være et indhold, men der er en grænseværdi for det. De bakterier der er tilstede kan selvfølgelig udvikle sig, og hvis man lader sine kager stå ude i længere tid kan det være et issue. Der er lav vandaktivitet i maizena, og det bliver ændret når du lavet det til kagecreme.

Dermed også i sovs?


Dermed også i sovs. Men altså min erfaring siger mig at hvis niveauet af jordbakterier er under grænseværdien, så vil din smør/fløde simpelthen blive dårlig før der vil være problemer fra jordbakterier. Og de er altså ikke bare et par timer på bordet der gør at det bliver dårligt, det er dage ved stuetemperatur.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Sophies-mor » 17. okt 2017, 20:27

Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:
Sophies-mor skrev:
Filipai skrev:Jeg kan vidst også godt melde mig på holdet med fødevareviden. På linje med andre fødevarer, som mel, så kan maizena også indeholde jordbakterier fra produktionen, men hvis de er til stede og det bliver detekteret i en produktion, så skal det tilbagekaldes og skal ikke bruges.

Gad vide, hvorfor der så ikke undervises på kokkeskolen i det?
En fra tråden er kok, og har aldrig hørt om det.

Men tak.


Altså det må jo gerne være et indhold, men der er en grænseværdi for det. De bakterier der er tilstede kan selvfølgelig udvikle sig, og hvis man lader sine kager stå ude i længere tid kan det være et issue. Der er lav vandaktivitet i maizena, og det bliver ændret når du lavet det til kagecreme.

Dermed også i sovs?


Dermed også i sovs. Men altså min erfaring siger mig at hvis niveauet af jordbakterier er under grænseværdien, så vil din smør/fløde simpelthen blive dårlig før der vil være problemer fra jordbakterier. Og de er altså ikke bare et par timer på bordet der gør at det bliver dårligt, det er dage ved stuetemperatur.

Det mener jeg jo også. Men hende i tråden, nah, hun er ikke sådan at overbevise om andet end dét, som Mette B har sagt.
:stoned:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Jordbakterier. .. maizena

Indlægaf Annione » 7. nov 2017, 21:42

Sophies-mor skrev:Er røget i en diskussion på fb med en ret bestemt dame. Vedr. jordbakterier i maizena.

Hvem er det nu herinde, der er noget fødevarstyrelseshalløj?

Er det rigtigt at maizena indeholder jordbakterier / kan indeholde?
Hvorfra?
Hvorfor er det så ved kun til brug i kagecreme (der skal koges) at man advarer (dvs "oraklet" Mette Blomsterberg) - mod lav holdbarhed?
Hvorfor ikke også i sovs?
En kagecreme skal koge lige så længe som en sovs...

:gruble:


Beklager det sene svar.
I mel produkter et der risiko for jordbakterier - som i næsten alt andet. En kagecreme vil jeg mene skal koges godt op, køles hurigt ned og derefter opbevares koldt i 2-3 dage.
1

Tilbage til "Mad og drikke"