Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 18:06

Jeg har været så letsindig at invitere 14 mennesker til fødselsdag på lørdag, men som højgravid med bækkenløsning og 14 dage til termin kan jeg ikke stå særlig længe i køkkenet uden at få onde smerter.

Normalt når jeg bager boller laver jeg en portion af gangen og står således 100 år i køkkenet.

Hvis jeg nu gerne bare vil lave 4 dobbelt portion fra start, så kommer noget af dejen jo til at hæve virkelig længe og det er af den grund jeg aldrig har kastet mig ud i det.

Hvordan griber jeg det an hvis jeg gerne bare vil lave alt dejen på en gang og bage en plade af gangen. Synes ikke min ovn er god med varmluft, så derfor har jeg ikke flere plader i af gangen. Jeg vil så ende med 6-8 plader der skal bages.

Håber i forstår mit spørgsmål :kryds:
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf ina » 11. okt 2017, 18:12

Køb boller hos bageren :fløjt:
5
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Persnikedy » 11. okt 2017, 18:19

Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Spjaerten » 11. okt 2017, 18:22

1
Tryk på * :slem:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf superboa » 11. okt 2017, 18:24

Koldthævet dej? SÅ kan det komme ud af køleskabet i etaper? Men det kræver selvfølgelig enormt meget køleskabsplads? :gruble:
0
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 19:05

Persnikedy skrev:Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?


Kun i køleskabet.
0
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 19:07

Mht til koldthævede, så vil jeg jo helst bruge den opskrift jeg er vant til at bruge. Er ikke en ørn i et køkken, men de bliver altid gode :)
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Persnikedy » 11. okt 2017, 19:11

Majer skrev:
Persnikedy skrev:Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?


Kun i køleskabet.


Hvad med at dele dejen op i "pladefuld" klumper af dej, så forme en af dem, og imens den bages så tages den næste klump ud. det er lidt samlebånd men så kan du holde en pause ind imellem hvis det bliver nødvendigt fordi den hævede dej jo allerede er stoppet i sin hævning
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 19:33

Persnikedy skrev:
Majer skrev:
Persnikedy skrev:Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?


Kun i køleskabet.


Hvad med at dele dejen op i "pladefuld" klumper af dej, så forme en af dem, og imens den bages så tages den næste klump ud. det er lidt samlebånd men så kan du holde en pause ind imellem hvis det bliver nødvendigt fordi den hævede dej jo allerede er stoppet i sin hævning

Altså så jeg laver 4 dobbelt portion og deler op og stille i køleskabet?
Og så tager en portion ud af gangen og lader hæve?
Dejen skal først hæve i skålen og derefter på pladen.
Så vil det skulle være inden første hævning?
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Persnikedy » 11. okt 2017, 19:36

Majer skrev:
Persnikedy skrev:
Majer skrev:
Persnikedy skrev:Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?


Kun i køleskabet.


Hvad med at dele dejen op i "pladefuld" klumper af dej, så forme en af dem, og imens den bages så tages den næste klump ud. det er lidt samlebånd men så kan du holde en pause ind imellem hvis det bliver nødvendigt fordi den hævede dej jo allerede er stoppet i sin hævning

Altså så jeg laver 4 dobbelt portion og deler op og stille i køleskabet?
Og så tager en portion ud af gangen og lader hæve?
Dejen skal først hæve i skålen og derefter på pladen.
Så vil det skulle være inden første hævning?


Eller laver dej nr 2 imens dej 1 hæver. Så kan du også stadig holde oause ind imellem
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 19:42

Persnikedy skrev:
Majer skrev:
Persnikedy skrev:
Majer skrev:
Persnikedy skrev:Kan dejen eventuelt kommes et køligt sted hen imellem formning og bagning så den ikke hæver så meget videre?


Kun i køleskabet.


Hvad med at dele dejen op i "pladefuld" klumper af dej, så forme en af dem, og imens den bages så tages den næste klump ud. det er lidt samlebånd men så kan du holde en pause ind imellem hvis det bliver nødvendigt fordi den hævede dej jo allerede er stoppet i sin hævning

Altså så jeg laver 4 dobbelt portion og deler op og stille i køleskabet?
Og så tager en portion ud af gangen og lader hæve?
Dejen skal først hæve i skålen og derefter på pladen.
Så vil det skulle være inden første hævning?


Eller laver dej nr 2 imens dej 1 hæver. Så kan du også stadig holde oause ind imellem


Det er sådan jeg plejer at gøre, synes bare det tager meget lang tid. Men det kan godt være det alligevel ikke vil være særlig tidsbesparende, at gøre det på en anden måde. Især hvis resultatet så bliver tvivlsomt.
Jeg kunne også lave dem dagen før, men hvide fødselsdagsboller skal altså helst være friskbagte :)
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf missme » 11. okt 2017, 19:46

koldhævede boller bliver bare altid gode. Så behøver du heller ikke stå så længe ad gangen i køkkenet. Man kan med fordel tage dejen ud af køleskabet i god tid, så den kan blive lidt varmere. Så er den lidt nemmere at arbejde med, syntes jeg. Mht opskrift, så ved jeg det ikke. Jeg bager på slump
0
Brugeravatar
gossip
Indlæg: 118
Tilmeldt: 22. aug 2015, 21:37
Kort karma: 11
Likede indlæg: 181

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf gossip » 11. okt 2017, 19:50

Jeg laver de her boller på jobbet (arbejder i køkken). Det er en opskrift på hjemmelavede bake-off boller.

Det smarte er at man kan lave dejen og slå bollerne op, løsfryse dem, og tage dem ud på dagen. På den måde kan du og lave bollerne lidt af gangen, og flere dage eller uger før de skal spises.

OBS: opskriften er ret stor, passer til ca. 65 boller af 100g.

1½ L køleskabskold mælk
5 pakker gær
1 kg revne gulerødder
3 dl olie
½ dl sukker
½-3/4 dl salt
3500 g mel, eller til den lige præcis ikke klistrer mere på fingrene end at man kan trille bollerne.

Det hele æltes rigtig godt igennem.
Bollerne slås op med det samme (du kan evt. youtube teknikken) UDEN at hæve først. Laver du en stor portion, stil halvdelen på køl for at undgå hævning)
Stilles på plader og løsfryses.
På dagen tager du dem ud af fryseren og stiller på plader. Pensles med vand eller æg. De skal stå ved stue temperatur i 4-5 timer, til de er hævet til dobbelt størrelse.
Bages 15-20 minutter afhængig af størrelse, 180 g varmluft.

Prøv det - det er smadder nemt :)
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Muspel » 11. okt 2017, 20:42

Jeg har flere gange bare taget en plade fuld dej af gangen fra den første hævning - altså her det kvarte. Formet dem til boller- sat til efterhævning- gået videre til næste bunke osv- det er mest vigtigt at sidste hævning passer med tiden.

Men... jeg tror da gerne jeg vil have den opskrift, hvis 14 mennesker spiser 4 plader boller. Wauw! Det er jo... 4 hele til hver! :D
0
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Hjælp til at bage mange boller på en gang?

Indlægaf Majer » 11. okt 2017, 20:56

gossip skrev:Jeg laver de her boller på jobbet (arbejder i køkken). Det er en opskrift på hjemmelavede bake-off boller.

Det smarte er at man kan lave dejen og slå bollerne op, løsfryse dem, og tage dem ud på dagen. På den måde kan du og lave bollerne lidt af gangen, og flere dage eller uger før de skal spises.

OBS: opskriften er ret stor, passer til ca. 65 boller af 100g.

1½ L køleskabskold mælk
5 pakker gær
1 kg revne gulerødder
3 dl olie
½ dl sukker
½-3/4 dl salt
3500 g mel, eller til den lige præcis ikke klistrer mere på fingrene end at man kan trille bollerne.

Det hele æltes rigtig godt igennem.
Bollerne slås op med det samme (du kan evt. youtube teknikken) UDEN at hæve først. Laver du en stor portion, stil halvdelen på køl for at undgå hævning)
Stilles på plader og løsfryses.
På dagen tager du dem ud af fryseren og stiller på plader. Pensles med vand eller æg. De skal stå ved stue temperatur i 4-5 timer, til de er hævet til dobbelt størrelse.
Bages 15-20 minutter afhængig af størrelse, 180 g varmluft.

Prøv det - det er smadder nemt :)


Det lyder ellers rigtig godt, men jeg har desværre ikke plads i fryseren til så mange boller. Men den bliver noteret til at lave i mindre portioner, så man hurtigt kan lave en plade boller i weekenden :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"