Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Filipai » 7. jan 2018, 14:44

Mariajensen83 skrev:Hvordan laver du syltede rødløg?
Det har jeg overvejet at lave mange gange, da de ser så flotte ud.


Jeg tillader mig lige at svare, laver dem efter denne opskrift fra Valdemarsro, og det er super nemt, og smager virkeligt godt
http://www.valdemarsro.dk/syltede-rodlog/
2
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Fræksak » 7. jan 2018, 14:54

Filipai skrev:
Mariajensen83 skrev:Hvordan laver du syltede rødløg?
Det har jeg overvejet at lave mange gange, da de ser så flotte ud.


Jeg tillader mig lige at svare, laver dem efter denne opskrift fra Valdemarsro, og det er super nemt, og smager virkeligt godt
http://www.valdemarsro.dk/syltede-rodlog/


Enig, det smager super godt!

Jeg plejer at bruge en anden opskrift - det er sjovt, der er så stor forskel. I "min" opskrift er der lige dele eddike og sukker, så den må være noget sødere (?). Jeg støder på den fra Valdemarsro hver gang jeg skal lave det, men jeg har aldrig forsøgt mig med hendes version.

Jeg bruger nedenstående:
http://www.louisesmadblog.dk/syltede-rodlog/
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Filipai » 7. jan 2018, 15:09

Fræksak skrev:
Filipai skrev:
Mariajensen83 skrev:Hvordan laver du syltede rødløg?
Det har jeg overvejet at lave mange gange, da de ser så flotte ud.


Jeg tillader mig lige at svare, laver dem efter denne opskrift fra Valdemarsro, og det er super nemt, og smager virkeligt godt
http://www.valdemarsro.dk/syltede-rodlog/


Enig, det smager super godt!

Jeg plejer at bruge en anden opskrift - det er sjovt, der er så stor forskel. I "min" opskrift er der lige dele eddike og sukker, så den må være noget sødere (?). Jeg støder på den fra Valdemarsro hver gang jeg skal lave det, men jeg har aldrig forsøgt mig med hendes version.

Jeg bruger nedenstående:
http://www.louisesmadblog.dk/syltede-rodlog/

Hold da op, ja der er meget stor forskel på sukkerindholdet. "mine" er på ingen måde søde, men bare syrlige. Må prøve at lave i sukkerversionen næste gang for lige at fornemme hvor meget forskel der er.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Santa » 8. jan 2018, 16:34

Undtagelsen skrev:
Santa skrev:Fiskede lige min gamle tråd op igen, så jeg kan fortælle at jeg i dag - helt uplanlagt! - har lavet en kæmpe portion tomatsovs.
Havde fryseren fuld af tomater fra min mors drivhus, og de fyldte efterhånden for meget. Desuden lå der tre marvben, som egentlig var købt til hunden, men dem kan hun ikke længere tåle.
Så efter at have tjekket, om jeg havde alle de andre ingredienser, gik jeg i gang.

Og nu står der 3 liter på glas og køler af på altanen. Og vi er dejligt mætte.
Hjemmelavet tomatsovs er fantastisk.


Har du en opskrift du vil dele?
Hvad gør du for at få det til at holde sig frisk?

Hm, næ, jeg tager den på slump.

Men denne gang brugte jeg smør, svitsede fint hakket hvidløg og alm løg i, brunede tre marvben, og så røg alle poserne med tomater i - frosne.
Det lod jeg så stå og tø op på ret høj varme, tilsatte salt, sukker (for at balancere syren) citronsaft. Og så friske krydderurter, basilikum, timian og rosmarin.
Og så skal det bare koge ind, det kan tage 3-5 timer, alt efter den konsistens du går efter.
Tilsidst fisker jeg krydderbundterne og marvben op, blender (fordi jeg ikke gider at pille skinnet af tomaterne) og så skal det skoldhedt på glas, ligesom med marmelade.
Jeg plejer at helgardere ved at skolde glassene i kogende vand, lade dem køle lidt af, og snurre en sjat atamon rundt i låg og glas - så fyldes de godt op og lukkes til med det samme.
Så skal de på køl - det er årstiden perfekt til, hvis man ikke har plads i køleskabet.
Jeg har aldrig haft problemer med mug på hverken marmelade eller noget andet.
Og de står bare på køkkenhylden indtil de bruges.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf dgd2007 » 8. jan 2018, 16:50

Oh, jeg har vist i hele mit liv kun lavet en eller anden bukkehornsfrø-pasta her for nylig :-D
Den var endda lidt skuffende i forhold til besværet, faktisk.
Men jeg laver gode dressinger (i glas) :engel:
Det forekommer mig, min kone har lavet noget frugtsaft engang, men ellers heller ikke meget.
Min mor syltede kæmpeportioner af de klassiske asier og agurker til hele vinteren i store lerkrukker. :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Pandesteg » 8. jan 2018, 16:59

Undtagelsen skrev:
Santa skrev:Fiskede lige min gamle tråd op igen, så jeg kan fortælle at jeg i dag - helt uplanlagt! - har lavet en kæmpe portion tomatsovs.
Havde fryseren fuld af tomater fra min mors drivhus, og de fyldte efterhånden for meget. Desuden lå der tre marvben, som egentlig var købt til hunden, men dem kan hun ikke længere tåle.
Så efter at have tjekket, om jeg havde alle de andre ingredienser, gik jeg i gang.

Og nu står der 3 liter på glas og køler af på altanen. Og vi er dejligt mætte.
Hjemmelavet tomatsovs er fantastisk.


Har du en opskrift du vil dele?
Hvad gør du for at få det til at holde sig frisk?


Jeg har ikke selv prøvet det, men når jeg til næste år forhåbenligt får produceret en masse i min nye have, så har jeg planer om bl.a. at henkoge tomater/tomatsauce. Det skulle være den næstbedste måde at preservere på (nr 1 er selvfølgelig frysning).
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hjemmelavet på glas.....hvad laver du?

Indlægaf Santa » 8. jan 2018, 17:11

Pandesteg skrev:
Undtagelsen skrev:
Santa skrev:Fiskede lige min gamle tråd op igen, så jeg kan fortælle at jeg i dag - helt uplanlagt! - har lavet en kæmpe portion tomatsovs.
Havde fryseren fuld af tomater fra min mors drivhus, og de fyldte efterhånden for meget. Desuden lå der tre marvben, som egentlig var købt til hunden, men dem kan hun ikke længere tåle.
Så efter at have tjekket, om jeg havde alle de andre ingredienser, gik jeg i gang.

Og nu står der 3 liter på glas og køler af på altanen. Og vi er dejligt mætte.
Hjemmelavet tomatsovs er fantastisk.


Har du en opskrift du vil dele?
Hvad gør du for at få det til at holde sig frisk?


Jeg har ikke selv prøvet det, men når jeg til næste år forhåbenligt får produceret en masse i min nye have, så har jeg planer om bl.a. at henkoge tomater/tomatsauce. Det skulle være den næstbedste måde at preservere på (nr 1 er selvfølgelig frysning).


Det skal du absolut gøre!
Det er ikke ret svært, smager fantastisk og man har glæde af nem, lækker mad til lang tid.
Og en god grundsovs kan bruges både som den er, men også fungere som basis til andre retter. Jeg bruger den til kødsovs/ragu, lasagne og til hjemmelavet pizza.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Mad og drikke"