Er det giftigt at spise laks?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 15:44

fisken80 skrev:Om det er decideret giftigt ved jeg ikke, men intet får i hvert fald mig til at spise opdrættet burlaks. De går jo på en bund af giftstoffer og er desuden dybt ødelæggende for den naturlige bestand af laks. Burlaks og i det hele taget opdrætsfisk burde bare forbydes omgående.

links?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 15:46

Canthaxanthin, nu fandt jeg ud af hvor det kommer fra, det orange farvestof.

Billede


... uuh det kommer fra de dødbringende kantareller. Uhh den onde kantarel-kemi!
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf fisken80 » 9. aug 2017, 15:59

D.itsen skrev:
fisken80 skrev:Om det er decideret giftigt ved jeg ikke, men intet får i hvert fald mig til at spise opdrættet burlaks. De går jo på en bund af giftstoffer og er desuden dybt ødelæggende for den naturlige bestand af laks. Burlaks og i det hele taget opdrætsfisk burde bare forbydes omgående.

links?


Jeg er på fra min ipad, så jeg kan ikke linke. Men det er vel ikke nogen hemmelighed, at der bruges forskellige giftstoffer når der opdrættes burfisk.
Med hensyn til at det ødelægger bestanden af vildtlevende laks så er det bl.a. fordi burlaks har store mængder lakselus på sig, og når smolten fra vilde laks svømmer forbi et dambrug eller bare støder på en undsluppet burlaks så kaster de mange lakselus sig over smolten, der ikke kan overleve et sådant angreb og derfor går til. Burlaks har også virussygdomme, der smitter de vildtlevende laks i stor stil.
Lakselus går desuden også på havørreder og ødelægger deres smolt.
Undslupne burlaks der parrer sig med vilde laks ødelægger desuden en elvs laksebestands genetiske kode, der gør, at lige netop denne stamme af laks overlever i den elv. Det er et ekstremt sårbart økosystem.
Der er desuden en forsker fra Bergen Universitet, der sammen med en gruppe amerikanske forskere har fundet, at indholdet af miljøgifte i burlaks er alt for højt og han fraråder børn og gravide at spise dem.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 16:01

Jeg slog også ALDRIN og DIELDRIN op.

Det er ganske vist giftigt, men blev forbudt i 70erne, i EU og også i Norge. Det blev brugt som insekticid.

Hvis der er spor af Aldrin i laks, så skal man se det på baggrund af at skidtet holder i lang tid, der er vist en smule af det i alt muligt, men på ingen måde mere i laks end i alt muligt andet.

Det er nok også er i kartofler dyrket herhjemme, hvis der blev brugt aldrin på marken op til 1970.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 16:05

TOXAFEN, samme historie. Det blev forbudt på hele kloden i 2001. Det kan holde i årtier, så det skulle snart være nedbrudt, det der er tilbage.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 16:08

GLYPHOSAT er roundup. Ikke mærkeligt det er i laks, for det er i alt :) Hvis man ikke vil have noget af det overhovedet, så skal man have sin egen hvedemark og luge den med håndkraft.

Det ser ikke farligt ud så vidt jeg kan se, med mindre man drikker af sin flaske med roundup, det dør man af.
1
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 16:14

fisken80 skrev:
D.itsen skrev:
fisken80 skrev:Om det er decideret giftigt ved jeg ikke, men intet får i hvert fald mig til at spise opdrættet burlaks. De går jo på en bund af giftstoffer og er desuden dybt ødelæggende for den naturlige bestand af laks. Burlaks og i det hele taget opdrætsfisk burde bare forbydes omgående.

links?


Jeg er på fra min ipad, så jeg kan ikke linke. Men det er vel ikke nogen hemmelighed, at der bruges forskellige giftstoffer når der opdrættes burfisk.
Med hensyn til at det ødelægger bestanden af vildtlevende laks så er det bl.a. fordi burlaks har store mængder lakselus på sig, og når smolten fra vilde laks svømmer forbi et dambrug eller bare støder på en undsluppet burlaks så kaster de mange lakselus sig over smolten, der ikke kan overleve et sådant angreb og derfor går til. Burlaks har også virussygdomme, der smitter de vildtlevende laks i stor stil.
Lakselus går desuden også på havørreder og ødelægger deres smolt.
Undslupne burlaks der parrer sig med vilde laks ødelægger desuden en elvs laksebestands genetiske kode, der gør, at lige netop denne stamme af laks overlever i den elv. Det er et ekstremt sårbart økosystem.
Der er desuden en forsker fra Bergen Universitet, der sammen med en gruppe amerikanske forskere har fundet, at indholdet af miljøgifte i burlaks er alt for højt og han fraråder børn og gravide at spise dem.

jeg vil gerne se links, jeg gætter på en del er her fra http://www.dn.dk/nyheder/undga-at-spise-opdraettet-norsk-laks/ ordlyden passer i hvert fald.

Anyways så har jeg sakset en indlæg fra anden side, som diskutterede den artikel fra dn.

"Jeg kunne ha sagt mye om dette. Jerome Ruzin visste bla ikke hvor laksen han hadde målt innholdet av miljøgifter i kom fra. Det viste seg at det var Stillehavslaks kjøpt på et supermarked i USA. Sannheten er at det er mindre miljøgifter i oppdrettslaks enn i vill fisk. http://www.vg.no/forbruker/fiskeri/mindre-giftstoffer-i-oppdrettslaks/a/23356212/

Når det gjelder påvirkningen av de ville laksestammene, så setter sannsynligvis lakseelvene i Norge en uslåelig rekord i år. Det er svært få nålevende sportsfiskere som har sett mer laks i elvene. Her et eksempel https://www.nrk.no/sognogfjordane/eventyrleg-sesongstart-i-laerdalselvi-1.13037403

"Det bliver forsøgt at bekæmpe lakselusene med kraftige doser af for eksempel formalin og brintoverilte. I 2015 alene blev der brugt over 67.000 ton bekæmpelsesmidler". Formalin ble brukt en gang av en oppdretter grunnet en misforståelse, Formalin er forøvrig utbredt brukt i fødevareproduksjon, men altså nå ikke tillatt brukt innenfor oppdrett av laks. Hva "brintoverilte" er vet jeg ikke. Når det gjelder bruken av avlusingsmiddel, så består volumet i all hovedsak av Hydrogenperoksid. Dette blir som kjent til vann og oksygen når effekten er borte. https://da.wikipedia.org/wiki/Brintoverilte. "

Jeg er ikke imponeret over kvaliteten af deres links, men dn udelader det så fuldstændigt. DN har heller ikke ligefrem et godt rygte i forhold til at forholde sig videnskabeligt til tingene.

jeg har meget lidt holdning til laks, men jeg har holdning til skræmmekampagner og pseudovidenskab, og DN har det ofte med at læne sig op ag begge ting
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Myresluger » 9. aug 2017, 16:15

Jeg har set udsendelsen - på DR iøvrigt. Det foder laksene gives tilsættes store mænger kemi, der normalt bruges til frugt og grønt, der skal forhindre fodret i at harskne. Så vidt jeg husker viser test af kød fra burlaks at de indeholder 100-ish (husker ikke det nøjagtige tal) gange den grænseværdi der er sat for frugt og grønt. Der er ikke sat nogen grænseværdi for fisk. Foderet blev produceret i DK og producenten fortalte glad og gerne om de lækkerier der blev tilsat foderet.

Derudover var der også en del om at ingen på de norske universiteter tør udtale sig eller forske i det - for de bliver blacklistet og kan ikke finde ansættelse andre steder i Norge. Den ansvarlige minister (det kan jo have ændret sig mange gange siden programmet blev optaget) var ud af en dambrugs-familie - og måske ikke særlig objektiv i vurderingen af om det er skadeligt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 16:19

Myresluger skrev:Jeg har set udsendelsen - på DR iøvrigt. Det foder laksene gives tilsættes store mænger kemi, der normalt bruges til frugt og grønt, der skal forhindre fodret i at harskne. Så vidt jeg husker viser test af kød fra burlaks at de indeholder 100-ish (husker ikke det nøjagtige tal) gange den grænseværdi der er sat for frugt og grønt. Der er ikke sat nogen grænseværdi for fisk. Foderet blev produceret i DK og producenten fortalte glad og gerne om de lækkerier der blev tilsat foderet.

Derudover var der også en del om at ingen på de norske universiteter tør udtale sig eller forske i det - for de bliver blacklistet og kan ikke finde ansættelse andre steder i Norge. Den ansvarlige minister (det kan jo have ændret sig mange gange siden programmet blev optaget) var ud af en dambrugs-familie - og måske ikke særlig objektiv i vurderingen af om det er skadeligt.


Ja og det er vist THOXYQUIN du tænker på der, og det er det eneste af de stoffer jeg kiggede igennem som jeg med min begrænsede viden synes ser problematisk ud.

Det bruges i øvrigt også i kæledyrsforder :) Så hvis ens kæledyr dør, skal man ikke spise det, da det vil være som at spise norsk laks.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Myresluger » 9. aug 2017, 16:25

eks-Maupassant skrev:
Myresluger skrev:Jeg har set udsendelsen - på DR iøvrigt. Det foder laksene gives tilsættes store mænger kemi, der normalt bruges til frugt og grønt, der skal forhindre fodret i at harskne. Så vidt jeg husker viser test af kød fra burlaks at de indeholder 100-ish (husker ikke det nøjagtige tal) gange den grænseværdi der er sat for frugt og grønt. Der er ikke sat nogen grænseværdi for fisk. Foderet blev produceret i DK og producenten fortalte glad og gerne om de lækkerier der blev tilsat foderet.

Derudover var der også en del om at ingen på de norske universiteter tør udtale sig eller forske i det - for de bliver blacklistet og kan ikke finde ansættelse andre steder i Norge. Den ansvarlige minister (det kan jo have ændret sig mange gange siden programmet blev optaget) var ud af en dambrugs-familie - og måske ikke særlig objektiv i vurderingen af om det er skadeligt.


Ja og det er vist THOXYQUIN du tænker på der, og det er det eneste af de stoffer jeg kiggede igennem som jeg med min begrænsede viden synes ser problematisk ud.

Det bruges i øvrigt også i kæledyrsforder :) Så hvis ens kæledyr dør, skal man ikke spise det, da det vil være som at spise norsk laks.


Tak for tippet - jeg vil undlade at spise min hund når den dør :lol:
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf fisken80 » 9. aug 2017, 16:25

D.itsen skrev:
fisken80 skrev:
D.itsen skrev:
fisken80 skrev:Om det er decideret giftigt ved jeg ikke, men intet får i hvert fald mig til at spise opdrættet burlaks. De går jo på en bund af giftstoffer og er desuden dybt ødelæggende for den naturlige bestand af laks. Burlaks og i det hele taget opdrætsfisk burde bare forbydes omgående.

links?


Jeg er på fra min ipad, så jeg kan ikke linke. Men det er vel ikke nogen hemmelighed, at der bruges forskellige giftstoffer når der opdrættes burfisk.
Med hensyn til at det ødelægger bestanden af vildtlevende laks så er det bl.a. fordi burlaks har store mængder lakselus på sig, og når smolten fra vilde laks svømmer forbi et dambrug eller bare støder på en undsluppet burlaks så kaster de mange lakselus sig over smolten, der ikke kan overleve et sådant angreb og derfor går til. Burlaks har også virussygdomme, der smitter de vildtlevende laks i stor stil.
Lakselus går desuden også på havørreder og ødelægger deres smolt.
Undslupne burlaks der parrer sig med vilde laks ødelægger desuden en elvs laksebestands genetiske kode, der gør, at lige netop denne stamme af laks overlever i den elv. Det er et ekstremt sårbart økosystem.
Der er desuden en forsker fra Bergen Universitet, der sammen med en gruppe amerikanske forskere har fundet, at indholdet af miljøgifte i burlaks er alt for højt og han fraråder børn og gravide at spise dem.

jeg vil gerne se links, jeg gætter på en del er her fra http://www.dn.dk/nyheder/undga-at-spise-opdraettet-norsk-laks/ ordlyden passer i hvert fald.

Anyways så har jeg sakset en indlæg fra anden side, som diskutterede den artikel fra dn.

"Jeg kunne ha sagt mye om dette. Jerome Ruzin visste bla ikke hvor laksen han hadde målt innholdet av miljøgifter i kom fra. Det viste seg at det var Stillehavslaks kjøpt på et supermarked i USA. Sannheten er at det er mindre miljøgifter i oppdrettslaks enn i vill fisk. http://www.vg.no/forbruker/fiskeri/mindre-giftstoffer-i-oppdrettslaks/a/23356212/

Når det gjelder påvirkningen av de ville laksestammene, så setter sannsynligvis lakseelvene i Norge en uslåelig rekord i år. Det er svært få nålevende sportsfiskere som har sett mer laks i elvene. Her et eksempel https://www.nrk.no/sognogfjordane/eventyrleg-sesongstart-i-laerdalselvi-1.13037403

"Det bliver forsøgt at bekæmpe lakselusene med kraftige doser af for eksempel formalin og brintoverilte. I 2015 alene blev der brugt over 67.000 ton bekæmpelsesmidler". Formalin ble brukt en gang av en oppdretter grunnet en misforståelse, Formalin er forøvrig utbredt brukt i fødevareproduksjon, men altså nå ikke tillatt brukt innenfor oppdrett av laks. Hva "brintoverilte" er vet jeg ikke. Når det gjelder bruken av avlusingsmiddel, så består volumet i all hovedsak av Hydrogenperoksid. Dette blir som kjent til vann og oksygen når effekten er borte. https://da.wikipedia.org/wiki/Brintoverilte. "

Jeg er ikke imponeret over kvaliteten af deres links, men dn udelader det så fuldstændigt. DN har heller ikke ligefrem et godt rygte i forhold til at forholde sig videnskabeligt til tingene.

jeg har meget lidt holdning til laks, men jeg har holdning til skræmmekampagner og pseudovidenskab, og DN har det ofte med at læne sig op ag begge ting


Altså jeg har ikke min viden fra DN, jeg har min viden fra lystfiskere, der selv har erfaret, at fiskebestanden påvirkes af opdrætsfisk. Om de derudover har deres viden fra DN aner jeg ikke, men det er mennesker, der fra år til år kan konstatere, hvordan fiskeriet udvikler og arter sig, jeg har ret stor tiltro til deres observationer.
Desuden, hvis man én gang har oplevet forskellen på opdrætsfisk og vilde fisk så spiser man ikke opdrætsfisk igen. Opdrætsfisk er i mine øjne noget af det mest ulækre man kan sætte tænderne i.
Og jeg fatter simpelthen ikke, at man vil bruge penge på opdrætsfisk, når man bor i et land, hvor der er vand hele vejen rundt og hvor man faktisk okay billigt kan få den bedste kvalitetsfisk. Ja så må man så undvære laks, men der er så utrolig mange andre forskellige fisk man kan spise i stedet for.
Og så billigt er opdrætslaks jo da heller ikke at købe, og mange supermarkeder er begyndt at føre danskfanget fisk, så det er heller ikke specielt besværligt at få fat i, heller ikke selvom man ikke lige har mulighed for at komme hos en fiskemand.

Edith: jeg lynlæste faktisk DNs side om det, men min viden om emnet stammer fra de lystfiskere jeg kender, der altid har sagt lige præcis de ting, der står på DNs side. Og de har sagt det i årevis, jeg hørte første gang om det tilbage i 2008, da jeg fandt sammen med min kæreste, der forbød mig at købe opdrætsfisk. Og han havde på det tidspunkt haft den viden siden han selv begyndte at fiske mange år inden.
Senest rettet af fisken80 9. aug 2017, 16:30, rettet i alt 1 gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 16:27

Myresluger skrev:
eks-Maupassant skrev:
Myresluger skrev:Jeg har set udsendelsen - på DR iøvrigt. Det foder laksene gives tilsættes store mænger kemi, der normalt bruges til frugt og grønt, der skal forhindre fodret i at harskne. Så vidt jeg husker viser test af kød fra burlaks at de indeholder 100-ish (husker ikke det nøjagtige tal) gange den grænseværdi der er sat for frugt og grønt. Der er ikke sat nogen grænseværdi for fisk. Foderet blev produceret i DK og producenten fortalte glad og gerne om de lækkerier der blev tilsat foderet.

Derudover var der også en del om at ingen på de norske universiteter tør udtale sig eller forske i det - for de bliver blacklistet og kan ikke finde ansættelse andre steder i Norge. Den ansvarlige minister (det kan jo have ændret sig mange gange siden programmet blev optaget) var ud af en dambrugs-familie - og måske ikke særlig objektiv i vurderingen af om det er skadeligt.


Ja og det er vist THOXYQUIN du tænker på der, og det er det eneste af de stoffer jeg kiggede igennem som jeg med min begrænsede viden synes ser problematisk ud.

Det bruges i øvrigt også i kæledyrsforder :) Så hvis ens kæledyr dør, skal man ikke spise det, da det vil være som at spise norsk laks.


Tak for tippet - jeg vil undlade at spise min hund når den dør :lol:


Ja den er fuld af kemi, den er VERDENS GIFTIGSTE MAD!
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Indlæg: 139
Tilmeldt: 30. jul 2017, 10:16
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Atomic Blonde » 9. aug 2017, 16:58

Facebook?
Ja det er da helt sikkert der man finder de mest objektive og nøgterne informationer.
3
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Zoxa » 9. aug 2017, 17:26

Opdræts fisk og skaldyr (også tiger rejer) er de rene penecillin bomber og kontrol og lovgivning det rene wild west. Og især og "sjovt" nok de norske fisk.
Fks de opdrættede røgede ørreder i Netto er Norske fisk og de er opdrættet med alt hvad der kan trækkes på af medicinering.
Danske svin er nærmest økologiske i forhold til og det siger ikke så lidt!

Jeg elsker fisk og skaldyr, men jeg må indrømme at jeg går en kæmpe bue uden om kølediskene
1
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 18:39

Jeg glæder mig altså stadig virkelig til nogle links der bekræfter historierne
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Mad og drikke"