Er det giftigt at spise laks?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 22:33

kidkomb skrev:I er så gode herinde! :love:
Tak fordi I er jer.
Det er ret interessant det her faktisk :D


Ja synes jeg også. Jeg har undgået dambrugsrejer med blødende hjerte i årevis nu, men jeg overvejer da at smide dem på menuen igen. Jeg kan ikke rigtigt finde nogen smoking gun.

Meeen er ikke helt tilfreds endnu personligt :)
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf paint » 9. aug 2017, 22:42

eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:I er så gode herinde! :love:
Tak fordi I er jer.
Det er ret interessant det her faktisk :D


Ja synes jeg også. Jeg har undgået dambrugsrejer med blødende hjerte i årevis nu, men jeg overvejer da at smide dem på menuen igen. Jeg kan ikke rigtigt finde nogen smoking gun.

Meeen er ikke helt tilfreds endnu personligt :)


Det er ikke pesticider, der er problemet med f.eks tigerrejer. Det er:" Kloramfenikol er kun én af de blinde passagerer, der står opført i EUs RASFF-database over ubudne gæster i skaldyr importeret fra de store markeder for rejeopdræt i Sydøstasien i primært Vietnam, Kina, Bangladesh og Thailand. Antibiotikummet nitrofuran og bakterierne salmonella og vibrio er andre. "
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 22:58

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:I er så gode herinde! :love:
Tak fordi I er jer.
Det er ret interessant det her faktisk :D


Ja synes jeg også. Jeg har undgået dambrugsrejer med blødende hjerte i årevis nu, men jeg overvejer da at smide dem på menuen igen. Jeg kan ikke rigtigt finde nogen smoking gun.

Meeen er ikke helt tilfreds endnu personligt :)


Det er ikke pesticider, der er problemet med f.eks tigerrejer. Det er:" Kloramfenikol er kun én af de blinde passagerer, der står opført i EUs RASFF-database over ubudne gæster i skaldyr importeret fra de store markeder for rejeopdræt i Sydøstasien i primært Vietnam, Kina, Bangladesh og Thailand. Antibiotikummet nitrofuran og bakterierne salmonella og vibrio er andre. "


Ja jeg er inde i RASFF, det er offentligt, og prøver at finde ud af hvad de har på rejerne

https://webgate.ec.europa.eu/rasff-wind ... ResultList
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 23:00

der er tetracyclin (antibiotika) i rejer fra Vietnam, fra 2015, der, men der står "not serious"

og så er der nogen rejer fra Tyskland hvor de ikke deklarede at der var gluten i dem!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 23:03

tyskerne har gennem årene fundet en del fy-fy i rejerne

https://webgate.ec.europa.eu/rasff-wind ... ResultList

men igen, der er en om året
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 23:17

woooo men jeg ville holde mig langt væk fra malaysiske rejer, USA har bannet dem

"The Fisheries Act 1985 does not have laws to control and regulate veterinary drugs used in aquaculture. In short there are no laws to control and regulate what drugs farmers use for their animals and fish stocks. "

http://www.themalaymailonline.com/what- ... ociation-o
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 23:22

0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Myresluger » 10. aug 2017, 05:09

Er en stor del af problemet med rejerne ikke at rejefarmene smadrer miljøet ?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Filipai » 10. aug 2017, 07:34

Nå, skulle egentligt have snakket med min vejleder om mit projekt. Men nu kommer noget af samtalen helt 100 til at stå på laksesnak i stedet. De har gang i et stort lakseprojekt herude i hvertfald (hele fryseren er fyldt med det lækreste laks, som der skal tage en lille prøve af og så skal det bare kyles ud)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Slettet bruger » 10. aug 2017, 14:37

WHO skriver i 2015 at man ikke bruger antibiotika i Norges lakse-dambrug, fordi man begyndte at vaccinere fiskene :)

In the late 1980s, recognizing the need to support Norway’s fish farming industry without endangering public health, scientists at the Norwegian Veterinary Institute developed an effective vaccine against furunculosis in farmed Norwegian salmon that has no side effects in humans.

By 1994 fish farmers across Norway had made the switch from antibiotics to vaccination. The vaccine is injected into the abdomen of salmon during their fresh-water phase using an automated process. “This achievement was the result of a strong collaboration between government, farmers, industry and the fish farming association,” Dr Midtlyng says. “All parties involved recognized that they could not continue using massive amounts of antibiotics.” In short, business simply could not continue as usual.

...

These different techniques have resulted in a sustained reduction in the use of antibiotics in Norwegian salmon farming. “Today, Norway has the largest tonnage of farmed salmon in the world and probably the lowest use of antibiotics,” Dr Midtlyng says.

Consider the arithmetic, he adds. “Norway’s people use roughly 50 000 kg of antibiotics a year. In salmon, we are using only 1 000 kg altogether to treat sickness, even though the salmon population has more than twice the biomass of human beings in our country.”


http://www.who.int/features/2015/antibiotics-norway/en/
0

Tilbage til "Mad og drikke"