Kagebygger-nybegynder

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2017, 18:49

Vi skal holde 1 års fødselsdag i weekenden, og jeg vil gerne udfordre mig selv lidt på lagkagefronten.

Jeg har aldrig prøvet at bygge en kage op, der skal "sætte sig" i en form. Men jeg ved, nogle af jer er meget garvede i det, så jeg håber, I vil dele lidt tips med en begynder.

Hvad skal jeg bruge, og hvad skal jeg vide?

Inputs til smagssammensætning vil også være fantastisk.
Jeg overvejer indtil videre disse smage:
Mokka
Hyldeblomst
Hindbær
Blåbær


Vi bliver 14 voksne og 4 børn, så jeg tænker, jeg skal lave 2 lagkager.
Den ene vil jeg pynte med blåbær og den anden med blandede (røde) bær.
Kanterne har jeg egentlig bare tænkt mig skal pyntes med flødeskum (kan man blande noget i, så det bliver lidt mere "fast" og holder formen bedre?).
Jeg bryder mig ikke om hverken fondant, marcipan eller frosting - men jeg er åben for alternativ til flødeskum.

Håber I gider hjælpe. :kys:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Danseprinsesse » 11. jul 2017, 18:50

Jeg vil gerne ende med noget i denne stil:

IMG_9428.JPG
IMG_9426.JPG
IMG_9424.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf musling » 11. jul 2017, 21:17

Uden at dræbe den, kan du sagtens piske flødeskum fast nok til at du kan sprøjte et fint mønster. Eller opsmøre, om du vil.
Med tanke på dit kageeksempel no 1 tænker jeg, at du også kan pynte/sprøjte den med marengs, som du lige giver en hurtig tur med en gasbrænder - altså ikke sådan en til ukrudt :lol2: men sådan en lille fiks en til køkkenbrug (kan simpelthen ikke huske navnet på sådan en fætter!)

Mht sammensætning af smage er det jo i første omgang op til, hvad du er til. Hvis du vil have mere end en mousse anbefaler jeg, at minimum 1 er med frugt. Jeg synes godt det kan blive vammelt, hvis det fx er hhv chokolade og vanille. Frugt er godt!
Tænker, at mokka og en bærmousse vil være lækkert sammen. :)
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Danseprinsesse » 14. jul 2017, 19:26

Tak for dit svar Musling. :)

Nu er der købt både udstyr og ingredienser - jeg måtte købe to høje springforme, for jeg skal jo lave to lagkager, der skal stå natten over. :genert:
Det blev lidt dyrt, men så må det bare blive en succes at lave lagkager!
Købte også noget lagkageplast, ved ikke om bagepapir kan det samme, men nu har jeg det. Forskellige tyller til at pynte med flødeskum havde jeg i forvejen. Så håber jeg, at udstyret er i orden.

Jeg laver en lagkage med lyse bunde, blåbærcreme og hyldeblomstcreme. Den anden skal være med mørke bunde, skovbærmousse og mokkacreme.
Derudover skal jeg også have bagt to foccaciabrød, så nu må jeg hellere lige lave en tids-slagplan for i morgen. Jeg kan forstå, at det er vejen frem...
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10763

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Muspel » 14. jul 2017, 20:00

Danseprinsesse skrev:Tak for dit svar Musling. :)

Nu er der købt både udstyr og ingredienser - jeg måtte købe to høje springforme, for jeg skal jo lave to lagkager, der skal stå natten over. :genert:
Det blev lidt dyrt, men så må det bare blive en succes at lave lagkager!
Købte også noget lagkageplast, ved ikke om bagepapir kan det samme, men nu har jeg det. Forskellige tyller til at pynte med flødeskum havde jeg i forvejen. Så håber jeg, at udstyret er i orden.

Jeg laver en lagkage med lyse bunde, blåbærcreme og hyldeblomstcreme. Den anden skal være med mørke bunde, skovbærmousse og mokkacreme.
Derudover skal jeg også have bagt to foccaciabrød, så nu må jeg hellere lige lave en tids-slagplan for i morgen. Jeg kan forstå, at det er vejen frem...


Ok. Du får lige et par tip;

1: en kage havde nok været nok. Men hvis din familie går kageamok, så giv den gas med to

2: pas på med husblassen. Det vigtigste er, at du ikke skaber for store temperatur-forskelle. Det opnår du i en kombination af to dele; a: lad moussen uden husblas hvile lidt inden du blander. Og B: tilføj moussen laaangsomt en ske af gangen til husblas-blandingen. Indtil de begge har samme temperatur. Så blander du bare løs.

3: er du nervøs for, at moussen ikke bliver stiv nok- så brug bare et enkelt blad husblas mere en opskriften. Men overdriv ikke.

4: bagepapir/bageplast. To HELT forskellige ting. Bagepapir i formens bund når du bager bundene (siderne plejer jeg at smøre). Når du så skal samle kagen, så tager du den rengjorte form uden bund og sætter på dit kagefad. Sætter kageplast på indersiden og samler kagen deri. Når den har samlet sig- så fjernes ringen og kageplasten.

5: når du har to mousser er det en god ide at putte det nederste lag i med bund over og lade det sætte sig lidt tid- mindst en time - før du lægger næste lag på. Så har nederste lag lidt mere at stå imod med.

6: overvej om den ene lagkage måske skal have lov til at stå med rå sider - finder lige et link med eksempel. Så gæsterne ikke får fløde-kvavappelse.

Giver det mening?
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10763

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Muspel » 14. jul 2017, 20:01

Muspel skrev:
Danseprinsesse skrev:Tak for dit svar Musling. :)

Nu er der købt både udstyr og ingredienser - jeg måtte købe to høje springforme, for jeg skal jo lave to lagkager, der skal stå natten over. :genert:
Det blev lidt dyrt, men så må det bare blive en succes at lave lagkager!
Købte også noget lagkageplast, ved ikke om bagepapir kan det samme, men nu har jeg det. Forskellige tyller til at pynte med flødeskum havde jeg i forvejen. Så håber jeg, at udstyret er i orden.

Jeg laver en lagkage med lyse bunde, blåbærcreme og hyldeblomstcreme. Den anden skal være med mørke bunde, skovbærmousse og mokkacreme.
Derudover skal jeg også have bagt to foccaciabrød, så nu må jeg hellere lige lave en tids-slagplan for i morgen. Jeg kan forstå, at det er vejen frem...


Ok. Du får lige et par tip;

1: en kage havde nok været nok. Men hvis din familie går kageamok, så giv den gas med to

2: pas på med husblassen. Det vigtigste er, at du ikke skaber for store temperatur-forskelle. Det opnår du i en kombination af to dele; a: lad moussen uden husblas hvile lidt inden du blander. Og B: tilføj moussen laaangsomt en ske af gangen til husblas-blandingen. Indtil de begge har samme temperatur. Så blander du bare løs.

3: er du nervøs for, at moussen ikke bliver stiv nok- så brug bare et enkelt blad husblas mere en opskriften. Men overdriv ikke.

4: bagepapir/bageplast. To HELT forskellige ting. Bagepapir i formens bund når du bager bundene (siderne plejer jeg at smøre). Når du så skal samle kagen, så tager du den rengjorte form uden bund og sætter på dit kagefad. Sætter kageplast på indersiden og samler kagen deri. Når den har samlet sig- så fjernes ringen og kageplasten.

5: når du har to mousser er det en god ide at putte det nederste lag i med bund over og lade det sætte sig lidt tid- mindst en time - før du lægger næste lag på. Så har nederste lag lidt mere at stå imod med.

6: overvej om den ene lagkage måske skal have lov til at stå med rå sider - finder lige et link med eksempel. Så gæsterne ikke får fløde-kvavappelse.

Giver det mening?


Her var linket til en kage med 'rå sider'; http://www.spisbedre.dk/kage-og-dessert ... g-hindbaer
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10763

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Muspel » 17. jul 2017, 07:30

Danseprinsesse skrev:Vi skal holde 1 års fødselsdag i weekenden, og jeg vil gerne udfordre mig selv lidt på lagkagefronten.

Jeg har aldrig prøvet at bygge en kage op, der skal "sætte sig" i en form. Men jeg ved, nogle af jer er meget garvede i det, så jeg håber, I vil dele lidt tips med en begynder.

Hvad skal jeg bruge, og hvad skal jeg vide?

Inputs til smagssammensætning vil også være fantastisk.
Jeg overvejer indtil videre disse smage:
Mokka
Hyldeblomst
Hindbær
Blåbær


Vi bliver 14 voksne og 4 børn, så jeg tænker, jeg skal lave 2 lagkager.
Den ene vil jeg pynte med blåbær og den anden med blandede (røde) bær.
Kanterne har jeg egentlig bare tænkt mig skal pyntes med flødeskum (kan man blande noget i, så det bliver lidt mere "fast" og holder formen bedre?).
Jeg bryder mig ikke om hverken fondant, marcipan eller frosting - men jeg er åben for alternativ til flødeskum.

Håber I gider hjælpe. :kys:


Hvordan gik det?
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Danseprinsesse » 17. jul 2017, 20:24

Muspel skrev:Hvordan gik det?


Jeg tør i hvert fald godt prøve igen. :)
Det var ikke så vanskeligt, som jeg havde frygtet - og kagerne stod som de skulle med et flot snit.

Tak for dine råd. :kys:
Jeg nåede kun lige hurtigt at læse dem lørdag. Men jeg endte faktisk med at køre ned for at købe kiks, så jeg kunne lave kiksebunden fra dit link, for det lød perfekt til mokka/skovbærkagen. Og den blev også helt fantastisk god, hvis jeg selv skal sige det - det var også den, der var mest populær hos gæsterne. Ved siden af den, blev den anden faktisk lidt kedelig, synes jeg.

Det flødeskum jeg fik sprøjtet på, blev jeg ikke helt tilfreds med. Jeg var under tidspres og gav den sultne og utålmodige fødselar frokost, mens jeg pyntede, så det gik lidt stærkt.

rød.jpg
blå.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10763

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Muspel » 17. jul 2017, 20:33

Danseprinsesse skrev:
Muspel skrev:Hvordan gik det?


Jeg tør i hvert fald godt prøve igen. :)
Det var ikke så vanskeligt, som jeg havde frygtet - og kagerne stod som de skulle med et flot snit.

Tak for dine råd. :kys:
Jeg nåede kun lige hurtigt at læse dem lørdag. Men jeg endte faktisk med at køre ned for at købe kiks, så jeg kunne lave kiksebunden fra dit link, for det lød perfekt til mokka/skovbærkagen. Og den blev også helt fantastisk god, hvis jeg selv skal sige det - det var også den, der var mest populær hos gæsterne. Ved siden af den, blev den anden faktisk lidt kedelig, synes jeg.

Det flødeskum jeg fik sprøjtet på, blev jeg ikke helt tilfreds med. Jeg var under tidspres og gav den sultne og utålmodige fødselar frokost, mens jeg pyntede, så det gik lidt stærkt.

rød.jpg
blå.jpg


Wauw de blev da vildt flotte. Og ja- den er et hit den kage i linket.

Jeg tror at en af de ting, du kan justere på er, at dine rosetter på første kage vil blive endnu finere, hvis du næste gang prøver at sprøjte den omvendte vej rundt i cirklen- mod uret. Af en eller anden grund gør det stor forskel på udseendet.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf Danseprinsesse » 19. jul 2017, 18:50

Muspel skrev:
Danseprinsesse skrev:
Muspel skrev:Hvordan gik det?


Jeg tør i hvert fald godt prøve igen. :)
Det var ikke så vanskeligt, som jeg havde frygtet - og kagerne stod som de skulle med et flot snit.

Tak for dine råd. :kys:
Jeg nåede kun lige hurtigt at læse dem lørdag. Men jeg endte faktisk med at køre ned for at købe kiks, så jeg kunne lave kiksebunden fra dit link, for det lød perfekt til mokka/skovbærkagen. Og den blev også helt fantastisk god, hvis jeg selv skal sige det - det var også den, der var mest populær hos gæsterne. Ved siden af den, blev den anden faktisk lidt kedelig, synes jeg.

Det flødeskum jeg fik sprøjtet på, blev jeg ikke helt tilfreds med. Jeg var under tidspres og gav den sultne og utålmodige fødselar frokost, mens jeg pyntede, så det gik lidt stærkt.

rød.jpg
blå.jpg


Wauw de blev da vildt flotte. Og ja- den er et hit den kage i linket.

Jeg tror at en af de ting, du kan justere på er, at dine rosetter på første kage vil blive endnu finere, hvis du næste gang prøver at sprøjte den omvendte vej rundt i cirklen- mod uret. Af en eller anden grund gør det stor forskel på udseendet.


Tak. :)
De er sprøjtet mod uret, startede inderst i midten og så sprøjtet rundt udad mod uret. Jeg tror, det er fordi der var for meget luft i skummet, det skulle have været banket bedre sammen, jeg kastede det bare i posen og sprøjtede. Jeg har før lavet lukkede roser uden problemer med frosting, det er lidt nemmere at arbejde med.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Kagebygger-nybegynder

Indlægaf musling » 21. jul 2017, 20:16

Hvor er det nogle fine kager :klap:

At sprøjte et pænt mønster er noget man lige skal øve sig lidt i - men synes du er sluppet okay fra det :D
Er begejstret for dit sirlige mønster med blåbær. Hvor er det lækkert at se på :D
Og kagen med bær - den er bare smuk. Intet mindre end det! :D

Det kan du vist roligt kaste dig ud i igen :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"