Er børn blevet for kræsne?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Indlæg: 14186
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Akehurst2 » 10. jul 2017, 07:22

Næ, der var da masser af kræsne børn, da jeg avr barn også. Mig, fx.

Jeg synes ikke, de børn jeg oplever i dag er specielt kræsne. Nej, de er ikke lige så nemme at lave mad til som voksne, og de foretrækker generelt lidt mindre markante smage, men det med ikke at ville spise noget som helst andet end pasta med ketchup oplever jeg bestemt ikke.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf fisken80 » 10. jul 2017, 13:11

Jeg har faktisk lidt det indtryk, at børn er mindre kræsne i dag. Eller i hvert fald spiser langt mere varieret end da jeg selv var barn. Dengang tror jeg rigtig mange børn ligesom jeg selv primært blev præsenteret for meget traditionel dansk mad. Kartofler, sovs og noget kød samt kogte grøntsager. Og kunne man ikke lide kartofler så var man kræsen. I dag er der et hav af alternativer og børn møder dem, tror jeg, i langt større stil end for 30-35 år siden.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Artem » 10. jul 2017, 14:01

sigge skrev:I min familie er det lige omvendt: Jeg er den ældste, men jeg er mere kræsen end min lillesøster. :)

Hmm det kan du ikke være bekendt, troede lige jeg havde lavet en stor antropologisk opdagelse. :D
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 14:15

Dikus skrev:
Wizzze skrev:
Dikus skrev:Øhhhmmm den der liste med ting, børn spiser... Jeg tænker, det kan oversættes til "alt"


Der er jo ikke meget frugt og grønt på listen!
Men det kommer nok meget an på hvad børnene har kunnet sætte X ved, på de spørgeskemaer. For jeg gætter på at de fleste unger sluger vandmelon, jordbær, gulerødder osv. med stort velbehag? :gruble:


Jeg har ærligt aldrig mødt et barn, der ikke elskede frugy og grønt - når bare det ikke serveres udkogt


Det gør mit barn desværre ikke :tie:

Og jeg aner overhovedet ikke hvad vi stiller oo med det. :(

Banan, æbler og agurk spiser hun lidt af. Jordbær elsker hun. Det er hvad hun kan lide af frugt/grønt.

Og jeg har svært ved at kamuflere det i maden, da hun heller ikke gider kød eller sovs.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 14:26

Dikus skrev:
Bøtte skrev:
Dikus skrev:
Wizzze skrev:
Dikus skrev:Øhhhmmm den der liste med ting, børn spiser... Jeg tænker, det kan oversættes til "alt"


Der er jo ikke meget frugt og grønt på listen!
Men det kommer nok meget an på hvad børnene har kunnet sætte X ved, på de spørgeskemaer. For jeg gætter på at de fleste unger sluger vandmelon, jordbær, gulerødder osv. med stort velbehag? :gruble:


Jeg har ærligt aldrig mødt et barn, der ikke elskede frugy og grønt - når bare det ikke serveres udkogt


Det gør mit barn desværre ikke :tie:

Og jeg aner overhovedet ikke hvad vi stiller oo med det. :(

Banan, æbler og agurk spiser hun lidt af. Jordbær elsker hun. Det er hvad hun kan lide af frugt/grønt.

Og jeg har svært ved at kamuflere det i maden, da hun heller ikke gider kød eller sovs.


Jeg gider godt komme med forskellige muligheder :genert:


Ja tak ;)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf sigge » 10. jul 2017, 15:24

Artem skrev:
sigge skrev:I min familie er det lige omvendt: Jeg er den ældste, men jeg er mere kræsen end min lillesøster. :)

Hmm det kan du ikke være bekendt, troede lige jeg havde lavet en stor antropologisk opdagelse. :D


Vi kan måske bare vedtage, at jeg er undtagelsen, der bekræfter reglen? Det er jeg i forvejen, fordi jeg kunne gå, inden jeg kunne kravle. :D
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf LaScrooge » 10. jul 2017, 15:37

Hvordan defineres kræsenhed og hvornår er man problematisk kræsen? Hvordan måler man børns kræsenhed over generationer? Madkulturen har ændret sig, udbuddet af varer har ændret sig, synet på børn har ændret sig, samfundets sammensætning har ændret sig og velstanden er vokset, hvilket både betyder at man kan købe mere junk og mere varieret. Hvordan vil man overhovedet begrunde sådan en påstand?

Overskriften er sensationel, og jeg ved ikke om det er Wizzzes fortjeneste, for jeg orker ikke at læse en artikel til lyden af en reklame for Jensens Bøfhus.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 18:16

Dikus skrev:
Bøtte skrev:Det gør mit barn desværre ikke :tie:

Og jeg aner overhovedet ikke hvad vi stiller oo med det. :(

Banan, æbler og agurk spiser hun lidt af. Jordbær elsker hun. Det er hvad hun kan lide af frugt/grønt.

Og jeg har svært ved at kamuflere det i maden, da hun heller ikke gider kød eller sovs.


Jeg gider godt komme med forskellige muligheder :genert:


Ja tak ;)[/quote]

Jeg får nok brug for lidt baggrundsviden - alder? søskende, der spiser alt? madordning i institution/skole?

Og antager, I har prøvet de "almindelige" ting som snackpeber i strimler, der bare hapses af. Tomat"skræl" uden alle kernerne, dip til, frugtsalat, frugt med chokolade og den slags?

Hvad med bønnefritter? chili con carne? avocado under spejlæg? melon og ananas i tern?

Og alt er generelt pænt skåret ud i små mundrette hapsere uden skræl?[/quote]

Ja. Og agurker trykket ud som hjerter og blomster af majs og gulerødder.

Bønnefritter har vi ikke prøvet. Det må vi prøve.

Alt andet er vist forsøgt.


Det kræsne er nok et resultat af hvad hun så (og fik serveret i dagplejen, hvor et par af de andre børb var virkelig kræsne for engang kunne hun godt lide ærter, cherrytomater og majskolber.
Og så har vi altid tilbudt noget efter aftensmaden, så hun kom sulten i seng.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 18:21

Hov, og hun er 4 og går i børnehave uden madordning.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 19:52

Dikus skrev:Kræsenhed smitter på den måde... Jeg ville lave "salat" til os selv på fad, med salat i bunden og så hvert enkelt friske ting ovenpå i grupper. Så ser detbpæbt og overskueligt ud, I kan vælge selv - og nippe fra faddet. Så kan hun få insporation.

Prøv måske også edema bønner med skal med et saly/krydderi, hun kan lide. Måske er det sjovt at trække bønnerne ud med skal?

Hvordan med kidneybønner, godt skyllet, ved siden af et spejlæg?


Sådan har vi spist salat altid. Det virker ikke.
Vi har også serveret det i børneskåle og haft hende med til at lave det.

Bønner spiser vi ikke rigtigt :genert:

Spejlæg kan hun ikke lide. Hun er ikke vild med den flydende blomme.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf missme » 10. jul 2017, 21:18

Jeg oplever ikke at børn er speciel kræsne, og arbejder med børn.
De er nysgerrige og bliver i mange familier præsenteret for en masse spændende mad.

Men jo jo, der er selvfølgelig børn som lever af pasta og ketshup (sådan sat lidt på spidsen), men det var der også da jeg var barn.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 22:21

Dikus skrev:
Bøtte skrev:
Dikus skrev:Kræsenhed smitter på den måde... Jeg ville lave "salat" til os selv på fad, med salat i bunden og så hvert enkelt friske ting ovenpå i grupper. Så ser detbpæbt og overskueligt ud, I kan vælge selv - og nippe fra faddet. Så kan hun få insporation.

Prøv måske også edema bønner med skal med et saly/krydderi, hun kan lide. Måske er det sjovt at trække bønnerne ud med skal?

Hvordan med kidneybønner, godt skyllet, ved siden af et spejlæg?


Sådan har vi spist salat altid. Det virker ikke.
Vi har også serveret det i børneskåle og haft hende med til at lave det.

Bønner spiser vi ikke rigtigt :genert:

Spejlæg kan hun ikke lide. Hun er ikke vild med den flydende blomme.


Prøv bønner - og nogle af de andre ting, I ikke spiser. Jeg spiser f.eks. intet af det, jeg har nævnt. Men jeg er kommet til det...



Jeg hader bønner :genert: bortset fra grønne bønner.
Hun vil ikke smage på noget som helst nyt. Overhovedet. Hun smager kun på nyt, hvis vi siger hun skal - og gør vi det, har hun på forhånd bestemt at hun ikke kan lide det. Så det er kørt helt i hårdknude.
Så jeg aner slet ikke hvordan vi skal få hende til at smage på fx bønner. Jeg ved vitterligt ikke hvad vi skal gøre for at komme videre.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 10. jul 2017, 22:31

Hun er 4. Og vi har faktisk intet gjort i lang tid og det sker der absolut heller intet ved. Udover vi hver aften har en konflikt over om hun må få havregrød i stedet.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Anne Droid » 11. jul 2017, 05:23

Bøtte skrev:Hun er 4. Og vi har faktisk intet gjort i lang tid og det sker der absolut heller intet ved. Udover vi hver aften har en konflikt over om hun må få havregrød i stedet.


Og lige netop intet, tror jeg er den "rigtige" tilgang. Det du beskriver, lyder meget som min søn på den alder.
Jeg var en overgang bekymret og min læge sagde til mig, at så længe knægten voksede og havde det godt, skulle jeg ikke bekymre mig. Men hold da op, hvor fik vi mange kommentarer fra bedrevidende familiemedlemmer.

Jeg har aldrig tvunget ham til at spise noget. Og det var der seriøst nogen der mente vi skulle.

Da han blev ældre, blev han også mere nysgerrig på mad. I dag spiser han det meste.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er børn blevet for kræsne?

Indlægaf Bøtte » 11. jul 2017, 05:48

Anne Droid skrev:
Bøtte skrev:Hun er 4. Og vi har faktisk intet gjort i lang tid og det sker der absolut heller intet ved. Udover vi hver aften har en konflikt over om hun må få havregrød i stedet.


Og lige netop intet, tror jeg er den "rigtige" tilgang. Det du beskriver, lyder meget som min søn på den alder.
Jeg var en overgang bekymret og min læge sagde til mig, at så længe knægten voksede og havde det godt, skulle jeg ikke bekymre mig. Men hold da op, hvor fik vi mange kommentarer fra bedrevidende familiemedlemmer.

Jeg har aldrig tvunget ham til at spise noget. Og det var der seriøst nogen der mente vi skulle.

Da han blev ældre, blev han også mere nysgerrig på mad. I dag spiser han det meste.


Vi tvinger heller ikke. Men man skal altså helst smage på de fleste ting, der serveres. Indenfor rimelighedens grænser selvfølglig.

Vi har en på 7 mdr, der jo lige pt spiser nærmest alt og jeg vil virkelig gerne have bare lidt mere ind hos den store, fx sovs, mere forskelligt kød, gulerødder og majs, inden den lille begynder at tage ved lære af hvad den store gør :tie:

Men godt at høre, der er håb endnu. :gogo:

Og heldigvis er hun rimelig god til at spise fuldkorn i form af grovboller, rugbrød med mange kerner og fuldkornspasta.
1

Tilbage til "Mad og drikke"