Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Wizzze » 30. jun 2017, 06:04

Den danske forbruger har meget færre varer at vælge i mellem, når vi står foran hylderne ned i supermarkedet. I forhold til den tyske forbruger har vi 80% færre varer at vælge i mellem, og i forhold til gennemsnittet i Europa har vi 60% færre varer at vælge i mellem !

http://politiken.dk/indland/art6016037/ ... d-tyskerne

Er det de danske supermarkeder der er for dårlige til at give os valgmuligheder, eller er det den danske forbruger der er vanedyr og altid køber det samme, og derfor ikke ønsker at prøve nye/andre produkter?
0
Do as I say! :whip:
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Hewlett » 30. jun 2017, 07:00

Det er meget sjældent at jeg tænker at der er for få valgmuligheder. Desuden tænker jeg heller ikke, at det vil gavne madspild med endnu flere varer på hylderne.
4
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Aspargsen » 30. jun 2017, 07:05

Er det de danske supermarkeder der er for dårlige til at give os valgmuligheder : Ja
Men eftersom af de fleste handler i Netto (eller ligende) der kun kører med smalt sortiment, så er der også en hel del selvforskyldt i det

eller måske er grunden til af vi har 80% færre varer, af vi er 80% færre indbyggerer til af købe de varer ?
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Guilded_Lily » 30. jun 2017, 07:07

Altså. Ca. 7-8 gange om året tager vi til Tyskland og stocker up på mange forskellige ting, der er flere varianter af og er billigere end herhjemme. Jeg fylder også kufferten med lidt forskelligt, når jeg har været i London. Så der er bestemt ting, jeg mangler herhjemme, også ting fra udenlandske opskrifter, som er svære at få fat i herhjemme.

På den anden side taler vi meget om madspild, og det ville nok ikke blive mindre, hvis vi havde flere valgmuligheder. På den anden side kunne man måske lave en markedsanalyse for at se, hvor meget vi egentlig har behov for af de varer, vi finder i supermarkederne. Der er jo ofte hylder, der sjældent tages fra, mens andre ofte er mere eller mindre tomme. Produktionen kunne måske forvaltes bedre? Vi danskere har måske en tendens til altid at købe det samme.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. jun 2017, 07:18

Nu skimmede jeg bare lige artiklen, men så vidt jeg kunne se, blev der ikke nævnt noget om landenes størrelse kontra vareudbuddet til trods for, at grafikken kunne tyde på, at der er en sammenhæng.
Danmark ligger nederst, ja, men omgivet af andre mindre lande.
Jeg har altid tænkt, at der var en sammenhæng mellem forholdsvist små befolkninger og mere sparsomt vareudbud sammenlignet med fx. Tyskland, og tallene her tegner et lignende billede, selvom det selvfølgelig ikke er hele forklaringen.

Personligt drømmer jeg ikke om tyske tilstande. Jeg er ofte i supermarkeder dernede, og min umiddelbare oplevelse er, at det større udbud i høj grad består af halvfabrikata og andre "forædlede produkter". Den nævnte yoghurthylde er et godt eksempel, og meget af det, man finder her, vil jeg kalde desserter. Samtidig er jeg dog godt klar over, at mit indtryk kan være påvirket af, at jeg bor i København, hvor supermarkederne typisk er meget velassorterede, og hvor der ellers er specialbutikker at ty til.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. jun 2017, 07:35

For 10-15 år siden oplevede jeg dog en anderledes forskel, der nok var meget forbrugerbåren.

Jeg gik altid i Aldi efter oliven, olivenolie, "dessertoste", røget skinke, fisk, vin, specialøl, mørk chokolade og lignende, fordi jeg kunne få virkelig god kvalitet til discountpris. Jeg gætter på, at det skyldtes, at butikken dengang havde mere kræsne forbrugere i Tyskland, end de danske kæder havde herhjemme. I et land, der både grænser op til Frankrig, Italien (næsten) og Østeuropa, kan man ikke komme anstigende med udpinte udgaver af de nævnte produkter, og det nød man så godt af i Danmark. Det kunne Netto derimod godt dengang, var min oplevelse.

Siden har de danske krav ændret sig, og forskellen er ikke længere fremherskende.
Så vidt jeg husker, var det faktisk også i 00erne, at Aldi havde et par år med overskud i Danmark.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. jun 2017, 07:43

Jeg kan virkelig ikke se problemet. Som de skriver, kan det hænge sammen med planloven, der betyder, at man ikke kan bygge de dér mega-supermarkeder i udkanten af byen, som man kan i andre lande.
Når jeg er ude og rejse, er jeg altid træt af, at du nærmest ikke kan opstøve et ordentligt supermarked inde i byerne. De ligger nemlig alle sammen uden for byen og er til gengæld gigantiske :stoned:

Jeg lever fint med et ringere udvalg, for i stedet at have ordentligt tilgængelige supermarkeder.
Derudover har jeg også tænkt, at de godt nok har mange hel- og halvfabrikata i deres supermarkeder i andre lande. Det lever jeg også fint foruden.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Wizzze » 30. jun 2017, 07:44

Mit indtryk er at vi generelt har de samme varekategorier at vælge imellem, men hvor vi i DK typisk kun har 1 vare i kategorien, så har man ofte 4-5 eller flere valgmuligheder indenfor en kategori i de udenlandske butikker. Det giver også mere konkurrence, og er nok også en del af forklaringen på at priserne i udlandet også er lavere end i DK. :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Hewlett » 30. jun 2017, 12:55

Wizzze skrev:Mit indtryk er at vi generelt har de samme varekategorier at vælge imellem, men hvor vi i DK typisk kun har 1 vare i kategorien, så har man ofte 4-5 eller flere valgmuligheder indenfor en kategori i de udenlandske butikker. Det giver også mere konkurrence, og er nok også en del af forklaringen på at priserne i udlandet også er lavere end i DK. :gruble:


Men hvad er det præcis for nogle fødevarer der mangler alternativer til?

Lad os tage Nutella f.eks. Det kan du købe i stort set alle danske supermarkeder. I Føtex kan du købe Vores hasselnøddepålæg, økologisk hasselnøddepålæg og andre chokoladesmørepålæg, endda i vegetarudgaver. I Lidl sælger de deres helt egen. Netto har også deres eget billigere alternativ og endda også én hvor der er blandet hvid chokolade i.
Det var bare 3 butikker. Så har jeg ikke engang nævnt Irma, kvickly, fakta, Superbrugsen, Bilka, Rema1000 osv.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Raenil » 30. jun 2017, 13:11

Det er en mystisk artikel - det lader til at leverandørforeningen har betalt for en undersøgelse der viser at de kunne sælge mange flere ting. Men artiklen giver også gode svar på hvorfor tingene er som de er. Og at det i store træk er forbrugerne der vil have det på den måde.

Så hvad er problemet?
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Flora » 30. jun 2017, 13:14

Jeg synes vi har rigeligt at vælge imellem. Kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen varer, hvor der kun findes én variant :gruble:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf landsbytossen » 30. jun 2017, 13:31

Jeg savner ikke flere valgmuligheder - heller ikke flere lastbiler, som skal transportere varerne.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Rapfisk » 30. jun 2017, 14:20

Aspargsen skrev:Eller måske er grunden til af vi har 80% færre varer, af vi er 80% færre indbyggerer til af købe de varer ?

Nej. Ligesom Luxembourg ikke har 90 % færre varer end os.

Selvfølgelig har efterspørgslen (antallet af kunder) en betydning, men det er i højere grad antallet af kunder pr. butik / kæde, det kommer an på. Danmark er ét af de lande i verden, der har flest butikker pr. indbygger (færrest kunder pr. butik), og for hver købes færre forskellige artikler ind.

Jo flere af den samme ting, man køber, jo mere rentabelt er det for butikken. 100 stk af samme varenummer inden for en kategori er billigere end 10 x 10 varer. Da der ER stor konkurrence i Danmark, og da forbrugerne vælger ud fra pris i højere grad end ud fra sortiment, vælger butikkerne at tilbyde færre varer.

Min polske veninde købte den babymad på glas, hun skulle bruge, i Polen, hvor morens lokale supermarked har 10-15 varianter mod den danske Føtex' 4-5 stykker.
0
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf fisken80 » 30. jun 2017, 14:27

Jeg savner især et mere varieret udvalg af kødvarer. Når vi en sjælden gang imellem er i Tyskland er en af de ting jeg altid køber med hjem pølser. Deres udvalg er enormt og kvaliteten er virkelig klasser over danske supermarkedernes Gøl, Langeland og noname-udvalg, der smager skrækkeligt.
Faktisk, og det er jo nok fordi kæden er tysk, er Aldi et af de få supermarkeder herhjemme, hvor man kan købe gode pølser. udvalget er stadig begrænset, men det der er smager godt.

Og så er der udvalget af dressinger. I danske supermarkeder er der de samme varianter uanset mærke. I selv et mindre tysk supermarked er der adskillige flere varianter at vælge imellem.

Så jo, jeg synes også danske supermarkeder mangler større udvalg.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Danskerne har 80% færre varer på hylderne

Indlægaf Guilded_Lily » 30. jun 2017, 14:50

Jeg savner en blødere version af peanut butter, som jeg køber et lille lager med hjem af fra UK. Jeg savner også deres pølser.
0

Tilbage til "Mad og drikke"