Hyldeblomstsaft - laver du det?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Ongo
Indlæg: 25
Tilmeldt: 29. dec 2015, 18:08
Kort karma: 0
Likede indlæg: 27

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Ongo » 24. jun 2017, 07:39

Maesling skrev:Jeg har også været i gang. Mit er blevet for surt og ved googling endte jeg her :) Jeg blev ikke lige klog på - kan jeg bare tilsætte sukker ( er bange for det ikke opløses) . Eller noget andet? Måske koge lidt vand og opløse en masse sukker i?

Jeg ville koge vand og opløse sukker og så tilsætte. Det plejer at virke for mig :)
0
Maesling
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. sep 2016, 11:48
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Maesling » 25. jun 2017, 07:47

Det gjorde jeg også! Det blev lækkert!
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf ina » 25. jun 2017, 14:44

Jeg har opdaget at vi har hyldeblomster i skoven i vores baghave. :gogo: Men tror ikke jeg helt kan finde ud af hvordan man tæller skærme? Altså, hvad er en skærm? Giver det mening? :genert:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. jun 2017, 15:50

ina skrev:Jeg har opdaget at vi har hyldeblomster i skoven i vores baghave. :gogo: Men tror ikke jeg helt kan finde ud af hvordan man tæller skærme? Altså, hvad er en skærm? Giver det mening? :genert:


En skærm er den store "plade" af blomster, der sidder fast på én grundstilk ind til selve grenen.


Jeg har lige lavet saft i dag, prøvede med nogle jordbær i, da jeg så en anbefalet opskrift.
Nu skal det stå og trække i 5 dage.

Jeg har
40 skærme
250 gram brun farin
1,25 kg sukker
2 liter vand, saft af 2 citroner, og revet skal af disse
400 gram jordbær, gerne frosne.

Sukker, blomster, citron blandes i gryde, overhældes med 2 liter kogende vand.

Håber det bliver lex.

Hende der delte opskriften skrev at man med fordel kunne tage "snasket" bagefter og lade det stå med vodka i en 3-4 uger, så fik man en lækker likør ud af det.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf billiebean » 25. jun 2017, 16:39

ina skrev:Jeg har opdaget at vi har hyldeblomster i skoven i vores baghave. :gogo: Men tror ikke jeg helt kan finde ud af hvordan man tæller skærme? Altså, hvad er en skærm? Giver det mening? :genert:


Billede

Det er en skaerm.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf ina » 25. jun 2017, 18:17

Tak for svar, så må jeg i gang. :D
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Anne Droid » 25. jun 2017, 18:22

Madam Pomfrey skrev:
ina skrev:Jeg har opdaget at vi har hyldeblomster i skoven i vores baghave. :gogo: Men tror ikke jeg helt kan finde ud af hvordan man tæller skærme? Altså, hvad er en skærm? Giver det mening? :genert:


En skærm er den store "plade" af blomster, der sidder fast på én grundstilk ind til selve grenen.


Jeg har lige lavet saft i dag, prøvede med nogle jordbær i, da jeg så en anbefalet opskrift.
Nu skal det stå og trække i 5 dage.

Jeg har
40 skærme
250 gram brun farin
1,25 kg sukker
2 liter vand, saft af 2 citroner, og revet skal af disse
400 gram jordbær, gerne frosne.

Sukker, blomster, citron blandes i gryde, overhældes med 2 liter kogende vand.

Håber det bliver lex.

Hende der delte opskriften skrev at man med fordel kunne tage "snasket" bagefter og lade det stå med vodka i en 3-4 uger, så fik man en lækker likør ud af det.


Kæresten mener vi har nok saft i fryseren fra sidste år, men det der kan nok få ham til at ombestemme sig :savl:
1
Klimatosse
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Sof » 15. jun 2019, 15:13

Madam Pomfrey skrev:
En skærm er den store "plade" af blomster, der sidder fast på én grundstilk ind til selve grenen.


Jeg har lige lavet saft i dag, prøvede med nogle jordbær i, da jeg så en anbefalet opskrift.
Nu skal det stå og trække i 5 dage.

Jeg har
40 skærme
250 gram brun farin
1,25 kg sukker
2 liter vand, saft af 2 citroner, og revet skal af disse
400 gram jordbær, gerne frosne.

Sukker, blomster, citron blandes i gryde, overhældes med 2 liter kogende vand.

Håber det bliver lex.

Hende der delte opskriften skrev at man med fordel kunne tage "snasket" bagefter og lade det stå med vodka i en 3-4 uger, så fik man en lækker likør ud af det.


Hiver lige den her tråd op igen :D

Hvordan blev resultatet på den her? Hvis du kan huske det?

Og kan du måske huske hvor den opskrift kom fra?

Har vist lavet al den almindelige hyldeblomstsaft som vi har brug for til det næste år, men der er stadig rigtig mange skærme i haven, så overvejer at eksperimentere :-D
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jun 2019, 16:23

Sof skrev:
Madam Pomfrey skrev:
En skærm er den store "plade" af blomster, der sidder fast på én grundstilk ind til selve grenen.


Jeg har lige lavet saft i dag, prøvede med nogle jordbær i, da jeg så en anbefalet opskrift.
Nu skal det stå og trække i 5 dage.

Jeg har
40 skærme
250 gram brun farin
1,25 kg sukker
2 liter vand, saft af 2 citroner, og revet skal af disse
400 gram jordbær, gerne frosne.

Sukker, blomster, citron blandes i gryde, overhældes med 2 liter kogende vand.

Håber det bliver lex.

Hende der delte opskriften skrev at man med fordel kunne tage "snasket" bagefter og lade det stå med vodka i en 3-4 uger, så fik man en lækker likør ud af det.


Hiver lige den her tråd op igen :D

Hvordan blev resultatet på den her? Hvis du kan huske det?

Og kan du måske huske hvor den opskrift kom fra?

Har vist lavet al den almindelige hyldeblomstsaft som vi har brug for til det næste år, men der er stadig rigtig mange skærme i haven, så overvejer at eksperimentere :-D


Den blev super super god, ikke helt så parfumeret som ren hyldeblomst.
Jeg er ret sikker på jeg fangede opskriften i en have/selvforsynings gruppe på fb men er ikke sikker
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Santa » 15. jun 2019, 17:43

Gammel tråd ja, men alligevel...

Ja, jeg laver det hvert år. Men jeg har ikke lavet det endnu i år....og har dårlig samvittighed.
Men jeg kan faktisk gøre det i morgen, så kan det trække til næste weekend og hældes på flasker der.
Jeg bruger altid glasflasker med patentprop - køber der de fancy franske sodavand, når de er på tilbud i netto (især den pink med en skvat gin, mums!!) og så genbruger jeg flaskerne til saft. Skal osse lave solbærsaft og måske ribssaft senere på året.
Og jeg bruger altså atamon og skoldning. Gider ikke at det bliver dårligt.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf hotlips » 15. jun 2019, 20:22

Jeg har lige sat noget over, det skal bruges imorgen og alle opskrifter er sådan noget med at det skal stå i en uge så jeg har brugt Camilla Plums koncentrerede hyldeblomstdrikopskrift og jeg har smidt 55 skærme i i stedet for de 30 der står og jeg har smidt alt det fra citronerne direkte i, det når jo kun at stå i omegnen af 14 timer så jeg tænkte det måske kunne nå at kunne bruges ufortyndet i morgen.

Men nu har jeg smagt på det og er du vimmer, det er så stærkt allerede at det kan tage livet af en død mand, det var da godt jeg fik smagt ellers ville der ligge en flok 8 årige og føle de var blevet sparket af en hest imorgen..
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Sof » 15. jun 2019, 21:02

Lathyrus skrev:Jeg har sat portion nr 2 over i dag og stod med en lime i hånden og overvejede at komme den i, men droppede det alligevel. Måske skal jeg tage mod til mig og prøve det næste gang :gruble:


Hov - opdagede først nu at tråden er gammel :genert: Måske nogen kan bruge min opskrift alligevel.


Den er rimelig gammel ja, men den var god, tænkte jeg :genert:


Jeg har lime i halvdelen af det jeg har lavet, laver en hyldeblomst-lemonade agtig én, der er både lidt skræl og saft af 3 lime i. Hvis jeg har husket rigtigt hvilken opskrift jeg brugte sidste år til samme, så bliver det rigtig godt!
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Pandesteg » 15. jun 2019, 21:16

hotlips skrev:Jeg har lige sat noget over, det skal bruges imorgen og alle opskrifter er sådan noget med at det skal stå i en uge så jeg har brugt Camilla Plums koncentrerede hyldeblomstdrikopskrift og jeg har smidt 55 skærme i i stedet for de 30 der står og jeg har smidt alt det fra citronerne direkte i, det når jo kun at stå i omegnen af 14 timer så jeg tænkte det måske kunne nå at kunne bruges ufortyndet i morgen.

Men nu har jeg smagt på det og er du vimmer, det er så stærkt allerede at det kan tage livet af en død mand, det var da godt jeg fik smagt ellers ville der ligge en flok 8 årige og føle de var blevet sparket af en hest imorgen..


Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Kerrigan » 15. jun 2019, 21:18

Pandesteg skrev:
Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?


Du kan fryse det ned. Det gør jeg altid når jeg laver hyldeblomstsaft. :)
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Pandesteg » 15. jun 2019, 21:20

Kerrigan skrev:
Pandesteg skrev:
Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?


Du kan fryse det ned. Det gør jeg altid når jeg laver hyldeblomstsaft. :)


Ja det ved jeg, men vi har så meget i vores fryser i forvejen at alt hvad der kan konserveres og opbevares på anden vis helst ikke skal deri.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"