Øko-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Øko-tråden

Indlægaf musling » 4. jun 2017, 13:12

Herhjemme køber vi økologi. Meget økologi. Så meget som muligt.
Jeg synes jeg hører mere og mere om sprøjtegifte og diverse andre kemiske (og klamme) rester, som findes i konventionelt mad/produkter og jeg synes det er skræmmende, hvad vi fylder vores kroppe med.

Jeg bemærker, at indkøbsvognens varer oftere og oftere er påtrygt det røde Ø og det glæder mig, at flere og flere produkter kan købes økologisk.
Dog halter det lidt med kødet især, fordi det er så dyrt. Finder jeg gode tilbud, bliver der hapset til fryseren. Men det sker sjældent.

Men der er nogle ting som jeg ikke kan finde og jeg tænker - andre må have samme problem og nogen må have et svar?

Fx i går skulle jeg bruge et økologisk blomkål, men ingen af de 3 butikker jeg var i havde et. Så måtte jeg købe et alm - inkl sprøjtegifte.
Jeg ved det fås. Og så kunne det jo have spurgt, om nogen vidste noget.... Det er jo ved at være sæson.

Men andre varer har jeg bare aldrig set. Fx vil jeg rigtigt gerne have økologiske majskolber. Gerne frosne. Men de er jo nemme at fryse selv. Jeg har bare aldrig set det.
Frostmajs findes. Men hvad med kolber? Og hvor?

Og hvad med cocktail-/brunchpølser?
Jeg har set alm pølser og jeg synes også udvalget bliver større på det felt, men små cocktailpølser kan jeg bare ikke opstøve.
Findes de?

Dette er tråden til efterlysning af økolgiske varer.
Kan de fås - og hvor?
Kom også gerne med tips til gode øko-gårdbutikker eller steder med gode tilbud. :blomst:
3
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Øko-tråden

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2017, 13:58

Jeg handler på nemlig.com og de har næsten alle grønsager øko, superdejligt. Tror dog ikke de har økomajskolber :gruble:
Hanegal laver øko cocktailpølser - også set hos nemlig.

Vi spiser også allerhelst økokød, hvis ikke vi kan få det prioriterer vi velfærdskød. Og så har vi rigtig mange kødløse dage.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øko-tråden

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 14:00

Har netto ikke små pølser, som er sådan bunchagtig? Synes jeg så det sidst. Må kigge igen.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øko-tråden

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 14:01

Jeg synes blomkål er i netto og Bilka for tiden.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Øko-tråden

Indlægaf Juki » 4. jun 2017, 14:27

Rema har frosne majskolber, men jeg har ikke lige tjekket om de er økologiske :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Øko-tråden

Indlægaf Tobywan » 4. jun 2017, 15:40

musling skrev:Jeg synes jeg hører mere og mere om sprøjtegifte og diverse andre kemiske (og klamme) rester, som findes i konventionelt mad/produkter og jeg


Det er desværre en udbredt fordom, og der er ikke noget der umiddelbart tyder på at konventionelle produkter har nogen negativ effekt, til trods for flere pesticider og en anden produktionstype. Selvom der ikke er tale om økologi, er der stadig stramme krav til produktionen.

Du kan derfor sagtens leve et sundt liv, ved udelukkende at købe konventionelt - og specielt i Danmark. At kalde konventionel produktion for klamt, tyder udelukkende på fordomme og faktaresistens, som er en facebookdebat værdig.

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... i-er-sundt

Der er i øvrigt "kemi" i alt, så lad være med at tillægge det noget negativt.
Senest rettet af Tobywan 4. jun 2017, 15:47, rettet i alt 1 gang.
7
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øko-tråden

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 15:47

Tobywan skrev:
musling skrev:Jeg synes jeg hører mere og mere om sprøjtegifte og diverse andre kemiske (og klamme) rester, som findes i konventionelt mad/produkter og jeg


Det er desværre en udbredt fordom, og der er ikke noget der umiddelbart tyder på at konventionelle produkter har nogen negativ effekt, til trods for flere pesticider osv. Selvom der ikke er tale om økologi, er der stadig stramme krav til produktionen.

Du kan derfor sagtens leve et sundt liv, ved udelukkende at købe konventionelt - og specielt i Danmark. At kalde konventionel produktion for klamt, tyder udelukkende på fordomme og faktaresistens, som er en facebookdebat værdig.

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... i-er-sundt

Der er i øvrigt "kemi" i alt, så lad være med at tillægge det noget negativt.


Ja kemi er der i alt.
Men sprøjtegifte behøver der jo ikke at være.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Øko-tråden

Indlægaf Anilara » 4. jun 2017, 16:57

Lykke skrev:
Tobywan skrev:
musling skrev:Jeg synes jeg hører mere og mere om sprøjtegifte og diverse andre kemiske (og klamme) rester, som findes i konventionelt mad/produkter og jeg


Det er desværre en udbredt fordom, og der er ikke noget der umiddelbart tyder på at konventionelle produkter har nogen negativ effekt, til trods for flere pesticider osv. Selvom der ikke er tale om økologi, er der stadig stramme krav til produktionen.

Du kan derfor sagtens leve et sundt liv, ved udelukkende at købe konventionelt - og specielt i Danmark. At kalde konventionel produktion for klamt, tyder udelukkende på fordomme og faktaresistens, som er en facebookdebat værdig.

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... i-er-sundt

Der er i øvrigt "kemi" i alt, så lad være med at tillægge det noget negativt.


Ja kemi er der i alt.
Men sprøjtegifte behøver der jo ikke at være.

"Gift" er jo også subjektivt. Vand er giftigt i rette mængder... Fortalere for det konventionelle mener jo bl.a. at det, at sprøjte er med til at fjerne gift (F.eks er der flere økologiske dyr og planter som dør/bliver syge af naturlige planter som ikke kan fjernes uden sprøjtemidler - som ironisk nok fjerner giftige, naturlige ting)

Ej, sorry, jeg ved jo godt hvad der menes, og det her er nok ikke tråden til dén debat, så stopper igen, så tråden kan komme på sporet.
Kan bare have svært ved de ordvalg.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Øko-tråden

Indlægaf superboa » 4. jun 2017, 19:49

Jeg har set øko-majskolber i Kvickly :)

Vi er også på økobølgen herhjemme - selv katten får primært økofoder :) Vi er med i en kogræsserforening, og køber dér en kvart øko-ko om året - så er en stor del af kødforbruget i hus.
Jeg har endnu ikke haft held til at finde øko-kartoffelmel, øko-morneysovs eller øko-peberkorn.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Øko-tråden

Indlægaf Sangius » 4. jun 2017, 20:02

Vi får måltidskasser fra årstiderne, det er super lækkert!

I kvickly kan man få øko cocktailpølser som fast sortiment.

Jeg vælger økologi fordi jeg er overbevist om, at sprøjtegifte er usunde for os. Så de skal ikke i nærheden af mig eller min datter, inde for rimelighedens grænser :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øko-tråden

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 20:18

superboa skrev:Jeg har set øko-majskolber i Kvickly :)

Vi er også på økobølgen herhjemme - selv katten får primært økofoder :) Vi er med i en kogræsserforening, og køber dér en kvart øko-ko om året - så er en stor del af kødforbruget i hus.
Jeg har endnu ikke haft held til at finde øko-kartoffelmel, øko-morneysovs eller øko-peberkorn.


Jeg har købt økopeber ved iherb. Men har en ide om at helsekostbutikker også ville have det.
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Øko-tråden

Indlægaf superboa » 4. jun 2017, 20:35

Puddersukker/brun farin har jeg heller ikke set i en økovariant?
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Øko-tråden

Indlægaf superboa » 4. jun 2017, 20:37

Lykke skrev:
superboa skrev:Jeg har set øko-majskolber i Kvickly :)

Vi er også på økobølgen herhjemme - selv katten får primært økofoder :) Vi er med i en kogræsserforening, og køber dér en kvart øko-ko om året - så er en stor del af kødforbruget i hus.
Jeg har endnu ikke haft held til at finde øko-kartoffelmel, øko-morneysovs eller øko-peberkorn.


Jeg har købt økopeber ved iherb. Men har en ide om at helsekostbutikker også ville have det.


Det er bare pudsigt at jeg snildt kan købe div. andre krydderier øko i min lokale Netto eller Kvickly, men ikke peber...
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øko-tråden

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 20:38

superboa skrev:Puddersukker/brun farin har jeg heller ikke set i en økovariant?


https://www.helsebixen.dk/shop/romer-ro ... GQod8s4Drw

Ellers plejer jeg at lave en blanding af rørsukker og muscovadosukker.
1
BienBitten
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. maj 2017, 17:07
Kort karma: 0
Likede indlæg: 17

Re: Øko-tråden

Indlægaf BienBitten » 5. jun 2017, 11:15

Bilka har 25% på alt økologi den anden søndag i måneden. Der plejer vi at købe basisvarer til en måned + en del kød.
0

Tilbage til "Mad og drikke"