Forloren mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Forloren mad

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2017, 17:17

Forlorne retter, altså retter der udgiver sig for en ting, men er noget andet, har eksisteret længe i det danske/skandinaviske køkken. Typisk er retterne opstået når der enten har været mangel på originalen, eller originalen har været for fint/dyrt til menigmand.

Mest kendt i dag er nok forloren hare og forloren skildpadde, men der eksisterer mange forlorne retter, f.eks. forloren and, forloren kylling og forloren skinke. Men de laves ikke så meget mere, nok fordi at forloren kylling laves med kalvekød, ja tænk engang, der var en tid hvor kalvekød var billigere end en kylling. Og den forlorne and laves med svinemørbrad, som nok også er blevet for dyrt i forhold til and :gruble:

Hvad er dit forhold til forloren mad, og hvilke forlorne retter har du fået/lavet ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Forloren mad

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2017, 17:50

Forloren skildpadde er noget jeg forbinder med en ny afdød grand tante, det var hendes store "party piece", hvor hun altid lavede en stor grydefuld, når der blev inviteret til familiefest, og det hele fra bunden. Jeg har selv prøvet at lave det hele fra bunden, incl. fiskeboller, og kors et arbejde altså, så laver vi selv nu, så køber vi altså fiskeboller, og bruger dem. De gange jeg har fået det serveret andre steder, har det været købeversionen, kan huske fra kollegietiden at der var gilde, når de der Beauvais dåser var ved at løbe ud, og kunne købes billigt :lol: :tie:

Som Bacoman laver vi ret ofte forloren hare, typisk om vinteren med surt og en god flødesovs :savl:

Forloren Skinke har jeg aldrig fået serveret, men jeg har prøvet at lave det selv (det er meget ligesom en forloren hare, bare bagt med sennep og farin som en skinke, i stedet for bacon udenpå.

Forloren And har jeg fået en gang, men aldrig selv prøvet at lave. Den forlorne kylling har jeg aldrig fået eller prøvet at lave. Ellers kender jeg til forloren pindsvin (haren igen, med cocktailpølser), forloren vildtgryde (enebærgryde lavet med kylling), så kender jeg forloren bearnaise (mayo med estragon og essens), Forloren Lam (ligesom en lammekølle, men lavet med en afpudset nakkefilet) Den har jeg faktisk selv lavet og den bliver god på grill, med masser fed hvidløg presset ind :savl:

Flere kan jeg ikke lige komme i tanke om, men der er sikkert flere
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Forloren mad

Indlægaf LadyFox » 23. maj 2017, 18:05

Jeg har fået forloren hare og jeg har hørt om forloren skildpade og forloren pindsvin.

Forloren skildpadde er jeg evigt taknemlig for at ingen har serveret for mig, det lyder nasty.
1
...
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Forloren mad

Indlægaf Alphilia » 23. maj 2017, 18:16

Mit arbejde serverer forloren and og forloren okse (?) til patienterne.
Og der er altså ikke kun syge og ældre
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Forloren mad

Indlægaf fisken80 » 23. maj 2017, 18:26

Wizzze skrev:Forlorne retter, altså retter der udgiver sig for en ting, men er noget andet, har eksisteret længe i det danske/skandinaviske køkken. Typisk er retterne opstået når der enten har været mangel på originalen, eller originalen har været for fint/dyrt til menigmand.

Mest kendt i dag er nok forloren hare og forloren skildpadde, men der eksisterer mange forlorne retter, f.eks. forloren and, forloren kylling og forloren skinke. Men de laves ikke så meget mere, nok fordi at forloren kylling laves med kalvekød, ja tænk engang, der var en tid hvor kalvekød var billigere end en kylling. Og den forlorne and laves med svinemørbrad, som nok også er blevet for dyrt i forhold til and :gruble:

Hvad er dit forhold til forloren mad, og hvilke forlorne retter har du fået/lavet ?


Svinemørbrad er ikke dyrere end and. Eller jo, måske til jul hvor du får billige ænder smidt i nakken, men ellers ikke.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Forloren mad

Indlægaf Bimmerdyret » 23. maj 2017, 18:27

Wizzze skrev:Forlorne retter, altså retter der udgiver sig for en ting, men er noget andet, har eksisteret længe i det danske/skandinaviske køkken. Typisk er retterne opstået når der enten har været mangel på originalen, eller originalen har været for fint/dyrt til menigmand.

Mest kendt i dag er nok forloren hare og forloren skildpadde, men der eksisterer mange forlorne retter, f.eks. forloren and, forloren kylling og forloren skinke. Men de laves ikke så meget mere, nok fordi at forloren kylling laves med kalvekød, ja tænk engang, der var en tid hvor kalvekød var billigere end en kylling. Og den forlorne and laves med svinemørbrad, som nok også er blevet for dyrt i forhold til and :gruble:

Hvad er dit forhold til forloren mad, og hvilke forlorne retter har du fået/lavet ?


Mit forhold til forloren mad, kan ses i min old gamle kogebog af Escofier, der har mange retter med uddøde dyr.
Har tænkt på at udgive en uetisk kogebog (Copyright på ideen)..
Rigtig skildpaddesuppe, Farseret delfin, Dronte i svøb, Stegt svane med svampesauce etc...
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Forloren mad

Indlægaf dgd2007 » 23. maj 2017, 18:38

Bimmerdyret skrev:Mit forhold til forloren mad, kan ses i min old gamle kogebog af Escofier, der har mange retter med uddøde dyr.
Har tænkt på at udgive en uetisk kogebog (Copyright på ideen)..
Rigtig skildpaddesuppe, Farseret delfin, Dronte i svøb, Stegt svane med svampesauce etc...

Forloren panda? :genert:
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forloren mad

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. maj 2017, 18:43

Forloren hare er en vellidt spise i vores hjem
Kender til forloren skildpadde, men har hverken prøvet at lave eller smage.

Og så får vi indimellem forloren papegøje herhjemme, en gryderet med kylling i :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Forloren mad

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2017, 18:55

Madam Pomfrey skrev:Forloren hare er en vellidt spise i vores hjem
Kender til forloren skildpadde, men har hverken prøvet at lave eller smage.

Og så får vi indimellem forloren papegøje herhjemme, en gryderet med kylling i :D


Tell us more :ivrig:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Forloren mad

Indlægaf twinkle » 23. maj 2017, 19:00

Jeg ELSEKR forloren hare. Normalt er jeg ikke til svin med svin på, men ved forloren hare går det bare rent hjem. Og den fantastiske sovs, der kommer ud af det. Uuuuuuhhhmmmm...
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Forloren mad

Indlægaf Orchidea » 23. maj 2017, 19:08

Jeg er også ret glad for forloren hare med kogte kartofler, sovs og ribsgelé.

Som barn har jeg fået forloren skildpadde og jeg kunne egentlig godt lide det, indtil jeg opdagede at det blev lavet med kalvetunge :shock:

Jeg ved godt at kalvetunge for mange er noget lækkert, men jeg så, som kun et stort barn, 2 stk tunger på køkkenbordet og det var IKKE noget kønt syn. Jeg har ikke rørt det siden.

De andre forlorne retter kender jeg ikke.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Forloren mad

Indlægaf dgd2007 » 23. maj 2017, 19:34

Nej, men fra den seriøse side så kender jeg også kun de to "almindelige": hare og skildpadde.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Forloren mad

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2017, 19:45

Orchidea skrev:Jeg er også ret glad for forloren hare med kogte kartofler, sovs og ribsgelé.

Som barn har jeg fået forloren skildpadde og jeg kunne egentlig godt lide det, indtil jeg opdagede at det blev lavet med kalvetunge :shock:

Jeg ved godt at kalvetunge for mange er noget lækkert, men jeg så, som kun et stort barn, 2 stk tunger på køkkenbordet og det var IKKE noget kønt syn. Jeg har ikke rørt det siden.

De andre forlorne retter kender jeg ikke.


Så skal du bare prøve i udlandet, der bruger de hjerne og andet indmad, lokke lokke :slem:
:D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Forloren mad

Indlægaf Delfin » 23. maj 2017, 20:14

Wizzze skrev:Forloren skildpadde er noget jeg forbinder med en ny afdød grand tante, det var hendes store "party piece", hvor hun altid lavede en stor grydefuld, når der blev inviteret til familiefest, og det hele fra bunden. Jeg har selv prøvet at lave det hele fra bunden, incl. fiskeboller, og kors et arbejde altså, så laver vi selv nu, så køber vi altså fiskeboller, og bruger dem. De gange jeg har fået det serveret andre steder, har det været købeversionen, kan huske fra kollegietiden at der var gilde, når de der Beauvais dåser var ved at løbe ud, og kunne købes billigt :lol: :tie:

Som Bacoman laver vi ret ofte forloren hare, typisk om vinteren med surt og en god flødesovs :savl:

Forloren Skinke har jeg aldrig fået serveret, men jeg har prøvet at lave det selv (det er meget ligesom en forloren hare, bare bagt med sennep og farin som en skinke, i stedet for bacon udenpå.

Forloren And har jeg fået en gang, men aldrig selv prøvet at lave. Den forlorne kylling har jeg aldrig fået eller prøvet at lave. Ellers kender jeg til forloren pindsvin (haren igen, med cocktailpølser), forloren vildtgryde (enebærgryde lavet med kylling), så kender jeg forloren bearnaise (mayo med estragon og essens), Forloren Lam (ligesom en lammekølle, men lavet med en afpudset nakkefilet) Den har jeg faktisk selv lavet og den bliver god på grill, med masser fed hvidløg presset ind :savl:

Flere kan jeg ikke lige komme i tanke om, men der er sikkert flere


Jeg kendte kun forloren hare og forloren skildpadde, pindsvin har jeg vist også hørt om, men jeg undrer mig over et par

Forloren vildtgryde. Er det ikke bare kylling stegt som vildt? Det har man jo lavet med mange slags kød, men jeg har aldrig hørt det kaldt forloren.

Hvorfor hedder det forloren lam? Hedder det ikke bare stegt nakkefilet?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forloren mad

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. maj 2017, 20:44

Wizzze skrev:
Madam Pomfrey skrev:Forloren hare er en vellidt spise i vores hjem
Kender til forloren skildpadde, men har hverken prøvet at lave eller smage.

Og så får vi indimellem forloren papegøje herhjemme, en gryderet med kylling i :D


Tell us more :ivrig:



Noget ala denne
http://www.louisesmadblog.dk/kylling-cr ... ter-sauce/

og så med rød peber i også - farverne var inspirationen til navnet ;) Ungerne elsker mad med fancy navn.
Tomatsuppe hedder også konsekvent indianer suppe.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Mad og drikke"