Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 28. sep 2018, 06:24

WorkInProgress skrev:Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?



Nu har jeg godt nok en nespresso, men der frarådes det at bruge kopikapsler da det kan ødelægge maskinen eller som i din:rende over.

(Jeg bruger dog kopikapsler alligevel)
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf PaleSeptember » 28. sep 2018, 07:39

Stitch skrev:
WorkInProgress skrev:Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?



Nu har jeg godt nok en nespresso, men der frarådes det at bruge kopikapsler da det kan ødelægge maskinen eller som i din:rende over.

(Jeg bruger dog kopikapsler alligevel)


Jeg bruger nu også kopikapsler i min Nespresso - ingen problemer med det. Jeg afkalker den heller ikke med Nespressos afkalkningssæt.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 30. sep 2018, 09:36

Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 30. sep 2018, 11:24

Daine skrev:Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.

Nej det ville jeg ikke kunne få mig selv til.
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 30. sep 2018, 13:16

HappyPaww skrev:
Daine skrev:Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.

Nej det ville jeg ikke kunne få mig selv til.

Godt, den ryger ud.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 4. okt 2018, 19:27

Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 4. okt 2018, 19:32

Flora skrev:Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?


https://samvirke.dk/artikler/hvad-kan-erstatte-natron
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 5. okt 2018, 06:08

Flora skrev:Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?


Læs evt: her
Det er ret fint blogindlæg, der forklarer forskellen virkelig fint.
Hvornår bagepulver og hvornår natron
Som nævnt kan man nogle gang være i tvivl om hvornår du skal anvende det ene produkt frem for det andet.

Hvis du ønsker en luftig og let kage, skal det være bagepulver. Hvis du modsat ønsker en flad og sprød flad kage, skal det være natron



Wiki
Bagepulver er et hævemiddel, der benyttes i bagværk. Bagepulver består af natron (natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3), en syre og noget stivelse. Stivelsen kan f.eks. være af majs eller kartofler, og er tilsat for at holde bagepulveret tørt. Når bagepulveret kommer i forbindelse med vand reagerer syren med natriumhydrogenkarbonat og der dannes kuldioxid (CO2), som fanges i dejen og danner lufthuller.

Bagepulver virker hurtigere og mere effektivt end natron, fordi det indeholder syre. Man kan se forskellen ved at tilsætte en skefuld bagepulver og en skefuld natron til hvert sit glas vand; i samme øjeblik pulveret tilsættes bruser vandet med bagepulver kraftigt. Dette skyldes frigivelsen af CO2. I vandet med natron sker denne frigivelse meget langsommere.

Når man bager med bagepulver produceres der, i modsætning til med natron, ikke soda.

Det engelske ord for natron er baking soda, men det fejloversættes ofte til bagepulver (baking powder).



Natron bruges som hævemiddel ved bagning. Under opvarmning af natron frigives der kuldioxid (CO2) og soda (Na2CO3). Kuldioxiden får dejen til at hæve ved at lave gasbobler i dejen.

Der frigives også CO2 ved opløsning af natron i syrer. Dannelsen af kuldioxidgas i den sure væske giver anledning til en brusen. Dette bruges i brusetabletter, som for eksempel kan indeholde citronsyre og natron.

Bagepulver er en blanding af natron og en syre (H+). Ren natron bør helst kun bruges i dej, som indeholder syre, da der ellers dannes soda, som giver bagværket en let sæbeagtig smag. Den specielle smag udnyttes i nogle traditionelle brød og kager, f.eks. soda bread og brownies, der dog også tit indeholder sure ingredienser, f.eks. kærnemælk eller citron.

Natron kan også bruges til lettere rengøring og som lugtfjernende middel i f.eks. køleskabe.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pjeps » 6. okt 2018, 22:47

Kan pasteuriserede æggeblomme nedfryses ?

Og hvad kan jeg bruge dem til, når jeg ikke skal lave kage og is og råcreme?
0
:ninja:
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 7. okt 2018, 04:00

Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 7. okt 2018, 09:12

Undtagelsen skrev:Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.


Sagtens. Bare du sørger for ekstra god hygiejne omkring det, så kyllingen ikke ‘forurenes’.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. okt 2018, 09:18

Muspel skrev:
Undtagelsen skrev:Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.


Sagtens. Bare du sørger for ekstra god hygiejne omkring det, så kyllingen ikke ‘forurenes’.


Bliver pareringen ikke blød af at stå? Jeg har kun lavet det en gang og med pankorasp.
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 7. okt 2018, 09:23

FormerlyKnownAs skrev:
Muspel skrev:
Undtagelsen skrev:Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.


Sagtens. Bare du sørger for ekstra god hygiejne omkring det, så kyllingen ikke ‘forurenes’.


Bliver pareringen ikke blød af at stå? Jeg har kun lavet det en gang og med pankorasp.



Det synes jeg ikke. Jeg plejer dog lige at ryste boksen med kyllingen i om morgenen, så den løse panering fordeler sig.

Jeg plejer at bruge denne opskrift; https://www.valdemarsro.dk/hjemmelavet-nuggets/
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. okt 2018, 09:26

Muspel skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Muspel skrev:
Undtagelsen skrev:Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.


Sagtens. Bare du sørger for ekstra god hygiejne omkring det, så kyllingen ikke ‘forurenes’.


Bliver pareringen ikke blød af at stå? Jeg har kun lavet det en gang og med pankorasp.



Det synes jeg ikke. Jeg plejer dog lige at ryste boksen med kyllingen i om morgenen, så den løse panering fordeler sig.

Jeg plejer at bruge denne opskrift; https://www.valdemarsro.dk/hjemmelavet-nuggets/



Jeg lavede det ad hoc og uden opskrift :lol: tænkte bare om det ikke blev blødt. Men vi spiser nærmest aldrig kød mere så det ligger ikke lige for
1
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 7. okt 2018, 10:26

Muspel skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Muspel skrev:
Undtagelsen skrev:Kan kyllingenuggets paneres aftenen før de skal steges?
Jeg synes de bliver bedst af at have stået 3-4 timer inden stegning, men det er der ikke tid til i hverdagen.


Sagtens. Bare du sørger for ekstra god hygiejne omkring det, så kyllingen ikke ‘forurenes’.


Bliver pareringen ikke blød af at stå? Jeg har kun lavet det en gang og med pankorasp.



Det synes jeg ikke. Jeg plejer dog lige at ryste boksen med kyllingen i om morgenen, så den løse panering fordeler sig.

Jeg plejer at bruge denne opskrift; https://www.valdemarsro.dk/hjemmelavet-nuggets/


Det er også den jeg bruger - sådan lidt på slump.
Har ikke oplevet at de blive bløde af de der 3-4 timer.
Til gengæld forstår jeg ikke at hun giver børnene dem med i madpakken dagen efter, for der er de da virkelig bløde :mellow:
0

Tilbage til "Mad og drikke"