Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 18. apr 2019, 20:12

Lys skrev:“Min” metode minder meget om denne: http://annemettevoss.dk/kakaomacarons/

Når man vender de piskede æggehvider med mandelmelet, så skal man vende det rundt ca 35 gange med en dejskraber.

Den prøver jeg. Tak. :)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 18. apr 2019, 20:13

Vendela skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg har 2,5 kg ruby chokolade, som jeg ikke aner, hvad jeg skal bruge til.
Det smager supergodt, men jeg har svært ved at forestille mig, hvad det kan bruges til ud over at spise.

Jeg er ikke ret skarp til at temperere, så fyldte chokolader er nok lige kompliceret nok for mig.
Nogen forslag?


Det har jeg også købt :)

Min første plan er at prøve at lave en chokoladeis her til sommer, hvor jeg tænker, den bliver mindre tung end mørk chokolade, men heller ikke så sød som hvid chokolade, da den netop det meget frugtig i smagen.

Gud ja. Jeg har jo en ismaskine, så is er da oplagt. Tak.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 18. apr 2019, 20:35

Er der nogen, der har en gennemtestet opskrift på helt luftige fødselsdagsboller? Typen med æg og mælk i dejen?
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lys » 18. apr 2019, 20:42

Muspel skrev:Er der nogen, der har en gennemtestet opskrift på helt luftige fødselsdagsboller? Typen med æg og mælk i dejen?


Jeg bruger Meyers opskrift på teboller og tilsætter lidt kardemomme. Du kan finde opskriften på deres hjemmeside. Den lange æltetid er besværet/tiden værd.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 19. apr 2019, 06:16

Lys skrev:
Muspel skrev:Er der nogen, der har en gennemtestet opskrift på helt luftige fødselsdagsboller? Typen med æg og mælk i dejen?


Jeg bruger Meyers opskrift på teboller og tilsætter lidt kardemomme. Du kan finde opskriften på deres hjemmeside. Den lange æltetid er besværet/tiden værd.


Tak. Jeg kan desværre ikke nå 2-3 timers hævetid. Men ellers godt bud.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 19. apr 2019, 06:17

Santopia skrev:
Muspel skrev:Er der nogen, der har en gennemtestet opskrift på helt luftige fødselsdagsboller? Typen med æg og mælk i dejen?


De her er ret gode og foolproofed https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... ste-boller de er min go to fordi de er hurtige.


Tak. De skal kun efterhæve? Bliver det godt?
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 19. apr 2019, 06:49

Muspel skrev:
Santopia skrev:
Muspel skrev:Er der nogen, der har en gennemtestet opskrift på helt luftige fødselsdagsboller? Typen med æg og mælk i dejen?


De her er ret gode og foolproofed https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... ste-boller de er min go to fordi de er hurtige.


Tak. De skal kun efterhæve? Bliver det godt?


Det er godt nok ikke lang hævetid med 10-20 min.

Min opskrift på boller er også Meyers. Man kan godt hæve dem lidt kortere tid, evt hvis du skal bruge din ovn(så de kan hæve tæt på/ovenpå), eller har et andet godt varmt sted til hævning.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 19. apr 2019, 15:10

Kan man lave ganache af fløde, der har været frosset? Eller skiller det?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 19. apr 2019, 15:22

Fru Sunshine skrev:Kan man lave ganache af fløde, der har været frosset? Eller skiller det?


Varm / smelt fløde og chokolade hver for sig, og tilsæt så kun fløden lidt ad gangen til chokoladen, ligesom når du lave Mayo eller Bearnaise, så skiller din Ganache med garanti ikke. NB husk at have lidt kold chokolade til allersidst, så bliver Ganachen flot og blank, og får lige den ekstra choko twist :savl:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 19. apr 2019, 17:20

Wizzze skrev:
Fru Sunshine skrev:Kan man lave ganache af fløde, der har været frosset? Eller skiller det?


Varm / smelt fløde og chokolade hver for sig, og tilsæt så kun fløden lidt ad gangen til chokoladen, ligesom når du lave Mayo eller Bearnaise, så skiller din Ganache med garanti ikke. NB husk at have lidt kold chokolade til allersidst, så bliver Ganachen flot og blank, og får lige den ekstra choko twist :savl:

Tak. Jeg må så indrømme, at jeg ikke er specielt velbevandret ud i hverken bearnaise eller mayonnaise, men jeg prøver :)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 19. apr 2019, 17:40

Fru Sunshine skrev:
Wizzze skrev:
Fru Sunshine skrev:Kan man lave ganache af fløde, der har været frosset? Eller skiller det?


Varm / smelt fløde og chokolade hver for sig, og tilsæt så kun fløden lidt ad gangen til chokoladen, ligesom når du lave Mayo eller Bearnaise, så skiller din Ganache med garanti ikke. NB husk at have lidt kold chokolade til allersidst, så bliver Ganachen flot og blank, og får lige den ekstra choko twist :savl:

Tak. Jeg må så indrømme, at jeg ikke er specielt velbevandret ud i hverken bearnaise eller mayonnaise, men jeg prøver :)


2 spiseskeer fløde ned i chokoladen, røre det ud, når det er helt optaget, så 2 spise skeer mere, osv osv osv.
0
Do as I say! :whip:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 22. apr 2019, 10:10

Jeg lavede noget der hedder rødbedekornotto onsdag i sidste uge. Jeg havde en ordentlig rest tilbage som jeg havde regnet med skulle spises de kommende dage derefter, men pga. påskefrokoster og rester derfra har jeg ikke fået det spist.

Kan det mon spises i dag, 5 dage efter? Det består af perlespelt, løg/hvidløg, og rødbede
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Ado » 23. apr 2019, 14:23

zembra1986 skrev:Jeg lavede noget der hedder rødbedekornotto onsdag i sidste uge. Jeg havde en ordentlig rest tilbage som jeg havde regnet med skulle spises de kommende dage derefter, men pga. påskefrokoster og rester derfra har jeg ikke fået det spist.

Kan det mon spises i dag, 5 dage efter? Det består af perlespelt, løg/hvidløg, og rødbede

Hvis det lugter som det skal og ikke ser dårligt ud, så ja. Sagtens.
1
Donna Martin Graduates!
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 23. apr 2019, 14:26

Ado skrev:
zembra1986 skrev:Jeg lavede noget der hedder rødbedekornotto onsdag i sidste uge. Jeg havde en ordentlig rest tilbage som jeg havde regnet med skulle spises de kommende dage derefter, men pga. påskefrokoster og rester derfra har jeg ikke fået det spist.

Kan det mon spises i dag, 5 dage efter? Det består af perlespelt, løg/hvidløg, og rødbede

Hvis det lugter som det skal og ikke ser dårligt ud, så ja. Sagtens.


Det står stadig i køleskabet, da jeg heller ikke fik det spist det i går :genert: (havde andet mad), så i dag ryger det altså ud :P
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 23. apr 2019, 20:51

Falstria skrev:
zembra1986 skrev:
Ado skrev:
zembra1986 skrev:Jeg lavede noget der hedder rødbedekornotto onsdag i sidste uge. Jeg havde en ordentlig rest tilbage som jeg havde regnet med skulle spises de kommende dage derefter, men pga. påskefrokoster og rester derfra har jeg ikke fået det spist.

Kan det mon spises i dag, 5 dage efter? Det består af perlespelt, løg/hvidløg, og rødbede

Hvis det lugter som det skal og ikke ser dårligt ud, så ja. Sagtens.


Det står stadig i køleskabet, da jeg heller ikke fik det spist det i går :genert: (havde andet mad), så i dag ryger det altså ud :P


Hvidløg konservere :)
Det burde være noget som kan holde længe.


Ved det ikke. Uanset, hvad har jeg ikke lyst til at spise en ret der har stået 6 dage.
1

Tilbage til "Mad og drikke"