Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 18. mar 2018, 16:58

FormerlyKnownAs skrev:
Persnikedy skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg ved ikke om de er sådan rigtig gode til de når de har ligget i en lage :gruble:



Jeg troede de bare var almindelige silkeasparges på glas, De passer nemlig fint til det. Også dem på dåse, men mea culpa

Måske :lol: har altid kun købt frisk. Det er nogle store nogle


Jeg køber sådan nogle her (mærke ligegyldigt)
Billede

Smelter lidt smør og svitser lidt løg, kommer mel på og laver en jævning. Tilsætter vandet fra aspargeserne + lidt ekstra væske om nødvendigt. Koger op. Smager til med et skvæt fløde, salt+peber, og kommer aspargeserne i, nu i mindre stykker ellers skal din ske vist være special indkøbt, og eventuelt kødboller.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. mar 2018, 16:58

Stitch skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Du kommer bare :D ellers afprøver jeg dit forslag eller laver noget mousse


Åh ja. Det kunne være en hyggelig frokost :lun:


Men både sandwichen og tunmousse er altså fine. Tunen på glas er langt bedre end på dåse. Smager bare mere frisk og godt.

Ha! Det var for at du kunne hente, inviterer da ikke bare sådan lige på frokost :lol2: :-p du kan få oliven med også så
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 18. mar 2018, 17:27

FormerlyKnownAs skrev:
Stitch skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Du kommer bare :D ellers afprøver jeg dit forslag eller laver noget mousse


Åh ja. Det kunne være en hyggelig frokost :lun:


Men både sandwichen og tunmousse er altså fine. Tunen på glas er langt bedre end på dåse. Smager bare mere frisk og godt.

Ha! Det var for at du kunne hente, inviterer da ikke bare sådan lige på frokost :lol2: :-p du kan få oliven med også så


Du er jo bare hyggeligt selskab jo. OG ville da tage noget med! Men henter gerne :love2:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. mar 2018, 17:54

Stitch skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Stitch skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Du kommer bare :D ellers afprøver jeg dit forslag eller laver noget mousse


Åh ja. Det kunne være en hyggelig frokost :lun:


Men både sandwichen og tunmousse er altså fine. Tunen på glas er langt bedre end på dåse. Smager bare mere frisk og godt.

Ha! Det var for at du kunne hente, inviterer da ikke bare sådan lige på frokost :lol2: :-p du kan få oliven med også så


Du er jo bare hyggeligt selskab jo. OG ville da tage noget med! Men henter gerne :love2:


Oookay, hvis du tager noget med, så er det i orden :D
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 20. mar 2018, 16:44

Hvor lang tid kan en pakke gær holde sig og hvordan opbevarer jeg en åbnet pakke bedst?
Jeg skal røre en dej sammen i aften til koldhævede boller (bare en lille portion) og skal bruge 5g gær. Bliver det en succes, vil jeg røre en tilsvarende dej sammen de næste aftener også, så jeg kan få nybagte boller til morgenmad (bollerne er bedst nybagte, står der i opskriften). Men hvor lang tid kan jeg gøre det før gæren bliver dårlig :gruble:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf 1234 » 20. mar 2018, 17:02

Nogle der kan anbefale et godt take-away sted i Aalborg/Nørresundby?
Min kæreste og jeg har 9 års dag og vil gerne overraske ham med et eller andet nyt.
VI plejer få pizza fra La Bottega, Mexicansk fra Chidos og Burger fra grillens burgerbar, men der må gerne være noget andet end de sædvanlige.
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 20. mar 2018, 17:34

Daine skrev:Hvor lang tid kan en pakke gær holde sig og hvordan opbevarer jeg en åbnet pakke bedst?
Jeg skal røre en dej sammen i aften til koldhævede boller (bare en lille portion) og skal bruge 5g gær. Bliver det en succes, vil jeg røre en tilsvarende dej sammen de næste aftener også, så jeg kan få nybagte boller til morgenmad (bollerne er bedst nybagte, står der i opskriften). Men hvor lang tid kan jeg gøre det før gæren bliver dårlig :gruble:


Hvis du putter det i en lille bøtte så nemt to uger. Og køber du økologisk så længere
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 20. mar 2018, 17:43

Lemonella skrev:
Daine skrev:Hvor lang tid kan en pakke gær holde sig og hvordan opbevarer jeg en åbnet pakke bedst?
Jeg skal røre en dej sammen i aften til koldhævede boller (bare en lille portion) og skal bruge 5g gær. Bliver det en succes, vil jeg røre en tilsvarende dej sammen de næste aftener også, så jeg kan få nybagte boller til morgenmad (bollerne er bedst nybagte, står der i opskriften). Men hvor lang tid kan jeg gøre det før gæren bliver dårlig :gruble:


Er der ikke dato på pakken? Jeg plejer at opbevare min gær i køleskabet. Efter åbning, pakket ind i film.

Det er tværet ud (datoen), så jeg kan ikke rigtig se det. Jeg synes bare det hurtigt plejer at blive dårligt, men jeg kan se at jeg nok ikke har opbevaret det ordenligt efterfølgende.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 21. mar 2018, 21:22

Daine skrev:
Lemonella skrev:
Daine skrev:Hvor lang tid kan en pakke gær holde sig og hvordan opbevarer jeg en åbnet pakke bedst?
Jeg skal røre en dej sammen i aften til koldhævede boller (bare en lille portion) og skal bruge 5g gær. Bliver det en succes, vil jeg røre en tilsvarende dej sammen de næste aftener også, så jeg kan få nybagte boller til morgenmad (bollerne er bedst nybagte, står der i opskriften). Men hvor lang tid kan jeg gøre det før gæren bliver dårlig :gruble:


Er der ikke dato på pakken? Jeg plejer at opbevare min gær i køleskabet. Efter åbning, pakket ind i film.

Det er tværet ud (datoen), så jeg kan ikke rigtig se det. Jeg synes bare det hurtigt plejer at blive dårligt, men jeg kan se at jeg nok ikke har opbevaret det ordenligt efterfølgende.


Det er vigtigt at det kommer i en lufttæt beholder eller en frysepose med knude på. Inden jeg lærte det blev min gær også træls på et par dage. Men i noget lufttæt holder det fint mindst en uge :)
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 22. mar 2018, 00:50

Daine skrev:
Lemonella skrev:
Daine skrev:Hvor lang tid kan en pakke gær holde sig og hvordan opbevarer jeg en åbnet pakke bedst?
Jeg skal røre en dej sammen i aften til koldhævede boller (bare en lille portion) og skal bruge 5g gær. Bliver det en succes, vil jeg røre en tilsvarende dej sammen de næste aftener også, så jeg kan få nybagte boller til morgenmad (bollerne er bedst nybagte, står der i opskriften). Men hvor lang tid kan jeg gøre det før gæren bliver dårlig :gruble:


Er der ikke dato på pakken? Jeg plejer at opbevare min gær i køleskabet. Efter åbning, pakket ind i film.

Det er tværet ud (datoen), så jeg kan ikke rigtig se det. Jeg synes bare det hurtigt plejer at blive dårligt, men jeg kan se at jeg nok ikke har opbevaret det ordenligt efterfølgende.

Jeg pakker det bare ind i papiret igen, men jeg er heller ikke hys med det medmindre der er decideret mug på. Der sker ikke noget hvis det bliver lidt mørkere eller lysere i farven og evt. bliver lidt tørt i hjørnerne.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 22. mar 2018, 12:59

Lemonella skrev:Jeg skal servere en god gammeldags dajmtærte til en kombineret påskefrokost/fødselsdag. Det er på bestilling fra kæresten.
Han vil gerne have frisk frugt og bær til, som f.eks ananas, mango, brombær, blåbær og hindbær. Så er det jeg gerne vil vide om de der udenlandske bær man kan købe nu, kan serveres friske? Er det kun de frosne bær, der skal varmes først?


Det er kun de frosne, der skal opvarmes. Frosne bær overskylles nemlig med vand, inden de fryses, og der har været problemer med, at det vand har været fyldt med bakterier/virus, som giver ondt i maven. Friske bær skylles ikke, fordi det forringer deres holdbarhed væsentligt.

I øvrigt købte jeg fornylig nogle helt vildt gode hindbær i SuperBrugsen. Det var deres "Smag forskellen"-sortiment, og de var super gode og smagfulde.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Skorstenen » 22. mar 2018, 16:57

På lørdag får vi gæster, og jeg har taget 4 kæmpe højrebsbøffer op (de vejer ml. 500 og 600 gram).
Jeg tænker vi skal have bearnaise til, men kan ikke komme på en god kartoffel.

Har I nogen gode ideer? Selv ville jeg nok foretrække fritter tror jeg, men er det ikke lidt fesent?
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 22. mar 2018, 17:15

Skorstenen skrev:På lørdag får vi gæster, og jeg har taget 4 kæmpe højrebsbøffer op (de vejer ml. 500 og 600 gram).
Jeg tænker vi skal have bearnaise til, men kan ikke komme på en god kartoffel.

Har I nogen gode ideer? Selv ville jeg nok foretrække fritter tror jeg, men er det ikke lidt fesent?


Jeg ville lave kartoffelbåde i ovn (selv-skræl ikke købe)

Og hvis du så putter en bakke champignoner, nogle bønner, lidt rødløg i både og noget hakket bacon ved. Så er det ikke spor fesent.


.... det ville jeg nu heller ikke mene om pomfritter. Jeg ville dog foretrække dem hjemmelavede.
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Skorstenen » 22. mar 2018, 17:18

Muspel skrev:
Skorstenen skrev:På lørdag får vi gæster, og jeg har taget 4 kæmpe højrebsbøffer op (de vejer ml. 500 og 600 gram).
Jeg tænker vi skal have bearnaise til, men kan ikke komme på en god kartoffel.

Har I nogen gode ideer? Selv ville jeg nok foretrække fritter tror jeg, men er det ikke lidt fesent?


Jeg ville lave kartoffelbåde i ovn (selv-skræl ikke købe)

Og hvis du så putter en bakke champignoner, nogle bønner, lidt rødløg i både og noget hakket bacon ved. Så er det ikke spor fesent.


.... det ville jeg nu heller ikke mene om pomfritter. Jeg ville dog foretrække dem hjemmelavede.


Helt enig :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 22. mar 2018, 17:23

Skorstenen skrev:På lørdag får vi gæster, og jeg har taget 4 kæmpe højrebsbøffer op (de vejer ml. 500 og 600 gram).
Jeg tænker vi skal have bearnaise til, men kan ikke komme på en god kartoffel.

Har I nogen gode ideer? Selv ville jeg nok foretrække fritter tror jeg, men er det ikke lidt fesent?

Jeg ville vælge enten supegode hjemmelavede pomfritter, ristede kartofler med krydderier eller ovnbagte små kartofler http://www.newyorkerbyheart.com/2010/08 ... idlog.html
(Specielt det sidste synes jeg ville passe godt til svedige bøffer :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Mad og drikke"