Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 14:24

Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:
Har I en to-go-to opskrift der opfylder tre kriterier: Smager godt, idiotsikker at udføre og enkel ingrediensliste?

Jeg har selv tænkt kanelkage eller chokoladekage, men de få gange jeg har bagt er de blevet tørre, selvom jeg fulgte opskriften :( Jeg har også overvejet store (chokolade)cookies, men har ikke prøvet at bage dem :gruble: Vi bliver 5-7 voksne.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tilly » 15. jul 2019, 15:24

Daine skrev:Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:
Har I en to-go-to opskrift der opfylder tre kriterier: Smager godt, idiotsikker at udføre og enkel ingrediensliste?

Jeg har selv tænkt kanelkage eller chokoladekage, men de få gange jeg har bagt er de blevet tørre, selvom jeg fulgte opskriften :( Jeg har også overvejet store (chokolade)cookies, men har ikke prøvet at bage dem :gruble: Vi bliver 5-7 voksne.

Disse opskrifter er alle godkendt af mine smagsløg :D Og plus de er nemme.

Karamelliseret brownie http://www.louisesmadblog.dk/karamelliseret-brownie/

Nem rabarbertærte https://madensverden.dk/verdens-bedste- ... muldredej/

Peanutbutter brownie https://www.femina.dk/mad/desserter/pea ... er-brownie

Kanelkage https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... diens=Ymer

Chokolade(/kakao) kage https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... koladekage
Senest rettet af Tilly 15. jul 2019, 15:25, rettet i alt 1 gang.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 15. jul 2019, 15:24

Daine skrev:Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:
Har I en to-go-to opskrift der opfylder tre kriterier: Smager godt, idiotsikker at udføre og enkel ingrediensliste?

Jeg har selv tænkt kanelkage eller chokoladekage, men de få gange jeg har bagt er de blevet tørre, selvom jeg fulgte opskriften :( Jeg har også overvejet store (chokolade)cookies, men har ikke prøvet at bage dem :gruble: Vi bliver 5-7 voksne.



https://www.arla.dk/opskrifter/kanelkage/

https://www.alt.dk/mad/opskrift/meyers- ... -chokolade

Synes altid der bliver flere end 10 cookies, men det kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvad med brunsviger eller kringle? Søren ryges kringle er meget lækker. Plejer at komme marcipan i remoncen og smør i dejen.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tilly » 15. jul 2019, 15:27

De her cookies er også virkelig gode https://www.louiogbearnaisen.dk/2014/02 ... okies.html
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 15. jul 2019, 15:42

Den her chokoladekage (for de pernitne: kakaokage) er så godt som idiotsikker :D Og den er virkelig god!

https://www.dr.dk/mad/opskrift/alletide ... et-version
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 15:43

Fedt tak :gogo: Nu handler det vist bare om at vælge :lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lys » 15. jul 2019, 16:30

I forhold til at undgå at kagen bliver tør, så pas på bagetiden. Hvis der står 45 min i opskriften, så tjek den efter 35 min. Og så med max 5 min imellem derefter hvis den ikke er færdig. En chokoladekage må fx typisk godt være en smule klæg i midten, så hellere en lille smule for kort tid end lidt for lang tid. Den bager også lidt videre, når man tager den ud.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 17:44

Lys skrev:I forhold til at undgå at kagen bliver tør, så pas på bagetiden. Hvis der står 45 min i opskriften, så tjek den efter 35 min. Og så med max 5 min imellem derefter hvis den ikke er færdig. En chokoladekage må fx typisk godt være en smule klæg i midten, så hellere en lille smule for kort tid end lidt for lang tid. Den bager også lidt videre, når man tager den ud.

Jeg prøver at være lidt mere obs på det, men mangler nok lidt fingerspitzgefühl ift bagning :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lys » 15. jul 2019, 18:17

Daine skrev:
Lys skrev:I forhold til at undgå at kagen bliver tør, så pas på bagetiden. Hvis der står 45 min i opskriften, så tjek den efter 35 min. Og så med max 5 min imellem derefter hvis den ikke er færdig. En chokoladekage må fx typisk godt være en smule klæg i midten, så hellere en lille smule for kort tid end lidt for lang tid. Den bager også lidt videre, når man tager den ud.

Jeg prøver at være lidt mere obs på det, men mangler nok lidt fingerspitzgefühl ift bagning :D


Det vigtigste er nok i virkeligheden at du ikke falder i “jeg må hellere give den 10 min mere, så jeg er sikker på den er gennembagt”-fælden. Tjek med strikkepind/kødnål/grillspyd/spidsen af et stegetermometer (hvad du nu har) om der hænger dej ved.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 20:13

Erhm, nu I var så gode til at hjælpe før.
Regner nu med at bage en kanel(skære)kage, men der skal noget topping på. Jeg kan ikke lide den almindelige glasur kun med flormelis, der må godt være noget smag. Jeg har googlet, men det der kommer frem der kan passe til kanelkage er alle sammen med kakao i. Og jeg har ikke kakao i huset og jeg har ikke lyst til at købe en hel pakke for kun at skulle brug 2 spsk.
Jeg er lidt usikker på om frosting er svært at arbejde med - jeg vil ikke komme til at stå med en tyl og lave dutter, det ville blive smurt ud over kagen :D

Kan I ryste noget ud af ærmet? Det måtte gerne være en kanelglasur/frosting, men altså - uden kakao.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 15. jul 2019, 20:55

Hvad med creme cheese frosting? Kanelkage smager jo henad gulerodskage pga kanelen, så jeg tænker det kan passe godt til.

Det kan sagtens bare bredes ud over med en palet :)
1
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf POCKETKITTEN » 16. jul 2019, 08:17

Gode aftensnacks til 60 børn + 30 voksne - og som kan købes billigt og færdiglavet?

De plejer at få kage, chokoladekiks, frugt eller den slags. Jeg gad godt finde på noget uden for meget sukker, da det er tæt på sengetid.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Studsgaard » 16. jul 2019, 08:20

POCKETKITTEN skrev:Gode aftensnacks til 60 børn + 30 voksne - og som kan købes billigt og færdiglavet?

De plejer at få kage, chokoladekiks, frugt eller den slags. Jeg gad godt finde på noget uden for meget sukker, da det er tæt på sengetid.

Popcorn/saltstænger. Evt en dip.
Hvis du har lidt tid kan der også være gullerodsstænger eller agurk i stave
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf POCKETKITTEN » 16. jul 2019, 08:39

Studsgaard skrev:
POCKETKITTEN skrev:Gode aftensnacks til 60 børn + 30 voksne - og som kan købes billigt og færdiglavet?

De plejer at få kage, chokoladekiks, frugt eller den slags. Jeg gad godt finde på noget uden for meget sukker, da det er tæt på sengetid.

Popcorn/saltstænger. Evt en dip.
Hvis du har lidt tid kan der også være gullerodsstænger eller agurk i stave


Har forsøgt at poppe popcorn til dem før, det tager alt for lang tid, og popcornene ender alle steder, men ellers godt forslag! :D

Er ikke sikker på, jeg får tid til at stå og skære frugt og grøntsager desværre, ellers godt bud.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 16. jul 2019, 08:59

POCKETKITTEN skrev:
Studsgaard skrev:
POCKETKITTEN skrev:Gode aftensnacks til 60 børn + 30 voksne - og som kan købes billigt og færdiglavet?

De plejer at få kage, chokoladekiks, frugt eller den slags. Jeg gad godt finde på noget uden for meget sukker, da det er tæt på sengetid.

Popcorn/saltstænger. Evt en dip.
Hvis du har lidt tid kan der også være gullerodsstænger eller agurk i stave


Har forsøgt at poppe popcorn til dem før, det tager alt for lang tid, og popcornene ender alle steder, men ellers godt forslag! :D

Er ikke sikker på, jeg får tid til at stå og skære frugt og grøntsager desværre, ellers godt bud.


Hvad med pizzasnegle eller pølsehorn?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Mad og drikke"